SkyscraperCity banner

261 - 280 of 297 Posts

·
Registered
2,344 Posts
Ik vind dit echt een belachelijk project. Vooral omdat de hele Bosdreef die verlegd wordt voor een paar villa's, en de hele uitvoeringslocatie en bomenkwekerij moet wijken: een miljoenen operatie. Voor de rest, een hele wijk zonder voorzieningen en OV: vinex dus in de vorm van een ordinair villawijkje. Dat je dit binnen de ring durft te realiseren is echt een schande. Wederom zo veel gemiste kansen. Gemeente Rotterdam, waar zijn jullie mee bezig?
Beetje overdreven. Ten eerste worden het niet alleen villa's, dat is al een overdrijving. Je keuze voor het woord 'ordinair' snap ik ook niet. Alsof dure huizen en rijke mensen ongewenst zijn? Slaat nergens op imo.

Ten tweede is er gewoon veel behoefte aan aan dit soort huizen. Het ligt weliswaar binnen de ring, maar dat ligt Heijplaat ook. Deze wijk ligt aan de rand van de stad, dit soort huizen passen daar wel denk ik. Stedelijke appartementen zouden hier inderdaad ook kunnen, maar er zijn genoeg mensen die niet in een appartement willen wonen. Voor hen moet ook gewoon plaats zijn in Rotterdam. Al met al kan ik dit plan wel volgen.

Wel ben ik het volledig met je eens dat een wijk aanleggen zonder na te denken over OV een gigantische misser is. Autoverkeer is al zo problematisch in Rotterdam.

·
Registered
10,170 Posts
Voor de mensen die niet in een apartement willen wonen zijn er benedenwoningen. Deur aan de straat en tuintje achter. Daar boven had prima een dubbellaagse woning (maisonette zoals dat tegenwoordig heet) kunnen komen. En voila, een ouderwetse portiekwoning. Dubbel zoveel huis op hetzelfde stukje grond. Of een apartementenblok met benedenwoning kan ook. Er is zo veel mogelijk om zowel aan woonwensen als dichtheid te voldoen, maar men vertikt het.

·
Registered
2,344 Posts
Voor de mensen die niet in een apartement willen wonen zijn er benedenwoningen. Deur aan de straat en tuintje achter. Daar boven had prima een dubbellaagse woning (maisonette zoals dat tegenwoordig heet) kunnen komen. En voila, een ouderwetse portiekwoning. Dubbel zoveel huis op hetzelfde stukje grond. Of een apartementenblok met benedenwoning kan ook. Er is zo veel mogelijk om zowel aan woonwensen als dichtheid te voldoen, maar men vertikt het.
Ja, je kan ook wonen in een container die je op de grond zet, maar mensen in het hogere segment willen dat logischerwijs niet. Naar mijn mening is dat niet zo moeilijk te begrijpen.

De vraag is dan: horen deze woonwensen vervuld te worden binnen de ring, in nabijheid van het centrum, op deze plek? Naar mijn mening moet er ook plek zijn voor dit soort woningen aan de rand van de stad, deze locatie is daar prima voor geschikt.

Natuurlijk moet er ook in hogere dichtheid gebouwd worden, de stad wordt er levendiger van en je moet wel in een dichtbevolkt land als Nederland, maar daarvoor is in Rotterdam nog genoeg potentie.

De goedkope nieuwbouwkitsch die in Crooswijk of het Oude Noorden her en der wordt gerealiseerd vind ik problematischer, dat zijn namelijk wel stadswijken met een stedelijk woonmilieu.

·
Registered
Rotterdam
7,318 Posts
^ Alleen is deze plek dus erg geschikt om heel snel veel woningen kwijt te kunnen, je hebt hier immers niet te maken met omwonenden die er tegen zullen protesteren. Gemiste kans om ‘makkelijke’ plekken zoals Parkstad en Nieuw Kralingen op deze manier in te vullen en daarmee de torenhoge woningnood niet aan te pakken. Daarnaast wordt een kans nagelaten om op een al erg aantrekkelijke locatie (zonder dat hier iets aan gedaan hoeft te worden) binnen de ring een nieuw en vooral stedelijk woongebied te creëren waar veel mensen op kruipafstand van groen kunnen wonen. Nu bouwen we die locatie vol voor een handjevol (want dat is 800 op de schaal van Rotterdam) mensen met geld.

