Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 29 Posts

·
Registered
4,284 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Je bedoelt die hangjongeren? Gewoon wegmeppen (letterlijk). Daar doen ze in België niet zo moeilijk over. En zoals hier eerder al gemeld: in Duitsland kennen ze het hele probleem niet. Dat zal wel iets met beschaafdheid te maken hebben.
Hoe kom je er bij dat ze zulke problemen in Duitsland niet kennen? De woorden ´overlast´, ´zinloos geweld´ en ´hangjongeren´ kennen ze in Duitsland inderdaad niet. Maar alleen al in Berlijn worden er meerdere mensen per jaar de intensive care op geschopt zonder dat er enige reden toe is. Een enkeling overlijd aan zijn verwondingen, vorig jaar is er nog een jongen van 16 op de Alexanderplatz doodgeschopt - zonder aanleiding. In bepaalde delen van de stad op bepaalde tijdstippen durven bepaalde bevolkingsgroepen niet te komen vanwege bepaalde types op straat die daar rondhangen en soms mensen (vooral vrouwen) lastigvallen. Ook hier de coma zuipende kinderen, de kotsende mensen bij het uitgaan. Zwervers, vooral ook in de super stinkende vorm, vallen je vaak lastig met aggresief bedelen of ze liggen (stinkend) in de metro te slapen en schreeuwers en andere gekken lopen er een boel rond. Scherven op straat, aggresief (rij) gedrag...
Snap even niet waar daar de beschaving in zit. Maar het gras bij de buren is altijd groener :) In Duitsland kennen ze namelijk ook geen milieuvervuiling, rasisme of armoede. Heeft ook met beschaving te maken ;)

·
Registered
14,150 Posts
^^
Ik had het specifiek over de winkelgebieden. Ik geloof best dat er ook zinloos geweld en hangjongeren zijn in Duitsland.

Overigens ben ik de laatste die zegt dat het gras bij de buren groener is. Wat zinloos geweld betreft ziet het gras er behoorlijk verdord uit waar ik zit. Daarom heb ik al meermalen aangegeven dat ik Rotterdam een veilige stad vind.

·
Registered
14,150 Posts
^^
Daar twijfel ik geen seconde aan. Maar het ging over de sfeer, en daar doen die veelal Marokaanse hangjongeren op vrijdagavond afbreuk aan.

·
Registered
4,284 Posts
Discussion Starter · #7 ·
^^
Ik had het specifiek over de winkelgebieden.
Ook in Duitse winkelgebieden komt niet iedereen uit de Nutella reclame. Het eerder genoemde Alexanderplatz is een winkelgebied en statistisch de onveiligste plek in de stad. Ook de bekende Kurfürstendamm is bij station Zoo niet altijd even fris.

Maar als het je niet om louche types die (een gevoel van) onveiligheid verbreiden in het algemeen gaat, maar om louche types met een Marrokaanse achtergrond in het bijzonder, dan is dat in Duitsland inderdaad anders, simpelweg omdat er relatief minder Marokanen in Duitsland zijn. Antilianen zijn om dezelfde reden hier geen bekend probleem, ook niet onder mensen die over onveiligheid en criminaliteit liefst in migratieachtergrond-categorien denken.

·
Registered
14,150 Posts
Maar als het je niet om louche types die (een gevoel van) onveiligheid verbreiden in het algemeen gaat, maar om louche types met een Marrokaanse achtergrond in het bijzonder, dan is dat in Duitsland inderdaad anders, simpelweg omdat er relatief minder Marokanen in Duitsland zijn. Antilianen zijn om dezelfde reden hier geen bekend probleem, ook niet onder mensen die over onveiligheid en criminaliteit liefst in migratieachtergrond-categorien denken.
Ik merk alleen op dat het wat betreft de louche types op en rond de Lijnbaan vooral om Marokkanen gaat (en de twee groepen die SSC aanhaalt).

Wat betreft onveiligheid en criminaliteit is het trouwens goed om in 'migratieachtergrond-categorieen' te denken als cijfers aantonen dat hier reden toe is. Zo moet je in Ecuador met vastgoed meer op je hoede zijn als je zaken doet met Noord-Amerikanen dan met Colombianen. Bij Russen (hoe prachtig ik Rusland en zijn bewoners ook vind) moeten direct alle alarmbellen afgaan. Ik zie niet in wat hier mis mee is.

·
The only way is up
87,152 Posts
Ik moet zeggen dat ik er weinig last van heb en ik kom met enige regelmaat in het centrum op vrijdag avond. ;)
Maar dat is dan wel tijdens winkeltijden. Daarbuiten is er ook niks meer te doen en dat is een groter probleem IMO.

·
Registered
20,718 Posts
Het scheelt ook flink dat ze geen rondjes langs het Schouwburgplein meer kunnen rijden in hun pooierbakken door de afsluiting i.v.m. de bouw van de verbindingstunnel van de Kruispleingarage. Ben benieuwd hoe dat wordt als die route weer open gaat.

Moet zeggen dat ikzelf ook nooit overlast ervaar in het centrum.

·
Registered
14,150 Posts
^^
Het gaat ook niet om overlast, maar om de sfeer. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de persoon, want er zullen best mensen zijn (Magistraler?) die deze pooierbakken wel kunnen waarderen en deze vinden bijdragen aan een goede sfeer in het centrum van Rotterdam.

