SkyscraperCity banner

241 - 260 of 297 Posts

·
Illustrateur
13,010 Posts
Haha, noemen ze dit een 'grootschalig nieuwbouwproject'? Als het om de oppervlakte gaat dan klopt het misschien wel, niet om het programma.

Hier zie ik mogelijkheden om dat gigantische profiel van de Boezemlaan te benutten om net als aan de overkant van de straat de hoogte in te gaan.
Dan krijg je toch nog iets van een stedelijke ervaring. Het is daar 90 meter breed. Ter vergelijking: de Avenue des Champs Élysées in Parijs is 70 meter breed.
Daarnaast zie ik nu al een hoop PLUG-locaties braak liggen in het plan. Alsof een grondgebonden 'herenhuis' al niet ruraal genoeg is, moet het blijkbaar ook nog eens vrijstaand worden. Weer een mislukte grondexploitatie rijker.

·
Senior Member
481 Posts
Ik vind dit echt een belachelijk project. Vooral omdat de hele Bosdreef die verlegd wordt voor een paar villa's, en de hele uitvoeringslocatie en bomenkwekerij moet wijken: een miljoenen operatie. Voor de rest, een hele wijk zonder voorzieningen en OV: vinex dus in de vorm van een ordinair villawijkje. Dat je dit binnen de ring durft te realiseren is echt een schande. Wederom zo veel gemiste kansen. Gemeente Rotterdam, waar zijn jullie mee bezig?

·
Registered
2,134 Posts
Waar komt jullie info toch vandaan dat er geen OV in de wijk zal zijn?

Staat er werkelijk ergens in een document "we gaan geen OV verzorgen"? Nee toch?

Ik bedoel, als de wijk er is kan er toch altijd OV worden geregeld? Zoals ik eerder schreef: je kunt zo bus 38 doortrekken via deze wijk naar Station Alexander?

·
Illustrateur
13,010 Posts
Een bus valt er nog wel in te proppen maar dat is precies de vorm die je hier probeert te voorkomen; bussen zijn niet de meest comfortabele manier van vervoer.
Lijnbus 38 valt nog wel uit te bouwen als (dubbeldeks) stadsbus tussen IC-station Schiedam Centrum en IC station Rotterdam Alexander.
Dat is een lijn die vooral goed wordt gebruikt aan de westkant vanwege het station en de invalsweg naar het centrum via Centraal, wat aan de oostkant nog uitgebuit kan worden.
De vraag is echter of een exclusief segment in lage dichtheden een gezonde bus/tramlijn tot een succes gaan maken. Volgens mij heb je daar ook andere doelgroepen én hogere dichtheden voor nodig.
De Gemeente Rotterdam heeft daarnaast ook 'Wijken in Balans' als belangrijk speerpunt, dat is in dit project blijkbaar nog niet helemaal is doorgedrongen en biedt nog kansen voor menging.

·
Registered
812 Posts
De huizen gaan vanaf 4 ton.. het zijn niet alleen miljonairs. Er is voldoende parkeergelegenheid, tevens uitvalwegen richting snelweg.

Bus 38 doortrekken lijkt me een uitstekend idee en kan hier prima. Nu als eindhalte Nieuw Crooswijk. En daar zullen de vermogenden van het laatste project in NC (huizen van 6-9 ton) toch ook gewoon gebruik van moeten maken als ze met OV willen..

·
Registered
160 Posts
Wil je de buslijn echt aantrekkelijk maken, ga je toch niet de lijn in Nieuw Kralingen laten eindigen hoop ik. Want dan heb je alleen de optie om vanaf Rotterdam Centraal daar naartoe te kunnen. Dus gewoon zoals vroeger naar Alexander verlengen en dan via deze wijk. Alleen zoals eerder al gezegd zit er een addertje onder het gras. De doelgroep en dichtheid. Wat kom je met vrijstaande huizen. De vraag naar woningen is over het kookpunt heen en hoe durven ze nog met een luxe villa wijk te komen.

·
Registered
2,134 Posts
Ik kan je al op een briefje geven dat miljonairs niet in een bus gaan zitten.
Kijk als een bus niet goed genoeg is, moeten we toch niet zeuren over dat het jammer is dat er geen OV in deze wijk zou komen?

