SkyscraperCity Forum banner
41 - 60 of 1,003 Posts
an architectural design that refers to the reconstruction period and compliments existing buildings such as Groothandelsgebouw and FIRST"

"to compliment" : loven, prijzen, feliciteren, complimenteren...
"to complement": aanvullen, compleet maken

Deze schoolmeester gaat ervan uit dat de tweede spelling beter in de context past.
Overigens vindt hij dit wel een aansprekende ontwikkeling voor de entree van de stad...
 
^^ Vergeet dan over een aantal jaar ook niet even een blik achterom te werpen, naar de twee torens aan weerszijden van het station :cheers:

verder ontopic: Ik denk dat het vooral een heel tof geheel wordt met First en de oudere kleinere toren er midden in. De gevels verschillen genoeg van elkaar om anders te zijn, maar sluiten genoeg op elkaar aan om een geheel te vormen. (snapt u hm ;)). Ben wel heel benieuwd hoe de plint verder uitgewerkt gaat worden.
 
  • Like
Reactions: petjuh
Van Maarsen, http://www.maarsengroep.nl/index.php/readmore/pressrelease-96.html

“Met de keuze voor MVRDV kiezen wij voor een stoer en helder plan dat goed past in zijn omgeving. Het feit dat de verschillende functies binnen het plan een eigen en herkenbare identiteit hebben zien wij als een grote kwaliteit. Dit ontwerp vormt het sluitstuk dat samen met FIRST en Premier Suites & Offices de transformatie van Weenapoint compleet maakt. Een prachtig ontwerp dat op zichzelf straalt en een eigentijdse vertaling is van het Rotterdams modernisme.”

De afgelopen jaren is het Weenapoint complex in fases getransformeerd. Met de realisatie van de nieuwe hoofdkantoren van Nauta Dutilh en Robeco in FIRST Rotterdam is in 2016 de eerste fase van de transformatie voltooid. De herontwikkeling van Weena 750 tot Premier Suites & Offices, de herinrichting van de binnentuin en de renovatie van het monumentale Koepelgebouw zijn aansluitend in 2017 opgeleverd. In de derde fase zal het bestaande gebouw aan het Kruisplein worden gesloopt ten behoeve van het plan van MVRDV, dat circa 50.000 m2 aan hoogwaardig stedelijk programma bevat. De locatie ligt pal tegenover het nieuwe Rotterdam Centraal Station en vormt een belangrijke schakel in de ontwikkeling van het Rotterdam Central District (RCD) tot een gebied met internationale allure.

De verschillende programmaonderdelen krijgen allen een eigen volume en positie waardoor het complex een heldere expressie krijgt. Het ontwerp voorziet in hoogwaardige kantoorruimte langs het Kruisplein met een transparante plint met winkels en horeca die gekarakteriseerd wordt door grote omlijste glaspartijen. Daarboven vormen twee torens hoogteaccenten die de stadsentree begeleiden.
Het programma zal circa 17.000 m2 kantoren bevatten en 200 tot 300 woningen. Het project moet medio 2022 klaar zijn.

“Weenapoint is een binnenstedelijke locatie met grote dichtheid recht tegenover het station. Ons ontwerp voegt een eenvoudig maar sterk karakter toe aan de stadsentree van Rotterdam. We hebben gekozen voor een architectuur die refereert aan de wederopbouw en past bij bestaande gebouwen als het Groothandelsgebouw en FIRST”, zegt Jacob van Rijs, medeoprichter van MVRDV. Bijzondere aandacht is er voor de plint: “De begane grond en eerste verdiepingen hebben een open karakter en gaan van het Kruisplein weer een levendig stuk stad te maken.”

De torens van het nieuwe project hebben sparingen op verschillende hoogtes die zorgen voor voldoende zonlicht op straatniveau aan het Kruisplein. Naast een precieze stedenbouwkundige aansluiting heeft MVRDV ook veel aandacht gegeven aan de hoge duurzaamheidsambitie van het complex. Een belangrijke schakel in het ontwerp is het overdekte plein in het hart van het gebouw dat de verbinding maakt tussen de groene binnentuin van Weenapoint en de straat.”
 
