SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam | De Zalmhaven | 215m 70m 70m | opgeleverd

5M views 20K replies 763 participants last post by  RinusB 
#1 · (Edited by Moderator)
#2 · (Edited)
De Zalmhaven

Woontoren (bouwvolume 1)

Status: In ontwikkeling

Functie: 260 Appartementen, publiek toegankelijk panoramaplatform | Hoogte: 190m, incl. spits ca. 215m | Verdiepingen: 59 | Start: 2018 Gereed: 2021

Architect: Dam & Partners Architecten | Ontwikkelaar: AM | Amvest | Opdrachtgever: Zalmhaven C.V. | Aannemer: BAM | Officiële website: De Zalmhaven | Virtuele wandeling

Nieuws:
Welstand Rotterdam positief over plan Gedempte Zalmhaven (21.02.2008)
Bekendmaking verzoek om vrijstelling (14.05.2008)
Re: Vrijstelling Zalmhaven Urban (22.03.2011)
Vrijstelling Zalmhaven Urban (11.05.2011)
Zalmhaventoren ver weg (06.04.2012)
Uitkijken boven de Euromast (18.06.2016)
Supertoren kan op steun rekenen (29.06.2016)
Rotterdam krijgt 215 meter hoge woontoren (08.09.2016)
'Nieuw icoon voor skyline Rotterdam nu vol ambitie waarmaken' (08.09.2016)
Bestemmingsplan voor De Zalmhaven in Rotterdam blijft in stand (09.08.2017)
Uitspaak Raad van State (09.08.2017)
Nieuwsshow interview Jan Klerks (12.08.2017)
Komst hoogste toren van Rotterdam definitief (27.02.2018)
De Zalmhaven 1 behoudt zijn glazen kroon (19.02.2020)

Locatie: Gedempte Zalmhaven-Houtlaan

Overige threads: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7


Complex bestaande uit 2 woontorens met laagbouw aan de Houtlaan (bouwvolume 2)

Status: In ontwikkeling

Functie: 180 appartementen en 35 eengezinswoningen | Hoogte: 2 x 70m | Verdiepingen: | Start: 2018 Gereed: 2021

Architect: KAAN Architecten | Ontwikkelaar: AM | Amvest | Opdrachtgever: Zalmhaven C.V. | Aannemer: BAM | Officiële website: De Zalmhaven

Locatie: Gedempte Zalmhaven-Houtlaan

Overige threads: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7


Kantoorgebouw (bouwvolume 3)

Nieuws: De bouw van dit project van KCAP Architects & Planners - het zgn. Kopgebouw – is van de baan. In plaats daarvan is het voormalige Smit-kantoor aan het Willemsplein gerenoveerd en opgetopt. Projectnaam: Groot Willemsplein | Thread


Vergadering van de Commissie voor Welstand en Monumenten (toelichting Diederik Dam), woensdag 6 februari 2008




Impressies woontoren, Zalmhaven I | Bron: De Zalmhaven







Impressies woontoren, Zalmhaven I | Bron: RTM XL

























Nieuwste ontwerp voor kroon Zalmhaven I





Impressies woontorens, Zalmhaven II en III | Bron: KAAN Architecten



















4D-Simulatie bouw De Zalmhaven

306131919


Diagram




Krantenartikel | Bron: www.ad.nl | Post Eric Offereins




Krantenartikel | Bron: www.ad.nl | Post Eric Offereins

 
#4 ·
merkwaardig argument.

bron: VVD - Rotterdam

VVD zegt nee tegen plan Zalmhaven
Bron VVD Gemeenteraadsfractie Rotterdam
vrijdag, 04 juli 2008
De gemeenteraadsfractie van de VVD heeft na een zorgvuldige afweging besloten niet mee te werken aan de realisatie van het kantoren- en woningenplan voor de Zalmhaven. Met de woontoren en de daarachterliggende appartementen kan de VVD leven, maar met het te massieve kantoorcomplex en de daaraan toe te rekenen verkeersbewegingen niet. Omdat voor een noodzakelijke vrijstellingsprocedure voor het bestemmingsplan alleen ja of nee gezegd kan worden voor het hele plan, wordt dat dus nee.

Het college heeft door een extern bureau een onderzoek laten doen naar de verwachte verkeersdrukte na realisatie van het complex. Dat valt mee, is de conclusie. Maar die conclusie kon alleen getrokken worden door een rekentruc. De parkeerplaatsen van het bestaande kantoorcomplex staan al jaren leeg, net als het kantoor. Die plekken leverden dus geen bijdrage aan de bestaande verkeersdrukte. Maar het bureau heeft uitsluitend de per saldo toegevoegde plekken meegerekend en dat is maar een gering aantal. In werkelijkheid zal de verkeersdruk dus flink toenemen. In verkeerstermen in het Scheepvaartkwartier een eiland waarvan de in en uitgangen dus een groot deel van de dag vast komen te zitten.

