Skyscraper City Forum banner
141 - 160 of 175 Posts

·
Registered
1,441 Posts
^^ Klopt, de huidige A20 tussen Rotterdam en Gouda is een stukje van oude Rijksweg 3. Deze zou dan verder moeten lopen westelijk van Gouda en Bodegraven, Oostelijk van Alphen, Oostelijk langs Uithoorn en Amstelveen (Knooppunt met de A9 nog te zien op GE) en dan aansluitend op de A10.

·
Registered
35,092 Posts
^^ Had de A3 niet oostelijker moeten aanlanden? Volgens mij had de weg vanaf het Terbregseplein de Stamweg moeten worden: een super-snelweg (dwz met alleen aansluitingen op andere snelwegen) via het westen van N-Holland tot aan Alkmaar.
^^ Dat weet ik niet precies, maar ik heb wel een oude thread over die nooit gebouwde A3 gevonden. Daarin staat ook een stuk tekst uit Wikipedia wat aangeeft dat de weg rechtdoor niet de A3 zou zijn geweest. De A20 in oostelijke richting is op het traject van de ooit geplande A3 gelegd. Welke weg dan wel rechtdoor had moeten gaan weet ik niet precies, maar misschien vind ik dat nog. ;)

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=394438

Dit plaatje geeft aan dat de doorgaande weg vanaf het Terbregseplein gewoon rijksweg 16 richting Haarlem had moeten zijn geworden.

http://www.autosnelwegen.nl/asw/gb/frames.html?/asw/gb/indexgb.htm

·
Registered
35,092 Posts
Van www.telegraaf.nl van 26-10-2009:

ma 26 okt 2009, 12:12 |

Ruim 1300 automobilisten mijden spits A15

ROTTERDAM - Ruim 1300 automobilisten hebben zich aangemeld om de ochtendspits te mijden op A15 richting de Rotterdamse haven in de komende 2,5 jaar. Het project SpitsScoren, waarmee de deelnemers 5 euro krijgen voor iedere keer dat ze de ochtendspits tussen Rozenburg en Vaanplein omzeilen, begon maandag.

Via een mobieltje met een GPS-systeem wordt bijgehouden of de deelnemers hun auto laten staan, later van huis vertrekken of kiezen voor bijvoorbeeld de fiets of het openbaar vervoer. Bovendien wordt geregistreerd of deelnemers uitwijken naar 'verboden' parallelwegen.

Met het mobieltje kunnen de deelnemers tijdens het ontbijt aan de keukentafel allerlei filenieuws tot zich nemen en hun keuzes daarop afstemmen. Ook kunnen ze via de elektronische gadget op een website andere deelnemers ontmoeten en bijvoorbeeld afspreken om te carpoolen.

De A15 is de belangrijkste verkeersader richting de Rotterdamse haven. Het doel van het project is om dagelijks 530 auto's uit de ochtendspits te halen. De Verkeersonderneming die zich in de regio Rotterdam buigt over het filevraagstuk, wil uiteindelijk 20 procent minder spitsverkeer. SpitsScoren moet een kwart van die doelstelling opleveren.

·
Registered
35,092 Posts
Van www.ad.nl van 16.11.2009:

Eurlings: nieuwe oeververbinding Rotterdam nodig

DEN HAAG - Rotterdam moet een nieuwe 'westelijke oeververbinding' krijgen, voor een betere doorstroming van het verkeer. Verkeersminister Camiel Eurlings kondigde dit maandag aan.

Volgens Eurlings zal na nader onderzoek volgend jaar bepaald worden waar die nieuwe verbinding onder de Nieuwe Waterweg moet komen. De keuze is tussen de Blankenburgtunnel en de Oranjetunnel.

Rijk, regio en betrokken gemeenten zijn het er volgens de minister over eens dat deze verbinding nodig is. De Rotterdamse haven klaagt al langer over de huidige slechte bereikbaarheid. (ANP)

16/11/09 14u59
Er mag kritiek op het kabinet zijn, maar deze minister mag terugkomen. :cheers: Eindelijk iemand die niet alleen doorpakken zegt, maar ook doorpakken gaat doen. :)

·
Registered
35,092 Posts
Van www.nu.nl van 14.12.2009:

Eurlings voelt voor toltunnel bij Rotterdam

Uitgegeven: 14 december 2009 23:38
Laatst gewijzigd: 14 december 2009 23:39

DEN HAAG - Verkeersminister Camiel Eurlings heeft geen bezwaren tegen het heffen van tol om een tweede oeververbinding onder de Maas bij Rotterdam te financieren. ''Tol kan deels de aanlegkosten dekken'', zei Eurlings maandag in de Tweede Kamer. Een motie van CDA en VVD pleit voor tolheffing om de nieuwe tunnel sneller te kunnen aanleggen.

