SkyscraperCity banner

21 - 40 of 59 Posts

·
The only way is up
81,069 Posts
Dit is nou echt een plek dat geen refurbishing wenselijk is of een soortgelijk gebouw opnieuw gebouwd, maar radicaal iets anders. Met massa, veel woningen, plinten vol interessante winkels, hoogte en kwaliteit. Waarom dit?
Zou ik ook liever hebben maar is wellicht niet haalbaar (sunspot op het plein).
Dit is sowieso wel een enorme verbetering. Ik zou alleen ook wel graag terrasruimte aan de pleinkant zien.

·
Registered
704 Posts
Dit is nou echt een plek dat geen refurbishing wenselijk is of een soortgelijk gebouw opnieuw gebouwd, maar radicaal iets anders. Met massa, veel woningen, plinten vol interessante winkels, hoogte en kwaliteit. Waarom dit?
Dit is toch geen refurbish? Ik zie een forse toevoeging aan volume, verschuiving van de rooilijn aan de Hoogstraat, een tof gemengd programma met hotel, horeca en retail en een gerenomeerde architect die hier echt wel kwaliteit kan realiseren. Lijkt me een hele mooie, hoogwaardige en passende ontwikkeling aan de Hoogstraat. Hoger moet je toch niet willen omdat dat het mooiste pocketparkje van de binnenstad in de schaduw komt te liggen. :)

·
Registered
230 Posts
Discussion Starter #25
^^
Het is aan het mooiste plein van het centrum, dat m.i. terecht een sunspot is. Hier in de hoogte gaan, kan dus niet. In het nieuwe ontwerp worden de zij- en achterkant op begane grondniveau opengemaakt, wat een hele verbetering is, zeker aan de Kerkpleinzijde. De bovenste drie lagen worden een mooie natuursteen met 70cm diepe neggen, Ik denk dat het een grote kwaliteitsverbetering gaat zijn. Ik hoop het in ieder geval :)

·
Registered
28 Posts
Vandaag was Galeries Modernes weer in Welstand. De ontwikkelaar wil de omgevingsvergunning aanvragen en Welstand heeft nog niet aangegeven wat het advies zal zijn. We moeten dus even afwachten tot het verslag. Welstand is nog steeds enthousiast over de ontwikkeling, maar heeft nog vragen of wensen (?) over: Kan het niveauverschil niet opgevangen worden in het pand? Kan het bovenste deel van drie bouwlagen niet 'plastischer' in lagen vormgegeven worden? Sluit de kleur van de gevelsteen aan bij de omgelegen wederopbouw panden?
Ik vermoed dat dit vooral wensen zijn en niet een reden om een negatief advies af te geven. (Nb. Mijn vermoedens uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst!
)

De architect gaf aan dat onder in het pand Retail komt en erboven een hotel. Aan de Kerkpleinkant komt dan een entree voor het hotel en kleine horeca. Op het dak komt een terras voor het hotel.

Hierbij nog wat plaatjes uit de presentatie waarop jullie je mening kunnen loslaten!

Galeries Modernes by Nobby Nick, on Flickr
Vroeger zag het er echt stukken gezelliger uit. Mooie straat er in, wat levendigheid en enige vorm van grandeur. Het nieuwe ontwerp is ook erg saai, vierkant ook wel totaal geen eye catcher terwijl dit een enorm belangrijke route is tussen het markthal gebied en de rest van de stad.
Hier lopen denk ik meer toeristen langs dan door de Meent wat toch een omweg is als je bij of naar de Markthal komt.

Een miniatuur versie a la Het Depot zou hier niet verkeerd staan.

Toch is het nieuwe ontwerp wel 100 keer beter dan wat er nu staat inclusief alle grafetti.

