Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 45 Posts

·
Registered
34,810 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Parijs..........: 2,2 miljoen inwoners. Groot Parijs..........: 11 miljoen inwoners.
Rotterdam...: 0,6 miljoen inwoners. Groot Rotterdam...: 1,1 miljoen inwoners.

Plus Parijs is naast het absolute centrum van een groot EU-land een wereldwijde toeristenmagneet die nauwelijks zijn weerga kent. Dus die discussie gaat sowieso op vrijwel alle gebieden mank.

34,931 Posts
Waar je in Parijs of London in een stedelijk park loopt aan de rand van de centrale stad, sta je in Rdam al in Midden Delfland tussen de koeien en knotwilgen. Het schaalverschil tussen zulke mega-metropolen en Rotterdam is onvoorstelbaar groot natuurlijk. Maar persoonlijk woon ik liever in zo'n minimetropool waar ik met 15 minuten fietsen door de polder fiets. In Londen kom je de stad amper uit op de fiets.

En om nog een beetje on topic te blijven, vanuit Midden Delfland gaat FIRST een heerlijke verrijking van de skyline zijn. :)

·
Enjoy your freedom!
7,595 Posts
^^ Toch stond ik er versteld van hoe snel je vanuit Dover met de bus in hartje Londen staat. Voor mijn gevoel duurde het ritje door de stad nou ook weer niet heel lang.

·
Registered
9,075 Posts
Waar je in Parijs of London in een stedelijk park loopt aan de rand van de centrale stad, sta je in Rdam al in Midden Delfland tussen de koeien en knotwilgen. Het schaalverschil tussen zulke mega-metropolen en Rotterdam is onvoorstelbaar groot natuurlijk. Maar persoonlijk woon ik liever in zo'n minimetropool waar ik met 15 minuten fietsen door de polder fiets. In Londen kom je de stad amper uit op de fiets.

En om nog een beetje on topic te blijven, vanuit Midden Delfland gaat FIRST een heerlijke verrijking van de skyline zijn. :)
Op die schaal kun je het Delfland en het Groenehart haast geen platteland meer noemen, maar functioneert het ook als een (regionaal) park. Of er nou koeien en wilgen instaan of niet, het functioneert het zelfde.

·
a.k.a. Sequentia
21,700 Posts
Genoeg grote metropolen waar je niet alleen meer groen/parken hebt maar ook nog eens zéér rap buiten de stad bent. Parijs is alleen geen van beide.

·
Registered
10,966 Posts
Op die schaal kun je het Delfland en het Groenehart haast geen platteland meer noemen, maar functioneert het ook als een (regionaal) park. Of er nou koeien en wilgen instaan of niet, het functioneert het zelfde.
Gelul. Het Groene Hart is boerenkledder en het functioneert niet als park omdat er wel eens wat stedelingen doorheen fietsen.

·
Registered user
435 Posts
Geen park, maar wel een regionale groenstructuur. Voorbeeld: Midden Delfland en de andere groengebieden buiten Rotterdam worden expliciet ingericht als recreatiemogelijkheid voor (o.a.) stedelingen. Zie ook het Uitvoeringsprogramma RSGP 2011-2014 van de stadsregio (pdf, 1.38 MB). Daar hoort ook bij dat de fietsroutes de stad uit worden verbeterd.

34,931 Posts
Eens met Jan en bthj. Midden Delfland is gewoon Hollands buitengebied. Prachtig daar, vooral zo houden. Heeft niets met een park te maken en dat moet je ook niet willen.

34,931 Posts
Genoeg grote metropolen waar je niet alleen meer groen/parken hebt maar ook nog eens zéér rap buiten de stad bent. Parijs is alleen geen van beide.
En Londen ook niet. En dan zijn in West Europa de echt grote metropolen op. In het oosten hebben we nog Istanbul en Moskou. Daar fiets je ook niet rap mooi buitengebied in. Dus weet niet op welke je dan doelt?

·
Administrator
30,141 Posts
Ja ik ken die route, erg mooi. Het zit alleen allemaal niet in mijn hoofd als natuurlijk verlengstuk van de stad en mijn woonbeleving, maar gewoon als polder. Ook niet als dat met beleidspraat wordt omschreven.

·
Registered
20,734 Posts
Gisteren nog in de Broekpolder gefietst. Die polder wordt echt met het jaar mooier. Prachtig recreatiegebied. Maar dat is inderdaad meer iets als je er dichtbij woont zoals ik (bijna letterlijk op een steenworp afstand voor mij), dan iets waar je snel aan zou denken wanneer je in Rotterdam woont. Helemaal niet erg, zolang er maar genoeg parken e.d. in Rotterdam zijn waar je als bewoner van kan genieten op dit soort dagen en die zijn er gelukkig genoeg en steeds meer (met bijv. het Dakpark erbij). Even wat groenplekken/parkjes/parken op een rijtje: Kralingse Plas, Dakpark, Heemraadssingel, Vroesenpark, Park, Zuiderpark, de groenstrook in het midden van Katendrecht, de vele groenplekken langs de rivier tegenwoordig (Boompjes etc.), Wijkpark Oude Westen en ga zo nog maar even door. Nu nog een parkje op de Binnenrotte tussen Meent en Hoogstraat en het lijkt me vrij compleet.

·
Banned
13,695 Posts
Je vergeet het Roel Langerakpark ook nog eens. En zo zijn er eigenlijk best wel veel parken in Rotterdam. Dus waarom mensen zeggen dat Rotterdam geen groene stad is is mij een raadsel.

·
Moderator
15,262 Posts
Je vergeet het Roel Langerakpark ook nog eens. En zo zijn er eigenlijk best wel veel parken in Rotterdam. Dus waarom mensen zeggen dat Rotterdam geen groene stad is is mij een raadsel.
Spoorweghavenpark, Nassaupark, Eiland van Brienenoord, Park de Twee Heuvels, Witteveenplein, Valkeniersweide, Afrikaanderplein, Randpark Beverwaard, Park Beverwaard, Stormpolder, Spinozapark en niet te vergeten het Zuidelijk Randpark

Zuid telt niet weer eens niet mee boven de rivier :eek:hno: :eek:hno:

;)

1 - 20 of 45 Posts