·
Registered
535 Posts
^^
Tja, en die mensen met geld hebben andere wensen/mogelijkheden dan de mensen met minder geld. En wat mij betreft willen we die OOK in Rotterdam hebben.

Dan vind ik deze locatie, aan de snelweg op een huidige industrieterrein een mooie locatie om voor minder dichtheid maar wel voor een specifieke doelgroep te bouwen een goed idee.
Wat dat betreft eens met TC03, veel belangrijker is dat ze hier voor echte kwaliteit gaan.
En dat kan ik op basis van de huidige informatie nog niet beoordelen.

·
The only way is up
81,797 Posts
Oproep om toch te kijken of metaalbedrijven weg kunnen voor woonwijk Nieuw Kralingen

·
Registered
Rotterdam
7,318 Posts
^^
Tja, en die mensen met geld hebben andere wensen/mogelijkheden dan de mensen met minder geld. En wat mij betreft willen we die OOK in Rotterdam hebben.

Dan vind ik deze locatie, aan de snelweg op een huidige industrieterrein een mooie locatie om voor minder dichtheid maar wel voor een specifieke doelgroep te bouwen een goed idee.
Wat dat betreft eens met TC03, veel belangrijker is dat ze hier voor echte kwaliteit gaan.
En dat kan ik op basis van de huidige informatie nog niet beoordelen.
En echte kwaliteit kan niet bereikt worden met meer woningen?

Dit gebied is al op zichzelf aantrekkelijk. Daar hoef je niks aan te veranderen, die kernkwaliteiten liggen voor het oprapen. Die 'rijken' (als je al voor die groepen wil gaan) staan in principe al in de rij om hier te wonen. Wmb kan je dit gebied dus prima stads invullen, die groepen komen toch wel af op het Kralingse Bos. Genoeg voorbeelden in Amsterdam waar de hier gewenste doelgroepen in vrij stedelijk opgezette wijken wonen.

Maar nee, Rotterdam moet Wassenaar weer als referentie nemen voor een stadswijk binnen de ring (want dat is het).

·
Registered
535 Posts
^^
Ik schrijf nergens dat echte kwaliteit niet bereikt kan worden met meer woningen.

Ik schrijf ook niet dat een grotere dichtheid niet haalbaar is, dat is hier makkelijk mogelijk. Ik ben alleen van mening dat als ze nu ergens grotere woningen bouwen op grotere percelen, deze locatie wat mij betreft hier goed geschikt voor is.
Ik ben ook niet tegen een hogere dichtheid, maar er is ook een vraag naar een lagere dichtheid. Mensen die een grote woning en een tuin willen. Als we dat als Rotterdam zijnde hier kunnen realiseren, vind ik persoonlijk deze locatie erg geschikt.
Ze nemen overigens niet Wassenaar, maar een deel van oud-Kralingen als referentie.

·
Registered
33,336 Posts
  • Like
Reactions: jb_nl

·
Ad crumenam
4,332 Posts
Mooie stap. Deze woonwijk is erg belangrijk om als stad aantrekkelijk te blijven voor topinkomens met kinderen.

Nu nog een Britisch School er bij. Het is toch van de zotte dat er wel een Britisch School in Leidschenveen is en niet in Roffa.

·
Registered
2,718 Posts
Leidschenveen is een wijk in Den Haag. Beetje raar om daar Rotterdam mee te vergelijken. En Den Haag heeft van oudsher veel meer expats door het diplomatieke circuit wat in die stad genesteld is.

