SkyscraperCity Forum banner
1 - 20 of 997 Posts

·
Administrator
30,759 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Bron: Rotterdams Dagblad

Rotterdam en zijn imago
Door prof. Th. van de Laar

Rotterdam kampt al jaren met een imagoprobleem. Waarom wordt onze geliefde stad zo geteisterd door negatieve reclame: de armste, zwartste of onveiligste stad van Nederland. Bestaat er niet een grote kloof tussen beeld en werkelijkheid? In dagblad Trouw vergeleek burgemeester Opstelten vorig jaar zijn stad met een A1-merk. Rotterdam biedt het beste wat een stad bieden kan: Rotterdam yuppen- en kosmopolitische stad. Rotterdam is aantrekkelijk, maar te weinig mensen weten dat. Het was dus de hoogste tijd voor een campagne om het imago van de stad op te poetsen. Op 1 december 2004 werd het startsein gegeven van 'Rotterdam Durft', bedoeld om de sterke kanten van Rotterdam te promoten als woonstad, architectuurstad, recreatiestad, studentenstad, festivalstad, werkstad et cetera.

In het onderzoekscollege media en stadscultuur gaf ik een vak over de beeldvorming van Rotterdam. Aan de hand van enkele casestudies gingen de studenten na op welke wijze over Rotterdam wordt bericht in de geschreven pers, maar ook op radio, tv en internet. Om ze hierop voor te bereiden, besteedde ik aandacht aan de vraag hoe Rotterdam vanuit het verleden het best kan worden getypeerd.

De nadruk lag daarbij op het beeld van de stad vanaf 1850 toen de stad steevast werd gepromoot als een haven- en een werkstad. Vanaf 1980 probeerde men dit eenzijdige beeld te veranderen. Rotterdam was op weg een cultuurstad te worden, met als hoogtepunt 2001 toen Rotterdam culturele hoofdstad van Europa was. Het onderzoekscollege werd afgesloten met een discussie over de effecten van de reclamecampagne 'Rotterdam Durft'. Het was opvallend dat geen van de studenten de campagne kende. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, want 'Rotterdam Durft' probeert vooral ook de stad voor studenten aantrekkelijk te maken.

Het valt sowieso niet mee om voor een stad een aantrekkelijke slogan te verzinnen, zeker niet in een tijdperk waarin steden in een hevige concurrentiestrijd zijn verwikkeld. City branding' is een serieus vak geworden. Marketeers die in een vorige werkkring zeeppoeder of rookworst verkochten, gebruiken de in het bedrijfsleven toegepaste reclame- en marketingtechnieken nu om een stad aan de man te brengen.

Vanwege de strijd om bedrijven, studenten, toeristen et cetera zullen steden zich mooier en aantrekkelijker presenteren dan wat zij in werkelijkheid te bieden hebben. Dat is geen nieuw gegeven. De eerste city marketeers uit de zestiende eeuw presenteerden Rotterdam ook het liefst als de tolerantste koopmansstad dankzij Erasmus, waar handel en scheepvaart bloeiden als nergens anders. Aan de stichters van de middeleeuwse stad werden mythische eigenschappen toegekend: geen vissers en boeren die in het zompige veengebied trachtten te overleven, maar edelen die voortgekomen waren uit voorname families. Dus het is niet zo vreemd dat men bij het oppoetsen van het imago van het huidige Rotterdam de positieve kanten van de stad overdrijft en de negatieve zijden zo min mogelijk benadrukt. Dat de slogan 'Rotterdam Durft zich leent voor grappen zien de bedenkers van de promotiecampagne niet als een probleem. 'Rotterdam Schurft', 'Rotterdam Dooft' en andere varianten, laten volgens het reclamebureau zien dat het thema leeft en de Rotterdammers het oppikken.

