SkyscraperCity banner
1 - 20 of 323 Posts

·
Moderator
15,248 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
kwam eerder voorbij in Knick van Zuid - thread

bron: Com·Wonen

Landbouwbuurt

In ontwikkeling.
Start bouw circa december 2009.
Oplevering prognose circa medio 2011.
In de noordwesthoek van Vreewijk ontwikkelt Com·wonen het nieuwbouwproject Landbouwbuurt.

appartementen en eengezins(hofjes)woningen

In deze buurt wordt een woontoren met 144 huurappartementen gerealiseerd met daaronder 550 m2 bedrijfsruimte. Hiernaast komen 70 eengezinswoningen voor de verkoop (3, 4 en 5 kamers waarvan enkelen met studio). Deze eengezinswoningen zijn gelegen aan en in een hofje.

De appartementen beschikken allemaal over een buitenruimte in de vorm van een logia of serre en een berging.

De eengezinswoningen hebben een tuin en/of dakterras en een berging. Alle woningen beschikken over een eigen parkeerplaats in de parkeergarage onder de woontoren.

bron: Wonen in Rotterdam

bron: Welstand - R'dam
22-06:

1.

2.

3.

4.

19-04-2010:

1.

2.

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Het wordt tijd dat deze kale vlakte wordt opgevuld voordat er een speciale plant wordt ontdekt ofzo ;)

·
Registered
597 Posts
Daar wil je toch nog niet dood gevonden worden? Wie wilt daar nou wonen? Rijtjeswoning met flat naast je tuin, zodat je privacy tot nihil wordt gereduceerd!

·
Registered
34,648 Posts
^^ Alles beter dan wat er nu staat. :) Daarnaast is het nu een kale vlakte (ik wist niet dat die oude meuk inmiddels plat lag) die echter niet opvalt omdat je vanaf de doorgaande wegen deze plek niet kunt zien. En hoeveel privacy heb je nu werkelijk wel en niet met een hoge flat in de omgeving? Er zijn genoeg plekken te vinden waar blokjes van 3-4 hoog met portiekwoningen (deels) zijn vervangen door woontorens van 12-16 woonlagen en de bewoners van de rijtjeshuizen met tuinen hebben daar veelal nooit over geklaagd (de uitzonderingen daargelaten ;)). Voor deze buurt zijn dergelijke projecten een hele goede ontwikkeling want de laatste 20-30 jaar vond hier alleen maar sociale afbraak plaats.

·
Registered
597 Posts
Hoezo, alles beter dan wat er nu staat? Da's wel erg makkelijk, dachten ze na de oorlog ook en 70% is inmiddels alweer afgebroken.
Je laatste zin is trouwens wel waar. Het is goed dat ze de buurt nu eindelijk eens aanpakken!

·
Registered
34,648 Posts
^^ Die zin is uiteraard makkelijk gezegd, maar ik vind dit echt niet zo'n slecht plan. Het is uiteraard het ruimste plan qua opzet dat ik ooit zag, maar voor die plek vind ik dit gewoon goed. En dat is tegenwoordig al heel wat. ;)

·
Registered
99 Posts
ze zijn ook begonnen met de sloop van het gebouw achter het ikazia ziekenhuis. Waar de nieuwe school word gebouwd

·
a.k.a. Sequentia
21,664 Posts
Klifix, je moet denk ik scherper inzoomen. De privacy in de tuinen is door de plaatsing van de toren en de blokken juist gewaarborgd. Vanuit de tuin krijg je niets mee van de flat, andersom ook niet. Niks mis met dit geheel, los van de matige jaren '80-architectuur zonder enige vorm van verbijzondering. Prefab platen met ramen erin, erg zonde.

De grootste misdaad tegen deze buurt is trouwens niet dit plan maar de bovengenoemde school. Daar lag een 10x beter plan voor (van Hoogstad), dat werd vervangen door een 5x beter plan (ook van Hoogstad), maar nu is er wegens financieel risico gekozen voor een ambitieloos prutplan.

Maar ja, je mag ook wel van goede huize komen om in deze meest troosteloze omgeving van de stad te durven ontwikkelen. Wat je ook bouwt, je hebt altijd nare buren. De enige manier om hier écht wat van te maken is met een bulldozer een vlakte te maken van een paar km3.

·
Registered
34,648 Posts
De enige manier om hier écht wat van te maken is met een bulldozer een vlakte te maken van een paar km3.
En aangezien dat (helaas) niet gaat gebeuren moet het niveau van deze buurt dus stapsgewijs omhoog gebracht gaan worden. Dergelijke projecten zijn daar een uitstekend voorbeeld van.

De echte boost voor deze omgeving moet naast nog (veel) meer nieuwe woningen uiteraard een herontwikkeld en verdicht Zuidpleingebied (Hart van Zuid) gaan worden. Voorlopig komt dat project maar mondjesmaat op gang, maar alleen al gezien de crisis is dat niet verwonderlijk. En de rest van de omgevingsfactoren is ook niet super, verre van dat zelfs. Maar alleen dan kan dit deel van Rotterdam(-Zuid) weer een beter stedelijk gebied worden in vergelijking met het droevige stadsdeel wat het nu is. :(

·
a.k.a. Sequentia
21,664 Posts
Zelfs alle plannen bij elkaar opgeteld is alsnog 3x niks. Ik heb er zo'n ontzettend hard hoofd in dat omgeving Zuidplein de komende 50 jaar wat wordt! Een zéér negatief imago, knooppunt van verloederde buurten waar een dikke 50.000 mensen in armoede wonen zonder enig positief vooruitzicht, een verkeersader die niet te overbruggen is, zeer slechte stedenbouw en architectuur, geen samenhang - ik kan nog wel even doorgaan.
Ik heb het al eerder gezegd, maar met een paar leuke opknapbeurten en paradepaardjes als een zwembad kom je er echt niet. Ook "stapsgewijs" gaat het niet lukken - dan heb je minimaal 50 van dit soort projecten nodig, in samenhang met renovatie en sloop in omliggende buurten, om er een enigszins aantrekkelijk woonmilieu van te maken.

