SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam: nieuw vliegveld

14457 Views 155 Replies 28 Participants Last post by  vb2
Terug naar het onderwerp: In het webarchief van nrc.nl is een gigantische hoeveelheid informatie te vinden over Nieuw Rotterdam Airport dat in de jaren 90 gepland was. Onder andere deze: Financiering nieuw vliegveld Rotterdam rond waar behalve een verzevenvoudiging van het aantal passagiers (wat in praktijk waarschijnlijk veel meer was geweest) ook een uitbreiding van het aantal vrachtvluchten gepland was. Ik kan me niet herinneren ooit een vracht vliegtuig gezien te hebben op Rotterdam Airport. Kan het zijn dat het hele vracht verkeer is verdwenen?
  • Like
Reactions: EPA001
1 - 20 of 156 Posts
Terug naar het onderwerp: In het webarchief van nrc.nl is een gigantische hoeveelheid informatie te vinden over Nieuw Rotterdam Airport dat in de jaren 90 gepland was. Onder andere deze: Financiering nieuw vliegveld Rotterdam rond waar behalve een verzevenvoudiging van het aantal passagiers (wat in praktijk waarschijnlijk veel meer was geweest) ook een uitbreiding van het aantal vrachtvluchten gepland was. Ik kan me niet herinneren ooit een vracht vliegtuig gezien te hebben op Rotterdam Airport. Kan het zijn dat het hele vracht verkeer is verdwenen?
Hieronder wat bewijzen van vracht op RTHA met foto's uit respectievelijk 1968, 1978, 1980 en 1995 maar die zijn waarschijnlijk ( bijna) alle van voor je tijd :)(foto's van website:https://www.rotterdamthehagueairport.nl/60-jaar/
Overigens zijn de huidige full cargo vliegtuigen ( meestal de B767, B777 en vooral de B747) als ze vol beladen zijn te zwaar (behalve waarschijnlijk de "bloemenvluchten" uit Afrika en Zuid Amerika ) voor de huidige relatief korte baan van RTHA dus zul je ze waarschijnlijk daarom bijna nooit zien ook niet bij slecht weer op Schiphol als de grotere passagierstoestellen van de KLM nog weleens uitwijken naar RTHA.

Terug naar het onderwerp: In het webarchief van nrc.nl is een gigantische hoeveelheid informatie te vinden over Nieuw Rotterdam Airport dat in de jaren 90 gepland was. Onder andere deze: Financiering nieuw vliegveld Rotterdam rond
Uit dat artikel van 23 jaar geleden:

Alders is binnen het kabinet de vurigste tegenstander van de aanleg van een nieuwe luchthaven.
En dat is dus dezelfde Alders die de afspraken over de toekomst van de luchtvaart in Nederland middels de zgn. Alders-tafel gesprekken heeft voorgezeten. Dan was en is de uitkomst voor Rotterdam (extreem mager) uiteraard niet verrassend, bedroevend en teleurstellend. :bash:
  • Like
Reactions: vb2
^^
Niet verrassend, maar dat is kennelijk wat de kiezer wil.
^^ Dank voor de foto's, op de laatste na inderdaad een beetje voor mijn tijd. Okay, die laatste is eigenlijk ook voor mijn tijd, want toen was ik in andere dingen geïnteresseerd.

Als logistiek centrum was het inderdaad erg logisch om vrachtvervoer op Zestienhoven te concentreren. Ik weet dat in de jaren zestig het Schieveen plan was om een 3,4 kilometer lange baan te bouwen, ik neem aan om van Zestienhoven een serieuze luchtvracht hub te maken. (De baan van het jaren 90 plan was 3 kilometer).

In een groter plaatje verbaasd het me dat een hoop weglogistiek in Brabant zit, terwijl de goederen uit Rotterdam komen. Wat is daar het verhaal achter? Het lijkt een no-brainer om lucht- weg- en waterlogistiek in Rotterdam te concentreren. Daar is het nu te laat voor, maar in de jaren zestig was die mogelijkheid er nog wel.

Het NRC archief is overigens fascinerend. Veel politici begrepen het echt niet (en helaas hebben die uiteindelijk gewonnen). Maij-Weggen had het wel door, en haalde fel naar politici die bijvoorbeeld claimden dat de HSL een nieuwe Rotterdam Airport onnodig zou maken. En hoe zelfs de "optimistische" passagiers schatting van de veel te laag zijn, met de kennis van vandaag. Ik neem aan dat niet veel mensen EasyJet en RyanAir zagen aankomen.
  • Like
Reactions: civil and EPA001
@EPA: Ja, Alders lijkt op z'n minst opportunistisch, en heeft bijna in z'n eentje ervoor gezorgd dat het grootste planologische project in de regio met verreweg de meeste economische impact in de prullenbak verdween. Een project dat volledig gefinancierd was, goedgekeurd door het kabinet, en waar een meerderheid van de tweede kamer voor was.

