SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam | Hefkwartier | Nassauhaven

451010 Views 2420 Replies 216 Participants Last post by  Sky Unlimited
Nieuwe brug van Noordereiland naar Zuid

Uit het AD van 13.06.2008:

Door EDWIN CORNELISSE

ROTTERDAM - Rotterdam krijgt er een brug bij. Er komt een oeververbinding tussen het Noordereiland en Rotterdam Zuid. Deze brug gaat ook ruimte bieden aan de nieuwe tramlijn over de Willemsbrug.

De plek waar de nieuwe brug moet komen, evenwijdig aan de oude Hef en de Koninginnebrug.

De verbinding maakt een einde aan de slinger die automobilisten moeten maken als ze van de Willemsbrug het Noordereiland oprijden. In plaats van rechtsaf gaat het straks, parallel aan de Hef, rechtdoor naar de overkant van de Koningshaven.

De verbinding is opgenomen in de plannen die gemeente, deelgemeente en vier projectontwikkelaars vandaag presenteren voor de Kop van Feijenoord. Dit gebied dat bestaat uit de wijk Feijenoord, het Noordereiland en een deel van de Kop van Zuid, moet volgens de plannenmakers flink op de schop. De grote verbouwing en opknapbeurt moet van het gebied een tweede Kop van Zuid maken.

In de visie die nu ter inspraak is voorgelegd aan de bewoners, wordt rekening gehouden met de bouw van 1600 huizen en de sloop van 120 woningen. Het gaat bij dit laatste om een blok dat slechts 25 jaar oud is. Eigenaar corporatie de Nieuwe Unie wil het echter slopen om het Entrepotgebied beter te ontsluiten zodat er meer bezoekers komen. Tezamen met de nieuwe tramlijn moet dit nieuw leven blazen in het zieltogende Entrepotgebied.

Naast de nieuwbouw worden ook honderden gevels opgeknapt, een parkeergarage met dakpark gebouwd op de Persoonsdam en wordt het Nassauhavenpark opgeknapt. De bedoeling is dat er in dit park ook een ’waterspeeldernis’ komt.
See less
  • Like
Reactions: LFXDN
Nieuwe brug van Noordereiland naar Zuid

Uit het AD van 13.06.2008:

Door EDWIN CORNELISSE

ROTTERDAM - Rotterdam krijgt er een brug bij. Er komt een oeververbinding tussen het Noordereiland en Rotterdam Zuid. Deze brug gaat ook ruimte bieden aan de nieuwe tramlijn over de Willemsbrug.

De plek waar de nieuwe brug moet komen, evenwijdig aan de oude Hef en de Koninginnebrug.

De verbinding maakt een einde aan de slinger die...
See more
21 - 40 of 2421 Posts
Okee, dat is duidelijk. Maar dat betekent dus dat de kronkel die nu op het Noordereiland ligt, van de Willemsbrug naar de Koninginnebrug dus, wordt verplaatst naar de Oranjeboomstraat en de Rosestraat.
Okee, dat is duidelijk. Maar dat betekent dus dat de kronkel die nu op het Noordereiland ligt, van de Willemsbrug naar de Koninginnebrug dus, wordt verplaatst naar de Oranjeboomstraat en de Rosestraat.
See more
Deze plaatjes laten goed zien dat we van een dubbele knik van en naar de Koninginnebrug naar een enkele duidelijk soepel lopender knik richting de Rosestraat gaan. Dus dat is toch een goede verbetering en dus één krappe knik minder.
KvF conceptvisie

3.

2.
See less
Deze plaatjes laten goed zien dat we van een dubbele knik van en naar de Koninginnebrug naar een enkele duidelijk soepel lopender knik richting de Rosestraat gaan. Dus dat is toch een goede verbetering en dus één krappe knik minder.
KvF conceptvisie

3.