De bewindsman zei dat de Westerschelde-toltunnel ook met privaat geld is aangelegd. Gebruikers betalen zo die kosten terug. ''Ik hoop dat dit een schoolvoorbeeld van publiek-private samenwerking kan worden'', aldus Eurlings.

Bedrijfsleven
Hij waarschuwde wel dat de tol alleen geldt voor de met het bedrijfsleven betaalde infrastructuur. ''En niet voor met belasting betaalde wegen." Rotterdam, enkele omliggende gemeenten en het bedrijfsleven willen dat de verbinding er al in 2020 ligt. De Rotterdamse haven zou zo beter bereikbaar worden en het Westland en Oost-Voorne beter ontsluiten.

Voorstel
De keuze voor deze nieuwe oeververbinding ten westen van de Beneluxtunnel gaat tussen de Blankenburgtunnel en de (meest westelijk gelegen) Oranjetunnel. Minister Eurlings streeft ernaar in de eerste helft van 2010 een voorstel in te dienen.

Volgens CDA-Kamerlid Ger Koopmans willen het Rotterdams havenbedrijf en de regio meebetalen aan de tunnel en investeringen via een tolsysteem terugverdienen. Het bedrijfsleven wordt de grootste gebruiker en betaalt dus de weg, en niet de 'gewone' automobilist, aldus Koopmans.

Over de motie stemt de Kamer donderdag. De tweede regeringspartij PvdA zal volgens Kamerlid Lia Roefs waarschijnlijk voorstemmen en daarmee lijkt een meerderheid verzekerd.

© ANP

·
Captain
3,358 Posts
Goed nieuws i.d.d. Ben d'r blij mee. Maar van mij mogen ze liever een brug bouwen. Een spectaculaire ook. Scheelt je geld voor het boren van die tunnel, en aangezien het oog ook wat wil, is het een leuk verlengstuk van de Rotterdamse skyline. Zeker in combinatie met de havenkranen en schoorstenen.

Met een beetje mazzel kan de Rotterdamse Ring er over een jaar of 15/20 zo uit komen te zien.

·
Registered
14,152 Posts
^^
Het westelijke deel van die noordelijke ring is niet nodig, omdat er simpelweg te weinig vraag naar is.

@Ace
Een eventuele tunnel zal waarschijnlijk niet geboord worden.

·
Captain
3,358 Posts
^^Dat geloof ik ook ja. Maar het staat wèl heel leuk op het kaartje. Al zullen de bewoners van Holy en Broekpolder daar waarschijnlijk anders over denken.
Dat van die tunnel wist ik niet, maar dan nóg wil ik een brug. Met Verrazano Narrows hebben New York City en zijn haven een immensse entree, op ruime afstand van elkaar. Dat zal hier niet anders zijn.

·
Helder
2,689 Posts
Bochtafsnijding Delftse Schie

Een klein infrastructuurprojectje dat alle tekenen vertoont van ieder willekeurig infrastructuurproject. Jaren en jaren wordt erover gesproken en de NIMBY's blijven zich roeren. Al vind ik het als buitenstaander moeilijk om hun argumenten te wegen.

Maar, eind vorig jaar is er een besluit genomen en is het project in gang gezet. Planning is om het in 2013 afgerond te hebben.

Om welke aanpassing het gaat, en waarom, kun je vinden op de projectsite en in het informatiekrantje.

Verder een mooi stukje van een NIMBY en het laatste nieuwtje: Beschermde waterspitsmuis ontdekt bij Delftse Schie.

·
My train goes everywhere!
2,785 Posts
Als ik zo eens op de kaart kijk zie ik het nut er niet zo heel erg van in. De bocht een beetje minder scherp maken lijkt mij hier al afdoende...

·
Registered
181 Posts
Tijdens het opzoeken van informatie over Blankenburgtrace kwam dit tegen op een andere forum.

Haven Rotterdam wil geld voorschieten voor aanleg tunnel

Het Havenbedrijf Rotterdam is bereid om het Rijk geld voor te schieten om een snelle aanleg van de Blankenburgtunnel mogelijk te maken.

Deze tunnel onder de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg moet de huidige Beneluxtunnel ontlasten.

