SkyscraperCity Forum banner
1 - 17 of 17 Posts

·
Registered
2,616 Posts
Discussion Starter · #1 ·
wethouder Pastors reageerde vanmiddag in 1opdemiddag op onderstaand artikel. (ook al in Montevideo-thread genoemd)

Pastors meldde uiteraard dat alles ok is in Rotterdam.

Over hoogbouw bevestigde hij UWV, Las Palmas, Lantaren-Cinerama (dus New Orleans) en de komst van Deloitte. Viel me een beetje vies tegen dat hij bij Deloitte de hoogte van slechts 150 meter noemde.

AD via Google's cache said:
31-03-2005

Peperdure appartementen verkopen niet meer

Rotterdam heeft weer hoogste flat
Door Natasja de Groot

Appartementencomplex Montevideo in Rotterdam heeft het predikaat 'hoogste woontoren van Nederland' overgenomen van Westpoint in Tilburg.

Inclusief de M op het dak is Montevideo ruim 151 meter en dat wordt vandaag op hoog niveau gevierd. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, want de vraag naar dure appartementen in luxe woontorens stokt. ,,Er is veel te veel aanbod en te weinig vraag.''

Enkele maanden voor de oplevering is nog 30 procent van de 192 woningen in Montevideo niet verkocht. Niet alleen in Rotterdam, maar ook in andere steden loopt de verkoop van luxe appartementen slecht.

In woontoren Westpoint in Tilburg, met 141 meter nu de op een na hoogste woontoren, staan een jaar na de oplevering nog 60 van de 206 luxe woningen leeg.

Ook in de toren Admirant in Eindhoven, die 105 meter hoog wordt en die in 2006 wordt opgeleverd, is nog 70 procent van de 45 koophuizen beschikbaar. 48 woningen gaan in de verhuur. De prijzen van de koopappartementen in de luxe woontorens lopen uiteen van 300.000 tot 1 miljoen euro.

De leegstand baart de vereniging voor bouwondernemers NVB ernstige zorgen. Volgens de brancheorganisatie moet de rem op de bouw van enorme flatgebouwen.

Directeur Nico Rietdijk: ,,Als de consument niet op zoek is naar prijzige appartementen, dan moet de gemeente ingrijpen. Blijft zij toch toestemming geven voor prestigieuze woningbouwprojecten, dan krijg je leegstand.''

Volgens Rietdijk loopt niet alleen de verkoop in de dure woontorens slecht. De hele Nederlandse huizenmarkt is naar zijn mening ontwricht. De doorstroming stagneert, bouwen wordt almaar duurder, starters komen nauwelijks nog aan de bak. Rietdijk: ,,Maar er is een oplossing: luisteren naar wat de klant verlangt. En dat is een betaalbare woning op een goede locatie.''

De NVB-directeur denkt dat er, als gemeenten en projectontwikkelaars zich aanpassen aan de vraag, vanzelf meer concurrentie komt tussen de gemeenten. De grondprijzen zullen dalen en uiteindelijk zal nieuwbouw beter betaalbaar worden. ,,Bij een diverser aanbod van woningen zullen minder luxe appartementen worden gebouwd. Er is nu veel te veel aanbod en te weinig vraag.''

Prof. ir. Carel Weber, architect en docent aan de TU Delft, vermoedt bovendien dat de luxe woontorens op de verkeerde plekken worden gebouwd.

,,Zoals Westpoint in Tilburg. Dat ligt gewoonweg niet mooi. Er is weinig in de buurt, behalve wat kantoorpanden. Ook op de Wilhelminapier in Rotterdam, waar Montevideo staat, is nog weinig te beleven. Het is daar een windgat.''

In het buitenland is hoogbouw een succes, omdat die volgens Weber verrijst op sfeervolle plaatsen, die al zijn aangekleed met winkeltjes en restaurantjes.

Weber: ,,Een woontoren hoort in een woonomgeving, in een dure winkelstraat, in een park of aan een mooie vijver.''

