SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam | Hefkwartier | Nassauhaven

451014 Views 2420 Replies 216 Participants Last post by  Sky Unlimited
Nieuwe brug van Noordereiland naar Zuid

Uit het AD van 13.06.2008:

Door EDWIN CORNELISSE

ROTTERDAM - Rotterdam krijgt er een brug bij. Er komt een oeververbinding tussen het Noordereiland en Rotterdam Zuid. Deze brug gaat ook ruimte bieden aan de nieuwe tramlijn over de Willemsbrug.

De plek waar de nieuwe brug moet komen, evenwijdig aan de oude Hef en de Koninginnebrug.

De verbinding maakt een einde aan de slinger die automobilisten moeten maken als ze van de Willemsbrug het Noordereiland oprijden. In plaats van rechtsaf gaat het straks, parallel aan de Hef, rechtdoor naar de overkant van de Koningshaven.

De verbinding is opgenomen in de plannen die gemeente, deelgemeente en vier projectontwikkelaars vandaag presenteren voor de Kop van Feijenoord. Dit gebied dat bestaat uit de wijk Feijenoord, het Noordereiland en een deel van de Kop van Zuid, moet volgens de plannenmakers flink op de schop. De grote verbouwing en opknapbeurt moet van het gebied een tweede Kop van Zuid maken.

In de visie die nu ter inspraak is voorgelegd aan de bewoners, wordt rekening gehouden met de bouw van 1600 huizen en de sloop van 120 woningen. Het gaat bij dit laatste om een blok dat slechts 25 jaar oud is. Eigenaar corporatie de Nieuwe Unie wil het echter slopen om het Entrepotgebied beter te ontsluiten zodat er meer bezoekers komen. Tezamen met de nieuwe tramlijn moet dit nieuw leven blazen in het zieltogende Entrepotgebied.

Naast de nieuwbouw worden ook honderden gevels opgeknapt, een parkeergarage met dakpark gebouwd op de Persoonsdam en wordt het Nassauhavenpark opgeknapt. De bedoeling is dat er in dit park ook een ’waterspeeldernis’ komt.
  • Like
Reactions: LFXDN
41 - 60 of 2421 Posts
Valt me nu pas op.. dus toch TramPlus over de Boompjes en niet richting station Blaak?

Edit: laat maar, was even vergeten dat de Geldersekade er ook nog ligt.. afbuigen is dus nog steeds mogelijk. Lijkt me wel dat een meer volledige tramroute bekend zal worden voor deze plannen echt serieus worden omdat er ook op de noordoever het e.e.a. zal moeten worden aangepast.
^^ Ja, dat klopt. De tram gaat zeker niet over de Boompjes rijden. De Boompjes wordt moneteel heringericht en daar wordt geen tramspoor aangelegd. De nieuwe tramlijn zal aansluiten bij Station Blaak. Daar moet inderdaad het e.e.a. voor aangepast worden, maar zo groot is die aanpassing ook weer niet.

Met deze tweede tramlijn van Noord naar Zuid en vice versa (die waarschijnlijk de nieuwe trampluslijn naar Ridderkerk zal omvatten), worden de tramsporen over de route via de LoZ en Eramsmusbrug wat ontlast. Het is nu ook wel erg druk op die route met trams. Dit komt de doorstroming van het autoverkeer niet ten goede.

Bovendien bestaat er met deze tweede N-Z verbinding dan een alternatief indien de tramporen door bijvoorbeeld aanrijdingen of wisselstoringen e.d. geblokkeerd zijn op die route. Nu kunnen die trams dan nergens heen, straks kunnen ze bij het begin van de Rosestraat omgeleid worden en vervolgens via de Blaak weer terug naar de originale route over de Coolsingel e.d.
Volgens mij wat het de bedoeling om rechtsaf naar station Blaak te rijden en vervolgens via de Mariniersweg naar de Goudesingel, Pompenburg en Weena.

Dat vind ik toch een aardig grote aanpassing: nieuw traject verlengde Willemsbrug, aansluiting Blaak, wissel Burg. v. Walsemweg/Mariniersweg, nieuw traject Mariniersweg, wissel Mariniersweg/Goudsesingel..

Als je trams over de Blaak zelf wil laten terugrijden naar de Coolsingel moe het tramstation Blaak een flink stuk naar het westen verplaatst worden om dezelfde halte als lijn 21 te kunnen gebruiken. Dat zou helemaal een flinke ingreep zijn!
Altijd maar weer 'duurdere woningen'. Veel wordt in Rotterdam gesloopt om plaats te maken voor 'duurdere woningen', ik snap dat de gemeente wat meer middenklasse aan willen trekken, maar waar moeten de 'minderbedeelden' dan heen? Die horen toch ook gewoon thuis in de stad? Helemaal in Rotterdam!

