SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam: Gedempte Zalmhaven (4)

74531 Views 500 Replies 105 Participants Last post by  Marin
Vervolg van deze discussie.
Status
Not open for further replies.
1 - 20 of 501 Posts
WOONTOREN:

HOOGTE: ca. 176m (FUNCTIONAL HEIGHT)

VERDIEPINGEN: ca. 50

VERWACHTE OPLEVERING: 2011

DATABASE

PROJECTENLIJST ARCHITECT

WEBSITE ARCHITECT

IMPRESSIES:

KOPGEBOUW:

HOOGTE: ca. 45m (FUNCTIONAL HEIGHT)

VERDIEPINGEN: 15

DATABASE

PROJECTENLIJST ARCHITECT

WEBSITE ARCHITECT

IMPRESSIES:

LAAGBOUW:

HOOGTE: n.n.b.

VERDIEPINGEN: 19

DATABASE

WEBSITE ARCHITECT

IMPRESSIES:

RECENTE UPDATES:
Foto Bagelvoort (18 april 2007)

Foto Ottooo (24 april 2007)
See less See more
9
Quotes:

Post Bagelvoort (18 april 2007):

Eerst het hoogbouwnieuws:
Toren 176 meter hoog, "laagbouw" tot 18 verdiepingen (19 bouwlagen)
De toren krijgt glazen hoeken, maar hoe dit er nu precies uit kwam te zien werd niet helemaal duidelijk. Bovenin een lobby voor de bewoners, geinig idee.

Voor de rest liep de avond licht chaotisch. Allereerst waren er 2 verschillend rondgestuurde aanvangsttijden. Aanwezigen bleven tussendoor vragen stellen terwijl de bedoeling was dat na de eerste praatjes alle vragen in een soort bak moesten worden gedeponeerd. Daaruit zou men een selectie maken en beantwoorden. Er bleken ongeveer 900 vragen te zijn gesteld door alle 300 aanwezigen! Alle vragen zouden binnen 3 weken schriftelijk worden beantwoord! (de vragen waar ze wel op in gingen waren wat makkelijker te beantwoorden ....)

Hilariteit alom toen de discussieleidster opzouten gebruikte ipv opschorten van een vraag!

Architect Kaan gaf een vrij duidelijk verhaal. Laagbouw aan de Houtlaan-kant volgt de Antlantic-huis vormgeving. Erg mooi.
Terugliggende gedeelte van kantoorpand aan Willemsplein zorgt voor betere zichtlijnen vanuit Gedempte Zalmhaven richting 'water'

Bewoners voelden zich voor het blok gezet en hebben t idee dat het op te zetten klankbord feitelijk allen gaat praten over dit ontwerp terwijl ze eigenlijk ook willen meepraten over de randvoorwaarden van het hele project. Deze blijken nl in de loop der tijden (vanaf 2003) te zijn aangepast. Als de gemeente niet veel verder komt dan dat het allemaal wel beter is geworden heb je natuurlijk de poppen aan het dansen.

De verwachting is dat de hele vrijstellingsprocedure vrij snel ingediend wordt (enkele weken) en dat daarna de bouwvergunning wordt aangevraagd.

2008 verkoop ed
2009-2010 bouwen
2011 oplevering
Dit leek me nogal rooskleuring omdat de fasering niet bekend is (afhankelijk van of ze alles in 1 keer verkocht krijgen ..)

Verder enkele verkeersmaatregelingen (lache simulatie met allemaal puntjes die auto's moesten voorstellen)
Wel erg verhelderende zonnestudies met plaatjes van schaduw op bepaalde tijdstippen. Blijkt dat vn de toren buiten de zomer voor ca 1,5 schaduw gaat zorgen.

Heb een mobi-foto gemaakt van slechte kwaliteit. Kabeltje ligt op t werk. evt morgen. Ben om half 11 weggegaan, maar was nog niet afgelopen....)