Weber voorspelt dat de de prijzen van luxe appartementen zullen zakken of dat de woningen bij langere leegstand in de verhuur gaan. Dit laatste bevestigt nieuwbouwcoördinator Pieter Jacobs van De Water Makelaars in Oosterhout.

Op zijn aanraden heeft de Limburgse vastgoedfirma Muermans Vastgoed besloten een deel van de onverkoopbare appartementen van Westpoint in Tilburg te verhuren. De prijzen lopen van 895 tot 1170 euro. ,,Een stuk aantrekkelijker en betaalbaarder. En verhuur is nog altijd beter dan leegstand.''

Volgens hem trekt de markt wel weer aan. ,,Er blijft toch altijd een enorme aantrekkingskracht uitgaan van hoogbouw.''

Montevideo

De 151 meter hoge woontoren heeft:

• 192 appartementen op 43 verdiepingen

• een parkeergarage met 270 plekken

• 6000 vierkante meter aan kantoorruimte

• 1800 vierkante meter aan winkel- en horecaruimte

• fitnessruimte, zwembad en sauna

• schoonmaakservice, catering en boodschappendienst.

Bron: ING Real Estate

Wel knap van het AD om bij een artikel over Montevideo in wereldstad Rotterdam een makelaar uit Oosterhout te vinden die iets te melden heeft over verkopen en verhuren van appartementen. Die zal de markt kennen :)

Ik heb liever zo'n blooper van het RD met de Maastoren, dan bovenstaande stukjes.

·
Administrator
30,759 Posts
Mijn idee van pers is dat ze feiten moeten weergeven en geen interpretaties van feiten en daarmee nieuws gaan zitten maken dat er niet is. Dat laatste is immers altijd gekleurd, en dat eerste kunnen ze volgens mij niet eens meer als je ziet hoeveel slordige fouten er tegenwoordig in staat.

·
robkaper.nl
5,969 Posts
Ik kan me hierin eigenlijk wel vinden:

In het buitenland is hoogbouw een succes, omdat die volgens Weber verrijst op sfeervolle plaatsen, die al zijn aangekleed met winkeltjes en restaurantjes.

Weber: ,,Een woontoren hoort in een woonomgeving, in een dure winkelstraat, in een park of aan een mooie vijver.''
Past toch prima bij de stelling - de jouwe Jan, maar ik volg je er in - dat je met hoogbouw (an sich) geen stedelijkheid creeërt.

·
Registered
3,157 Posts
Jan said:
Mijn idee van pers is dat ze feiten moeten weergeven en geen interpretaties van feiten en daarmee nieuws gaan zitten maken dat er niet is. Dat laatste is immers altijd gekleurd, en dat eerste kunnen ze volgens mij niet eens meer als je ziet hoeveel slordige fouten er tegenwoordig in staat.
Kijk dan, Jan. Ze doen het gewoon weer. WEER dat negatieve achterlijk rot gezeur of opendeurenintrap-gebler van iets dat wij allang weten hier in Rotterdam

Waarom gaan de Coopvaert, Red Appele, Compagnie, Montevideo, Scheepmakertoren dan in aanbouw en dan heb ik de vele andere hoge woontorens nog niet eens genoemd. Legt dat dan eens uit, Natasja de Groot.
Gelukkig koop ik die waardeloze anti-Rotterdam krant nooit.

35,468 Posts
Erg slecht stuk, je kan net zo makkelijk een stuk schrijven met dat hoogbouw een groot succes is en dat de woontorens in Nederland de grond uitschieten. Inderdaad erg gekleurt dus, jammer want zulke stemmingmakerij wordt wel door veel lezers overgenomen. Het is net als met de economie, als je maar roept dat hij slecht is gaat vanzelf het consumentenvertrouwen achteruit.

·
Het Stuiterkonijn
316 Posts
En het blijft maar doorgaan... konden ze niet gewoon iemand nemen die de markt in Rotterdam echt kent?

Kut journalisten.. stel amateurs zijn het... als DAT al hbo niveau moet hebben is het slecht gesteld met ons land..

