Skyscraper City Forum banner
1 - 5 of 5 Posts

·
Rotterdam mijn Wereldstad
1,376 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ik kwam gister een oude serie van 5 mei 2006 tegen, nog gemaakt met mn oude fototoestel. Ik kan me de serie nog goed herinneren en het doel was om Dijkzigt (heet tegenwoordig Erasmus MC) anders te laten zien dan dat de meesten het vaak zien.

1.

De grote witte kolosale Faculteit (117 meter hoog bebouw van 25000 vierkante meter) is natuurlijk zo beeldbepalend, dat de rest vaak in het niet valt.

2.

Toen ik nog op school zat, deed ik regelmatig vakantiewerk in Dijkzigt en heb toendertijd een korte rondleiding door de Faculteit gehad.

3.

Veel te zien daar van allerlei lichaamsdelen op sterk water totaan een fotoserie over een aangenaaide grote teen aan een hand om de duim te vervangen.

4.

In mei 1965 besloot de regering een zevende Medische Faculteit op te richten in Rotterdam. Voorwaarde was dat de eerste studenten al in september 1966 met hun studie zouden kunnen aanvangen.

5.

Er was dus grote snelheid geboden bij ontwerp en bouw.

6.

September 1966 was voor nieuwbouw niet haalbaar, maar 1968 wel. Voor die overgangsperiode werd een tijdelijk onderkomen gebouwd.

7.

De Medische Faculteit moest naast het bestaande ziekenhuis Dijkzigt komen vanwege de onderlinge contacten.

8.

Het terrein was echter wel wat klein. Behalve onderwijsfaciliteiten moesten er ook een parkeergarage (voor 1500 auto's ) en researchlaboratoria komen.

9.

De omvang van alle componenten van het programma van eisen was bij aanvang van het ontwerp nog niet bekend.

10.

De architecten van OD 205 ontwikkelden daarom een flexibele, te prefabriceren structuur die later definitief kon worden ingevuld.

11.

Om de zes verdiepingen (begane grond, vierde, elfde, achttiende en vijfentwintigste verdieping) zijn complete installatieverdiepingen.

12.

In een laagbouwgedeelte rond het laboratoriumcomplex zijn collegezalen, administratie, een kantine en een ontmoetingsruimte gesitueerd.

13.

In een langgerekte laagbouw langs de Westzeedijk bevinden zich de ruimtes voor de klinische wetenschappen.

14.

De gehele laagbouw is op een parkeergarage van twee lagen gebouwd.

15.

In februari 1966 ging de eerste paal de grond in. De betonnen kern van de hoogbouw werd als glijbekisting uitgevoerd.

16.

Bij een korte bouwtijd ligt een industriële bouwwijze voor de hand. De rest van het betonskelet bestaat uit geprefabriceerde kolommen, balken en vloeren.

17.

Ook de gevel is met behulp van industriële elementen gebouwd.

18.

De witte sandwichpanelen naar ontwerp van de Franse architect en constructeur Jean Prouvé zijn in de fabriek vervaardigd en tegen de constructie gemonteerd.

19.

Ook de binnenwanden en plafonds zijn geprefabriceerd.

20.

De Medische Faculteit was lange tijd het hoogste gebouw van Nederland.

21.

1 - 5 of 5 Posts