SkyscraperCity banner

1 - 20 of 59 Posts

·
Registered
230 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Gegevens

Plan: Ontwikkelen Galeries Modernes, Hoogstraat 177-179
Fase: ontwikkeling
Start bouw: nnb
Architect: Kaan
Ontwikkelaar: Tenstone BV

Galeries Modernes by Nobby Nick, on Flickr

Kaan Architecten werkt in opdracht van ontwikkelaar Tenstone aan een voorstel voor de verbouwing van het Galeries Modernes pand aan de kruising van de Hoogstraat en de Delftsevaart. De achterzijde van het pand bevindt zich aan het Grotekerkplein. Het voormalige warenhuis is in de jaren ‘70 verbouwd tot kantoren met een commerciële plint. Vanaf de jaren ’80 heeft het gebouw diverse transformaties ondergaan waarbij de oorspronkelijke gevelopzet niet meer afleesbaar is.
Zie voor het oorspronkelijke ontwerp dit artikel van top010 https://nieuws.top010.nl/galeries-modernes.htm

De architect wil het casco gebruiken en het gebouw transformeren tot woningen met een commerciële plint, of een hotel met een commerciële plint. Het gebouw transformeert naar een rechthoekig volume, waarbij de gevel aan de Wijdekerkstraat drie meter naar buiten wordt gebracht. Daarnaast wordt de begane grondverdieping aan de achterzijde opener gemaakt, waardoor het gebouw tevens een gezicht naar het Grotekerkplein krijgt. Het entreegebied voor de woningen dan wel het hotel wordt aan deze zijde van het gebouw gesitueerd. Het bestaande hoogteverschil tussen de Hoogstraat en het Grotekerkplein wordt opgelost door de trappen aan de zijgevels door te zetten als hoogteverschil in het interieur.

Het gebouw heeft een gevelopzet van twee verdiepingen van glas, voorzien van incisielagen. De bovenliggende drie verdiepingen krijgen een natuurstenen gevelafwerking. Hierin worden lange, horizontale openingen in aangebracht, refererend naar de gevelopzet van het naastliggende Hufgebouw. Aan beide zijden van het gebouw wordt in het midden van de glazen begane grondgevel een luifel aangebracht. Het dak krijgt een groene inrichting in combinatie met dakterrassen voor de woningen of een gemeenschappelijke buitenruimte voor het hotel.

·
Ad crumenam
4,199 Posts
Ik ben wel benieuwd hoe ze een referentie willen maken naar het oorspronkelijke ontwerp, dat toch wel erg gesloten was. Desalniettemin is een herontwikkeling op deze locatie meer dan welkom.

Zo te lezen wordt het geheel 5 verdiepingen hoog. Dat betekent dat het volume hoger wordt dan het nu is. Met een goede commerciële plint en daarboven een hotel, kan je echt een leuke plek maken als verbinding tussen de Hoogstraat en het Grotekerkplein.

·
The only way is up
81,068 Posts
In afwachting van betere plaatjes:

Het was een eerste presentatie van de ontwikkelaar/architect om te kijken hoe de commissie reageert op de voorstellen. Dat was dus heel positief :)

In onderstaand plaatje kun je goed de verhouding zien tussen het oorspronkelijke gebouw, het huidige gebouw en het voorgestelde gebouw.

Welstand by Nobby Nick, on Flickr

De architect wil de onderkant van het gebouw weer open maken, meer dan het origineel was en ook aan de achterkant aan het Grote Kerkplein (wordt ik persoonlijk enthousiast van). Begane grond, eerste verdieping en kelder worden transparant. Daar boven komt een 'doos' met woningen of een hotel. Het gebouw wordt iets groter (tot en met de huidige luifel) en iets hoger dan huidige bestemmingsplan. Hoger kan hier niet i.v.m. bezonning van het Grote Kerkplein (m.i. terecht). Op onderstand plaatje kun je zien hoe nieuwe vorm zich verhoudt tot de huidige.

Bedoeling is om het nieuwe gebouw een sterke expressieve uitstraling te geven, zoals ook het originele gebouw had. Het oorspronkelijke gebouw met etalages in de straat is door de twee renovaties volledig vern**kt. Het is dus niet de bedoeling om het origineel terug te brengen, maar wel de sterke kanten: een open onderzijde en expressief geheel.

Architect heeft zelfs een idee om de trappen aan beide zijden van het gebouw (Hoogstraat is oude dijk) door te trekken in het gebouw, maar dat is ook afhankelijk wat voor soort huurder in het pand komt. Fantasie is één grote huurder. Door gebouw iets hoger te maken en aan bovenzijde voorzieningen en terras te integreren blijft beeld aan buitenzijde rustig.