·
Administrator
30,759 Posts
Ach ja, dan is er altijd nog de theorie dat het niet zo veel uitmaakt hoe er over je geschreven wordt, als er maar over je geschreven wordt. Wat dat aangaat zit het wat Rotterdam betreft wel snor. :)

·
Registered
2,152 Posts
Tis jammer dat er in Amsterdam nog geen woontorens van formaat staan, anders hadden we eens kunnen vergelijken waar de verkoop beter loopt. Mijn vermoeden is namelijk dat een toren van 150 meter in Amsterdam veel sneller gevuld zal zijn dan in Rotterdam of Tilburg, al was het alleen al omdat de huizenprijzen in Amsterdam al zo belachelijk hoog zijn en men niet kijkt op een tonnetje meer of minder.

·
Registered
2,616 Posts
Discussion Starter · #9 ·
dit is die column, waarin Pastors reageerde op het AD-artikel

bron: R'dam (wethouder Pastors)

Lees het derde en laatste column van Marco Pastors. Deze column, getiteld Weekendtip, werd vrijdag 1 april op radio 1 uitgesproken. De vorige twee vindt u elders op mijn site. (Marco Pastors over...)

Mijn vorige columns gingen over de morele superioriteit van links en de gekozen burgemeester. En ik zou het over beide wéér kunnen hebben. Maar daar bent u deze week al genoeg over onderhouden en ook dit weekend gaat u er weer genoeg over horen. Daarom vandaag níets over politiek. Ik wil u met het mooie weer in het vooruitzicht een weekendtip aan de hand doen.

Gisteren heeft u het al kunnen zien op alle journaals en in de krant:
Rotterdam heeft er een nationaal hoogtepunt bij: de hoogste woontoren van Nederland, Montevideo. Montevideo telt 43 verdiepingen, is 152 meter en 31,7 centimeter hoog, en er staat een acht meter hoge M op het dak die de windrichting aangeeft. Wat Montevideo echt bijzonder maakt, zijn niet alleen deze recordgetallen. Het is een prachtig ontwerp van het Rotterdamse architectenbureau Mecanoo, en het is een heel bijzondere plek. Pal naast Hotel New York aan de Wilhelminapier.

Als het gebouw straks klaar is, telt het 192 appartementen, te koop en te huur. De prijzen beginnen bij 2,5 ton en lopen op tot ongeveer 8 ton. Er zijn ook duurdere, maar die zijn al verkocht. Er is nog 30% te koop. Met deze prijzen is het natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, en dat vinden we in Rotterdam sinds de vorige verkiezingen niet meer een nadeel.

Het voorheen Rotterdamse Algemeen Dagblad zorgde gisteren voor extra belangstelling van de Nederlandse media. 'Leuren met de woontoren,' luidde de opgewekte kop. De conclusie van het stuk? Peperdure appartementen verkopen niet meer. In de steden zouden teveel appartementen worden gebouwd, en Montevideo werd als voorbeeld gebruikt.
Namens de gemeente wil ik de krant nu eens een keer bedánken voor deze slecht voorbereide en onbetrouwbare berichtgeving.

Ik moet het de krant nageven: dat van die appartementen is waar. Daarom slopen we er veel in de naoorlogse wijken en bouwen we er bij voorkeur woningen met een deur aan de straat voor terug. Liefst met een tuin en zonder bovenburen. Dat doen we om huishoudens met midden- en hoge inkomens in de stad te houden en aan te trekken. Maar om nou Montevideo in dit verband als voorbeeld te gebruiken is volslagen nonsens.
Hoe kunnen we dit nou weer rechtzetten? vraag je je dan als betrokken stadsbestuurder af.