Ik betwijfel of het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (OBR), dat de opdracht voor de campagne heeft verstrekt, deze mening deelt. Daar hebben mijn studenten geen antwoord op gekregen. Bovendien was de tijd te kort om deze vraag diepgaand te onderzoeken. 'Rotterdam Durft' is nog niet zo oud, maar ik vrees dat het weggegooid geld is. Ik geloof namelijk dat de campagne het oude imago van de stad eerder bevestigt dan ontkracht. Het beeld van de naoorlogse werkstad is daarvoor te hardnekkig en behoort al lang tot het nationale collectieve geheugen.

Mensen zien Rotterdam primair als werkstad. Voor zover er een nieuw beeld van de stad wordt opgeroepen, is dat eerder negatief dan positief. Daar kunnen de campagnemakers natuurlijk niets aan doen, maar de politici wel. Zoals iemand uit de reclamewereld gevat opmerkte: 'politici maken meer kapot dan reclamemakers kunnen goedmaken'.

Dat komt omdat het Rotterdams bestuur de nadruk de laatste jaren zo sterk heeft gelegd op veiligheid, inburgering van minderheden en een te groot aanbod van minvermogenden in de stad. Bovendien maakt de stad nog eens pas op de plaats op het gebied van een actief cultuurbeleid. Daarmee zijn we inmiddels ver verwijderd het positieve beeld dat Rotterdam in het Culturele Hoofdstadjaar uitdroeg.

Rotterdam heeft ontegenzeggelijk de mooiste skyline van Nederland, maar dit uiterlijk van de stad biedt nog geen garantie voor een kosmopolitische uitstraling. Daarvoor ontbreekt het Rotterdam vooralsnog aan durf en daar verandert een goedbedoelde campagne niets aan.

(Prof. dr. P.Th. van de Laar bekleedt de vanwege de Stichting Bijzondere Leerstoel Roterodamum ingestelde Jurriaanse Leerstoel voor de Geschiedenis van Rotterdam aan de Erasmus Universiteit Rotterdam)

·
robkaper.nl
5,969 Posts
Zo maken journalisten ook een hoop kapot. Ik zeur ook wel eens, zeker hier op het forum omdat we elkaar en de stad goed genoeg kennen, maar over het algemeen ben ik uitermate tevreden en positief over Rotterdam.

Dat imagoprobleem gaat vanzelf weg als er niet steeds over geschreven wordt. Iedere keer als ik ergens over Rotterdam post krijg ik vele reacties in de trend van "inderdaad, wat een mooie stad" of "volgende keer ga ik daar zeker heen".

@Jan: zodra ik mijn site weer on-line heb zal ik ook eens kijken of ik mee kan helpen dat urban weblog van je uit de vergetelheid te halen. ;)

·
Registered
3,157 Posts
Dat komt door die Hilversumse media. Die blijven maar onzin over onze stad zeiken. Dat interview met Jan gisteren op RTL 4 geeft het al helemaal aan.

Jon Dahl Tomasson keek op op toen hij naar Rotterdam moest verhuizen. Hij dacht dat het een grauwe havenstad was, maar toen hij er één maal was, schrok hij van verbazing hoe mooi en modern het is. En ook hoe aangenaam. En zo heb ik wel meer verhalen gehoord van mensen die er voor het eerste kwamen. Wat Capzilla zegt klopt gewoon.

Hadden jullie bijvoorbeeld ook gekeken naar de 2 Vandaag aflevering waar het ging over "Rotterdam durft"? Hoorde je hoe achterlijk die verslaggever praatte over Rotterdam en hoe slecht die camera gericht was op Rotterdam. Zo herken ik mijn stad niet, maar die hufters breken op zo'n manier het imago.

HET ZIJN DIT SOORT DINGEN DIE HET IMAGO VERZIEKEN.

Maar goed, wie niet wil komen, hoeft ook niet te komen. Onze stad heeft alle voorzieningen die nodig zijn en heel veel evenmenten. Een echte veelzijdige stad.

