SkyscraperCity banner
1 - 12 of 12 Posts

·
Moderator
15,248 Posts
Discussion Starter · #1 ·
24 juni was de laatste woensdag van de maand juni en dat betekent dat de traditionele paardenmarkt van Oud-IJsselmonde weer wordt gehouden.

De paardenmarkt op woensdagmorgen is het hoogtepunt van een week feest in dit voormalig dorpje onder de Van Brienenoordbrug.

1. We komen Oud-IJsselmonde binnen

2. Boven het dorp ligt de van Brienenoordbrug

3.

4.

5. De paardenmarkt is vooral een braderie, maar er worden ook echt paarden verkocht

6.

7.

8.

9. De kerk

10. Het koetshuis

11. Ja, Paardenmarkt dus

12. Het interieur van de kerk

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29. De oude ambachten

30.

31.

32.

33.

34.

35.

36.

37.

38.

39.

40.

41.

42.

43.

44.

45.

46.

47.

48.

49.

50.

51.

52.

53.

54.

55.

56.

57.

58.

59.

60.

61.

62.

63.

64.

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Mooie serie! Ik wist niet eens dat IJselmonde zo'n oude dorpskern had, leuk :)

·
Bas
14,372 Posts
Leuke serie, Topaas. Een deel van wereldstad Rotterdam met een hoog `Orvelte` gehalte, zou ik zeggen. Ik wist wel dat het scheepsbouwers-dorpje er ligt, daar onder de Van Brienenoord-brug, maar je moet echt een fiets hebben wil je daar een keertje komen. En dan ook nog als het feest is.

·
Registered
34,640 Posts
bizar dat dit gewoon 5 min van de kuip ligt
Ho, ho, het is meer dan 5 minuten. :nono: Ik parkeer voor de wedstrijden van Feyenoord in de Kuip altijd voor de Gouden Leeuw, de mooie kroeg op het IJsselmondse Hoofd. (Helaas zit die kroeg nou net niet in de weer prachtige fotoreportage van Topaas).

Vanaf die plek is het ongeveer 20 minuten lopen naar de poorten van de Kuip, met ongeveer 25 minuten zit ik met de overige leden van mijn voetbalmaatjes op vak Q. ;) O.a. de eerste foto's van de reportage van Topaas herken ik dus maar al te goed als mijn standaard wandelroute. :)

On-topic: Oud-IJsselmonde is een prachtig oud dorpje in de stad en onder de A16. De laatste tijd is er best veel aan bebouwing opgeknapt, en er gaat nog het e.e.a. opgeknapt en vernieuwd worden. Heel leuk om dit prachtige wijkje op deze manier in beeld gebracht te zien worden. :)

·
Moderator
15,248 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Leuke serie, lijkt alsof dit dorpje langzaam verzwolgen wordt door Rotterdam.
Dat is het ook. Er is twee keer flink huisgehouden vanwege de van Brienenoordbrug die er dwars door- en overheen loopt. Daar ooit een documentaire op Rijnmond over gezien, laten we maar zeggen dat de inspraakavonden en tracébesluiten in die jaren anders vormgegeven werden als nu. Verder worden alle buitendijkse bedrijventerreinen volgebouwd met woningen en aan de benedendijksekant worden de laatste stukjes die open waren tussen dit dorp en de Beverwaard bebouwd met woningen van ca 3,5 ton die trouwens erg goed verkopen. Die laatste ontwikkeling is niet erg, want nu ligt tussen dit dorp en de Beverwaard een rommelige strook met autosloperijen e.d. en dat wordt nu langzaam maar zeker vervangen door goede kwaliteit woningbouw.

Op foto 63 zie je ook goed dat de dijkverhoging ook een impact heeft gehad op dit gebied, er ligt een enorm talud en de woningen liggen echt helemaal achter de dijk ipv dat ze er nog verheen kunnen kijken.

Oud-IJsselmonde heeft een oude kern die je op deze fotoreeks ziet, maar ook de Benedenrijweg hoort tot het dorp, waar de oude hoeves en de arbeiderswoningen staan. Mensen die er wonen zijn echte IJsselmondenaren en in veel mindere mate Rotterdammers. Alleen komt die generatie langzaam op een behoorlijke leeftijd en wordt daardoor steeds kleiner.

1 - 12 of 12 Posts