SkyscraperCity banner

1 - 20 of 1868 Posts

·
Registered
181 Posts
Discussion Starter #1
Een overzicht van afbeeldingen en nieuws van Fenixlofts is te vinden op http://urbie.city/rotterdam/fenixlofts

-----

Ik fietste gisteren over de hoerenloper naar Katendrecht, waar ik zag dat een complete verbouding van het coole theater Walhalla gestart is.
Helaas geen foto's, maar het plaatje van na de verbouwing, dat op het bouwbord staat zag er ieder geval super uit. Alle kozijnen en het glas lijkt vernieuwd te worden.

Straks dus een super hip opgeknapt theater op deze locatie als springplank tussen katendrecht en de Wilhelminapier.

Die 'Circus' letters op een van de fenixloodsen waren me ook nooit eerder opgevallen...maar die staan er vast al zo lang op als dat Codarts er zit.

·
Administrator
29,930 Posts
Ik maak daar even het Fenixloods-topic van. Volgens mij hebben we daan nog geen specifieke thread voor.

·
Dat ben ik
99 Posts
wow, ben benieuwd als dat zo gebouwd gaat worden :)

·
Registered
19,697 Posts
Kwam dit tegen, leuk stukje achtergrondgeschiedenis:

De Fenixloodsen zijn letterlijk uit de as verrezen en danken hun naam aan een flinke brand in 1947. Rond 1900 is het geheel als 1 grote loods gebouwd. Tijdens de brand ging het middelstuk reddeloos verloren. De restanten zijn daarna weer opgebouwd tot Fenix 1 en 2 zoals we ze nu kennen (eigendom Katendrechtse Bewoners Organisatie, met dank aan Feijenoordse Meesters, Ben van Wevering)

bron:
https://nl-nl.facebook.com/Fenixlofts

Zag verder dat ook dit evenement in de Fenixloods gehouden wordt:
http://www.rotterdam.nl/200greatestpaintings

·
Registered
33,727 Posts
^^ En met een doorontwikkelde Fenix Food Factory en andere zaakjes eronder en aan het zich dan ook weer verder ontwikkelende Deliplein ernaast heb je bijna een identiek concept dat de markthal ook bied. Maar dan gebouwd bovenop industrieel erfgoed aan het water met een geweldig uitzicht op en een goede verbinding met de WHP. Als de markthal een succes wordt, en dat verwacht ik wel, verwacht ik nog meer van dit project. :)

·
Administrator
29,930 Posts
Ja, de Wilhelminapier en Katendrecht zo naast elkaar ontwikkeld zien worden leert dat je met fijnmaziger laag- en oudbouw eigenlijk veel meer stadsheid maakt dan met torens in de ruimte. Het een sluit het ander niet per definitie uit, maar combineren blijkt toch elke keer weer een moeilijk verhaal. Maar goed, zo naast elkaar liggend vult dat elkaar ook weer goed aan. :)

34,718 Posts
Ik hoop dat ze hier snel concreet aan de slag kunnen. Vind het ook een fantastisch project. Mooi om te zien ook dat die Rijnhavenbrug concreet bijna net zo'n impact heeft op de ontwikkeling van dit stuk stad als de Erasmusbrug. Die Rijnhavenbrug is echt een gouden zet!

·
Registered
1,369 Posts
Ik kijk bijzonder tevreden naar deze renders. Een renovatie die de bestaande loodsen in hun waarde laat, en de plinten een mooi nieuw leven geeft. En dat in combinatie met een architectonisch interessante opbouw die mooie woningen oplevert. Echt een win-win situatie. Het lijkt me een fantastische plek om te wonen en het is een schittende aanvulling op Katendrecht en de Rijnhaven. Echt een stadmakend ontwerp.

Het Rijnhavengebied is hard op weg het interessantste en meest urban (sorry voor het modewoord) stukje Rotterdam te worden, waar je alles vindt: je kunt er wonen in de Fenixlofts, in oud-Katendrecht of de hoogbouw van de Wilhelminapier, je kunt er eten aan het Deliplein, in Hotel New York of onder de Fenixlofts, je kunt er naar het nieuwe Luxor Theater, het grasveld aan de Posthumalaan is heel geschikt voor een zomerse picknick, via de watertaxis kan je de hele stad door, als je met de metrowil kan je kiezen uit station Wilhelminaplein en station Rijnhaven, en als je wat verkeerds hebt gedaan kan je terecht bij de rechtbank...

1 - 20 of 1868 Posts