Gentrification lijkt leuk wanneer je tot minimaal de middenklasse behoort, of wanneer je niet verder kijkt dan je neus lang is, maar de lul zijn weer de mensen die al redelijk de lul zijn in onze samenleving.

En zoals Basshead al zei, is het niet wat vreemd om panden die nog geen 20 jaar geleden gebouwd of gerenoveerd zijn alweer neer te halen?
Ik hoop dus dat dit allemaal snel van de grond komt, prachtige plek voor nieuwbouw met duurdere woningen...
Normaal gesproken wel, maar als deze panden zoals hier een potientieel erg succesvolle herontwikkeling in de weg staan, dan mogen "die fouten uit het verleden" best verdwijnen.

Als je kijkt wat er hier weg moet, en wat er voor terug komt, inclusief de grote stedebouwkundige winst die de veel betere buitenruimte, de betere schikking van de looproutes, de (brom)fietsroutes en de wegen voor auto's zullen verkrijgen, dan is het dat in dit geval zeer zeker waard.
En zoals Basshead al zei, is het niet wat vreemd om panden die nog geen 20 jaar geleden gebouwd of gerenoveerd zijn alweer neer te halen?
@ Carf

Ik zou zeggen, vergelijk de cijfers (percentage sociale woningen, percentage minder bedeelden) van Rotterdam eens met de omliggende gemeenten en met de rest van de Steden in Nederland. Er mogen nog heel wat goedkope woningen vervangen worden door dure voor dat een beetje in ballans is, mogen die minder bedeelden lekker naar Bergschenhoek daar kunnen ze nog wel wat sociale woningbouw gebruiken.
dat is ook het idee er achter. de stadsregio heeft afgesproken dat de 'suburbs' (wat het tegenwoordig eigenlijk zijn) zoals lansingerland, barendrecht e.d. ook wat druk van de ketel moeten overnemen en sociale woningen en de huurders moeten opvangen. uit ervaringen met nieuw crooswijk blijkt dat veel huurders daar erg blij mee zijn omdat zij dan in nieuwbouwwoningen terecht komen die binnen rotterdam onbereikbaar zouden zijn voor hun huurniveau. niets mis mee lijkt mij.
Als je dit soort dingen gaat zeggen, heeft het weinig zin om hier serieus op in te gaan. Zullen we ze anders gewoon allemaal in een treintje duwen en er een gezellige diaspora van maken?
@ Carf

Ik zou zeggen, vergelijk de cijfers (percentage sociale woningen, percentage minder bedeelden) van Rotterdam eens met de omliggende gemeenten en met de rest van de Steden in Nederland. Er mogen nog heel wat goedkope woningen vervangen worden door dure voor dat een beetje in ballans is, mogen die minder bedeelden lekker naar Bergschenhoek daar kunnen ze nog wel wat sociale woningbouw gebruiken.
^^

En waarom zou je dat niet serieus moeten nemen? De afgelopen tientallen jaren hebben de randgemeenten van Rotterdam alleen maar middeldure en dure koop gebouwd en niets aan sociale woningbouw gedaan. Hetgeen leidde tot keuzebeperking van de sociaal zwakkeren die veelal waren en nog steeds zijn aangewezen op kleinere slecht onderhouden woningen in veelal verarmde woonwijken in de stad. Ik kan je zeggen dat er weinig sociaals is aan wijken alleen maar inrichten voor sociaal zwakkeren.

De locale economie in de wijk lag op zijn gat door lage koopkracht, andere randverschijnselen zoals kinderen van 8 tot 12 jaar die om een uur of 11 op een doordeweekse schooldag buiten ' aan het spelen ' zijn. Gedegenereerde randfiguren die al dan niet onder invloed van coke of alcohol verhaal gaan halen bij hun ex. Nee het is heel sociaal om dat soort buurten te creeren of in stand te houden.

Wil een wijk levensvatbaar zijn en een toch enigzins prettig woonomgeving ontwikkelen dan is 60 tot 90% sociale woningbouw niet goed. De randgemeenten moeten nu eindelijk werk maken van het aanbieden van extra sociale woningbouw na tientallen jaren profiteren van de vluchtende middenklasse. Dat is sociaal, de lasten als regio namelijk delen.