·
Registered
12,062 Posts
Een paar echt goede wijken of welgestelde dorpen rond Rotterdam zou sowieso niet verkeerd zijn. Amsterdam, Utrecht, Eindhoven of Arnhem hebben dat eigenlijk beter voor elkaar. Voor internationaal vestigingsklimaat belangrijk om de top van die bedrijven mee te overtuigen.

·
Registered
1,337 Posts
Mooie stap. Deze woonwijk is erg belangrijk om als stad aantrekkelijk te blijven voor topinkomens met kinderen.

Nu nog een Britisch School er bij. Het is toch van de zotte dat er wel een Britisch School in Leidschenveen is en niet in Roffa.
Waarom zou er een British School in Rotterdam moeten komen? Zodat jij leert dat je British zonder c spelt? 😉

Zonder gekheid, er zijn al volledig internationale opleidingen in Rotterdam, de Wolfert van Borselen scholengroep biedt zowel tweetalig als volledig Engelstalig onderwijs aan, en kinderen van expats kunnen voor volledig Engelstalig lager onderwijs terecht bij de Blijberg. Kinderen van expats hoeven dus niet buiten de stadsgrenzen naar school. Daarnaast biedt ook het Einstein Lyceum tweetalig middelbaar onderwijs, en doen een aantal lagere scholen in Rotterdam mee aan het Early Bird programma, waarbij een deel van het lesprogramma in het Engels gegeven wordt.

Prima als er een British School bijkomt, maar een noviteit zou dat niet zijn in Rotterdam.

·
Registered
1,353 Posts
Een paar echt goede wijken of welgestelde dorpen rond Rotterdam zou sowieso niet verkeerd zijn. Amsterdam, Utrecht, Eindhoven of Arnhem hebben dat eigenlijk beter voor elkaar. Voor internationaal vestigingsklimaat belangrijk om de top van die bedrijven mee te overtuigen.
Hillegersberg is een prima dorp binnen Rotterdam voor Expats, zit trouwens ook al een American/Japanese school. Daarnaast heb je natuurlijk nog Kralingen en in de regio Barendrecht en Berkel (vergelijkbaar met Leidschenveen), zat mogelijkheden lijkt mij.

·
Registered
2,718 Posts
Je creeert niet zomaar even een paar welgestelde dorpen om een stad heen, dat is historisch gezien zeer afhankelijk van de locatie en grond in een bepaalde streek. Eindhoven heeft het heide en bossenlandschap bij Waalre/Aalst, Utrecht de heuvelrug, Arnhem de Veluwe en Amsterdam 't Gooi. Rotterdam ligt in een Veengebied en een kleigebied (Hoekse Waard) midden in een rivierdelta. Niet de plek waar het grote geld zich ooit genesteld heeft.

·
Registered
9,576 Posts

rotterdam is prima bedeeld met hilly, kralingen en wassenaar.

·
Registered
12,062 Posts
Hillegersberg is een prima dorp binnen Rotterdam voor Expats, zit trouwens ook al een American/Japanese school. Daarnaast heb je natuurlijk nog Kralingen en in de regio Barendrecht en Berkel (vergelijkbaar met Leidschenveen), zat mogelijkheden lijkt mij.
Je kan Barendrecht of Berkel toch niet vergelijken met een Mierlo - Waalre, Naarden - Bussum of Heemstede - Aerdenhout?

·
Registered
12,062 Posts
Je creeert niet zomaar even een paar welgestelde dorpen om een stad heen, dat is historisch gezien zeer afhankelijk van de locatie en grond in een bepaalde streek. Eindhoven heeft het heide en bossenlandschap bij Waalre/Aalst, Utrecht de heuvelrug, Arnhem de Veluwe en Amsterdam 't Gooi. Rotterdam ligt in een Veengebied en een kleigebied (Hoekse Waard) midden in een rivierdelta. Niet de plek waar het grote geld zich ooit genesteld heeft.
Dat is vroeger. Als je nu een stuk grond aanwijst met zelfbouwkavels en een landschapsarchitect kleedt het aan denk ik dat het er sneller ligt dan je denkt.

261 - 280 of 297 Posts