SkyscraperCity banner
1 - 11 of 11 Posts

·
Moderator
15,248 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Onlangs bracht ik een bezoek aan de Mevlana Moskee. Ik was er op een zaterdag in de veronderstelling dat ze open huis hielden in het kader van Open Monumentendag. Ik werd gastvrij ontvangen en kreeg een uitgebreide rondleiding. Thuis kwam ik er pas achter dat hun open huis een dag later zou zijn....

Bijgaand een aantal foto's van deze moskee.

11-09:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

·
Registered
5,949 Posts
Met die kroonluchters zijn wat kitscherig. De binnenkant ziet er wel beter uit dan de buitenkant.
Op zich zijn het best mooie bouwwerken en zeker als ze staan in laden waar ze oorspronkelijk alleen stonden. Bedoel het niet zo als sommigen wellicht denken. De Süleymaniye-moskee in Istanbul bijvoorbeeld, is prachtig en past ook nog eens in zijn omgeving. Hier vind ik ze niet zo matchen met onze bouwstijlen.

Lekker lensje is dat trouwens Topaas! Zo'n lens staat ook nog op mijn wenslijst.

·
-
3,628 Posts
Leuke en interessante fotoserie. Een vriend van mij woont letterlijk op steenworp afstand van deze moskee, dus ik kom er geregeld in de buurt. Wat ik vooral mooi vind bij islamitische kunst en architectuur zijn de mozaïeken en geometrische patronen. De buitenkant vind daarentegen wat minder, een beetje Disney-achtig.

·
Bas
14,372 Posts
Goede fotoserie. Eigenlijk is de Mevlana Moskee nu al een monument. Prachtig gebouw, zowel van buiten als van binnen. En de ligging is ook `in het oog springend`, je kunt de minaretten al van verre zien.

Ik ben wel benieuwd naar de functie van de drie objecten tegen de buitenmuur, foto 9, de linker is mij wel duidelijk, het spreekgestoelte, maar die andere twee ?? Kan iemand hierover iets meer vertellen? Ik ben wel eens in een moskee geweest, maar daar was het weer compleet anders.

·
Registered
7,793 Posts
Leuke serie! Helemaal eens met het feit dat de binnenkant een stuk beter verzorgd is dan de wat saaie buitenkant.

·
Registered
6,075 Posts
Erg mooie serie. De buitenzijde van deze moskee vind ik niet zo mooi maar de binnenzijde vind ik een verademing met de prachtige versieringen.

Ik ben wel benieuwd naar de functie van de drie objecten tegen de buitenmuur, foto 9, de linker is mij wel duidelijk, het spreekgestoelte, maar die andere twee ?? Kan iemand hierover iets meer vertellen? Ik ben wel eens in een moskee geweest, maar daar was het weer compleet anders.
De middelste, de nis, of Mihrab geeft de gebedsrichting aan. Deze wijst zoals bekend altijd in de richting van Mekka. De Imam gebruikt deze nis ook om het gebed voor te gaan.
De rechtse weet ik zo niet.

·
Moderator
15,248 Posts

·
Registered
20,578 Posts
Prachtige fotoserie! Zie ik nu pas. Mooie fotoserie! Ik vind het trouwens ook van buiten een mooi gebouw dat ik juist wel redelijk vind passen in de wijk. Van binnen prachtig in neo-Osmaanse stijl versierd. Typisch Turks aan de binnenkant. Prachtig.

Leuke serie! Helemaal eens met het feit dat de binnenkant een stuk beter verzorgd is dan de wat saaie buitenkant.
Saaie buitenkant is typisch voor Osmaanse/Turkse moskeëen, vaak grijstinten etc. in Turkije, dus dan valt deze eigenlijk best mee met die kleurtjes. De binnenkant is vaak meer versierd. Als je een aan de buitenkant uitbundige bling bling moskee wil moet je de Iraniërs een shiitische schrijn laten bouwen in Rotterdam :D Dan ben je verzekerd van veel goud (koepel o.a.), spiegeltjes en tegels aan de buitenkant.

Midden idd de mihrab, gebedsnis om de qibla (richting van mekka) aan te geven. Links zie je een laag gestoelte, dit is volgensmij voor de oproep tot het gebed, de adhaan, die vanaf hier gedaan wordt (alhoewel de voorganger, imaam (afgeleid van imaama: voor) ook gewoon voor de mihrab kan staan of ernaast zonder dit lage gestoelte, zie je dus niet vaak), rechts het grote gestoelte, de minbar (gek woord overigens, nbr als stam, komt waarschijnlijk uit het zuid-semitisch, voor zitten), deze wordt eigenlijk alleen gebruikt op de vrijdagmiddagpreek (khutba). Kortom kort gezegd: links voor gewone gebeden etc, rechts voor de vrijdagmiddagpreek en feestdagen.

1 - 11 of 11 Posts