35,468 Posts
In Brabant (om me heen) leeft dat negatieve beeld nog steeds, maar dan vooral onder mensen die er eigenlijk nog nooit zijn geweest, maar er alleen over hebben gehoord. die denken dat er alleen grote gebouwen staan en junks lopen en dat historie ontbreekt. Die mensen snappen het ook niet als ik zeg dat ik in Rotterdam wil gaan wonen.

Mensen die er wel eens komen zijn vaak vol lof over de stad en de vooruitgang in de stad. Ook de veelzijdigheid hoor ik soms van mensen (historie en modern).

Die slogan helpt voor geen meter, culturele hoofstadjaar was een zegen. Het filmfestival is dat ook. Investeren in cultuur is het beste wat het stadsbestuur nu kan doen, maar ik heb weinig hoop daarop... Volgende keer toch maar een keer Groenlinks in de raad dan?

·
Het Stuiterkonijn
316 Posts
Amsterdam is gewoon als de dood dat Rotterdam ze op alle gebieden (behalve het aantal waardeloze grachtenpanden) voorbij streeft....

Daarom maar proberen het imago te verzieken.. ;)

Leeg... loos.. arrogant volkje is het... :cheers:

punt uit! :D

·
Registered
1,361 Posts
Laatst moest ik op Zuidplein werken (op de Connexion bussen naar Numansdorp e.d.) Bij het avondeten met m'n ouders heb ik geprobeerd een zo objectief/niet negatief beeld te schetsen van die plek, maar met kankerende snackbarbezoekers (Bram Ladage) op parkeerwachters - met z'n 10en, omdat ze bang zijn voor agressieve uitvallen van Bram waarschijnlijk - en veel hangende gasten bij het winkelcentrum worst een gezellig verhaal moeilijk. het was dan ook
Zuidplein natuurlijk.

aan de andere kant heb ik genoten van onverwachte uitzichten en aanblikken die Rotterdam biedt. Qua ruimtebeleving deed het me soms denken aan Berlijn. Vooral het zien van - met de metro op erasmuslijn uit tunnel komend - de Kop van Zuid, Maashaven, en dan de Maassilo (ontzettend mooi contrast met modernere omgeving) :eek2: doet je even met je gezicht tegen de ruit drukken. (de tram(ruit) is ook iets schoner dan die in Amsterdam ;))

·
Eilander
1,044 Posts
'politici maken meer kapot dan reclamemakers kunnen goedmaken'.
Klopt helemaal, en geldt vooral voor Pim en z'n leefbaren ... Voor de Fortuynistische revolutie was Rdam prima op weg, Culturele Hoofdstad, Dé uitgaansstad van Nederland, etc. etc.

Door puur en alleen de negatieve, foute en mislukte dingen van Rdam te wijzen hebben Fortuyn&Co die opwaardse spiraal compleet omgedraaid, het aloude beeld van ellende weer bevestigd. Zal wel weer een behoorlijke tijd duren voordat dat weer een beetje bijtrekt...

·
Registered
3,157 Posts
Gyz said:
Klopt helemaal, en geldt vooral voor Pim en z'n leefbaren ... Voor de Fortuynistische revolutie was Rdam prima op weg, Culturele Hoofdstad, Dé uitgaansstad van Nederland, etc. etc.

Door puur en alleen de negatieve, foute en mislukte dingen van Rdam te wijzen hebben Fortuyn&Co die opwaardse spiraal compleet omgedraaid, het aloude beeld van ellende weer bevestigd. Zal wel weer een behoorlijke tijd duren voordat dat weer een beetje bijtrekt...
Dag meneer Gyz. Dat slechte imago had Rotterdam in 1999 ook al. Grauwe- havenstad-waar-niets-te-beleven-valt-imago. Niet Fortuyn en Co aanvallen die tenminste echt iets goeds willen doen met deze stad en goed op weg zijn. De PvdA-ik-veeg-alle-problemen-onder-de-tafel-want-ik-woon toch-niet-in-die-buurt-mentaliteit. Dat is pas walgelijk voor onze stad geweest. Maar goed, jij woont in Kralingen de kakbuurt. Lekker makkelijk van jou om te zeggen dat er op Katendrecht geen problemen zijn. Typisch zo'n PvdA/SP/Groen Links houding. Lekker vanuit en kakbuurt oordelen, maar zelf in een volkswijk wonen, ho maar.

