SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam: Maaskades

6309 Views 46 Replies 17 Participants Last post by  Unknownsoldier
Met deze post wil ik de discussie over de potentie van de maaskades openen:

Wat ik nooit heb begrepen is dat de maaskades, en dan met name de boompjeskade, nooit mooie struin en flaneerboulevards zijn geworden, waarom niet meer tentjes á la scheveningen met zwarte pad, maar wat meer grootstedelijk. De enige eettent die daar zat, is dat Boompjesresteraurant/Blits, een gaat ook keer op keer failliet. Zelfde met het maastheater, dat nu gewoon een fitnesruimte is
Ook de Parkkade, Westerkade, Willemskade, de Maaskade zelf op het Noordereiland wil ik bij deze discussie betrekken.

Unieke gebieden, met unieke potenties.
1 - 20 of 47 Posts
Westerkade gaat nog dit jaar op de schop :)
De volledige Westerkade of alleen het het stuk t.p.v. het nieuwe horeca- en kantoorpaviljoen?
Oei, dat zal vast in het PDF'je van Okra staan, is hier al eens geplaatst!
Als je het PDF'je gelezen hebt dan weet je het vast wel..
Helaas alleen vluchtig de plaatjes bekeken, al genoeg PDF'jes te lezen voor m'n tentamens :(
^het stuk tussen Veerhaven en 'Westerlaantoren', dat is dus de hele Westerkade.
Kan iemand linken? Heb nu even geen zin om te zoeken.
Maar wat is nou de reden dat de horeca op Boomjes niet gedijt? Gebrek aan parkeerruimte? De weg die een barriere vormt? Ik zie het wel als een uniek gebied iig.
^ Ligging, niks meer en niks minder.
Het is geen plek waar stromen samenkomen maar waar je speciaal naartoe moet gaan. Dat vraagt om hele specifieke horeca die moeilijk te runnen is.
^^ Pas als het gehele waterfront langs de Boompjes herontwikkeld wordt kan het daar mogelijk iets worden. Ik bedoel dan een aansluiting op de horeca in de Oude Haven en de aansluiting naar het gebied rondom de Veerhaven. Hiervoor zijn behoorlijk grote investeringen nodig waarbij een eventuele ondertunneling van de Boompjes dan wel het absoluut laatste is wat je zou moeten willen.

Maak de lager gelegen strook aan de Boompjes 20-30 meter breder, richt die strook erg aantrekkelijk is met o.a. wandelzones, veel laag groen zodat het zicht op de rivier niet vertroubeld wordt, en zet er (veel) horecazaken neer met een dichtheid als aan het strand van Scheveningen. Dan heeft het geheel zeer zeker potentie. Als je dat dan vanuit de auto ziet, en je ziet dat het druk en gezellig is, dan wil men ook graag de auto in de buurt parkeren en daar even een wandelingetje maken en een hapje en een drankje nuttigen. Ook de bereikbaarheid met het OV moet top zijn maar dat is met de metro- en trampluslijnen aan de kant van de Erasmusbrug goed verzorgd. En er komt ook nog een trampluslijn over de Willemsbrug, dus ook van die kant zit het wel goed. :)

Maar om dit "wilde" idee te laten slagen zal de trek naar Rotterdam toe (inwoners en dagjesmensen of gewoon uitgaand publiek) nog wel een hele flinke boost moeten krijgen. Anders denk ik niet dat dit idee slaagt, want andere delen van de stad moeten niet leeggezogen worden door een eventuele dergelijke ontwikkeling. ;)
See less See more
Wat mij betreft wordt de locatie naast het monument ofwel de Strand aan de Maas locatie bebouw met een multifunctioneel icoon a la Parkhaventoren van een metertje of 200-250. Oprijzend uit de Maas, vlak naast de Erasmusbrug. Maak de eerste 10-20 verdiepingen een resort/hotel met een gedeelte van de Boompjeskade als publiek toegankelijk gebied (terrasjes, strand, zwembad in de Maas). Misschien zelfs een nieuwe vorm van Tropicana, of het eerste binnenstedelijke Center Parcs!

Ik zie het al voor me ;)
^^ Dat zou ook een heel aardige aanzet zijn om tot verdere ontwikkeling van dit gebied te komen, en het spectaculaire van je idee mag ik graag zien. :)
Te veel kade?

Als een buitenstaander naar Rotterdam komt, weet hij eigenlijk niet waar het bruist. Er is geen kade die boven de rest uit steekt, met naam en faam, zogezegd. Je kunt naar de Parkkade, de Veerhaven, de Willemskade, de Boompjes, het Noordereiland met zijn Maaskade, de Kop van Zuid met de Wilhelminakade. Keus te over voor de toeristen, en daarin ligt nou net de kern van het probleem. Er is gewoon te veel kilometer kade waar `iets` te beleven valt. En overal bevindt zich een tè kleine hoeveelheid horeca.

