SkyscraperCity banner
1 - 19 of 19 Posts

·
Administrator
30,101 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Bron: RTV Rijnmond

Van den Anker wil deel Oude Westen slopen
Het Oude Westen in Rotterdam zal gedeeltelijk moeten worden gesloopt om er grotere woningen voor gezinnen te kunnen bouwen. Ook moet er meer openbare ruimte in de wijk komen. Dat zegt veiligheids-wethouder Van den Anker.

Volgens Van den Anker is sloop één van de maatregelen die nodig zijn om het Ouden Westen veiliger te maken. De buurt is de enige wijk in Rotterdam die nog het predikaat 'onveilig' draagt.

Ook de vermindering van het aantal opvangplaatsen voor drugsverslaafden in de Pauluskerk zou bij kunnen dragen aan een veiligere wijk. De meeste overlast in het Oude Westen wordt veroorzaakt door junks.

·
Administrator
30,101 Posts
Discussion Starter · #2 ·
Wijken als het Oude Westen zijn inderdaad krap en eenzijdig. Als er ergens wel een legitimatie is van het idee dat je met hoogbouw ruimte kan maken is het in dit soort wijken. Geuze doet dat al prima in Nieuw Crooswijk, maar volgens mij kun je veel meer leuke dingen doen met penciltowers in dit soort wijken. Hopelijk krijgt dit initiatief een goed vervolg.

·
Registered
2,880 Posts
Ik weet het niet. Ben over het algemeen tegen sanering. Vaak worden wijken qua uitstraling er niet beter op. Het aandeel oudere arbeiderswijken slinkt ook erg sterk. Dat is jammer.

·
Registered
737 Posts
Van den Anker zit eigenlijk op een lijn met Osama Bin Laden: die wil ook het oude westen afbreken :D

·
Registered
14,150 Posts
Ik ben resoluut tegen het afbreken van het Oude Westen. Je kan zeggen wat je wil van de wijk, maar ze heeft uitstraling. Iets dat van weinig andere wijken kan zeggen. De woningen van voor de oorlog zijn vaak helemaal niet te klein, de woningbouw uit de jaren tachtig die er staat is wellicht wel aan de kleine kant. Daarnaast ook lelijk. Slopen is wat mij betreft dan wel toegestaan.

·
Banned
7,712 Posts
lijkt mij ook zonde. maak het een wijk voor mensen die niet zulke wooneisen hebben, studenten en kunstenaars bijv.
-torentjes op de hoeken van de blokken? of woningen erbij bouwen boven de grachten? van beneden- en bovenwoningen grotere woningen maken?

·
Eilander
1,039 Posts
Lekker makkelijk van mevrouwtje Van Anker, in plaats van de criminaliteit daar keihard aan te pakken maar gewoon de wijk slopen, ben je er ook van af ...

Oude Westen heeft prachtige stukjes, heb er jarenlang met veel plezier gewoond. Juist de delen met die lompe identiteitsloze stadsvernieuwingsarchitectuur uit de jaren 80 zijn nu de rotte plekken geworden. Breek die maar weer af en geef op die manier de wijk meer lucht. Ondertunnel vervolgens de 's Gravendijkwal/Henegouwerlaan en geef die zijn oude status terug (a la Heemraadssingel). En dan nog hopen dat Van Anker de junks eruit weet te houden en je zal zien hoe gewild die wijk zal worden!

34,880 Posts
Er zijn zeker stukken die gesloopt kunnen worden om een mooi stuk duurzame stad te bouwen! Er zijn al mooie stukken en die worden uiteraard ook niet gesloopt, maar bepaalde delen is zeker een optie! En midrise is zeker goed voor een wijk als dit. Het kan een superstedelijk stuk stad worden met hogere dichtheden en meer pleinen en open ruimte, en een groter draagvlak voor voorzieningen. Het hele stuk tussen centrum en delftshaven kan dan een echt stedelijk gebied worden zoals je dat ziet in andere grote steden, met veel bebouwing tussen 8 en 16 lagen.

·
Administrator
30,101 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Het is menens volgens het volgende bericht. Uitstekende ontwikkeling. Iets wat zonder ambitie gemaakt is moet gesloopt worden. Volgens mij kun je de mooie karakteristieken van zulke wijken juist versterken door er goede nieuwbouwporgramma's voor te maken.