"Een snelle realisatie van een Blankenburgtunnel is van groot belang voor de haven. Daarom wil het Havenbedrijf substantieel mensen en financiële middelen beschikbaar stellen om te zorgen dat de tunnel er snel komt", aldus de haven.

Een woordvoerder: "Er staan nu geen middelen op de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Wij zijn bereid risico te lopen in een publieke-private samenwerking."

De bouw van de tunnel is omstreden. Voorstanders stellen dat de aanleg noodzakelijk is vanwege files bij de Beneluxtunnel, onder meer door de aanleg van het nieuwe stuk snelweg tussen Delft en Rotterdam, de zogenoemde A4 Midden Delfland. De eerste schop voor die weg gaat mogelijk volgend jaar de grond in.

Tegenstanders van de Blankenburgtunnel hebben zich eerder uitgesproken voor een alternatief, de Oranjetunnel, acht kilometer westwaarts, ter hoogte van de Maeslantkering. Van deze variant zijn de gemeenten Maassluis, Midden-Delfland, Schiedam en Vlaardingen voorstanders. Ook enkele actiegroepen en Vereniging Natuurmonumenten verwerpen de bouw van de Blankenburgtunnel, die recreatiegroen, een weidevogelgebied en een eeuwenoude eendenkooi bedreigt.

Het Havenbedrijf is zich „goed bewust van de gevoeligheden in de regio waar het de aanleg en inpassing van het wegtracé betreft”, maar is ervan overtuigd „dat een goede balans tussen economie en natuur en milieu gevonden kan worden”.

Bron: Schiedamstad.nl

·
Registered
35,092 Posts
^^ Interessant. ;) Dat er een tunnel bij moet komen is al (veel) langer bekend. Overigens zal de ontlasting van de Beneluxtunnel wel mee vallen. De Botlektunnel is een veel duidelijker bottleneck, alhoewel er straks een nieuwe Botlekbrug voor het regionale bestemmingsverkeer (2 x 2 rijstroken) bij gaat komen.

De Beneluxtunnel kent 4 x 2 rijstroken + een nog nooit gebruikte wisselstrook. De files op dat korte stukje A4 (als ze er al staan) zijn het gevolg van het ontbreken van de aansluitende stukken A4-MD en A4-Zuid. Daardoor moet het verkeer links of rechts afslaan bij het Beneluxplein en/of het Kethelplein. Dat is waar het verkeer in een flink deel van de gevallen gewoon rechtdoor zou willen rijden.

·
Moderator
53,952 Posts
De Oranjetunnel is m.i. interessanter dan de Blankenbergtunnel, omdat deze westelijker ligt, en dus een groter gebied bedient waar nu geen vaste verbindingen liggen. Ook maakt dit een A54 mogelijk tussen de A4 bij Delft en de A15 in de Europoort. Alleen moet je daarvoor nogal wat kassen slopen.

·
Registered
35,092 Posts
^^ Ik ben het met je eens dat die tunnel interessanter is. Ook is er een veel groter bestuurlijk draagvlak bij de lagere overheden voor die verbinding en is die qua natuurschade de gunstiger variant.

Wel moet in dat geval wel de A20 (als de A54 er niet komt, en als die er zou komen zou dat echt nog heel veel jaren gaan duren) vanaf het aanlandingspunt van de Oranjetunnel tot aan het Kethelplein structureel 2 x 3 rijstroken krijgen. Want daarr is het nu al geregeld krap qua capaciteit. Dan lijkt de Oranjetunnel op alle punten (behalve de aanlegkosten) het beste te scoren.

·
Moderator
53,952 Posts
Er zijn ook forummers geweest die een markante hangbrug voorstelden. Alhoewel dit zeker een landmark kan worden en toegangspoort voor Rotterdam, is het praktisch niet zo haalbaar, omdat de clearance waarschijnlijk wel iets van 55 - 60 meter moet zijn bij hoog water. Dat betekent dat de aanlopen (taluds) heel erg lang moeten zijn, bij een 5% helling praat je over een talud van toch wel pak 'm beet 1,5 kilometer aan elke kant. Daarnaast moet je nog een knooppunt met de A15 en A20 weten te realiseren. Een tunnel zou ook wel vrij diep moeten komen (De Nieuwe Waterweg is aardig diep volgens mij), maar dat is waarschijnlijk praktischer. Een hangbrug die open moet kunnen is natuurlijk geen gezicht, en waarschijnlijk technisch niet eens mogelijk.

Dus dan wordt het de keuze tussen een saaie plank die vaak open moet (gevalletje Ketelbrug), of een tunnel. Dan ga ik voor een tunnel.

141 - 160 of 175 Posts