Post Ottooo (24 april 2007):

AD Groene Hart - dinsdag 24 april 2007

Hoogste toren van Nederland komt vlakbij Erasmusbrug
Edwin Cornelisse - Rotterdam

Ambities genoeg bij de drie ontwikkelaars die het gebied tussen Houtlaan en Gedempte Zalmhaven willen bebouwen. Bijna 545 appartementen, zo'n 33.000 vierkante meter kantoorruimte, een garage voor 1300 auto's en de hoogste toren van Nederland moeten verrijzen in het gebied waar nu nog de oude kantoren van Smit en Nedlloyd staan. De strook tussen Gedempte Zalmhaven en Houtlaan krijgt een bebouwing die met recht als beeldbepalend is te bestempelen. Aan de zijde van de Erasmusbrug komt een kantoorgebouw met de vormen van op- en aflopende trappen. De onderzijde van het gebouw krijgt veel glas en een corridor die het mogelijk maakt overdekt van de Houthaven naar de Gedempte Zalmhaven te lopen.

Dicht daarachter steekt een 176 meter hoge woontoren de lucht in. Het wordt daarmee de hoogste toren van Nederland, die buurtorens de Hoge Heren (102 meter) en de Hoge Erasmas (93 meter) ver achter zich laat. Maar ook de Montevideo, met 152 meter nu nog de hoogste toren van ons land, en de nog te bouwen Maastoren (165 meter) kunnen niet tippen aan de gigant in het Scheepvaartkwartier.

Aan de zijden van de Gedempte Zalmhaven komt een langgerekt appartementenblok in negen tot negentien bouwlagen. Aan de andere kant, in de Houtlaan, wordt de hoogte van negen bouwlagen aangehouden. De plannen hebben tot verzet geleid van omwonenden. Zij vinden de bebouwing te massaal.
See less See more
Noemen ze 19 verdiepingen al "laagbouw" in de meeste andere steden zou een gebouw van 19 verdiepingen beeldbepalend voor het stadsgezicht zijn. In Rotterdam kun je 19 verdiepingen ook gerust midrise noemen.
Noemen ze 19 verdiepingen al "laagbouw" in de meeste andere steden zou een gebouw van 19 verdiepingen beeldbepalend voor het stadsgezicht zijn. In Rotterdam kun je 19 verdiepingen ook gerust midrise noemen.
ja idd... in Dordrecht is het hoogste gebouw 12 verdiepingen :S... hier zou het trouwens mooi passen... 60m... hmm

/dream mode off

Rdam begint arrogant te worden :p :p :p

hebben ze eigenlijk ook wel verdient... een beetje arrogantie mag wel met zo'n mooie stad :banana: :banana:
See less See more
^^ Off topic: Dat geloof ik nooit, denk even aan "De sequoia" in de wijk Stadspolders. Die is toch al snel een verdieping of 20.
Schitterend!
^^ Off topic: Dat geloof ik nooit, denk even aan "De sequoia" in de wijk Stadspolders. Die is toch al snel een verdieping of 20.
ohja... die was ik effe vergeten...

maar dan nog... 19 verdiepingen wordt gezien als hoogbouw in Dordrecht...

on-topic

is er al iets meer bekend of het doorgaat ofniet??? gezien alle nimby's...

marin kan je die foto nog uploaden aub... ben wel nieuwsgierig geworden... 176m geeft een grote en mooie schaduw... :banana:
See less See more
De procedures zijn opgestart dus het gaat nog steeds gewoon door.
Off topic:
ja idd... in Dordrecht is het hoogste gebouw 12 verdiepingen...
Dat er nog een flink complex staat, kan je toch moeilijk zijn ontgaan. Wel eens van appartementencomplex Riedijkshaven gehoord?

On topic:
....marin kan je die foto nog uploaden aub...
Uploaden is niet nodig, de foto van Bagelvoort kun je hier bekijken.
See less See more
Het gebouw zelf wordt werkelijk schitterend!