Bron: Teletekst

Rotterdamse woonwijken op de schop

ROTTERDAM De gemeente Rotterdam gaat 19 woonwijken grondig vernieuwen.Er worden 13.500 woningen gesloopt en vervangen door 14.500 nieuwe huizen.Ook komen er nieuwe scholen en winkels.

Rotterdam wil daarmee de leefbaarheid in de wijken verbeteren.Er verdwijnen vooral goedkope huurhuizen en er komen wat duurdere huur- en koopwoningen voor in de plaats.Zo hoopt de gemeente dat Rotterdammers die meer gaan verdienen, in de stad blijven wonen.

De operatie gaat tien jaar duren en de kosten worden geraamd op 3,8 miljard euro.Het plan is vandaag overhandigd aan minister Dekker van VROM.

·
My train goes everywhere!
2,781 Posts
Ik hoop dat het die jaren 80 zooi is die gesloopt gaat worden… karakterloze troep!

En ik hoop ook dat er een deel sociale woningbouw voor terugkomt... een gemixte wijk is wel zo leuk voor de sfeer als voor de levendigheid!

·
efil4oremirp
1,568 Posts
Jammergenoeg is er te veel en te makkelijk gesloopt in Rotterdam. Het oude Westen moeten ze gewoon in ere houden, misschien wat opknappen, maar niet domweg slopen. En zoals supercees al zei, sloop maar wat van die graflelijke jaren 80 shit.

·
Registered
3,157 Posts
Gyz said:
Lekker makkelijk van mevrouwtje Van Anker, in plaats van de criminaliteit daar keihard aan te pakken maar gewoon de wijk slopen, ben je er ook van af ...

Oude Westen heeft prachtige stukjes, heb er jarenlang met veel plezier gewoond. Juist de delen met die lompe identiteitsloze stadsvernieuwingsarchitectuur uit de jaren 80 zijn nu de rotte plekken geworden. Breek die maar weer af en geef op die manier de wijk meer lucht. Ondertunnel vervolgens de 's Gravendijkwal/Henegouwerlaan en geef die zijn oude status terug (a la Heemraadssingel). En dan nog hopen dat Van Anker de junks eruit weet te houden en je zal zien hoe gewild die wijk zal worden!
Mee eens. Wijk heel laten.

·
Registered
1,159 Posts
Eigenlijk ben ik hartstikke voor om deze wijk te slopen. Het is een afknapper om met één stap uit het centrum meteen met je voeten in de figuurlijke stront te staan.
de centrum heeft een onnatuurlijk stop bij de westersingel. zie het west-weena. Onderontwikkeld. zo ook heel die wijk tot aan de rochussenstraat.

·
Registered
2,880 Posts
Jan said:
Iets wat zonder ambitie gemaakt is moet gesloopt worden.
Maar er kan ook iets moois ontstaan wat eerst zonder ambitie is gemaakt.

Volgens mij kun je de mooie karakteristieken van zulke wijken juist versterken door er goede nieuwbouwporgramma's voor te maken.
Dat denk ik ook wel. Als er een goed stedebouwkundig plan komt, kan ik er wel mee eens zijn. Maar het moet niet lijken op de eentonige bebouwing uit de jaren 80 die er is gekomen na bijvoorbeeld saneringen.

34,880 Posts
Wat meer ambitie aan het begin van het traject zou niet verkeerd zijn. 13.500 woningen slopen en er maar 14.500 voor terug zetten. We hebben het over een enorm gebied waar vaak niet hoger dan 3 lagen is gebouwd. Er passen in dat gebied makkelijk 20.000 woningen en dan hoef je niet eens meteen aan hoogbouw te denken.

·
Let it bee
433 Posts
Mij viel vooral op hoe ver ze het aandeel huurwoningen terug willen dringen. Van ergens in de 80% nu naar 67% in 2017 vind ik een enorme verschuiving. Dat zou kunnen betekenen dat er niet weer goedkope woningen worden neergekwakt (wat je bij de saneringen op Zuid wel ziet).

1 - 19 of 19 Posts