Nog enkele plaatjes ter vergelijking huidig en gedacht. Ben benieuwd naar het ontwerp :)

·
*
30 Posts
De Wijde Kerkstraat kan gerust half zo breed worden (bijvoorbeeld zo breed als de Oppert), dan ontstaat er ruimte om een echte wand te maken aan die zijde van het Grotekerkplein en doen we gelijk iets aan de overdaad aan open ruimte hier.

·
Registered
994 Posts
Dit moet je OF in oorspronkelijke staal brengen, OF slopen en iets nieuw bouwen.
Maar goed, dit is de Hoogstraat, hartje centrum, en dus mag je er allerlei aggenebisj zooi handhaven en een beetje oplappen. Het is een in en in trieste straat, en het is kennelijk gemeentelijk beleid om dat zo te houden.

·
The only way is up
81,068 Posts
^^ Eens. Ik wacht nog maar even betere renders af, maar eigenlijk moet de hele straat plat om dan opnieuw te beginnen.
Ongelooflijk hoe in hartje stad er nog een gebied zo verpauperd bij kan staan. :eek:hno:

·
Registered
1,310 Posts
^^ Eens. Ik wacht nog maar even betere renders af, maar eigenlijk moet de hele straat plat om dan opnieuw te beginnen.
Ongelooflijk hoe in hartje stad er nog een gebied zo verpauperd bij kan staan. :eek:hno:
Het is inderdaad bizar hoe een aantal mensen zichzelf heeft vastgeklonken aan het verleden. Het hardnekkig volhouden dat de Lijnbaan en de Hoogstraat monumenten zijn die het behouden waard staat de ontwikkeling van het centrum hopeloos in de weg. Tussen de Meent en de Hoogstraat zit hemelsbreed nog geen tweehonderd meter, en ze lopen min of meer paralel. Toch kan het contrast niet zijn, de Hoogstraat is een verloederde bende, vol met retailketens met een volkomen achterhaalde formule, terwijl de Meent een van de sprekende voorbeelden is van straten in Rotterdam die zich hebben ontwikkeld tot een leuke stadsstraat, met een mooi divers aanbod aan retail en horeca. Ik kom regelmatig op de Meent, en heb op dit momenten geen enkele aanleiding om naar de Hoogstraat te gaan. Dat is buitengewoon treurig als je bedenkt dat de Hoogstraat nog niet eens zo heel lang geleden één van de belangrijkste retailstraten van de stad was. En de toestand van de Lijnbaan is al even bedroevend.

Ik snap best dat architectuurhistorici de wederopbouwpanden in Rotterdam interessant vinden. In de rest van Nederland was wederopbouw op een dergelijke schaal niet nodig, en dat maakt Rotterdam tamelijk uniek. Echter, de heren architectuurtheoretici zullen toch ook de dagelijkse praktijk in ogenschouw moeten nemen, en die laat zien dat veel van deze panden stedenbouwkundig gezien slecht functioneren. En dit komt toch echt door ontwerpfouten in de door hun bejubelde wederopbouwpanden. De Hoogstraat is hier een treffend voorbeeld van. Een straat al Steiger, midden in het centrum van Rotterdam, is niets meer dan een expeditiestraat. Het Grotekerkplein, met de monumentale Laurenskerk wordt ontsierd door de achterzijdes van de gebouwen aan de Hoogstraat, die op de begane grond niets dan gesloten muren hebben. En ook het feit dat Galeries Modernes nu voor de zoveelste keer verbouwd moet worden toont de zwakte van deze ontwerpen aan.

Ik pleit niet voor het integraal slopen van alles wat er in de wederopbouwperiode is gebouwd, maar wel voor het opheffen van de monumentale status van de diverse niet functionerende wederopbouw ensembles. Als ik nu kijk naar de plannen voor Galeries Modernes vind ik ze een bijzonder vreemde poging om iets te behouden wat niet het behouden waard is. Aan het bestaande pand wordt zoveel gewijzigd dat het feitelijk onherkenbaar wordt aangepast (en dat terwijl het eerder ook al fors is aangepast). Dat is bijna expliciet toegeven dat het oorspronkelijke ontwerp niet het behouden waard was. Waarom dan überhaupt dit alles laten staan, dan zie ik liever sloop en compromisloze nieuwbouw, gericht op het ontwikkelen van de Hoogstraat en Grotekerkplein. Nu wordt de stad weer afgescheept met een compromis, in dit geval een kil ontwerpt wat krampachtig probeer het oude wederopbouwpand te combineren met moderne stedenbouwkundige inzichten. Een te waarderen poging, maar een poging met alle inherente tekortkomingen van een compromis.