·
Eilander
1,044 Posts
Rotterdam A said:
Dag meneer Gyz. Dat slechte imago had Rotterdam in 1999 ook al. Grauwe- havenstad-waar-niets-te-beleven-valt-imago. Niet Fortuyn en Co aanvallen die tenminste echt iets goeds willen doen met deze stad en goed op weg zijn. De PvdA-ik-veeg-alle-problemen-onder-de-tafel-want-ik-woon toch-niet-in-die-buurt-mentaliteit. Dat is pas walgelijk voor onze stad geweest. Maar goed, jij woont in Kralingen de kakbuurt. Lekker makkelijk van jou om te zeggen dat er op Katendrecht geen problemen zijn. Typisch zo'n PvdA/SP/Groen Links houding. Lekker vanuit en kakbuurt oordelen, maar zelf in een volkswijk wonen, ho maar.
Goh, Rdam A denkt mij te kennen ... leuk ... vooral omdat je er bijna niet verder naast kan zitten!!

Ik schrijf trouwens nergens in mijn 'mening' dat er geen problemen zijn/waren. Noch schrijf ik dat andere politieke richtingen dit beter/slechter hebben aangepakt (al probeer jij die woorden wel in mijn mond te leggen). Ik stel enkel en alleen vast dat de getrechterde focus van LR op alles wat hier mis was het destijds 'opgaande' imago van Rdam allesbehalve goed heeft gedaan ...

dus voortaan eerst even lezen wat er echt staat voordat je dit soort onzin begint uit te kramen ... alvast bedankt

(enne Kralingen bekakt?? Over imago gesproken ... Het oostelijk deel wel ja, maar kom eens langs hier op de Vlietlaan of Lusthofstraat en je piept wel effe anders)

·
Registered
9,765 Posts
Zo maken journalisten ook een hoop kapot. Ik zeur ook wel eens, zeker hier op het forum omdat we elkaar en de stad goed genoeg kennen, maar over het algemeen ben ik uitermate tevreden en positief over Rotterdam.

Dat imagoprobleem gaat vanzelf weg als er niet steeds over geschreven wordt. Iedere keer als ik ergens over Rotterdam post krijg ik vele reacties in de trend van "inderdaad, wat een mooie stad" of "volgende keer ga ik daar zeker heen".

@Jan: zodra ik mijn site weer on-line heb zal ik ook eens kijken of ik mee kan helpen dat urban weblog van je uit de vergetelheid te halen. ;)
Achteraf had Capzilla gelijk in deze. De buitenlandse journalisten kwamen en gaven Rotterdam great reviews de afgelopen twee jaar. De journalisten/media uit Nederland begrepen er niks van, maar gingen uiteindelijk met de trein wagon van positivisme mee. En dat na hun diepgaand onderzoek van het waarom het zo goed gaat met Rotterdam, en dat zij deze over het hoofd hebben gezien. Ze begrepen er niets van. Het ging al jaren goed met Rotterdam, maar de arrogantie regeerde (wellicht nog steeds een beetje). Er kon alleen een het beste zijn, en alles moest om het beste draaien.

·
Registered
4,807 Posts
Natuurlijk gaat het goed met Rotterdam. Maar het gaat goed met de meeste (grote) Nederlandse steden. Dat geldt in het bijzonder voor de grote vier. En dat is toch wel het kader waarbinnen Rotterdam binnen de grenzen nadrukkelijk gezien wordt. Op de meeste relevante indicatoren presteert Rotterdam (nog) slechter dan de andere drie grote steden.

