SkyscraperCity banner

1 - 20 of 72 Posts

·
Registered
221 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Rotterdam | Fenix II | UC

Restauratie Fenixloods en toevoeging Uitzichtpunt
Opdrachtgever : Stichting Droom en Daad
Architecten: MAD Architects i.s.m. EGM Architecten
Start: 2020
Gereed: 2023

Fenix II vooraanzicht by Nobby Nick, on Flickr

Fenix II bovenaanzicht by Nobby Nick, on Flickr

Fenix II by Nobby Nick, on Flickr

Fenix II Katendrechtzijde by Nobby Nick, on Flickr

Maquette
Untitled by Nobby Nick, on Flickr

Bovenaanzicht uitzichtpunt

Trap beneden

Trap eerste verdieping

Uitzichtpunt

Tentoonstellingsruimte op de eerste verdieping

·
Registered
221 Posts
Discussion Starter #4
Ik was vanmiddag bij de presentatie in Welstand en was diep onder de indruk. Het ambitieniveau voor deze restauratie en toevoeging ligt torenhoog ;)
Als het lukt om deze ambities waar te maken, wordt dit een volgend icoon in Rotterdam.

Tijdens de presentatie kon ik me al helemaal voorstellen hoe ik bezoek hiermee naar toe zou willen nemen om de trap op te lopen door het gebouw naar boven om vervolgens te genieten van het uitzicht. Ik geloof dat de toevoeging van architect Ma echt iets gaat zijn dat niet vergelijkbaar is met andere architectuur/sculptuur in Nederland. Een mooie toevoeging dus.

Commissie Welstand was zeer onder de indruk een heel positief. Aandachtspunten vinden ze de naden bij de trap, het patina van het gebouw en het historisch onderzoek: vergelijken nieuwe kozijnen e.d. met de oorspronkelijke. Volgens mij wordt achter de schermen heel hard gewerkt aan ontwerp en uitwerking en het zou me niet verbazen als de start over niet al te lange tijd zal zijn.

Nb. De foto's hierboven heb ik tijdens presentatie genomen. Er worden nog betere foto's gemaild.

·
Registered
221 Posts
Discussion Starter #5
^^
Het wordt gepolijst roestvrij staal. Er moeten naden in zitten omdat het moet kunnen krimpen/uitzetten, maar Wim Pijbes verwees naar het kwaliteitsniveau van de Chicago Bean. Er komen wel naden in, maar deze moeten visueel zo min mogelijk zichtbaar zijn.

·
The only way is up
80,144 Posts
@Woudinho: Toch wel erg gaaf hoor. Bij de 2e plaat zou je denken dat er zonnepanelen op het dak komen?
Maar bij de andere afbeeldingen zie ik ze niet.

·
Registered
686 Posts
Heel tof, wellicht weet Nobby Nick of daar wat over gezegd is? Het is inderdaad de enige plaat met zonnepanelen zo te zien.

Zeer benieuwd naar dit project!

·
Registered
197 Posts
Volgens mij wordt achter de schermen heel hard gewerkt aan ontwerp en uitwerking en het zou me niet verbazen als de start over niet al te lange tijd zal zijn.
Vanavond werd door Pijbes aangekondigd dat ze al in februari met de renovatie willen starten. Waarschijnlijk 12 februari informatiebijeenkomst voor de buurt over de start van de werkzaamheden.
Streven is opening (april) 2023 ivm 100 jarig bestaan van de loods. Al houdt hij met de ervaring van het Rijksmuseum een slag om de arm.....

·
Registered
3,977 Posts
Ik was vanmiddag bij de presentatie in Welstand en was diep onder de indruk. Het ambitieniveau voor deze restauratie en toevoeging ligt torenhoog ;)
Als het lukt om deze ambities waar te maken, wordt dit een volgend icoon in Rotterdam.
Waar ligt dat volgens jou aan? Ik heb een beetje moeite enthousiast te worden. Ik zie natuurlijk een leuke rvs knoop waar je op kunt en die kan er met een boel geld natuurlijk ook echt mooi uitzien. Maar een icoon, waar zit hem dat in?