Het kantorencomplex aan het Westplein is te massaal en de vorm vloekt met de bestaande bebouwing en de Erasmusbrug. Het Scheepvaartkwartier is ook niet gebaat bij zo'n groot kantoorgebouw. Het is natuurlijk jammer van al het werk dat de projectontwikkelaar en de gemeente in het plan gestoken hebben. Maar zij hebben ook onvoldoende hun best gedaan om de andere belanghebbenden in de wijk mee te nemen in de ontwikkeling van het plan. Voor de VVD weegt dat zwaar. Kees de Gruiter heeft in de raad gevraagd om een cultuuromslag bij de betrokken diensten waardoor zij geen valse verwachtingen wekken over inspraak en met een kraakhelder draaiboek hun uiterste best doen om met een plan te komen dat steun heeft in de wijk. Het zijn de ambtenaren van Rotterdam en niet van de projectontwikkelaars.
 
#7 ·
Lang leve de VVD, met deze argumentatie hadden ze ook tegen de Erasmusbrug moeten zijn... die heeft pas extra verkeersbewegingen teweeg gebracht. 't Is maar goed dat de VVD-blokkendozen later zijn gebouwd, want ik had ze er nog voor aangezien ook.

De VVD weet overigens heus wel dat ze in dezen weinig in de pap te brokkelen heeft. Stiekem zien ze het project graag gerealiseerd worden, maar voor de zieltjes is deze uitspraak toch net wat strategischer. Kunnen ze tenminste zeggen wél te luiteren, in de wetenschap dat het toch niks uitmaakt. Ik vraag me überhaupt af in welk kader ze deze uitspraak hebben gedaan.
 
#8 ·
Lekker bezig die VVD...

Originally Posted by JWvW
leuk plan ja! maar ben je niet bang dat de bewoners nu nog lastiger gaan doen mbt het huidige ontwerp wat al bij de welstand ligt? neem aan dat dat toch namelijk wel het plan is waar nu mee gewerkt wordt en niet met die van jou, met alle respect hoor. of ga je dit plan verkopen aan een projectontwikkelaar die het uit laat werken door een architect?


Ten eerste is het plan al door welstand heen dus ligt daar niet meer. En mijn plan is net als de 8 andere plannen van mijn groepsgenoten niks meer en niks minder dan een studieopdracht waar we een voldoende mee proberen te halen. Het zijn natuurlijk ook geen serieuze plannen maar puur een ontwerpopgave zonder bijvoorbeeld een financiele onderbouwing, zonder verkeersonderzoeken etc.
 
#9 ·
VVD Rotterdam :baaa::soapbox: :goodnight:

Als men dit als argument gebruikt en men heeft een rechte rug, dan moet men ook TEGEN CD zijn! :bash:
 
#10 ·
Er staat overigens expliciet vermeld dat de raadsfractie van de VVD niet wil meewerken aan de plannen. Dat zijn maar liefst 3 personen! De enige twee VVD'ers die bevoegdheden hebben binnen de procedure die gevolgd wordt, zijn de twee VVD-wethouders. Zij hebben reeds ingestemd met het opstarten van de vrijstellingsprocedure (art.19) en stellen zich dus niet zo hard op als de raadsfractie.
 
#16 ·
Jouw plan heeft zeker ook zijn charmes, Tim. Ook mooi weergegeven. Het idee om het water terug te brengen met een functie die je kan combineren met de nieuwbouw maakt het een goed idee. Ook wel een paar problemen zoals de bereikbaarheid van de parkeergarage onder de brug maar dat zouden details kunnen zijn.

Over het huidige ontwerp. Hoe meer ik het zie hoe meer het me tegen begint te staan. En dan vooral de top. Ik vind die hier niet passen. Als je de gevel chanpagne maakt doe dan ook iets daarmee in de top. De witte afwerking lijkt nergens op. Het lijkt net alsof er iets kunstmatig bovenop is gezet wat er eigenlijk niet thuishoort. Ik zal wel een eenling zijn maar het kan volgens mij veel beter dan het nu is.
 
#18 ·
^^ Mooi doordacht plan SSC, vooral dat dubbele grond-(of eigenlijk water)gebruik met die jachthaven onder het gebouw. Zou ook leuk zijn als centraal punt voor de watertaxi's. In mijn ogen past dit plan vele malen beter dan het plan wat er nu ligt met een groenstrookje en een leeg, winderig plein.
 
Top