2.
See more
2
Bedankt Epa, de parkeerplaats van de Jumbo gaat ook bebouwd worden zie ik.
Een van de redenen dat ik er graag kom is dat ik er gratis kan parkeren, enig idee hoe ze dat nu gaan aanpakken. Een parkeergarage onder die bebouwing!?
Bedankt Epa, de parkeerplaats van de Jumbo gaat ook bebouwd worden zie ik.
Een van de redenen dat ik er graag kom is dat ik er gratis kan parkeren, enig idee hoe ze dat nu gaan aanpakken. Een parkeergarage onder die bebouwing!?
See more
^^ In Weert krijg je gewoon één euro terug als je voor meer dan 25 euro aan boodschappen hebt gedaan bij de Jumbo. Zo parkeer je toch gratis.
^^ In Weert krijg je gewoon één euro terug als je voor meer dan 25 euro aan boodschappen hebt gedaan bij de Jumbo. Zo parkeer je toch gratis.
See more
De apotheek (op Oh's foto het middelste gebouw aan de linkerzijde) komt ook nergens terug in de plannen, terwijl het in een recent gerenonoveerd vooroorlogs gebouwtje zit, vreemd... De artsen-/fysiopost blijft blijkbaar wel gehandhaaft
12. Rosestraat, gedeelte tussen Entrepot en Koninginnebrug
See less
De apotheek (op Oh's foto het middelste gebouw aan de linkerzijde) komt ook nergens terug in de plannen, terwijl het in een recent gerenonoveerd vooroorlogs gebouwtje zit, vreemd... De artsen-/fysiopost blijft blijkbaar wel gehandhaaft
12. Rosestraat, gedeelte tussen Entrepot en Koninginnebrug
See more
Goede ontwikkeling dit. Ik was vorige week nog bij het entrepot voor een paar foto's van de jachthaven. Het plein aan de achterkant is echt een drama en ik vroeg me al af hoe dat ooit beter kon worden, maar met deze ingrepen gaat het een stuk beter worden. De haven zelf is mooi door de boten, maar de helft van de horecaplint staat te huur, de andere helft loopt matig.

Ik hoop dus dat dit allemaal snel van de grond komt, prachtige plek voor nieuwbouw met duurdere woningen, dat kan het gebied wel gebruiken, en met die brug komt er een mooie stadsas bij. Nu nog even een goede slimme oplossing op de noordoever want die slinger is daar helemaal dramatisch.
See less
Goede ontwikkeling dit. Ik was vorige week nog bij het entrepot voor een paar foto's van de jachthaven. Het plein aan de achterkant is echt een drama en ik vroeg me al af hoe dat ooit beter kon worden, maar met deze ingrepen gaat het een stuk beter worden. De haven zelf is mooi door de boten, maar de helft van de horecaplint staat te huur, de andere helft loopt matig.

Ik hoop dus dat dit allemaal snel van de grond komt, prachtige plek voor nieuwbouw met duurdere woningen, dat kan het gebied...
See more
Ik zie daar heel weinig mogelijkheden iets aan te doen. Zoals ik al schreef kan die rare kuil eruit nu de spoorbrug er niet meer ligt. Maar de aanlanding gaat als je de slinger weghaalt en de weg recht doortrekt rechtstreeks naar de Oude Haven. Dit succesvolle woon- en uitgaangsgebied zie ik niet gesloopt worden om bijvoorbeeld een aansluiting op de Mariniersweg vanaf de Willemsbrug mogelijk te maken. :eek:hno:

Ik vrees dus dat die slinger "voor altijd" zal blijven. Door de kuil weg te halen (dat is al een duur grapje) komt er wel meer ruimte onder de Willemsbrug vrij waar misschien nog iets gedaan kan worden. Dat is denk het maximaal haalbare.

Maar misschien heb je zelf of iemand anders enig idee wat hier aan gedaan zou kunnen worden? Misschien ben ik wel niet creatief genoeg en beperkt dat mijn zicht op haalbare oplossingen? :D :D :D
Nu nog even een goede slimme oplossing op de noordoever want die slinger is daar helemaal dramatisch.
See less
Ik zie daar heel weinig mogelijkheden iets aan te doen. Zoals ik al schreef kan die rare kuil eruit nu de spoorbrug er niet meer ligt. Maar de aanlanding gaat als je de slinger weghaalt en de weg recht doortrekt rechtstreeks naar de Oude Haven. Dit succesvolle woon- en uitgaangsgebied zie ik niet gesloopt worden om bijvoorbeeld een aansluiting op de Mariniersweg vanaf de Willemsbrug mogelijk te maken. :eek:hno:

