Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 513 Posts

·
Jürgen Leschinger
9,766 Posts
Discussion Starter · #2 ·
HOOGTE: 139m (FUNCTIONAL HEIGHT)

VERDIEPINGEN: 37

START/GEREED: 2008/2011

DATABASE

WEBSITE ARCHITECT

OFFICIELE WEBSITE: n.n.b.

IMPRESSIES:

MEER IMPRESSIES

DIAGRAM::

DE LOKATIE (12 MEI 2005):

FOTO'S: Marin

ARTIKEL:

Bron: Cobouw

Bouw kolos De Rotterdam op Wilhelminapier kan beginnen

BINNENLAND | 03-05-2007 00:00 | Edo Beerda

De bouw van het multifunctionele complex De Rotterdam op de Wilhelmina*pier kan halverwege volgend jaar eindelijk beginnen. Onderhandelingen over verhuur van grote delen van de kolos zijn volgens OVG Projectontwikkeling in een vergevorderd stadium.

De ontwikkelingen rond het gebouw (ongeveer 160.000 vierkante meter) kwamen in een stroomversnelling door interesse van de gemeente Rotterdam. Volgens commercieel manager Vincent Taapken (OVG) is het de bedoeling dat de gemeentelijke diensten die nu op het Marconiplein zijn gevestigd in het gebouw worden ondergebracht. In totaal gaan de diensten volgens hem 35.000 vierkante meter afnemen. ‘Vergevorderde onderhandelingen’ zijn gaande met een hotel (270 kamers) en een afnemer voor 220 woningen die in het complex zijn voorzien. Het gebouw krijgt ook 670 parkeerplaatsen, ongeveer 1000 vierkante meter horeca en een congrescentrum.
OVG werd begin vorig jaar bij het project betrokken en ging een ontwikkelingscombinatie aan met de oorspronkelijke ontwikkelaar Bouwfonds MAB. Architect Rem Koolhaas (Office for Metropolitan Architecture) presenteerde het ontwerp al in 2001, maar de verhuur vlotte sindsdien moeizaam. Volgens Taapken lukt het ontwikkelen nu beter doordat ‘de zuidoever rijp is geworden als centrumlocatie’. Deze week werd gebouw Las Palmas geopend en de officiële eerste paal voor kantoorcomplex Maastoren (165 meter) geslagen. Aan de zuidzijde van de Wilhelminapier zijn grondwerkzaamheden voor woontoren New Orleans (120 meter) in volle gang.
De Rotterdam bestaat uit dicht naast elkaar geplaatste torens van bijna 140 meter hoog, waarvan de bovenste helft verschoven is ten opzichte van de onderste. Omdat de torens en de functies door een gezamenlijke plint worden geschakeld, ontstaat een ‘verticale stad’.

·
Registered
2,201 Posts
Wellicht dat alle discussie voor dit gebouw aangeeft waar het goed in is, een controverse!

En waren niet over veel meer gebouwen die we niet meer weg kunnen denken, Empire State Building, de Eiffeltoren, de meningen verdeeld!?

(Overigens vind ik het uitgesproken lelijk en ondoordacht, maar blijf ik dus positief door het bovenstaande verhaal)

·
Registered
2,443 Posts
Wellicht dat alle discussie voor dit gebouw aangeeft waar het goed in is, een controverse!

En waren niet over veel meer gebouwen die we niet meer weg kunnen denken, Empire State Building, de Eiffeltoren, de meningen verdeeld!?

(Overigens vind ik het uitgesproken lelijk en ondoordacht, maar blijf ik dus positief door het bovenstaande verhaal)
Waren de meningen bij die gebouwen verdeeld dan?

34,936 Posts
Ach ja sommigen zien hier liever standaard woontorens komen met 3 winkels en een cafe in de plint, waarmee je als stad zeker geen indruk maakt. Dit unieke concept gaat indruk maken en op zijn minst hordes extra architectuurtoeristen naar de stad trekken.

·
The only way is up
87,214 Posts
Ik vind vooral de verticale lijnen in impressie 2 mooi. Ik kan het ook waarderen dat er duidelijk
3 verschillende gevels zijn, dat doorbreekt het muureffect (voor zover het er al is). :)

·
Registered
379 Posts
^^Inderdaad. Alles behalve een muureffect op deze renders hierboven. Jammer dat er renders zijn waarop het lijkt alsof dat effect er wel is...

En ehm...:
Aan de zuidzijde van de Wilhelminapier zijn grondwerkzaamheden voor woontoren New Orleans (120 meter) in volle gang.
120 meter...? Typefoutje mag ik hopen...?