Dan krijgt het eigenlijk meer iets van "er moet een treinstation komen en anders is het niet goed".

Als een buslijn niet goed genoeg is dan zoeken de mensen het maar lekker uit. Een tram is niet nabij, noch metro, en een treinstation is ook geen sprake van.

·
Registered
2,134 Posts
Wil je de buslijn echt aantrekkelijk maken, ga je toch niet de lijn in Nieuw Kralingen laten eindigen hoop ik. Want dan heb je alleen de optie om vanaf Rotterdam Centraal daar naartoe te kunnen. Dus gewoon zoals vroeger naar Alexander verlengen en dan via deze wijk. Alleen zoals eerder al gezegd zit er een addertje onder het gras. De doelgroep en dichtheid. Wat kom je met vrijstaande huizen. De vraag naar woningen is over het kookpunt heen en hoe durven ze nog met een luxe villa wijk te komen.
Dus ik hoor mensen zeggen dat het jammer/een schande is dat er geen OV komt in deze wijk. Maar als ik over een buslijn begin, zou er vanwege de rijke bevolking geen animo voor zijn. Beetje dubbel.

·
Registered
160 Posts
Het is de combinatie van lage dichtheid en de doelgroep wat ervoor gaat zorgen dat er weinig mensen er gebruik van gaan maken in deze wijk. Als je een dikke portemonnee hebt, heb je meestal ook een bak voor de deur staan.

·
Registered
2,722 Posts
Muah, ik geloof wel dat dit niet zo'n OV vriendelijk buurtje wordt, maar de gedachte dat als je rijk bent je ook meteen een dikke bak voor de deur heb is wel tamelijk 20ste eeuws. Ken genoeg mensen in de stad die goed verdienen en geen auto hebben.

·
Registered
812 Posts
Lev, Sharengo, Felyx, Uber fietsen, Go Sharing... en dan heb ik het alleen nog maar over algemeen deelvervoer wat er nu is.. komt vast allemaal wel goed :).

·
Crooswijkert
5,638 Posts
Muah, ik geloof wel dat dit niet zo'n OV vriendelijk buurtje wordt, maar de gedachte dat als je rijk bent je ook meteen een dikke bak voor de deur heb is wel tamelijk 20ste eeuws. Ken genoeg mensen in de stad die goed verdienen en geen auto hebben.

Dat klopt als een bus. Als ik vanuit mijn wijk (Park 16hoven) zie hoeveel mensen er in de ochtend richting metrostation Melanchtonweg gaan dan moet het doortrekken van lijn 38 via Nieuw-Kralingen naar Alexander ook geen probleem zijn.

Daarnaast hebben al die ‘rijke’ mensen ook kinderen die gebruik maken van het ov, komen er mensen bij ze op bezoek etc. Dus zelfs als papa of mama de dikke leasebak pakt blijft er nog voldoende potentieel over voor het ov.

·
Illustrateur
13,010 Posts
Het is de combinatie van lage dichtheid en de doelgroep wat ervoor gaat zorgen dat er weinig mensen er gebruik van gaan maken in deze wijk. Als je een dikke portemonnee hebt, heb je meestal ook een bak voor de deur staan.
Mensen uit de vorige eeuw denken daar inderdaad zo over. #OKBoomer Materialisme als doel op zich is ondanks alle commercie wel over zijn hoogtepunt heen in Nederland.
Een comfortabele buslijn tussen Centraal en station Alexander lijkt me het meest minimale wat je hier kan doen. En dan profiteren daar vooral Prinsenland en Crooswijk van.
Door het trage bouwtempo blijven nieuwe bewoners straks tot 2040 in een bouwput wonen, maar het voordeel kan zijn dat er in de tussentijd de plannen radicaal worden aangepast zodat we minder een rijkeluisghetto krijgen dan nu het plan is en er toch sprake van een gemengde stadswijk zal zijn, want 20% zal nu toch sociale huur moeten zijn volgens eigen regels.

241 - 260 of 297 Posts