·
Registered
230 Posts
Discussion Starter #15
^^
Ik denk dat een architect het beste zelf zijn verhaal kan vertellen. Maar...
In de commissie Welstand vertelde de architect dat het oorspronkelijke gebouw door de vele verbouwingen vernaggeld is. Het is niet de bedoeling het oude gebouw terug te brengen, hoe geweldig dat ook was. Het is de bedoeling een nieuw gebouw neer te zetten dat wel een vergelijkbare kwaliteit heeft als de oorspronkelijke Galeries. Dat niet alleen een toevoeging is voor de Hoogstraat, maar ook voor het Grote Kerkplein.

Ik ben het helemaal eens dat een flink deel van de Hoogstraat met sloop/nieuwbouw het beste af is. Zeker dat stuk aan het Grote Kerkplein. Er ligt nog geen ontwerp voor de Galeries Modernes, dus we moeten afwachten hoe het er uit gaat zien. Persoonlijk vind ik de maat van het voorgestelde gebouw helemaal goed op deze plek en vind ik de uitgangspunten voor het ontwerp helemaal goed. Als het zo'n goed gebouw wordt als de architect ons wil laten geloven, is dat een mooie opsteker voor het Grote Kerkplein en misschien een mooie dominosteen voor de rest van de Hoogstraat.

·
Registered
994 Posts
[...] misschien een mooie dominosteen voor de rest van de Hoogstraat.

Het dobbelsteeneffect hebben ze al eerder proberen te triggeren in dit gebied. Met o.a. het herstel van de oude Blokker-gevel en die keer dat heel Rotterdam stond te juichen toen zowel Blokker als Dille & Kamille een poging deden zich naar de Steiger-zijde te openen. Het bleek allemaal tevergeefs... Hoogstraat e.o. is en blijft rampzalig.

Het probleem zit volgens mij in de huidige Rotterdams object-benadering. In Rotterdam wordt niet meer aan samenhangende stedenbouw gedaan. De stad wordt objectje na objectje opgebouwd tegenwoordig. En men probeert fouten te herstellen door oude objecten een likkie verf te geven. Zachte heelmeesters... Eigenlijk moet je met 20 bulldozers op een rij van Coolsingel richting Binnenrotte rijden, maar ja...

·
Registered
8,221 Posts
Het behouden van de wederopbouwerfgoed is in essentie een goede zaak, maar het grote probleem met deze panden (in het centrum van Rotterdam) is dat, die in tegenstelling tot de historische stadscentrums zoals in Amsterdam en Utrecht, stuk voor stuk allemaal anti stedelijke architectuur is. Het draagt in die zin veel te weinig bij aan verdichting van de stad en een logisch en prettig straatprofiel van een binnenstad. Het belemmerd de groei en het herstel van de binnenstad van Rotterdam en het is mijns inzien belangrijker om deze (matige) wederopbouwpanden op te offeren voor een veel belangrijker doel, namelijk het verdichten en herstellen van de binnenstad van Rotterdam.

Denk groot Rotterdam en stel je deze panden (galeries Modernes, de Lijnbaan etc.) eens voor in een stad als New York, Londen of Parijs, die zouden al lang platgegooid zijn voor grotere gebouwen.

·
Registered
1,648 Posts
Ik snap best dat architectuurhistorici de wederopbouwpanden in Rotterdam interessant vinden. In de rest van Nederland was wederopbouw op een dergelijke schaal niet nodig, en dat maakt Rotterdam tamelijk uniek.
In een stad als Nijmegen zie ook nog genoeg wederopbouw die niet om aan te gluren is hoor ook daar lag het centrum volledig plat maar de oppervlakte van het gebied in Rotterdam is wel wat groter.

·
Registered
230 Posts
Discussion Starter #19 (Edited)
Galeries Modernes in Welstand

Vandaag was Galeries Modernes weer in Welstand. De ontwikkelaar wil de omgevingsvergunning aanvragen en Welstand heeft nog niet aangegeven wat het advies zal zijn. We moeten dus even afwachten tot het verslag. Welstand is nog steeds enthousiast over de ontwikkeling, maar heeft nog vragen of wensen (?) over: Kan het niveauverschil niet opgevangen worden in het pand? Kan het bovenste deel van drie bouwlagen niet 'plastischer' in lagen vormgegeven worden? Sluit de kleur van de gevelsteen aan bij de omgelegen wederopbouw panden?
Ik vermoed dat dit vooral wensen zijn en niet een reden om een negatief advies af te geven. (Nb. Mijn vermoedens uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst! ;) )

De architect gaf aan dat onder in het pand Retail komt en erboven een hotel. Aan de Kerkpleinkant komt dan een entree voor het hotel en kleine horeca. Op het dak komt een terras voor het hotel.

Hierbij nog wat plaatjes uit de presentatie waarop jullie je mening kunnen loslaten! ;)

1 - 20 of 59 Posts