Waar IJsselmonde m.i. een flinke slag gaat slaan door de bouw van grote wijken met eengezinswoningen (Het Mooie Plan, Smeetshoek, Sportsingel, etc.) en de gehele Kop van Zuid naar een hoger plan wordt getild met Kop van Zuid fase 2 en Parkstad, en ja zelfs Pendrecht en Carnisse langzaamaan beter worden zal het zelfbenoemde "hart van Zuid" juist eerder in schril contrast (blijven) staan met de rest...

·
Registered
34,648 Posts
Ook "stapsgewijs" gaat het niet lukken - dan heb je minimaal 50 van dit soort projecten nodig, in samenhang met renovatie en sloop in omliggende buurten, om er een enigszins aantrekkelijk woonmilieu van te maken.
Ik vrees dat je gelijk hebt. Hier is sloop en vervangende nieuwbouw meer dan in andere en deels vergelijkbare situaties m.i. echt het enige alternatief. Of het er ook van gaat komen is helaas zeer de vraag? :(

·
Registered
4,357 Posts
Ik zal in dat gebied geen gekke dingen doen. Gewoon nieuwe stedenbouw die de boel harmoniseert. Bos en Lommerplein is in één van mijn favoriete tv programma's aan bod gekomen en lijkt mij mss een mooie referentie: http://www.at5.nl/tv/aanbouw/aflevering/3243. De context heeft meet vergelijkbare zaken dan je op het eerste moment zou denken.

·
Moderator
15,248 Posts
Discussion Starter · #16 ·
Waar IJsselmonde m.i. een flinke slag gaat slaan door de bouw van grote wijken met eengezinswoningen (Het Mooie Plan, Smeetshoek, Sportsingel, etc.) en de gehele Kop van Zuid naar een hoger plan wordt getild met Kop van Zuid fase 2 en Parkstad, en ja zelfs Pendrecht en Carnisse langzaamaan beter worden zal het zelfbenoemde "hart van Zuid" juist eerder in schril contrast (blijven) staan met de rest...
Maar IJsselmonde is dan ook al zeker 10 jaar bezig met de vernieuwing die nu pas goed zichtbaar wordt, ook Lombardijen heeft een lange aanloop gekend. En deze wijken zijn evenals Pendrecht en Carnisse duizend maal minder ingewikkeld dan het gebied rond Zuidplein.

En toch maakt het geheel meer als de som der delen:
1) Renovatie Ahoy'
2) Nieuwbouw Zwembad
3) Nieuwbouw Zuidpleintheater
4) Uitbreiding naar de begane grond van winkelcentrum Zuidplein
5) Nieuwbouw scholen in motorstraatgebied
6) Nieuwbouw landbouwbuurt
7) Sloop en nieuwbouw in Vreewijk
8) Herontwikkeling locatie Daniël den Hoed kliniek
9) Herontwikkeling Zuiderziekenhuis
10) Ondertunneling Pleinweg
11) Diverse nieuwbouwprojecten in Charlois

Ook voor dit gebied geldt dat er een hoop in ontwikkeling is. Dat het tempo zo laag ligt is natuurlijk niet vreemd. Dit is niet de plek waar je mag verwachten dat ontwikkelaars gretig op zullen duiken.

Daarbij zitten er ook grenzen aan de draagkracht van de stad. Crooswijk gesloopt en heropgebouwd, ontwikkeling van het centrum als woongebied, Kop van Feijenoord, Katendrecht, Parkstad (duizenden woningen totaal, vandaag bouwvergunning aangevraagd voor honderden nieuwe woningen in feijenoord). Waterwonen in de Maashaven, herontwikkeling Afrikaanderwijk (ik open later vanavond een topic hierover, grote plannen zijn bekendgemaakt), De zuidelijk tuinwijken (Pendrecht, Zuidwijk etc.) worden zo'n beetje helemaal nieuw opgebouwd.

Bloemhof staat op stapel om groot aangepakt te worden, in Hillesluis komt nog het nodige, rond de Putselaan staan grote projecten op stapel.
Het gaat allemaal niet snel genoeg, het kan allemaal gedurfder, maar eerlijk gezegd snap ik wel dat niet de hele Tarwewijk op dit moment gesloopt gaat worden.

·
Moderator
15,248 Posts
Discussion Starter · #17 ·
^de headshop van ons eigen (ex-?)forumlid Apollyon :)
Jij snapt de diepere gedacht achter de foto ;)

Met een forummer naast deze bouwput met groot fototalent krijgen we vast prachtige updates.....

·
Registered
4,357 Posts
Ik ben geen inwoner van zuid, maar denk dat het Ahoy geen enkel betekenis heeft over het functioneren van deze wijken. Kan iemand mij de exacte locatie van deze toren laten zien?

·
Moderator
15,248 Posts
Discussion Starter · #19 ·
^^Direct achter het verzamelgebouw, achter de hoek waar Pleinweg en Dordselaan elkaar ontmoeten.

Ahoy' krijgt een betere toegang vanaf het Zuidplein. En zal na de renovatie een nog grotere publiekstrekker worden dan het al is. Wat daaromheen gebeurd zal zeker uitstralen op de wijken eromheen.

1 - 20 of 323 Posts