·
Registered
3,357 Posts
Natuurlijk gaat het goed met Rotterdam. Maar het gaat goed met de meeste (grote) Nederlandse steden. Dat geldt in het bijzonder voor de grote vier. En dat is toch wel het kader waarbinnen Rotterdam binnen de grenzen nadrukkelijk gezien wordt. Op de meeste relevante indicatoren presteert Rotterdam (nog) slechter dan de andere drie grote steden.
Rotterdam is gewoon hip en je voelt de energie daar. Op een bepaalde manier zijn ze Amsterdam aan het inhalen. Amsterdam is qua bebouwing al vrij vol, is erg toeristisch en ook elitair aan het worden omdat het voor normale en lagere inkomens onbetaalbaar is geworden. Rotterdam is een goedkoop en dynamisch alternatief. Dat zal de komende jaren veel studenten en creatieven naar Rotterdam trekken. En mijn stad Den Haag blijft gewoon Den Haag :)

·
Registered
3,513 Posts
Rotterdam is gewoon hip en je voelt de energie daar. Op een bepaalde manier zijn ze Amsterdam aan het inhalen. Amsterdam is qua bebouwing al vrij vol, is erg toeristisch en ook elitair aan het worden omdat het voor normale en lagere inkomens onbetaalbaar is geworden. Rotterdam is een goedkoop en dynamisch alternatief. Dat zal de komende jaren veel studenten en creatieven naar Rotterdam trekken. En mijn stad Den Haag blijft gewoon Den Haag :)
Niks mis met R'dam. Imago is moeilijk te veranderen. Dat weet ik als Hagenees maar al te goed. Ik ben dan ook blij met de transitie van Den Haag die van ambtenarenstad steeds meer een zakenstad wordt.

Vind trouwens dat je Den Haag erg te kort doet. Maar oké.

·
Registered
3,084 Posts
De stad is in trek ja, je merkt het.

Opmerkelijk genoeg lijkt juist de bouwactiviteit in de stad omgekeerd evenredig verbonden te zijn met de hipheid. 10 jaar geleden wilde amper een hond in kil en ongezellig Rotterdam wonen (ik chargeer, maar toch), maar tegelijkertijd schoten een indrukwekkend aantal projecten wortel. Nu is Rotterdam gewild en lijkt het qua bouwactiviteit net zo mat als het seksleven van een celibataire priester.

·
Registered
3,357 Posts
Vind trouwens dat je Den Haag erg te kort doet. Maar oké.
Als eerste ben ik natuurlijk benieuwd op welke wijze ik DH precies te kort doe.

Ik kom uit Den Haag en woon in Den Haag en ik hou net als jij van Den Haag, misschien op een wat kritischer manier want houden van hoeft niet hetzelfde te zijn als door een roze bril zien. Tot voor kort woonde ik in Amsterdam en ik kom ook regelmatig in Rotterdam en vooral die eerste stad heeft tien keer zoveel reuring en energie als onze stad, dat valt erg op als je in beide steden hebt gewoond. DH heeft m.i. niet een jeugdige, dynamische uitstraling en ook minder aantrekkingskracht op jonge mensen dan Amsterdam en Rotterdam. Jij en ik weten dat er in DH voldoende te doen is, als je het weet te vinden, maar ik ken weinig mensen van tussen de 18 en 30 die niet in DH wonen maar DH de place to be vinden. Die uitstraling heeft Amsterdam wél en Rotterdam tegenwoordig ook steeds meer. Persoonlijk vind ik DH een topstad waar al een stuk meer gebeurt dan een jaar of twintig geleden. Als er een grotere universitaire populatie komt, dus meer jonge mensen op straat, meer bijbehorende horeca en cultuur, ruimere openingstijden en meer festivals, is de stad voor mij af.

1 - 20 of 997 Posts