Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 304 Posts

·
Registered
1,075 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Nu CS kwartier en Hoboken zich verder ontwikkelen in Rotterdam, lijkt mij het oude westen een perfecte locatie in Rotterdam om kwaliteit laagbouw te ontwikkelen. Zie het project CPO Gaffelstraat:
http://www.cpogaffelstraat.nl/

Op funda viel het mij op dat er vrijwel geen huizen te koop zijn in het oude westen:

Bron: http://www.funda.nl/koop/kaart/#/rotterdam

Betekent dit dat hier een volledig stuk sociale woningbouw ontwikkeld is? Kan hier dan dezelfde strategie als "nieuwe crooswijk" worden gevoerd? Dus alle oude meuk slopen, veel sociale woningbouw inwoners "verplaatsen" en kwaliteit koopwoningen ontwikkelen? De locatie en omgeving is dan mijn inziens veel centraler en aantrekkelijker dan bij vernieuwde wijken als Nieuw Crooswijk of Katendrecht.

·
Registered
1,075 Posts
Discussion Starter · #3 · (Edited)
Wat valt hier te redden / klussen / renoveren?

Een impressie…

Gouvernestraat

Bloemkwekerstraat

Gaffelstraat

Josephstraat

Van Speykstraat

Adrianastraat

Het hele blok slopen en hier kwaliteit ontwikkelen lijkt mij echt de enige optie. Nu ik het zo weer eens zie op streetview kan ik eigenlijk niet te geloven dat dit ooit ontwikkeld is naast/in het centrum van Rotterdam. Wat een armoede dit. Het lijkt mij echter een top locatie om mooie laagbouw te ontwikkelen zoals bij nieuw crooswijk. Als ze nu eens elke euro die ze nog in zuid willen investeren in het oude westen steken... lijkt mij duurzaam ontwikkelen. Wanneer de zuiderspoor blokken hier ontwikkeld zouden zijn, zou ik wél geïnteresseerd zijn in het kopen van een woning.

34,936 Posts
@ Maartens

Ga er eens rondlopen of beter fietse zou ik zeggen. Er zitten nog een paar stukjes mooie oude bebouwing tussen die je mooi zou kunnen opknappen en verkopen. Maar het meeste is inderdaad stadsvernieuwingsbouw. Probleem is dat dat van binnen vaak nog prima woningen zijn. Ze zien er alleen niet uit. Het Oude Westen is denk ik de plek waar de Stadsvernieling het ergste heeft huisgehouden. Bergingen op de BG domineren grote delen van de wijk en een zeer hoog percentage woningen is sociale woningbouw. Lastige case op de upgraden dus... Nieuw Crooswijk herhalen is niet aan de orde om de hierboven gegeven redenen.

·
Registered
1,075 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Ook de smalle eenrichtingsstraten maken het geheel er niet leefbaarder op. Weet iemand welke woningcoöperatie eigenaar is van de woningen?

·
Registered
1,075 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Ghetto sfeer? Mathenesserlaan, westersingel, heemraadssingel, nieuwe binnenweg en west-kruiskade hebben toch mijn inziens het meeste "sfeer" in west en dit komt niet alleen door de bebouwing. Huizen in de wijk staan echt op elkaar gepropt. Zie vooral foto Adrianastraat, waar kun je hier op de stoep lopen?

·
Jürgen Leschinger
9,766 Posts

·
Registered
12,862 Posts
@maartens, de straten die jij noemt zijn de hoofdaders van de wijk. Iedereen uit de zijstraten trekt naar deze straten toe waardoor het er zo levendig is. Iedere sfeervolle wijk heeft zulke straten omdat je ook straten in de luwte moet hebben. Ik heb in ieder geval totaal geen bezwaar tegen eenrichtingsverkeer in zijstraten. De wijk is van de bewoners en die houd je op deze manier leefbaar.

·
Registered
14,151 Posts
@ Maartens

Ga er eens rondlopen of beter fietse zou ik zeggen. Er zitten nog een paar stukjes mooie oude bebouwing tussen die je mooi zou kunnen opknappen en verkopen. Maar het meeste is inderdaad stadsvernieuwingsbouw. Probleem is dat dat van binnen vaak nog prima woningen zijn. Ze zien er alleen niet uit. Het Oude Westen is denk ik de plek waar de Stadsvernieling het ergste heeft huisgehouden. Bergingen op de BG domineren grote delen van de wijk en een zeer hoog percentage woningen is sociale woningbouw. Lastige case op de upgraden dus... Nieuw Crooswijk herhalen is niet aan de orde om de hierboven gegeven redenen.
Niet zo negatief zijn! Het grote voordeel is dat er weinig particulier bezit is. De ergste bedreiging is het mogelijk uitponden van de woningen nu corporaties om geld verlegen zitten.