Maar wat moet ik van de plint en daarbij behorende openbare ruimte denken?! Laten we eerlijk zijn. Daarvoor lijkt (in deze impressies) geen enkele vorm van aandacht voor te zijn. Rotterdam gaat dit nooit leren. :eek:hno:

See less See more
Het gebouw zelf wordt werkelijk schitterend!

Maar wat moet ik van de plint en daarbij behorende openbare ruimte denken?! Laten we eerlijk zijn. Daarvoor lijkt (in deze impressies) geen enkele vorm van aandacht voor te zijn. Rotterdam gaat dit nooit leren. :eek:hno:

Laten we eerlijk zijn, geweldig is het niet maar het is geen verslechtering ten opzichte van wat het nu is. Sterker nog het is hetzelfde. Hooguit straks mer leven omdat er mensen dit gebouw in en uit gaan.
See less See more
Er hoeven natuurlijk ook geen mensen OP het plein te zijn op elk tijdstip van de dag, daar leent het zich niet voor. Dit pand van KCAP is transparant waar het huidige een muur is - door de transparantie leeft het al veel meer.
Het Willemsplein ziet er als zodanig uit omdat de parkeergarage onder de brug een ingang moet hebben en ooit eens gekozen is om deze plek geschikt te maken voor met name toeristenbussen. Het had inderdaad een mooie plek geweest om iets met groen te doen, maar om toeristen op te vangen is dit toch ook een zeer geschikte plek, en ook dat moet je toch ergens een plek geven in de stad. Wel lijkt me dat er aan de randen van het plein mogelijkheden zijn. Als je op die impressie van hierboven een paar volgroeide bomen zet dan ziet die er al weer heel anders uit. Probleem ligtdan vaak bij dat woord 'volgroeid'.
See less See more
rechtsvoor zie ik toch een stukkie groen... net onder de euromast... genoeg groen dus imo :cheers:
zoals jan al zegt, zet er een paar mooie grote bomen neer, een paar bankjes er bij!
en je hebt al een heel ander plein!
Hoogste gebouw van Dordrecht 12 verdiepingen? (ZeTaCy op nr. 5)
Ik kijk vanuit mijn huis uit op de Sequioa (ik dacht 22 of 24 verd.) en ik woon toch echt wel in Dordrecht (Stadspolders)!!!!!
Hoogste gebouw van Dordrecht 12 verdiepingen? (ZeTaCy op nr. 5)
Ik kijk vanuit mijn huis uit op de Sequioa (ik dacht 22 of 24 verd.) en ik woon toch echt wel in Dordrecht (Stadspolders)!!!!!
ik had mezelf verbeterd... zie post nr 8 :D
Dit plein hoeft in mijn ogen ook geen 'Green Haven' te zijn die verscheidende mensen altijd willen hebben. Als de loopbrug die vanaf dit plein (welliswaar aan de andere kant van de brug) naar het Leuvehoofd gaat er nog komt heb je daar een veel mooier plein om je in het groene te bevinden. Willemsplein is toch al zo'n net-niet plein (het ligt wel aan het water maar daar heb je 't mee gehad, je ziet het water amper) dus kun je je beter richten op het pleintje aan de overkant. En aangezien de gemeente de briljante ingeving kreeg daar de straattegels te venieuwen lijkt het me dat zij daar ook ongeveer zo over denken.
See less See more
Er is geloof ik wel flink wat groen in de buurt aanwezig. Hier hoeft denk ik niet nog een park bij te komen. Ze zouden wel het groen dat al in de straat aanwezig is wat toegankelijker kunnen maken door het niet als middenberm te gebruiken en er iets meer gekleurde en lagere planten bij te zetten.

> Om lekker te wandelen in een park, het park met de euromast erin is maar vijf minuutjes lopen.
See less See more
1 - 20 of 501 Posts
Status
Not open for further replies.