Een andere speler was de Amsterdamse Groen Links kamerlid Lankhorst die de afwezigheid van kamerleden gebruikte om 's avonds ongepland een stemming over Zestienhoven te houden: Kabinet draait besluit luchthaven Zestienhoven terug.

Maar Lankhorst verdiend, zover ik weet, z'n geld niet met de luchtvaart, dus hij is in ieder geval consistent.
Nieuwbouw op grens van Rotterdam

Aan de Wilderszijde in Bergschenhoek, net over de noordgrens van Rotterdam, moeten ongeveer 2.400 woningen komen.
..
https://www.ad.nl/rotterdam/nieuwbouw-op-grens-van-rotterdam~a0721370/

onder de aanvliegroute van Rotterdam The Hague Airport. Dat zijn dus 2400 klagers erbij? :|
^^ Hoe meer klagers, hoe sneller het vliegveld verplaatst en uitgebreid kan worden. Laat maar komen, die woningen. ;)
^^^^

Nederland kennende wordt het naar een onlogische plek ergens in Zeeland gepleurd. Zie dossier Lelystad.
^^ Voor Amsterdam ligt Lelystad uitstekend, en daar is het voor bedoeld.

Hoekse Waard (ja, gelovigen) en Zuidplaspolder zijn nog leeg en liggen uitstekend voor Rotterdam, Den Haag en verder :)
Groot vliegveld op Zuid zou geen kwaad doen. Eindelijk de nodige economische impuls voor die regio en omstreken.
  • Like
Reactions: vb2
Vroeger lag de Luchthaven bij de Waalhaven. Deze zou geografisch bijna op een zelfde plek kunnen gaan komen.
Bij de verlaten ECT-terminal aan de Eemhaven zou je exact een landingsbaan kunnen aanleggen die even lang is als de huidige, uitgaande van 2,9 km, waarvan 2,3 de verharde baan zelf is. Deze luchthaven werpt de geluidszone grotendeels over de A15 en de bestaande havengebieden, is eenvoudig aan te takken op het metrosysteem, eventueel door een bypass tussen Slinge en Pernis. Daarnaast zou ook Rotterdam Zuid hier van kunnen gaan profiteren door de werkgelegenheid en gunstige vetigingslocatie voor bedrijven.

• Like
Reactions: gedoogbeleid
Vroeger lag de Luchthaven bij de Waalhaven. Deze zou geografisch bijna op een zelfde plek kunnen gaan komen.
Bij de verlaten ECT-terminal aan de Eemhaven zou je exact een landingsbaan kunnen aanleggen die even lang is als de huidige, uitgaande van 2,9 km, waarvan 2,3 de verharde baan zelf is. Deze luchthaven werpt de geluidszone grotendeels over de A15 en de bestaande havengebieden, is eenvoudig aan te takken op het metrosysteem, eventueel door een bypass tussen Slinge en Pernis. Daarnaast zou ook Rotterdam Zuid hier van kunnen gaan profiteren door de werkgelegenheid en gunstige vetigingslocatie voor bedrijven.
als landingsbaan zou ie voldoen (oost naar west), alleen moeten die toestellen ook weer weg, en dan lijkt me een vliegroute over een een mega-olie opslagterminal niet realistisch.
Nog 15-25 jaar wachten totdat we bijna geen olie meer gebruiken.
De Waalhaven is een betere plek dan de Zestienhoven, maar ik denk dat je al snel ook daar tegen grenzen op loopt.

Als er geen beperkingen waren geweest, had regio als Rotterdam-Den Haag met ruim twee miljoen inwoners, makkelijk een vliegveld van 10 tot 20 miljoen passagiers gehad. Eindhoven Airport haalt dit jaar al bijna 6 miljoen passagiers. Hoeveel directe banen had dat opgeleverd? 1.000 per miljoen passagiers. Reken maar uit. Plus de regio wordt een aantrekkelijker qua vestigingsplaats. De geluidscontour van Eindhoven is een goed uitgangspunt te kijken waar je een nieuw vliegveld kunt bouwen.

In het onderstaande plaatje is de Eindhovense geluidscontouren over het huidige Rotterdam Airport gelegd, en op de plek die jij aangaf, Euromaster. Als de landingsbaan alleen naar en vanuit het westen aangevlogen kon worden, heeft alleen Pernis overlast. Maar de olie industrie maakt dat waarschijnlijk niet de meest geschikte plek.