·
Banned
5,040 Posts
Ik merk alleen op dat het wat betreft de louche types op en rond de Lijnbaan vooral om Marokkanen gaat (en de twee groepen die SSC aanhaalt).

Wat betreft onveiligheid en criminaliteit is het trouwens goed om in 'migratieachtergrond-categorieen' te denken als cijfers aantonen dat hier reden toe is. Zo moet je in Ecuador met vastgoed meer op je hoede zijn als je zaken doet met Noord-Amerikanen dan met Colombianen. Bij Russen (hoe prachtig ik Rusland en zijn bewoners ook vind) moeten direct alle alarmbellen afgaan. Ik zie niet in wat hier mis mee is.
Daar is alles mis mee, want je gebruikt containerbegrippen. Verder is het niet zo interessant om te lezen wat er in Ecuador gebeurt in vergelijking met Rotterdam.
Maffia is van Italiaanse oorsprong. Toch zijn er maar weinig Italianen die daartoe gerekend kunnen worden.

·
Registered
14,150 Posts
Daar is alles mis mee, want je gebruikt containerbegrippen. Verder is het niet zo interessant om te lezen wat er in Ecuador gebeurt in vergelijking met Rotterdam.
Maffia is van Italiaanse oorsprong. Toch zijn er maar weinig Italianen die daartoe gerekend kunnen worden.
Een verzekeringsmaatschappij werkt niet anders. En met een goede reden. :)

Met 'big data' wordt het mogelijk om beter te gaan filteren. Dan komen er kleinere 'containers'. :)

• Like
Reactions: Wum

·
Administrator
30,137 Posts
Daar is alles mis mee, want je gebruikt containerbegrippen.
Ik begrijp dat er bij jou geen alarmbellen gaan rinkelen als jij een email krijgt van een Nigeriaanse afzender met het verzoek om zaken te doen of een prinses te adopteren, of van een Russin die gewoon vriendschap zoekt.

Of is de angst om voor racist te worden uitgemaakt zo groot dat bepaalde verbanden en vermoedens maar gewoon genegeerd dienen te worden?

·
Registered
367 Posts
Ik begrijp dat er bij jou geen alarmbellen gaan rinkelen als jij een email krijgt van een Nigeriaanse afzender met het verzoek om zaken te doen of een prinses te adopteren, of van een Russin die gewoon vriendschap zoekt.

Het zijn dan niet de Nigeriaanse afzender of het feit dat het om een Russin gaat die de alarmbellen doen rinkelen in zo'n geval. Meer de aard van de e-mail en het vreemde aanbod dat er in staat van iemand aan de andere kant van de wereld.

Als het om hangjongeren zou gaan die elke vrijdagavond vanuit Marokko naar Rotterdam komen om hier de sfeer in de ogen van sommigen te verzieken kan je het hebben over Marokkaanse (hang)jongeren. In dit gevel gaat het gewoon om jongeren die hier wonen en is de nationaliteit of afkomst dus niet relevant.

·
Martijn1
4,192 Posts
Die zogenoemde hangjongeren van bepaalde komaf, waren er dertig jaar geleden ook al. De vrijdagavond koopavond in Rotterdam heeft altijd een bepaalde sfeer gehad de laatste dertig tot veertig jaar, komaf of niet. Verveling en falend beleid is het gevolg geweest. In de jaren 80 gingen de tieners van toen ook naar 'koop' om te rellen en onrust te stoken tussen het winkelend publiek. Ervaringsdeskundige spreekt, vechtpartijen gezien, dronken lui, etc etc. Niet zo gek dat er niet een lekker gezellig sfeertje is als er niets is veranderd. Alleen de samenstelling van de groep is veranderd. Dus laten we lekker stoppen met stickers plakken en het probleem oplossen.

·
Registered
3,447 Posts
En de koopavond naar zaterdag verschuiven en daar tot 2000 open zodat daarna mensen de kroeg of het restaurant in kunnen rollen! :) zal eens tijd worden!

·
Banned
5,040 Posts

Of is de angst om voor racist te worden uitgemaakt zo groot dat bepaalde verbanden en vermoedens maar gewoon genegeerd dienen te worden?
Stress door alarmbellen heb ik inderdaad niet. Ongein met e-mails die jij beschrijft zijn al zo oud als het medium zelf.
Tegenwoordig krijg ik alleen nog e-mail in krom Nederlands over banktransacties. Een nogal amateuristische methode.
De rest, geen idee hoeveel, wordt afgevangen door provider en internetsecurity. En een ander e-mailadres zet alles keurig in de map ongewenste berichten. Hoe ze dat bepalen weet ik niet, maar het klopt 100%.

Meedere malen heb ik hier al eens geschreven dat angst een slechte raadgever is.
Het is meer gênant, en dat zou jij je ook moeten voelen als je ten minste beschikt over empathisch vermogen, voor racist te worden uitgemaakt.

·
Registered
10,959 Posts
Je moest eens weten hoeveel Nederlanders in dergelijke mails trappen eenvoudigweg omdat ze het Nederlands zelf niet beheersen en dus de evidente taalfouten niet herkennen.

1 - 20 of 29 Posts