SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam | De Modernist | 123m en 70m | planning

282K views 1K replies 163 participants last post by  LE CLOCHARD 
#1 · (Edited)
Gegevens

Hoogtes: 125m & 70m
Start bouw: Q3 2021
Start sloop: Q1 2021
Oplevering: Medio 2025
Aantal woningen: 312
Architect: MVRDV
Locatie in Google maps
Functies: Woningen, kantoren en commerciële ruimte

Impressies








NIEUWER RENDERS (MAART 2019)














Nieuwsbericht (ENG)

MVRDV WIN COMPETITION FOR 50,000 M² MIXED-USE BUILDING WEENAPOINT IN ROTTERDAM CENTRAL DISTRICT
FEB 20, 2018

MVRDV has been selected by Maarsen Groep for a new 50,000 m2 mixed-use tower complex marking the third phase of the Weenapoint development in Rotterdam’s Central District. The complex will consist of approximately 17,000 m2 of offices, a transparent commercial plinth and between 200 to 300 apartments. Completion is set for mid-2022.

In the coming years, Maarsen Groep will develop a mixed office, residential and commercial program as the third phase of the transformation of the former Weenapoint complex in Rotterdam Central District. MVRDV were selected as architects after a design competition for this inner-city development.

The Weenapoint complex has been transformed by Maarsen Groep in phases in recent years. The realization of new offices of Nauta Dutilh and Robeco in FIRST Rotterdam marked the first phase of transformation completed in 2016. The redevelopment of Weena 750 to Premier Suites & Offices, the refurbishment of the courtyard and renovation of the monumental dome building were completed in 2017. In the third phase, the existing building on Kruisplein will be replaced by an MVRDV design proposal for an urban program of approximately 50,000 m2 with international allure. The location is directly opposite Rotterdam Central Station.

"Weenapoint is an inner city location with a high density right across the train station. Our design adds a simple but strong character to the city entrance of Rotterdam. We have opted for an architectural design that refers to the reconstruction period and compliments existing buildings such as Groothandelsgebouw and FIRST", says Jacob van Rijs, co-founder of MVRDV. Special attention is given to the plinth: "The ground floor and first floors have an open transparent character and will make Kruisplein once again a lively part of the city."

In addition to a precise urban integration, MVRDV also devoted a great deal of attention to the high sustainability ambition of the client. The different program components all have their own volume and position, giving the complex a clear expression. The design provides high-quality office spaces along Kruisplein, with transparent plinth housing shops and restaurants clearly characterized by large-framed glass windows. On top of this, two towers guide the city entrance.

“With the selection of MVRDV, we choose a powerful and clear design that blends very well in the surrounding. In the plan, each function has its own distinct and recognizable appearance, which we see as a great quality. An exciting design and a contemporary translation of Rotterdam modernism which will complete Weenapoint’s transformation”, says Monique Maarsen, Managing Director, Maarsen Groep.

By making recesses in both towers, the design meets urban design requirements for sunning public space. The new towers of Weenapoint phase 3 have 'sun cuts' at different heights that provide extra sunlight at street level. An important link in the design is the covered square in the heart of the building that connects the green courtyard of Weenapoint and the street.

MVRDV
 
See less See more
11
#2 · (Edited)
Sorry voor het zeiken, maar dit is of gewoon "Weenapoint", of First fase II.

Nog even wat zeiken dan: dus ze vervangen één vierkante grijze doos voor een andere? Ik begrijp dat het gevuld moet worden met allemaal hippe dingen, maar op zichzelf is die grote doos dus gewoon lelijk.
 
#10 ·
Ik word bijna autistisch van de onbalans in verhoudingen.
Ook wel beetje vreemd dat de meeste massa zich verder van de belangrijkste plek (het station) bevindt.

Verders zijn die happen wel een gimmick. Kan me niet voorstellen dat dat het verschil maakt in het Rotterdamse zonbeleid. Als het zo lukt hebben ze dat wel mooi gevonden.

De plint vind ik wel tof. Zeker met dat dikke blok er boven op.
De verhouding met de torens is alleen heel vreemd.

Vraag me wel af of 100m nou ambitie moet voorstellen, op één van de belangrijkste en mooiste plekken van Rotterdam.
 
#22 ·
Het komt allemaal maar fors (maar leeg) over, zonder rekeninghoudende met de menselijke maat. Waarom is die opening naar de binnenplaats zo enorm fors? Waarom nóg een observatiedek? Door de forse openingen in de plintconstructie met al dat glas mis ik ook de relatie met de toren(s).