In Hamburg zijn de Landungsbrücken een voorbeeld van hoe het zou moeten gaan langs de waterkant. Dit is op één mijl één van Duitslands grootste toeristische trekpleisters. Heel erg geconcentreerd, en elders valt er langs de Elbe niets te beleven, zelfs niet in de aangrenzende Hafencity. Trouwens, de meeste toeristen trekken na het zien van de scheepjes ook even de heuvel over, richting Reeperbahn, St. Pauli en het Heiligengeistfeld (3x per jaar kermis), ja, daar gebeurt tenminste wat :cheers:.

Soortgelijke typerend drukke `Flaniermeilen` heb je ook in Düsseldorf langs de Rhein en in Bremen langs de Weser. Gewoon lekker geconcentreerd op zo`n 1200 meter langs de rivier, vaak met biertuinen en vlooienmarkten erbij. Zo`n speerpunt-attractie mis ik nu in Rotterdam. Mogelijk dat één van de gebieden uit de eerste alinea kan uitgroeien tot een flaneermijl met naam en faam. Dan kun je van ondeeraf beginnen, helemaal opbouwen uit het niets. En dan komt de Boompjes in beeld. Ik zeg al jaren: Doe er iets mee. Maar er gebeurt nog niets.
See less See more
^^ Ja, in Duitsland hebben ze in een aantal steden dit probleem heel goed aangepakt. Als de Veerhavenkades, de Boompjes en de Oude Haven op een dergelijke manier aan elkaar worden verbonden met een grootscheepse herontwikkeling, dan kan dat een geweldig gebied worden. Er is nog zoveel potentie in Rotterdam waar andere steden eigenlijk alleen maar jaloers op kunnen zijn, maar we laten helaas nog veel te veel kansen liggen. :(
Ik rij dagelijks over de boompjes op de fiets naar werk en terug. Deze week volop toeristen, maar er is dus niks te doen. De meesen zitten met hun flesje zelf meegenomen drinken te genieten in de zon met uitzicht op de bruggen. Zeker met het mooie weer nu zou het strand er moeten zijn. De enige tent die er nu zit aan het water, Prachtig, was dan ook afgeladen vol met vooral veel toeristen volgens mij. Helaas is er te weinig massa om 5 van dit soort tenten een jaar te laten draaien, maar op warme zomerdagen kan je er wel 10 vol krijgen.

Probleem is dat het toch te weinig een link heeft met de echte binnenstad. De waterstad is programmatisch nog altijd behoorlijk leeg en dat geldt ook voor het Scheepvaartkwartier. Wijnhaveneiland en Cool en ook het Laurenskwartier met Oude Haven moeten verdichten en beter worden aangehaakt op het water, fysiek en qua beleving.
De kade is bij de herbouw ook twee keer zo breed opgezet, is ook een probleem. Het heeft de allure van een doorgaande snelweg gekregen, waar het voor WOII wel een geliefde wandelroute was. Het komt ook omdat het hele Wijnhavengebied lang een kantorengebied was, waar verder niemand kwam en er dus ook niemand doorwandelde naar de kade zoals vroegah. En dat terwijl het uitzicht natuurlijk super is. Als ik er loop verbaas ik mezelf er dan ook altijd over dat ik er niet vaker kom. Het idee van SkyBridge zit wat in, er moet in elk geval iets komen dat aandacht naar zich toezuigt en het gebied wat 'umpf' geeft. Al denk ik dat er met de geleidelijke herinrichting van het Wijnhavenkwartier ook een stap in de goede richting is gezet.

En waar ik voor blijf pleiten: breng die brug terug die voor WOII liep van de Witte de Withstraat naar de andere zijde van de Leuvehaven. In een modern jasje zoals deze brug in Londen:

Op deze manier krijg je ook weer meer doorstroming naar dit gebied via de Wijnhaven. Mensen worden er dan vanuit de Witte de With langzaam heen 'gelokt'. De hele Leuvehaven aflopen en dan pas de brug over naar de Boompjes blijft voor velen een soort psychologische brug te ver of zo. Terwijl de afstand feitelijk niet zo groot is.
See less See more
Zodra Baankwartier is ontwikkeld en Wijnhaveneiland "klaar" is zoiets onvermijdelijk lijkt me/hoop ik.
^^

Er is al een brug over de Leuvehaven, dat drijvende ding.
1 - 20 of 47 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.