Het uitzicht is niet wezenlijk anders dan als je de vliegemepper overgestoken bent en terug kijkt. In tegenstelling tussen the bean en het depot leveren de spiegelingen in het rvs ook geen bijzondere effecten op. Je kunt er ook niet veel behalve naar boven lopen en weer naar beneden, het ding is zonder functie.

Wat me aan me opdringt is de vraag waarom er niet meer programma toegevoegd wordt in een echt spectaculaire toevoeging. Een toevoeging die dan ook echt een functie heeft. Een spiraalvormige hoteltoren waar je op kunt bijvoorbeeld en waar bovenin dan nog weer een tentoonstellingsruimte is met uitzicht. Of het museumrestaurant.

Ik moet nu vooral denken aan een glijbaan van een tropisch zwemparadijs. En als ik eerlijk ben dan vind ik het gaver om van zo een glijbaan te glijden dan om hier op te klimmen. Maar misschien kan er nog een droge glijbaan bij hier? :)

Tsjechie:

bron

Duitsland:

bron

·
Registered
334 Posts
Ik was gisteren als buurtbewoner ook bij de presentatie. Ik denk dat er zo'n 500 tot 1000 man moet geweest zijn, en ik had de indruk dat de meesten enthousiast tot erg enthousiast waren.
Wat ik gemist heb (moest tijdens het vragenrondje al vertrekken) is meer duidelijkheid over de plint. Die trap is prima, voor een keertje of twee/drie per jaar, met bezoekers, maar wat gaat de plint toevoegen voor de stad en Katendrecht? Is daar al meer duidelijkheid over sinds gisteren, na de presentatie in Welstand en de buurt? Worden het losse 'cellen', gaan ze van Veerlaan tot kade, is er een centrale promenade... etc? Weet iemand hier meer over?

·
Illustrateur
12,975 Posts
Wat een prachtplan. The Bean als referentie zou echt goud zijn, maar dan RVS in zilverkleur.

Als ik de openbare ruimte inrichting bekijk, moeten onderdelen zoals een kraanrails en bolders behouden blijven. Hopelijk wordt het gelikte eindresultaat niet een die het havenkarakter teniet doet. In nieuwbouw moet het allemaal terug te zien zijn, terwijl het nu nog juist de buitenruimte is die de kadesfeer draagt.

·
Registered
3,015 Posts
Ik krijg bij deze hetzelfde gevoel als bij Las Palmas. De opbouw is m.i. in vergelijking met de loods veel te klein waardoor het wat kneuterig eruit ziet.

·
Illustrateur
12,975 Posts
Vanaf de straat ga je er weinig van zien inderdaad. Dat hebben ze bij Red Star Line beter begrepen. Voor het uitzicht zal het niet veel uithalen, maar als toevoeging op het gebouw is het bescheiden in formaat en nog ietwat verstopt.

·
Registered
221 Posts
Discussion Starter #19
Waar ligt dat volgens jou aan? Ik heb een beetje moeite enthousiast te worden. Ik zie natuurlijk een leuke rvs knoop waar je op kunt en die kan er met een boel geld natuurlijk ook echt mooi uitzien. Maar een icoon, waar zit hem dat in?
Voor mij zit dat in het sculpturale van de architectuur. In Nederland toch veelal functionele architectuur die goed en mooi kan zijn, maar dit is echt iets anders. Ik verwacht dat het afwerkingsniveau on-Nederlands hoog zal zijn. Ik denk dat niet dat de trap een indruk maakt als een spiegel zoals bij het DePot, maar dat het juist een spel zal zijn van veranderend licht en kleur als je deze trap oploopt.
En ja, het uitzicht zal niet anders zijn dan 15 of20 meter lager op de kade, maar bij een uitzichtpunt gaat het om uitzicht én punt. Ik denk dat deze combinatie hier goed gaat werken.

Sorry, ik ben gewoon een beetje enthousiast :banana:

·
a.k.a. Sequentia
21,238 Posts
Het lijkt vooral een erg lui ontwerp van dit bureau, dat eigenlijk altijd met golvende vormen werkt. Zat er echt niet meer in voor deze loods?

1 - 20 of 72 Posts