·
Registered
2,201 Posts
Waren de meningen bij die gebouwen verdeeld dan?
Over de ESB werd getwijfeld over de haalbaarheid en veiligheid en had daarom dus tegenstanders, na de oplevering werd er smalend over Empty State Building gesproken omdat het geen huurders kon vinden. Het werd overigens al snel dé landmark van New York.
De Eiffeltoren vond men voor de bouw al 'horizonvervuiling' en er werd ook na oplevering nog jaren gesproken dat het snel gesloopt moest worden, gelukkig is dat niet gebeurd!

G

·
Dit unieke concept QUOTE]

Uniek is dat ambtenaren in NL zelden in zo'n duur gebouw zullen zijn gehuisvest. Wat er aan het concept uniek is, blijft voor mij een raadsel. Uniek betekent dat je iets vergelijkbaars nergens anders tegenkomt. Zou er nou echt nergens een gebouw zijn waarin gewoond en gewerkt wordt? Of is het unieke aan het concept dat er honderden ambtenaren van OBR in worden ondergebracht, zodat het grootste deel van het gebouw 's-avonds en in het weekend leegstaat?
BTW, wat kwam er ook weer in de plint?

·
Registered
246 Posts
Dit unieke concept QUOTE]

Uniek is dat ambtenaren in NL zelden in zo'n duur gebouw zullen zijn gehuisvest. Wat er aan het concept uniek is, blijft voor mij een raadsel. Uniek betekent dat je iets vergelijkbaars nergens anders tegenkomt. Zou er nou echt nergens een gebouw zijn waarin gewoond en gewerkt wordt? Of is het unieke aan het concept dat er honderden ambtenaren van OBR in worden ondergebracht, zodat het grootste deel van het gebouw 's-avonds en in het weekend leegstaat?
BTW, wat kwam er ook weer in de plint?
Het gerucht gaat dat het huurcontract van het kantoorgebouw waar de belastingdienst nu is ondergebracht op de KvZ binnenkort afloopt en niet wordt verlengd. Wordt te duur voor de Belastingdienst.

G

·
Een ex-collega die nu bij de Belastingdienst werkt stelt juist het bijna tegenovergestelde: er wordt juist ruimte in het UWV-gebouw bijgehuurd wegens ruimtegebrek. Zijn bronnen ken ik overigens niet.

·
Registered
1,506 Posts
En voor degene die van mening is dat ambtenaren vrijwel nooit op dure locaties of in dure gebouwen zitten: ga eens een kijkje nemen in Den Haag en let op de hoogbouw, misschien valt dan het aantal ministeries je op. Verder kan ik je nog wel even naar Amsterdam verwijzen waar een gebouw staat met de naam Stopera!
Veel ambtelijke apparaten zitten volgens mij júist in dure gebouwen, simpelweg omdat zij niet met 'eigen geld' betaald worden, geen winstoogmerk hebben etc. Wanneer je het geld van een ander (in dit geval dus de belastingbetaler) uitgeeft, neem je schijnbaar eerder wat meerkosten voor lief!

·
Registered
67 Posts
En voor degene die van mening is dat ambtenaren vrijwel nooit op dure locaties of in dure gebouwen zitten: ga eens een kijkje nemen in Den Haag en let op de hoogbouw, misschien valt dan het aantal ministeries je op. Verder kan ik je nog wel even naar Amsterdam verwijzen waar een gebouw staat met de naam Stopera!
Veel ambtelijke apparaten zitten volgens mij júist in dure gebouwen, simpelweg omdat zij niet met 'eigen geld' betaald worden, geen winstoogmerk hebben etc. Wanneer je het geld van een ander (in dit geval dus de belastingbetaler) uitgeeft, neem je schijnbaar eerder wat meerkosten voor lief!
wat dacht je van verzekeraars???
Achmea, NN, Interpolis enz. enz.

·
Registered
379 Posts
Ieder bedrijf en overheidsinstelling wil in een representatief kantoor/ pand zitten. Daar is niks mis mee. En toevallig is de Rotterdam (zeker voor aan Rotterdam gerelateerde overheidsinstellingen of bedrijven) bijzonder representatief te noemen. En als dat niet vanwege de architectuur is (hoe wel ik dat wel vind) is het wel door het feit dat ze zich vestigingen in een landmark van deze omvang.

·
Registered
1,387 Posts
Hoe gaan ze dat nou doen met de logistiek van de cruiseterminal? ik zie op die ene foto nogal wat bussen staan.

1 - 20 of 513 Posts