Noem me gek, maar ik word er nog niet warm of koud van. Het is een vrij anoniem ontwerp dat ook in Qingdao, Urumqi of Changsa had kunnen staan.

Tevens te weinig massa. Waarom wordt hier niet geopteerd voor twee torens van 150 en 180 meter?

Één van de mindere ontwerpen van MVRDV helaas.

Enige pluspunt is de daktuin.
 
Waarom wordt hier niet geopteerd voor twee torens van 150 en 180 meter?
Ik begrijp dat de echte hoogbouwfetishisten onder ons hoger alleen maar beter vinden, maar de schaduw van 150 en 180 meter zal dusdanig groot zijn dat je het Stationsplein, wat nu net een prettige plek is om te zitten, wel weer kan opdoeken.
 
En er is een andere reden waarom het niet hoger wordt. Het huidige volume past reeds binnen het hier geldende bestemmingsplan. Vergunning kan dus zonder al teveel rompslomp verleend worden. Verhogen naar 180 meter zou betekenen dat er zo een jaar extra proceduretijd kan zijn, nog exclusief de eventuele gerechtelijke procedures. Resultaat kan dan zijn dat we nog jaren moeten wachten en er uiteindelijk wellicht niks gebeurt. Logisch dat je als ontwikkelaar dan gaat voor benutting van de bestaande rechten.
 
De meningen zijn zoals altijd weer heel sterk verdeeld maar ik behoor toch tot diegenen die het geen slecht project vinden. Het geheel in combinatie met First geeft een mooi stedelijk geheel zo aan het stationsplein de entree van de stad. De woontoren had wel wat hoger gemogen dan 105 maar kan ik mee leven als in de toekomst nog Weenapoint fase III volgt met een toren van zo'n 150 meter.
 
^^Dit is inderdaad het sluitstuk. Voor torens van 150m of meer hebben we tal van andere locaties waarop we ons de komende jaren kunnen verheugen.

Ik ben tevreden over deze ontwikkeling en vooral ook heel blij als het bestaande gebouw verdwenen is. Dat is de laatste stap naar de fantastisch mooie nieuwe entree van de stad. Wat een verschil met toen ik halverwege de jaren tachtig echt kennis leerde maken met Rotterdam. Toen was het een plek waar je zo snel mogelijk weg wilde zijn, terwijl er in de directe omgeving van het station nog nauwelijks plekken te vinden waren waar het wél prettig vertoeven was.

Overigens is de binnentuin met het koepelgebouw best de moeite van een bezoek waard. Je kan er gewoon komen via de passage tussen de hoogbouw van First en de oudbouw. Het zou mooi zijn als dit verder ontwikkeld kan worden als nieuwe looproute richting de Diergaardesingel en de West-Kruiskade, omdat je daarmee dan niet alleen een nieuw gebouw neerzet, maar ook de stad wat fijnmaziger maakt.
 
^^om die binnentuin in de toekomst aantrekkelijker te maken, inclusief Diergaardesingel en looproute er naartoe, zou je nog best voor een Fase 4 kunnen gaan. Die parkeergarage slopen en vervangen voor een woon/werktoren met ook parkeergarage (als dat echt nodig is), die een stuk beter in de omgeving past. Dan zou de Diergaardesingel een stuk aantrekkelijker worden, die parkeergarage blijft ondanks het groen gewoon lelijk en niet heel logisch gepositioneerd.
 
Ik begrijp dat de echte hoogbouwfetishisten onder ons hoger alleen maar beter vinden, maar de schaduw van 150 en 180 meter zal dusdanig groot zijn dat je het Stationsplein, wat nu net een prettige plek is om te zitten, wel weer kan opdoeken.
Het is niet dat ik per se een hoogbouwfetisjist ben, maar het is toch wel frappant dat Den Haag het wel voor elkaar krijgt om de buurt van zijn stations meerdere 150+ers en zelfs 200 meter in de pijplijn te hebben.
 
41 - 60 of 1,003 Posts
Top