Nee, van mij mogen ze nog wel een hele hoop veranderen aan dit ontwerp. Ben er niet weg van..
 
#28 ·
Waarom is die opening naar de binnenplaats zo enorm fors? Waarom nóg een observatiedek? Door de forse openingen in de plintconstructie met al dat glas mis ik ook de relatie met de toren(s).
Geen observatiedeck maar een ander gebruik van het dak ;)
The green dip van Winy Maas legt het uit.

Daarnaast zit er in de doorgang een enorme vide door het gebouw heen waardoor je natuurlijk licht ervaart en recht omhoog de aansluiting met de torens ziet. Denk dat dit wel het mooiste onderdeel is.

De laagbouw vind ik een hoog bladerunner gehalte hebben als het echt zo wordt. Ben wel benieuwd naar zoiets. Aangezien winy maas veel kritiek heeft op Koolhaas zal dit zijn manier zijn om te laten zien dat het beter kan met een gelijke soort plint.
 
#24 ·
De menselijke maat zou ik het ook niet willen noemen, zeker omdat in vergelijking met ´First´ deze torentjes wat klein ogen. Ik had hoger en groter verwacht op deze toplocatie. Maar er mist wel de vriendelijkheid en de speelsheid die ik bij MVRDV normaal zo waardeer. Het geheel oogt kil en weinig uitnodigend. Het grote afdak boven de erg lange eentonige plint doet me denken aan ´De Rotterdam´. Bedenk daarbij ook nog dat al het leuke transparante glas op de renders uiteindelijk zal spiegelen en het er eigenlijk als een glazen doos uit gaat zien.

Het lijkt wel of MVRDV niet durfde, of ze de architectuur te serieus nemen, of dat de puf er gewoon een beetje uit is na zo veel geniale ontwerpen. Of dat de opdrachtgever wel de naam MVRDV wilde, maar verder gewoon een no-nonsense vierkante meter vreter voor investeerders.

Veel MVRDV ontwerpen zitten niet alleen goed in elkaar en zijn voor een vakpubliek interessant, maar hebben ook een speelse wow factor waardoor ieder kind ook onder de indruk kan zijn van het gebouw. Dat is bij dit gebouw niet zo. Er is niets leuks aan.

De doorgang naar de binnenplaats is erg goed, maar de vormgeving overtuigt me helemaal niet. Er is gewoon een vlakje in het raster weggelaten en hopsa, je hebt een doorgang. Gemiste kans.

Wat me ook tegenvalt van MVRDV is dat ze nu hetzelfde trucje wel erg vaak toepassen. Bij ´The valley´ in Amsterdam vond ik de afgekloven doosjes prachtig, bij de ´Grotius torens´ in Den Haag ook nog wel, dat Rotterdam met ´The Sax´ er ook één zou krijgen wel logisch, maar dat we van het super creatieve bureau MVRDV nu weer afgekloven doosjes voorgeschoteld krijgen een beetje saai.
 
#25 ·
Het lijkt wel of MVRDV niet durfde
:sad2: Het lijkt er eerder op dat de ontwikkelaar te weinig geld (en dus ambitie) heeft. Winy Maas heeft een standaard trucje uit de kast getrokken wat hij 'afknabbelen' noemt.


Gemiste kans op zo'n prominente locatie. En dat terwijl we zo goed op weg waren met First en de nog steeds magenefieke Milleniumtoren. :bash: Eerst maar eens kijken of het ongeschonden door de welstand komt.
 
#26 ·
Dit ontwerp is niet goedkoop. Met dit budget is met wat meer creativiteit ook echt wel meer mogelijk. Meer geld is niet altijd een beter ontwerp.
Maar het kan zijn dat de opdrachtgever gewoon ook geen zin heeft in frivoliteit en een generieke uitstraling voor ouderwetse zakentypes wil.
Uiteindelijk wordt de beslissing om dit gebouw te bouwen in negen van de tien gevallen genomen door een witte man in pak, kort voor zn pensioen, die zich uitsluitend met de auto verplaatst.
 
#36 ·
Lomp, onelegant, klinisch.Dat zijn termen die bij me opkomen bij het aanschouwen van dit bedenksel. De Rotterdam part 2 zullen we maar zeggen. Het enige dat me nog enigzins kan bekoren is die hoogste toren, al hadden daar nog wel wat meters bovenop gemogen. Of raakt er dan iemand weer 5 minuten zonlicht kwijt ?
 
Top