SkyscraperCity banner
1 - 16 of 16 Posts

·
Moderator
15,248 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Tijdens de dag van de architectuur op 27 juni deelgenomen aan een rondleiding door het Groot Handelsgebouw.

Het Groothandelsgebouw is gebouwd tussen 1947 en 1953 en ontworpen door de architect Maaskant naar het idee van F. Pot. Een grote renovatie werd in 2005 afgerond waarbij het gebouw zijn originele kenmerken terugkreeg. Vanaf 2006 heet het officieel het Groot Handelsgebouw.

Bij de opening was het gebouw het grootste gebouw van Nederland. Het gebouw heeft een vloeroppervlak van 110.000 m2. ter vergelijking de Delftse Poort heeft ca 106.000 m2 vloeroppervlak en de Maastoren krijgt ca 60.000 m2 vloeroppervlak.

Bijgaand de fotoreeks.

1. Op 1 juli vanaf de Euromast.

2. Vanaf Central Post, helaas zeer nevelig deze dag.

3. De centrale hal (ingang A). In de toekomst moet het gebouw weer een open plint krijgen zodat het weer deel uitmaakt van het stationsplein ipv als een gesloten bastion ernaast te staan.

4.

5.

6. Dit gedeelte is na renovatie niet meer in orginele staat

7. Zicht op de verbindingsweg door het gebouw heen

8. Bij de renovatie van het hele gebouw zijn de oorspronkelijke rode kleuren teruggekomen.

9. Weer zicht op de expeditiestraat

10.

11. De stuclagen zijn van de muur verwijderd en de orginele wanden zijn weer zichtbaar

12.

13. De liften zijn niet origineel, maar wel naar origineel ontwerp. Ze waren oorspronkelijk groter, zodat er een vorkheftruck in past. Tijdens de bouw waren die nog niet in Nederland in gebruik, om nog maar eens aan te geven hoe modern dit pand was.

14. Oog voor detail, herkenbaar welke knop je aan moet draaien. Met mijn groep zaten we trouwens even vast in de lift tussen etage 2 en 3. Iemand moest denken aan Abeltje, maar een andere grappenmaker dacht aan de Lift, gelukkig ging onze lift toen spontaan weer verder.

15. De systeemplafonds werden verwijderd bij de renovatie zodat de daklichten weer zichtbaar werden

16.

17.

18. Het Groothandelsgebouw was bedoeld om onderdak te bieden aan de groothandel en daarvoor waren er etalages aangebracht in het pand, zoals hier

19.

20.

21. We gaan het dak op

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31. De bioscoop Kriterion, tegenwoordig congreszaal van Engels

32.

33.

34. Nog een etalagekast

35. Uitzicht vanaf het dak

36.

37.

38.

·
Registered
4,357 Posts
ongelooflijk interessante reeks!

Mooi die zaal met dat uitzicht. Ook zijn die groene daken echt vet en laten zien dat dat vaker toegepast moet worden.

·
Registered
1,881 Posts
Wat is dat toch een prachtig gebouw! Mooie serie, de renovatie heeft goed gedaan. Wat ze precies willen met een nieuwe "open" plint begrijp ik niet zo. Ik vind de plint prima zoals het nu is. Een gebouw mag wat mij betreft best op de grond komen. Nou ja, ik laat me graag van het tegendeel overtuigen als het zover is..

·
Registered
34,644 Posts
Wat is dat toch een prachtig gebouw! Mooie serie, de renovatie heeft goed gedaan. Wat ze precies willen met een nieuwe "open" plint begrijp ik niet zo. Ik vind de plint prima zoals het nu is. Een gebouw mag wat mij betreft best op de grond komen. Nou ja, ik laat me graag van het tegendeel overtuigen als het zover is..
Ik sluit mij bij sqm aan. De opmerking betreffende de plint trok en trekt ook mijn aandacht, te meer omdat ik daar nog niet eerder van gehoord had. In elk geval weer dank voor de fotoserie die zoals altijd weer van hoge kwaliteit is. :)

·
Bas
14,376 Posts
Leuke serie, Topaas. Met veel herkenbare punten. Een echte klassieker onder de Rotterdamse gebouwen, gelukkig volledig beschermd monument.

·
hemelschraper
2,022 Posts
Erg mooi gebouw en wat een schitterend uitzicht heb je vanuit die congreszaal! Interessante serie; ik ken het gebouw alleen van de buitenkant.

·
Registered
179 Posts
Mooi gebouw, ik heb deze gebouw in een uitzending van verhalen van staal en steen gezien een goede docu serie over Rotterdamse gebouwen en hun geschiedenis

1 - 16 of 16 Posts