·
Registered
12,862 Posts
Zijn er nou geen kleine ontwikkelaar die de wat kleinere woonblokken willen/kunnen opkopen om er vervolgens kwalitatief betere woningen voor terug te zetten? Ik heb bij het Oude Westen altijd het idee dat wanneer een deel van de lelijke sociale woningbouw tussen de mooie oude panden vervangen wordt door Nieuw Crooswijk-stijl bebouwing voor de markt ipv sociale huur, dat het binnen 10 jaar een van de leukste wijken van de stad kan worden. Ik ben niet zo goed ingevoerd in de gang van zaken hier, maar het lijkt me dat er toch meer in deze wijk zit dan er nu uitgehaald wordt.

·
a.k.a. Sequentia
21,700 Posts
De grootste vraag wb Rotterdam is volgens mij: zijn er kleine ontwikkelaars, punt.
Ik ken ze eigenlijk niet/nauwelijks.

·
Registered
1,075 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Ik heb bij het Oude Westen altijd het idee dat wanneer een deel van de lelijke sociale woningbouw tussen de mooie oude panden vervangen wordt door Nieuw Crooswijk-stijl bebouwing voor de markt ipv sociale huur, dat het binnen 10 jaar een van de leukste wijken van de stad kan worden.
Geheel mee eens. De locatie van het aangegeven blok in het Oude Westen is perfect gezien het omringt wordt door de nieuwe binnenweg, mathenesserlaan, heemraadsingel en west-kruiskade.

·
The only way is up
87,243 Posts
Op kleine schaal lijkt het me ook haast niet rendabel te krijgen om te gaan slopen en dan kleinschalige nieuwbouw neer te zetten.

·
Registered
6,084 Posts
^^
Volgens mij is het best haalbaar als je wilt. De sociale woningbouwblokken overheersen op behoorlijke stukken van het Oude Westen, wat eigenlijk zonde is. In kleine partjes slopen, in kavels opdelen en te koop zetten voor zelfbouw, wat in Amsterdam lijkt aan te slaan. Ik zou zeker ook niet alles slopen, maak er alleen een betere mix van bebouwing. Je zult alleen een slimme ontwikkelingsvisie moeten hebben waardoor je het de pioniers ook een goed toekomstperspectief kunt bieden. De afstand tot het centrum maakt het Oude Westen erg aantrekkelijk qua locatie, maar de kansen daarvan worden nu niet benut.

·
Banned
13,695 Posts
De grootste vraag wb Rotterdam is volgens mij: zijn er kleine ontwikkelaars, punt.
Ik ken ze eigenlijk niet/nauwelijks.
Die zijn er voldoende. het probleem is dat je die jaren '80 ellende alleen maar tegen de hoofdprijs kan opkopen aangezien het nog niet afgeschreven is.

·
Registered
12,862 Posts
^^ Aan wat voor termijn moeten we denken dat het wel betaalbaar wordt dan? 10 jaar? Zijn er überhaupt plannen om het tegen die tijd te gaan aanpakken op een manier zoals wuppeltje beschrijft?

·
Banned
13,695 Posts
Ik denk dat de coöperaties die woningen zeker nog wel een jaar of 20 ongemoeid zullen willen laten staan. Daarna natuurlijk opknappen en ga zo maar verder. De jaren 70 en 80 hebben heel wat schade aangericht in de binnenstedelijke wijken.

34,936 Posts
Niet zo negatief zijn! Het grote voordeel is dat er weinig particulier bezit is. De ergste bedreiging is het mogelijk uitponden van de woningen nu corporaties om geld verlegen zitten.
Uhm, is dat het grote voordeel? Volgens mij is het juist een groot nadeel dat om financiën en ambitie verlegen zittende corporaties bijna alle woningen bezitten. Maar misschien kan jij me uitleggen wat het voordeel is? Het neemt volgens mij alle kansen weg voor kleine investeerders om de wijk omhoog te trekken. Het lijkt me de ideale wijk voor kluspanden bijvoorbeeld...

1 - 20 of 304 Posts