Skyscraper City Forum banner
Status
Not open for further replies.
1 - 6 of 6 Posts

·
robkaper.nl
5,971 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Rotterdam krijgt er een brug bij.

AD said:
Er komt een oeververbinding tussen het Noordereiland en Rotterdam Zuid. Deze brug gaat ook ruimte bieden aan de nieuwe tramlijn over de Willemsbrug.

De verbinding maakt een einde aan de slinger die automobilisten moeten maken als ze van de Willemsbrug het Noordereiland oprijden. In plaats van rechtsaf gaat het straks, parallel aan de Hef, rechtdoor naar de overkant van de Koningshaven.

De verbinding is opgenomen in de plannen die gemeente, deelgemeente en vier projectontwikkelaars vandaag presenteren voor de Kop van Feijenoord. Dit gebied dat bestaat uit de wijk Feijenoord, het Noordereiland en een deel van de Kop van Zuid, moet volgens de plannenmakers flink op de schop. De grote verbouwing en opknapbeurt moet van het gebied een tweede Kop van Zuid maken.

In de visie die nu ter inspraak is voorgelegd aan de bewoners, wordt rekening gehouden met de bouw van 1600 huizen en de sloop van 120 woningen. Het gaat bij dit laatste om een blok dat slechts 25 jaar oud is. Eigenaar corporatie de Nieuwe Unie wil het echter slopen om het Entrepotgebied beter te ontsluiten zodat er meer bezoekers komen. Tezamen met de nieuwe tramlijn moet dit nieuw leven blazen in het zieltogende Entrepotgebied.

Naast de nieuwbouw worden ook honderden gevels opgeknapt, een parkeergarage met dakpark gebouwd op de Persoonsdam en wordt het Nassauhavenpark opgeknapt. De bedoeling is dat er in dit park ook een ’waterspeeldernis’ komt.
Klinkt allemaal goed, van de tramlijn plannen wisten we natuurlijk al, maar dit klinkt allemaal veel ambitieuzer en het Entrepotgebied kan inderdaad wat ontsluiting gebruiken want ik kwam er wel toen ik nog op het Noordereiland werkte en het is best wel een mooi stukje stad daar. Volgens mij is er over vijf jaar echt geen enkel stukje Rotterdam meer wat niet flink aan het vernieuwen en boomen is.

·
robkaper.nl
5,971 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Die stonden er eerst nog niet! Ben erg blij dat die gekke bocht weggaat en er een tweede oververbinding per tram bijkomt, dat kan dit gebied inderdaad een behoorlijke impuls geven. Gaat een mooi stukje worden met drie bruggen parallel aan elkaar. Het lijkt erop dat ze de tram in het midden willen laten rijden, net als bij de Erasmusbrug.

·
Administrator
30,142 Posts
Dit betekent ook dat die betonnen bak van een verlengde Willemsbrug op de Rechtermaasoever blijft bestaan. Die had ik liever weg gehad daar omdat de punt van de Wijnhaven dan een erg mooie ruimte wordt. Een andere optie voor de tram was geweest om 'm over de Erasmusbrug te laten rijden en vervolgens meteen richting de Stieltjesstraat te gaan. Als ze dan toch een nieuwe verlengde Willemsbrug over de Koningshaven willen aanleggen dan mag ik hopen dat ze er wat architectonische ambitie in stoppen.

1 - 6 of 6 Posts
Status
Not open for further replies.