SkyscraperCity banner

1 - 10 of 10 Posts

·
der Niederländer
5,190 Posts
Discussion Starter #1
Gisteren een rondje over Katendrecht gefietst, bij Rotterdammers ook bekend onder de naam de Kaap. Ik heb me vooral gericht op de oudbouw van rond 1900.

1. Via de "pols van Katendrecht" kom je op het schiereiland. In de pols tref je nog wat oude industrie aan.

2.

3.

4. De pier is dichtbij.

5. Oude pakhuizen wachten op een renovatie en herbestemming.

6.

7. Katendrecht dus, een wijk volop in ontwikkeling waar veel panden op renovatie wachten.

8.

9.

10.

11.

12. Trespa! Kennelijk was er in de jaren '80 een overschot aan dit materiaal.

13.

14. De dames wilden graag in kleur op de foto... Oh?! is de beroerdste niet, dus bij deze.

15. Zoals gezegd en te zien wachten nog heel wat panden op renovatie. Toch zijn er ook al veel die opgeknapt worden of zijn, zoals deze oude panden.

16. Voorzijde van hetzelfde blok als hierboven.

17. Jaren '80 renovatie (links met trespa en witte, kunststof kozijnen) versus jaren '00 renovatie (rechts met zink en houten kozijnen).

18. Wederom lelijke jaren '80 renovatie met in de plint een Chinese onderneming. Op de Kaap woont nog een behoorlijke populatie Chinezen. Sinds kort is er ook de Chinese kerk te vinden, die vanuit het centrum naar hier is verhuisd. Daarnaast wordt op dit schiereiland natuurlijk het ECC gevestigd.

19. Het Deliplein. Zowel het plein als de panden rondom zijn gerenoveerd. Hoewel er al een paar goedlopende restaurants zijn gevestigd, is het nu nog redelijk stil en staan een aantal panden nog leeg. Als straks de brug dit plein met de Wilhelminapier verbindt, zal het ongetwijfeld meer ondernemers en bezoekers trekken.

20. Zuidelijke pleinwand van het Deliplein.

21. Westelijke pleinwand van het Deliplein met imo prachtig gerenoveerde winkelpuien.

22. Idem, detail.

23. Een imo geslaagd voorbeeld van renovatie met respect voor oude details, maar waar ook eigentijdse elementen aan het pand zijn toegevoegd.

Tot zover Katendrecht. Dank voor het kijken.

ps: commentaar/kritiek is uiteraard welkom!

·
MP
8,433 Posts
Prachtig puur stukje stad, en mooi vastgelegd :) Hopelijk slaagt men erin dit gebied z'n karakter te laten behouden en het tegelijkertijd verder te ontwikkelen. De plannen zijn interessant - wordt dit ooit Rotterdams échte Chinatown? Wordt het tegelijkertijd ook Rotterdams eigen Zeedijk?

·
Bas
13,550 Posts
Leuke foto`s van een gebied, waar ik heel erg lang geleden ben geweest. Daar zit toch ook nog zo`n meer dan 75-jarig café aan de Tolhuisstraat? Past ook precies in de sfeer die bij nog een klein stukje van het hedendaagse Katendrecht past. Oud versus nieuw, ik hoop dat zoiets goed gaat. Helaas is het echte oude Katendrecht verdwenen, hoor ik wel eens van oudere Rotterdammers. Het `leeft` niet meer zoals vroeger.

·
The only way is up
81,894 Posts
Mooie serie. Katendrecht wisselt mooie delen af met pure horror zoals op foto 12. Ongelooflijk zoals dat gebouw verkracht is. :bash: :eek:hno:

Deliplein vind ik persoonlijk wel mooi, al moet er nog 1 wand gedaan worden: die langs de waterkant (met al die oude pakhuizen) :)

·
Registered
5,632 Posts
Leuke serie van een voor mij redelijk bekende wijk.
Ben blij dat grote delen van de Kaap zijn aangepakt en dat het einde nog niet in zicht is.
Een wijk die weer een aanwinst zou kunnen worden voor R'dam.
Kwam in mij pubertijd vaak op de Kaap. Vooral buurthuis 't Steiger en in de Tolhuisstraat zat ook een gebouw waar veel activiteiten waren voor jongeren.
Later trainde ik er bij Tony en tot een paar jaar geleden kwam ik ook nog wel eens in café Nieuw Amsterdam.
Had ooit ook een vriendinnetje die woonde in de Atjehstraat :).
Die thai (Deli Bird) is echt een aanrader. Je kunt afhalen, maar je kunt er ook eten. Leuk klein restaurantje.

1 - 10 of 10 Posts