·
Registered
8,788 Posts
^^

Het is aan het mooiste plein van het centrum, dat m.i. terecht een sunspot is. Hier in de hoogte gaan, kan dus niet. In het nieuwe ontwerp worden de zij- en achterkant op begane grondniveau opengemaakt, wat een hele verbetering is, zeker aan de Kerkpleinzijde. De bovenste drie lagen worden een mooie natuursteen met 70cm diepe neggen, Ik denk dat het een grote kwaliteitsverbetering gaat zijn. Ik hoop het in ieder geval :)

De gelderseplein is het mooiste plein van Rotterdam centrum. Alles klopt!

·
Martijn1
3,459 Posts
Dit is toch geen refurbish? Ik zie een forse toevoeging aan volume, verschuiving van de rooilijn aan de Hoogstraat, een tof gemengd programma met hotel, horeca en retail en een gerenomeerde architect die hier echt wel kwaliteit kan realiseren. Lijkt me een hele mooie, hoogwaardige en passende ontwikkeling aan de Hoogstraat. Hoger moet je toch niet willen omdat dat het mooiste pocketparkje van de binnenstad in de schaduw komt te liggen. :)
De renders die hier getoond worden, vind ik heel erg lijken op een renovatie. Dat het grenst aan dat pleintje/parkje, oké, dat is misschien niet ideaal om groot uit te pakken. Het is mij meer te doen om de gehele Hoogstraat. Zoals gezegd, de render lijkt me niet meer of minder dan opnieuw iets maken wat er al stond, maar dan met nieuwe materialen. Misschien valt het mee in de praktijk.

·
Registered
1,387 Posts
Mocht dit project nog een naam nodig hebben, dan zou ik willen opteren voor 'Marijke Helwegen-gebouw'. In het verleden heeft men een aantal keren dit gebouw op te leuken en eigentijds te maken, maar het resultaat heeft alleen maar een meer achterhaald effect opgeleverd. Het enige dat eerbied heeft voor het orignele gebouw is volledige restauratie of anders sloop. Laten we het erop houden dat restaureren eigenlijk niet wenselijk is en de zoveelste makeover zinloos, wat als enige optie sloop overhoudt. Hopelijk gebeurd dat ook en wordt deze locatie ingevuld met iets dat gebouwd is van warmere materialen (lees: baksteen), met woningen op boven gelegen woonlagen (meer dan vier of vijf lijkt me hier niet wenselijk) en wordt dat de maatstaf voor de rest van dit stukje Hoogstraat. Normaal houd ik wel van strak, modern en hoog maar deze locatie lijkt mij meer iets voor kleinschalig...

·
Registered
19,063 Posts
En als je dan toch sloopt: liefst dan dit blok opdelen in meerdere delen qua gevel, zodat er meer verticaliteit en afwisseling gerealiseerd wordt in het straatbeeld dan weer een monotoon blok. Op de hoeken kan je best wat leuks doen.

·
Registered
1,015 Posts
Wat een drama tweedehands Veenendaal snelweg architectuur op een van de oudste plekken van de stad.

Nu Rotterdam al haar moderne energie in hoogbouw spots stopt, is het echt geen schande om op bepaalde historische plekken historisch terug te bouwen. Slechter en lelijker dan de Hoogstraat en Binnenrotte kan het toch niet, en waarom zou een huidige architect of stadsplanner zich verheven moeten voelen boven al die schoonheid die hier voor de oorlog lag.

Neem eens een voorbeeld aan andere gehavende steden, zoals Groningen, Dusseldorf en vooral Frankfurt. De herbouwde plekken zijn bij al deze voorbeelden uiteindelijk het warmste gedeelte van de stad.

·
Registered
994 Posts
^^Die hele Hoogstraat is op een haar na dood. Er zit geen geld in. Een Free Recordshop(!), een De Slegte, een telefoonhoesjeswinkel, een kofferwinkel, allemaal lage kwaliteit. Net als die vastgoedboer daar, die al jaren ruzie maakt met de gemeente over dat vergeten plan naast de Markthal.

In die pauperbende ga je niet investeren in een goed winkelpand. Over een paar jaar gaat bij de meeste winkels het spaanplaat voor de ramen. En dan gaat de hele zooi plat ikv integrale gebiedsontwikkeling.

21 - 40 of 59 Posts