SkyscraperCity banner

1 - 20 of 32 Posts

·
Registered
9 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Ontwikkelingen hier verdienen volgens mij ook een eigen thread. Deze openingspost gaat over het geplande Nelson Mandela Park in de Maashaven, maar ook de vernieuwing van de aanlegsteigers voor de binnenvaart en hopelijk de ooit te realiseren Maashavenbrug zouden hier in passen.

Uit een mail van de gemeente aan omwonenden/geïnteresseerden:

Het college van B&W heeft besloten de komende jaren te investeren in zeven stadsprojecten. Deze investering maakt onderdeel uit van een breed en stevig herstel- en investeringsprogramma, Rotterdam. Sterker door. Met dit programma wil het college van B&W de onmiskenbaar negatieve effecten van de coronacrisis het hoofd bieden én verder bouwen aan de kwaliteit en aantrekkelijkheid van de stad. Een park in de Maashaven is één van de zeven stadsprojecten die de komende jaren uitgevoerd gaat worden.

Onze ambitie is om een park aan te leggen wat een plek gaat worden voor ontmoeting en activiteiten, maar ook voor rust. Er komt veel groen met grote bomen en grasvelden met een mooi uitzicht over park en water. Natuurlijk komen er speelplekken voor kinderen en we denken aan een wandelpromenade met ruimte voor horeca en een terras. Ook zijn er ideeën voor een plein tussen de Maassilo en metrostation Maashaven. Verder willen we de bereikbaarheid voor voetgangers en fietsers verbeteren. Eén aanlegsteiger voor de binnenvaart past niet op de oorspronkelijke plek in het zuidoosten van de Maashaven. Samen met het Havenbedrijf kijken we naar een nieuwe geschikte plek.

Besluitvorming
Nu het college van B&W heeft besloten tot de aanleg van de 7 stadsprojecten is het aan de gemeenteraad om de plannen goed te keuren. Dat besluit vindt na de zomervakantie plaats. Als de gemeenteraad akkoord gaat, werkt de gemeente een inrichtingsplan uit voor het park en de directe omgeving. Uiteraard betrekken wij u en andere bewoners en belanghebbenden op verschillende momenten bij dit traject.

En van Stadsprojecten | Rotterdam.nl

De Maashaven is omgeven door stadswijken waar Rotterdammers dicht op elkaar wonen. Groene verblijfsplekken in de buurt, waar bewoners elkaar tegenkomen, uitgedaagd worden om te bewegen en kunnen genieten van het uitzicht op de rivier zijn er nauwelijks. Hoog tijd dus voor een nieuw stadpark. Park Maashaven wordt een zeven hectare groot park met ligweides, bomen, afwisselende beplanting en hoogteverschillen. De komst van het park is ook een impuls voor de Maassilo door betere toegangen, ruimte voor festivals en evenementen.

232537

232542

232543

Om ook in de gaten te houden, het geselecteerde bureau: SWA/Balsley
edit 26-6: naam toegevoegd

·
Martijn1
3,632 Posts
Als je die ontwikkelingen hier en bij Rijnhaven zo ziet, vraag ik me af waarom die verhoogde metrobaan daar nog noodzakelijk is. Zou toch mooi zijn als die ondergronds lag ondertussen.

·
Martijn1
3,632 Posts
De hoogbouw komt, als het goed is, een meter of 500 naar rechts, gezien vanaf het eerste plaatje. Just to be clear.

·
The only way is up
81,894 Posts
Als je die ontwikkelingen hier en bij Rijnhaven zo ziet, vraag ik me af waarom die verhoogde metrobaan daar nog noodzakelijk is. Zou toch mooi zijn als die ondergronds lag ondertussen.
Noodzakelijk misschien niet maar ik vind hem wel gaaf en het uitzicht op dat stuk wordt nog weer beter met dat park erbij. Van mij hoeft ie niet ondergronds.

·
Martijn1
3,632 Posts
Het gaat ook niet gebeuren, want het is praktisch nogal lastig te realiseren, laat staan financieel. Maar ik dacht, zo het plaatje te zien, waarom nog bovengronds? Je kunt dan meteen de ruimte mooi benutten die vrij komt en die verschrikkelijke infrastructuur daar (de autoweg met name) aanpakken. Maar goed, wishful thinking.

·
Registered
12,074 Posts
Ben toch wel benieuwd waar het idee vandaan komt dat er zoveel binnenvaart in de Maashaven gaat liggen. Klinkt als een wens van omwonenden die het stoer zouden vinden maar niet in lijn met de marktbeweging. De behoefte daalt namelijk al jaren. Binnen het havenbedrijf begreep de verantwoordelijke voor binnenvaart ook niet precies welke vraag deze schetsen oplost.

Andere optie zou die superjachthaven kunnen zijn. Daar heb ik nog niks van gezien al begreep ik wel dat stadsontwikkeling er naar kijkt.

·
The only way is up
81,894 Posts
Ben toch wel benieuwd waar het idee vandaan komt dat er zoveel binnenvaart in de Maashaven gaat liggen. Klinkt als een wens van omwonenden die het stoer zouden vinden maar niet in lijn met de marktbeweging. De behoefte daalt namelijk al jaren. Binnen het havenbedrijf begreep de verantwoordelijke voor binnenvaart ook niet precies welke vraag deze schetsen oplost.

Andere optie zou die superjachthaven kunnen zijn. Daar heb ik nog niks van gezien al begreep ik wel dat stadsontwikkeling er naar kijkt.
Ja zoveel schepen lijkt me ook extreem. Zelfs tijdens de vorige crisis lagen er niet zoveel. Ik denk dat de tekenaar een beetje enthausiast geweest is. ;)

·
Martijn1
3,632 Posts
Er liggen al jaren geen grote hoeveelheden binnenvaartschepen meer in die havens. Het is de reden dat ze juist herontwikkeld kunnen en moeten gaan worden. Oude stadshavens, ideaal voor nieuwe doeleinden.

·
visit the world
7,862 Posts
Soms ook wel meer dan enkele trouwens.. schepen horen er ook bij, alleen water is saai.
Schepen levert een extra laag in ons stadsbeeld op!
Park zoals nu gedacht prima de rest gewoon water later.

·
Martijn1
3,632 Posts
Ik pleit ook zeker niet voor complete demping, laat dat duidelijk zijn. Maar de functie die de havens in vroeger dagen kende, hebben ze allang niet meer.

1 - 20 of 32 Posts