(PS: Kunnen deze en de posts hierboven naar het Rotterdam Airport topic verplaatst worden?)
En dan is hoogbouw in de omgeving ook niet echt ideaal.
De schoorstenen tot 210m (ik dacht dat ze zo hoog waren) zijn dan best een obstakel.
Als je iets zuidelijker gaat (maar nog steeds qua taxi minuten veel sneller dan Schiphol) heb je veel meer mogelijkheden. Vooral de Hoekse Waard zou een prima plek zijn. Met een A4 (en optioneel een verbinding tussen de Blankenburg- en Kiltunnel onder Spijkernisse door) heb je een goede weg ontsluiting. OV vereist een grotere investering (aftak HSL zou een optie zijn).

Qua groei is in de Hoekse waard uitstekend. Je hebt zelfs genoeg ruimte om de baan langer te maken dan de ingetekende 3km baan van Eindhoven. Dat maakt luchtvrachtverkeer een optie.

Mooi onderzoekwerk VB2! Zoiets zou ik dan voor ogen hebben. Hoewel de Hoekse Waard net zo nietszeggend is als een Lelystad Airport, als er nog geen centrale luchthaven is voor Rotterdam-Den Haag.

En dan is hoogbouw in de omgeving ook niet echt ideaal.
De schoorstenen tot 210m (ik dacht dat ze zo hoog waren) zijn dan best een obstakel.
Bij London City Airport doen ze er minder moeilijk over. Daar staan gewoon gebouwen die nog 30 meter hoger zijn en waar zelfs mensen in zitten.
De afstand is wel wat groter: 3,3 km naar Canary Wharf versus 2 kilometer naar de rokende pijp van Shell.

als landingsbaan zou ie voldoen (oost naar west), alleen moeten die toestellen ook weer weg, en dan lijkt me een vliegroute over een een mega-olie opslagterminal niet realistisch.
Nog 15-25 jaar wachten totdat we bijna geen olie meer gebruiken.
Waarom niet? Bijna alle vliegtuigen die Amsterdam naderen via Zwanenburgburgbaan en Polderbaan vliegen ook over het Amsterdams Havengebied met de Vopak Terminal. Het leven zit vol met risico's.
Een andere optie is de Zuidplaspolder. Qua infrastructuur ligt dat perfect. Rechtstreekse snelwegen en treinverbindingen naar Rotterdam, Den Haag en Utrecht. En zelfs een rechtstreekse treinverbinding met Amsterdam via Woerden en Breukelen.

Als je een luchtfoto van Eindhoven Airport inplakt, zie je dat een vliegveld behalve een lange baan, niet eens zoveel ruimte inneemt. (Bijna alle gebouwen rechtsonder van het vliegveld zijn kantoren die zich dicht bij het vliegveld wilde vestigen). Ook zie je dat de woonwijken dichter bij Eindhoven Airport liggen dan in de Zuidplaspolder het geval zou zijn.

En ook hier kan de langsbaan verlengd worden, als de A20 of A12 wordt verlegd (zoals in Birmingham) of word ondertunneld (zoals bij Schiphol). Genoeg plaats rondom Rotterdam.

• Like
Interessante discussie. Gezien de overheersende windrichting tussen zuidwest en west is een startbaan die richting op wel zo handig.
Landen gebeurt net als opstijgen tegen de wind in als het kan en dus kun je niet met af -en aanvliegroutes in slechts 1 richting werken
^^ Ik heb begrepen dat de windrichting minder uitmaakt dan vroeger.

@Euromaster: De Hoekse waard ligt dichter bij Rotterdam en Den Haag dan Lelystad bij Amsterdam, en met een A4 en HSL aftakking ben in no-time in de steden. Je kunt zelfs de intercity Direct uit Amsterdam laten doorrijden naar het vliegveld. Zelfde voor de intercity uit Utrecht, als de ICNGs in dienst zijn.

Het is uiteraard wel zo dat de Zuidplaspolder veel centraler ligt en je makkelijker kunt aantakken op bestaande spoorlijnen. En met een opgewaardeerde N219 tussen Nieuwerkerk en de A12 afslag Zevenhuizen kun je het lokale verkeer ook verbeteren.

Ook zou het gebied langs de A12 ten oosten van Nesselande uitstekend geschikt zijn voor kantoren. Dat lijkt me in de Hoekse Waard lastiger te realiseren.
  • Like
1 - 20 of 156 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.