Ik vrees dus dat die slinger "voor altijd" zal blijven. Door de kuil weg te halen...
See more
^^Da's waar ja. Maar wil je ooit een tramverbinding over de Willemsbrug aanleggen, dan denk ik zo uit m'n hoofd dat ze die slinger wel móeten behouden. Tenzij ze de Boompjes gelijkvloers willen maken met de Verlengde Willemsbrug en vervolgens de Maasboulevard met de gewone Willemsbrug. Zou op zich nog niet eens zo'n heel erg stom idee zijn, want op die manier creëer je aan het Bolwerk een leuk stukje ruimte voor 2 á 3 torentjes. Dat was Jantje Hoogstad in een ver en grijs verleden ook al van plan, maar het is er alleen nooit van gekomen. Die kans dient zich dus nu opnieuw aan.
We kunnen in ieder geval nog een paar jaartjes een barbeque houden in dat parkje, voordat men daar gaat bebouwen.
See less
^^Da's waar ja. Maar wil je ooit een tramverbinding over de Willemsbrug aanleggen, dan denk ik zo uit m'n hoofd dat ze die slinger wel móeten behouden. Tenzij ze de Boompjes gelijkvloers willen maken met de Verlengde Willemsbrug en vervolgens de Maasboulevard met de gewone Willemsbrug. Zou op zich nog niet eens zo'n heel erg stom idee zijn, want op die manier creëer je aan het Bolwerk een leuk stukje ruimte voor 2 á 3 torentjes. Dat was Jantje Hoogstad in een ver en grijs verleden ook al van...
See more
We kunnen ook een bezwaarschrift indienen tegen de bebouwing in dat parkje. Het argument dat SSC daar af en toe een BBQ houdt moet genoeg zijn om de ontwikkelplannen tenminste 100 jaar te vetragen. :lol::lol::lol:

Dan vinden we de nieuwe soort BBQ vleermuizen uit (waar iedereen normaal gesproken last van heeft) maar die wij natuurlijk nu "ten koste van alles" willen beschermen. Dergelijke gedachten spelen immers ook bij de bewoners van de Zalmhaven die de ontwikkelingen daar mede om vleermuizen willen vertragen! :bash:

Goed, back to topic. Je voorstel is interressant, maar ook zeker duur. Maar ik vind het wel leuk dat je denkt aan het ophogen van de Maasboulevard op die plek om aan te sluiten bij de Willemsbrug. Dan kan je in elk geval een normale T-splitsing van de samenkomende wegen maken.

Het contrast met een mogelijke ondertunnelde Boompjes kan bijna niet groter. Overigens moeten die plannen voor een (gedeeltelijke) ondertunneling van de Boompjes wat mij betreft direct in het ronde archief gedeponeerd worden. Ook de automobilist moet van de wijdse blikken over de Maas richting de Skyline op de Kop van Zuid e.d. niet ontnomen worden. Hoe kun je anders Rotterdam goed verkopen als veel mensen die naar de stad rijden over de Boompjes hem daar niet kunnen zien liggen?
^^ We kunnen in ieder geval nog een paar jaartjes een barbeque houden in dat parkje, voordat men daar gaat bebouwen.
See less
We kunnen ook een bezwaarschrift indienen tegen de bebouwing in dat parkje. Het argument dat SSC daar af en toe een BBQ houdt moet genoeg zijn om de ontwikkelplannen tenminste 100 jaar te vetragen. :lol::lol::lol:

Dan vinden we de nieuwe soort BBQ vleermuizen uit (waar iedereen normaal gesproken last van heeft) maar die wij natuurlijk nu "ten koste van alles" willen beschermen. Dergelijke gedachten spelen immers ook bij de bewoners van de Zalmhaven die de ontwikkelingen daar mede om...
See more
Tja, wat is duur?!? Het dichtgooien van die tunnels zal i.d.d. niet uit handen van particuliere investeerders gaan komen (tenzij er daadwerkelijk iemand komt die torens a/h Bolwerk wil gaan realiseren). Maar zo duur kan het toch niet zijn om een paar duizend kuub beton in die tunnels te gooien, de boel glad te strijken en op die manier 2 mooie infrastructurele T-splitsingen te creëren?
Goed, back to topic. Je voorstel is interressant, maar ook zeker duur. Maar ik vind het wel leuk dat je denkt aan het ophogen van de Maasboulevard op die plek om aan te sluiten bij de Willemsbrug. Dan kan je in elk geval een normale T-splitsing van de samenkomende wegen maken.
See less
Tja, wat is duur?!? Het dichtgooien van die tunnels zal i.d.d. niet uit handen van particuliere investeerders gaan komen (tenzij er daadwerkelijk iemand komt die torens a/h Bolwerk wil gaan realiseren). Maar zo duur kan het toch niet zijn om een paar duizend kuub beton in die tunnels te gooien, de boel glad te strijken en op die manier 2 mooie infrastructurele T-splitsingen te creëren?
Goed, back to topic. Je voorstel is interressant, maar ook...
See more
Fijne positieve reacties hier.

