Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 374 Posts

·
Registered
4,181 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Excuus voor de flinke bump. Ik heb geen nieuws te bieden maar wel een boeiend plaatje.
Onderstaande afbeelding komt uit de ontwikkelingsvisie van de Lijnbaan.
Het toont de maximale bouwhoogtes aan de oostzijde van de Lijnbaan.
Het lijkt er op dat de Rotterdam building hier op gebaseerd is.

Bron

·
Administrator
30,227 Posts
Dat plaatje laat vooral goed zien dat dat beleid met die sunpots als extra beperkende laag boven op de bestaande hoogbouwzone is gelegd zonder te kijken naar de bestaande praktische (on)mogelijkheden om hoog te bouwen op die plekken.

·
Registered
35,100 Posts
^^ Het plaatje lijkt vooral arbitrair te zijn gemaakt en is idd beperkend voor de toekomstige hoogbouwontwikkelingen. De grenzen in dat plaatje zijn veel te conservatief n.m.m. en zouden makkelijk met 50% tot 100% verhoogd kunnen worden.

Als je in meerdere steden hebt rondgelopen waar veel meer en veel hogere gebouwen staan dan in Rotterdam, en je let ook daar specifiek op de lichtval e.d., lijken mij die door mij genoemde verhogingen gemakkelijk haalbaar zonder ook maar iets wezenlijks aan echte levenskwaliteit in dit deel van de stad in te leveren.

·
The only way is up
88,154 Posts
Van mij mag dat sunspot beleid vandaag nog verdwijnen, maar ook met die onzin zijn er blijkbaar nog aardige volumes mogelijk.
Weena is trouwens geen sunspot, het verkeersriool Hofplein om voor mij onbegrijpelijke redenen wel.

·
Registered
5,233 Posts
^^ Dan kom jij niet vaak bij het Hofplein, daar zitten tientallen restaurantjes met evenveel terassen gezellig rond het groene Hofplein ;)...

...Hofplein hoe het nu is; Bleeeeeh. Als er ergens een enorme hoeveelheid aan hoogte bij mag, dan is het wel dáár!

·
Registered
1,859 Posts
110 meter op de Rotterdam Building locatie. We wisten het allemaal. Maar het blijft zo schandelijk laag...
Dat wel maar dan is er eindelijk weer eens een ontwikkeling in het centrumgebied en sprake van enige verdichting want dit gebied blijft zo ver achter. Het enige project in aanbouw is dat flutproject Forum en daarna is er op wat vage plannen na helemaal niets in de koker.

·
Registered
2,216 Posts
Je zult je nog verbazen over de hoeveelheid bullshit die deze stad tot een prachtige stad heeft gemaakt.
Dat Rotterdam in veel lijstjes van topbestemmingen voorkomt, heeft de nabije toekomst van de stad geen goed gedaan.
Ambtenaren denken dat die goede berichten door ambtelijk beleid komt en gooien er nog een schepje bovenop met flauwekul zoals sunspots.
Ik denk niet dat Rotterdam ooit het lijstje van zonbestemmingen gaat aanvoeren, maar 'onze ambtenaren' denken daar mogelijk anders over.

Toen onze stad nog als grauw en grijs bekend stond, kon er veel meer geexperimenteerd worden, er leek immers weinig verkeerd te kunnen gaan.

·
Delirious Rotterdam
949 Posts
Als ik denk aan de wetgeving die @Eric Offereins 'bullshit' noemt, dan heb ik het niet alleen maar over het gemeentelijk beleid. Het meest bizarre voorbeeld is de Markthal, die er niet was geweest zonder de Europese wetgeving in verband met verkoop van verse vlees en vis op de buitenmarkt die er aan zat te komen, en later niet ingevoerd is. De rare kronkels die sommige gebouwen maken, en waar Rotterdam bekend om staat, zijn onder andere de interpretatie van wat wettelijk mogelijk is.

Wat mij echt dom lijkt is om ons nu te laten leiden door grootheidswaanzin, economische belangen en een potje 'de mijne is groter dan de jouwe'. Dan zal Rotterdam terug afglijden naar grauw en grijs. Er zijn immers nog genoeg plekken in de stad waar wel geëxperimenteerd wordt, en waar dit de openbare ruimte juist ten goede komt in plaats van individuele belangen te dienen.

·
The only way is up
88,154 Posts
Er is natuurlijk veel gedaan aan de buitenruimte en in het bouwbesluit staan ook veel goede dingen die de leefbaarheid verbeteren, maar ik blijf bij mijn mening dat sunspots op deze manier bullshit zijn. Vandaar die kwalificatie.
Veel beter kan de gemeente inzetten op verder verbeteren en vergroenen van de publieke ruimtes, transformatie van grauwe (kantoor)panden, meer diversificatie aan voorzieningen in het Lijnbaangebied. En graag ook een masterplan voor de verpauperde omgeving van de Hoogstraat.
Daar help je de stad mee vooruit.

·
Registered
4,181 Posts
Discussion Starter · #18 ·
Voor de sunspot-klagers heb ik nog wel een interessant Wikipedia-artikel.

We hebben in Nederland niet voor niets wetgeving voor hoeveel lichttoetreding er moet zijn in een woning. Deze wetgeving geldt ook voor een nieuwe ontwikkeling die ineens veel zon weg zou nemen.

Waarom is de publieke ruimte plots onleefbaar als daar schaduw op zou vallen? In de meeste gevallen komt de vermindering van de zon op zo'n sunspot niet eens in de buurt van de minimale hoeveelheid licht die geëist wordt voor een woning. Pas als je overal gebouwen als de Rotterdam zou bouwen kom je in de buurt van die wetgeving.

De keuze voor wetgeving als sunspots is dus niet eens te verantwoorden.
Leefbaarheid of kwaliteit zijn pure bullshit argumenten.
Zeker als je gaat kijken naar de locaties waar de sunspots bepaald zijn.
Dus een volledig tegenstrijdig beleid zonder onderbouwing.

·
Registered
1,513 Posts
Volgens mij houdt het AD jaarlijks zo'n beetje een onderzoek onder Rotterdammers waar zij het meest trots op zijn. In dat lijstje staat steevast de skyline van de stad bovenaan, het stadhuisplein om maar eens wat te noemen komt nooit voor op die lijstjes. Sterker nog, volgens mij probeert iedereen die anderen Rotterdam laat zien, dit stukje vergane glorie zoveel mogelijk te vermijden. Waarom een sunspot maken van een onooglijk stukje Rotterdam met op zijn best tweederangs horeca? Absurd idee in mijn ogen, zeker als je als stad je centrum zoveel mogelijk wil verdichten, dan moet je dat als stad zoveel mogelijk faciliteren en niet onmogelijk maken door ineens met een ander beleid dat haaks staat op je eerdere voornemens. Het is het één of het ander en niet allebei!

1 - 20 of 374 Posts