Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 501 Posts

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
Discussion Starter · #2 · (Edited)
HOOGTE: 158,5m (functional height)
START: mei 2007
GEREED (VERWACHT): 2009

ARCHITECT: Alvaro Siza
DATABASE

De architect:

FOTO: MARIN

Lokatie:

FOTO: JAN

FOTO: BIENTJEC

Impressies:

FOTO'S: JAN

Laatste updates:

FOTO: MICHIEL

·
a.k.a. Sequentia
21,700 Posts
Nee, wij hebben bij de presentatie enorm veel gedetailleerde shots en een roundview-animatie gezien en die laagbouw is echt KLASSE!!

·
Registered
2,201 Posts
Ik ben het een met Ayelt, ik vind het ook erg zonde. Er gaapt nu een te groot gat tussen Montevideo en New orleans.

@Skybridge, ik heb bewondering voor je positivisme maar niet alles wat in Rotterdam gebeurd is goddelijk hoor! ben je ergens wel kritisch over?

·
a.k.a. Sequentia
21,700 Posts
Ik ben over zat dingen kritisch - alleen dat hoef je niet altijd tegen iedereen te uiten. Ik zie niet in waarom ik niet van mening mag zijn dat die laagbouw pure klasse is. Moet ik er af en toe gewoon een zure opmerking doorgooien om geloofwaardig te zijn dan? ;)

Siza is een toparchitect en uit het filmpje bleek dat het gewoon goed in elkaar zit - de transparantie in combinatie met de strakke gevel en de uitstekende en overhangende gedeeltes maken dat theater echt on-Nederlands.

·
Registered User
444 Posts
^^ Dat gat lijkt op het eerste gezicht wat groot. Maar dat is pas echt goed te beoordelen als de toren er staat. En wat betreft de laagbouw maak ik me geen enkele zorg. Ik heb het volste vertouwen in Alvaro Siza. Dat komt best goed :)

·
Registered
583 Posts
ze zijn al druk bezig, zit nu al een meter of 15 damwanden in. De ene kant zijn ze nog bezig palen te verwijderen terwijl men aan de andere kant doorgaat met damwanden plaatsen. Ik had verwacht dat ze na officiele gebeurtenissen eerst zouden wachten tot het terrein geheel leeg zou zijn.

·
a.k.a. Sequentia
21,700 Posts
Denk je niet dat die uitrit eerder aan de andere kant van de Rijnhaven zal komen (waar een nieuwe verbinding met de Laan op Zuid moet komen), of in ieder geval op deze foto een stuk naar links?

·
Administrator
30,146 Posts
Deze zijn nog van de vorige week, met name de foto's van de presentatie geven wel een aardig beeld van het project. Hoe meer ik er van zie hoe beter die wordt. :)

01. Alvaro Siza

02. Siza heeft er in zijn ontwerp voor gekozen on het lage deel niet opzienbarend te eindigen. Aangezien er tussen Montevideo en New Orleans een bomepleintje komt is dat ook geen probleem, op zich kun je met die wand van New Orleans ook wel leuke dingen bedenken.

03.

04. Inzicht in de onderkant. Veel ruimte daar zo te zien. Knap gedaan.

05.

06. New Orleans krijgt een duidelijke entree, wat ik in dit geval goed geslaagd vind. Ik vind de meeste entrees van woontorens doorgaans nogal zuinig.

07.

08. Verder nog wat van de feestelijkheden

09.

10.

·
kejje nagaan!
5,063 Posts
^^ Ik sluit me hierbij aan. In het begin vond ik hem, afgezien van zijn hoogte en locatie niet zo bijzonder en sloeg ik deze vaak over als ik het Rotterdam-forum bezocht. Siza heeft wereldwijd mooie dingen gemaakt, maar het feit dat het mij persoonlijk niet zo aan spreekt zal daar wel toe aan hebben bijgedragen.

Maar bij de steeds verdere uitwerking stijgt hij ook in mijn achting. De plint ziet er goed doordacht uit met chique ruimtes, en de entreeluifel heeft tenminste een behoorlijke en passende schaal. En wat die blinde gevel betreft: misschien zijn de inzichten over tien, twintig of vijftig jaar zo veranderd dat het bomenpleintje alsnog een andere bestemming krijgt. Dan kun je daar zo op aansluiten met iets anders.

[Off topic: bij het zien van de onderste drie foto's word ik weer eens getroffen door de schoonheid van de Maashavensilo...Prachtig industrieel monument is dat! En dan ben ik even jaloers dat daar nog echt van alles mogelijk is, omdat hij nu eens niet tot onbetaalbaar appartementencomplex is/zal worden verbouwd :)]

·
kejje nagaan!
5,063 Posts
Ehhh.....inderdaad je hebt gelijk ja...Ik haal weer eens wat dingen door elkaar...Foutje...;) Maar goed, het hele complex, die hele strook daar vind ik schitterend, en daar kun je prachtige dingen mee doen. Net als met de verderop gelegen Maashavensilo gebeurt. Dat wou ik er mee zeggen :)

·
Construction engineer
1,282 Posts
De plint en vooral de entree ziet er mooi uit!
Wat gaan ze doen op het lage deel. Er is een soort pleintje gecreeerd daar.

1 - 20 of 501 Posts