Werktitel van het project is (zoals hierboven aangegeven) "Kop van Feyenoord" (Kop van Zuid fase II).
Credits voor het stedenbouwkundige masterplan zijn "BGSV bureau voor stedebouw".

Wat betreft het groen op Noordereiland:
Zelf vind ik het ook een mooie groene plek.
Het is echter altijd een bouwlocatie geweest.
De oude bebouwing is gesloopt met de komst van de spoortunnel en de Willemsbrug.
Het gepresenteerde bebouwingsmodel is een compromis tussen maximale bebouwing en maximaal behoud van buurtgroen.
De oude spoordijk wordt integraal behouden en de sportkooi op de kop wordt ingepast in de plannen.
Als wisselgeld is voor de Kop van Feyenoord keihard ingezet op de inrichting van het Nassauhaven park als echt wijkpark voor KvZ KvF. Dat was immers ook altijd een bouwlocatie. Some you win, some you lose.
See less
Fijne positieve reacties hier.

Werktitel van het project is (zoals hierboven aangegeven) "Kop van Feyenoord" (Kop van Zuid fase II).
Credits voor het stedenbouwkundige masterplan zijn "BGSV bureau voor stedebouw".

Wat betreft het groen op Noordereiland:
Zelf vind ik het ook een mooie groene plek.
Het is echter altijd een bouwlocatie geweest.
De oude bebouwing is gesloopt met de komst van de spoortunnel en de Willemsbrug.
Het gepresenteerde bebouwingsmodel is een compromis tussen maximale...
See more
Voor Noordereiland zou het overigens mooi zijn dat de gemeente een keer werk maakt om het Burgemeester Hoffman een mooie hedendaagse inrichting te geven met veel groen en goede speelvoorzieningen. Dat is echt het centrale buurtplein/park voor het eiland.
Voor Noordereiland zou het overigens mooi zijn dat de gemeente een keer werk maakt om het Burgemeester Hoffman een mooie hedendaagse inrichting te geven met veel groen en goede speelvoorzieningen. Dat is echt het centrale buurtplein/park voor het eiland.
See more
Dat zou een mooie oplossing kunnen zijn. Bij de Feijenoordkade is het op een mooie manier opgelost! Dit behoudt het karakter van Rotterdam Zuid en is tegelijkertijd een stuk stadsvernieuwing die de kwaliteit van de bebouwing naar een hoger niveau tilt.

Ik vind dat compomis van het behouden van dat groen en bebouwen tegelijk eigenlijk erg slap. Maar dat is vaak met compromissen. Liever had ik een een tweedeling gezien tussen noord en zuid met aan de noordkant een gesloten bouwblok en zuidelijk een vierkant parkje met geconcentreerde kwaliteit. Of een variant waarin het park als een binnenplaats door bebouwing omsloten wordt. Nu wordt het van alles niets.

Is dit ooit een optie geweest? Een rechtstreekse boulevard, maar dan uitkomend aan de oostzijde van het spoor. Het straatprofiel is vergelijkbaar in breedte.
Ik denk overigens dat als gevolg van dit plan alleen de mooiste of mooiere gevels van oude panden in dit gebied gerenoveerd zullen worden (en de woningen achter de gevels misschien herbouwd zoals aan de Feijenoordkade) en dat de panden waar we weinig of niets aan missen als die plat zouden gaan, ook daadwerkelijk worden gesloopt. Ik denk dat de foto's van Oh?! dit goed documenteren. Dus ik ben daar niet rouwig over.
See less
Dat zou een mooie oplossing kunnen zijn. Bij de Feijenoordkade is het op een mooie manier opgelost! Dit behoudt het karakter van Rotterdam Zuid en is tegelijkertijd een stuk stadsvernieuwing die de kwaliteit van de bebouwing naar een hoger niveau tilt.