Verder veel van de woningen die in het centrum van Rotterdam worden gebouwd zijn appartementen in hoogbouw. Die nemen in vergelijking voor zelfde hoeveelheid sociale woningbouw minder vierkante meters in beslag op grondniveau. Dus zolang er in Rotterdam een disproportioneel hoog percentage sociale woningbouw blijft bestaan en de randgemeenten hun beloftes voor sociale woningbouw nog maar lastig voor elkaar krijgen zie je mij niet klagen of huilen wanneer een stuk verloederd gebied stevig onderhanden wordt genomen.
@ Wolkenbestormer: ik ben het helemaal met je eens! Een goede post die inderdaad duidelijk maakt dat de randgemeenten ook een bepaalde sociale plicht hebben die de laatste tijd flink verwaarloosd is.

Wethouder Karakus heeft inmiddels (als dreigmiddel) een soort van beschikking bij de provincie aangevraagd. Met deze beschikking kan de provincie bepaalde gemeenten dwingen voldoende sociale woningbouw te realiseren. Als het overleg in de stadsregio over dit thema zo moeilijk blijft verlopen, zal Karakus (dus de gemeente Rotterdam) niet schromen die beschikking door te zetten. Laten we hopen dat dit niet nodig is en die gemeenten die te weinig sociaal gebouwd hebben alsnog aan hun verplichtingen gaan voldoen.
^^ Grappig om te lezen dat ook Rotterdam met de randgemeenten problemen heeft hierover. Weert en Roermond kennen dit soort problemen namelijk ook. Ben benieuwd hoe dit in RR opgelost gaat worden.
Hoezo, bouwt Budel te weinig goedkope woningen? ;)
^^ Grappig om te lezen dat ook Rotterdam met de randgemeenten problemen heeft hierover. Weert en Roermond kennen dit soort problemen namelijk ook. Ben benieuwd hoe dit in RR opgelost gaat worden.
Mooi natuurlijk dat de tram een aparte brug krijgt over de Koningshaven......maar, zag hem al (alweer) rijden over de Koninginnebrug.....:lol:

^^ Leuk plaatje, maar laat de Koninginnebrug maar zoals die nu is. Met de extra brug voor het doorgaande autoverkeer en de nieuwe tramplus-lijn wordt dat deel van het Noordereiland qua ook nog wat rustiger. Dat is alleen maar voordelig!

Ik ben wel benieuwd wanneer er nu weer nieuws omtrent deze plannen gaan komen. Een aantal renovatieprojecten op Feijenoord lopen uiteraard al, maar de brug en de nieuwe tramlijn zijn toch de krenten uit de pap. Ook voor het Entrepotgebied is dat heel erg belangrijk!
Ik hoorde een tijdje geleden via via dat een ex-collega die in de te slopen woningen aan de Entrepotstraat (achter het Entrepotgebouw) woont, over een jaar of 3 een nieuwe woning aangeboden krijgt in een complex dat op het braakliggende stuk grond naast Unilever gebouwd moet gaan worden.

Voor de duidelijkheid:
Entrepotstraat (achter Entrepotgebouw), te slopen bebouwing.

Idem, te slopen bebouwing.

Bouwlokatie naast Unilever, gezien vanaf Roentgenstraat richting centrum > volgens het verhaal moet hier dus over zo'n 3 jaar nieuwe bebouwing staan.
^^Heb je enig idee; wordt dit laagbouw en wat voor bebouwing wordt het?
Volgens mij wordt dit bedoeld:

bron: www.wonen.rotterdam.nl

Koopmansstad
Op de locatie waar ooit de bierbrouwerij van Oranjeboom stond verrijst de komende jaren een nieuwe buurt: Koopmansstad. Er komen circa 300 wooneenheden gepland, variërend van eengezinswoningen, appartementen, studio's, lofts en penthouses. Het plan bestaat uit twee rechthoekige huizenblokken. De woningen hebben de schaal van klassieke herenhuizen en de gevels en bouwhoogten zullen variëren. Naast deze buurt ligt het complex van Unilever Bestfoods, dat met het nieuwe kantoorgebouw de Brug een schitterende blikvanger heeft.
@ADS: tot op heden ken ik alleen de massastudies en die laten stedelijke blokken van zo'n 4 tot 8 lagen zien (zie ook de impressies op pagina 1).
Dat lijken mij bepaald geen oude woningen die daar gesloopt worden. Of zijn ze tussentijds opgeknapt?
Ik gok woningen van rond 1900 die in de jaren '80 van de vorige eeuw verpest zijn door trespatoevoegingen.
41 - 60 of 2421 Posts