Ik vind dat compomis van het behouden van dat groen en bebouwen tegelijk eigenlijk erg slap. Maar dat is vaak met compromissen. Liever had ik een een tweedeling gezien tussen noord en zuid met aan de noordkant een gesloten bouwblok en...
See more
^^ Die weg komt aan de oostkant van het spoor uit. Dat is niet erg handig voor aansluiting op de putselaan,
Aansluiting op de Laan op zuid/stadionweg zou wel kunnen, maar dan helemaal bij de Veranda.
^^ Die weg komt aan de oostkant van het spoor uit. Dat is niet erg handig voor aansluiting op de putselaan,
Aansluiting op de Laan op zuid/stadionweg zou wel kunnen, maar dan helemaal bij de Veranda.
See more
Bovendien ligt er meer bebouwing aan de Oranjeboomstraat wat de overlast vergroot.
Bovendien ligt er meer bebouwing aan de Oranjeboomstraat wat de overlast vergroot.
See more
Ze gaan bovenop op de Willemsspoortunnel bouwen! Is dat al iemand opgevallen? Die tunnel ligt ten oosten van het oude traject (en dus ten oosten van de Hef) en daar zijn nu dus 3 blokken op gepland. Dat is best heftig want normaal bouw je niet op tunnels maar er net naast. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan construeren, want de tunnel zullen ze niet mogen belasten.
Ze gaan bovenop op de Willemsspoortunnel bouwen! Is dat al iemand opgevallen? Die tunnel ligt ten oosten van het oude traject (en dus ten oosten van de Hef) en daar zijn nu dus 3 blokken op gepland. Dat is best heftig want normaal bouw je niet op tunnels maar er net naast. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan construeren, want de tunnel zullen ze niet mogen belasten.
See more
De bebouwingsdelen van de blokken die op de tunnel komen worden gefundeerd op staal (dat geldt o.a. voor de sporthal en de 2 zijwanden aan het plein). De lange zijdes van de blokken staan buiten de veiligheidszone van de spoortunnel. Op de kop naar de Koningshaven wordt de korte wand van het bouwblok gebouwd d.m.v. een brugconstructie tussen de 2 lange wanden.
De bebouwingsdelen van de blokken die op de tunnel komen worden gefundeerd op staal (dat geldt o.a. voor de sporthal en de 2 zijwanden aan het plein). De lange zijdes van de blokken staan buiten de veiligheidszone van de spoortunnel. Op de kop naar de Koningshaven wordt de korte wand van het bouwblok gebouwd d.m.v. een brugconstructie tussen de 2 lange wanden.
See more
^^ Jij weet veel!
Die brugconstructie begrijp ik, maar de andere korte zijdes op staal?? Dat zou betekenen dat de tunnel toch een aanmerkelijk deel van de belasting te verwerken zal krijgen. Ik dacht dat de tunnel daar niet op ontworpen was. Ik kan me LMO-(linker maasoever) plannen herinneren waarin de tunnel zorgvuldig vrij werd gehouden.
Als het waar is zullen ze waarschijnlijk heel licht moeten bouwen. Kunnen de bewoners/gebruikers lekker meetrillen met de treinen.
^^ Jij weet veel!
Die brugconstructie begrijp ik, maar de andere korte zijdes op staal?? Dat zou betekenen dat de tunnel toch een aanmerkelijk deel van de belasting te verwerken zal krijgen. Ik dacht dat de tunnel daar niet op ontworpen was. Ik kan me LMO-(linker maasoever) plannen herinneren waarin de tunnel zorgvuldig vrij werd gehouden.
Als het waar is zullen ze waarschijnlijk heel licht moeten bouwen. Kunnen de bewoners/gebruikers lekker meetrillen met de treinen.
See more
De DP staat ook op een tunnel hoor :) (loopt precies tussen de 2 torens in)

See less
De DP staat ook op een tunnel hoor :) (loopt precies tussen de 2 torens in)
See more
21 - 40 of 2421 Posts