Zullen we de grond verkopen, in plaats van in erfpacht uit te geven? Nee, want erfpacht is al afgeschft.
Misschien moeten we ervoor zorgen dat er een fitnesscentrum, een zwembad of sauna in het gebouw komen? Die komen er al. Misschien moeten we een schoonmaakservice, catering of boodschappendienst instellen voor de toekomstige bewoners? Ook dat zal niet helpen, want ook die komen er al.
Wat misschien ook goed zou zijn, is een monumentaal hotel-restaurant in de buurt, bij voorkeur met een landelijke bekendheid. Maar ja, Hotel New York staat in de weg. Dan een groot theater, een fotomuseum met allerlei toeters en bellen of de nieuwbouw van een legendarische filmhuis? Maar ja, Luxor staat er al en Las Palmas en Lantaren/Venster zitten er aan te komen, dus dat helpt ook al niet. Dan misschien kantoren en scholen in de buurt, waar mensen dicht bij hun werk kunnen wonen. Misschien het Havenbedrijf, KPN, een rechtbank, een hogeschool, het UWV en straks ook nog accountantsbureau Deloitte met een 150 meter hoog kantoor. Dat helpt dus ook niet, want die zijn er ook al.

Dan misschien een aansprekend uitzicht, op de enige verzameling hoogbouw in Nederland, op de Maas, de Erasmusbrug, de Euromast, Katendrecht, Now en Wow, en misschien ook nog het mooiste stoomschip van de wereld. En natuurlijk eerste rang zitten, bij de komst van het volgende cruiseschip.
U raadt het al, óók dat is er allemaal al.

Misschien moeten we er dan voor zorgen dat Rotterdam de stad wordt waarin het minst wordt zwartgereden in het openbaar vervoer, waar de politie weer aan het werk is mogen gaan, een stad waar samenlevingsvraagstukken niet worden gedoogd maar worden aangepakt en opgelost. Waar de woningverkoop sinds september vorig jaar is verdubbeld. Waar weer wordt gesloopt en gebouwd, geveegd en geharkt, waar de sociale dienst vorig jaar 100 miljoen euro heeft bespaard door beter te controleren, waar de kunstinstellingen verzelfstandigen en nieuwe uitdagingen aangaan, waar gemengde scholen de norm worden in plaats van zwarte en witte, waar de haven weer groeit en de criminaliteit afneemt. Een stad waar mensen niet aan hun lot worden overgelaten maar worden aangezet om zelfstandig in deze maatschappij aan de slag te gaan. Het lijkt wel of dit een grote stad is waar links niet meer aan de macht is. Wat zeg je, dat is ook zo.
U begrijpt, wij zitten met de handen in het haar.

Als u Montevideo nog niet heeft gezien, moet u dit weekend eens naar Rotterdam rijden. U kunt het al zien vanaf de Van Brienenoordbrug, dus het wijst zich vanzelf. Houdt u er wel rekening mee, dat u er bent voor u er erg in hebt, want de binnenstad van Rotterdam heeft niet alleen het meest bezochte winkelgebied van Nederland, het is ook een van de best bereikbare grote steden.

Ik moet u echter wel waarschuwen, vanavond is 'Live at the bridge' waarbij dj Tiësto tegen het decor van de Erasmusbrug een uur lang de stad op haar grondvesten laat trillen, voor de uitreiking van de TMF Awards, en zondag speelt Feijenoord tegen AZ.
Volgende week zondag vindt hier in Rotterdam de 25e editie van het grootste ééndaagse sportevenement van Nederland plaats; de marathon. Komende zomer vliegen hier vliegtuigen in het kader van de Red Bull Air Race over de. En zijn er Formule 1 races op de Coolsingel.
Het is ook altijd wat in Rotterdam.

·
Registered
1,159 Posts
Dat ie links altijd moet noemen is een tik van hem.

Maar voor de rest is het de waarheid zonder enige verdraaing daarvan.

·
The only way is up
91,324 Posts
Mooie column, hij is duidelijk in z'n wiek geschoten, maar hij noemt wel een enorm aantal
sterke punten van Monti zonder op personen te schieten. Als het AD ook maar een beetje
ballen heeft zetten ze deze in de krant, maar dat is vergeefse hoop denk ik.

·
Registered
151 Posts
Pastors zuigt zichzelf even af. Wat een walgelijk stukje demagogie. Alsof ie Feyenoord zelf heeft opgericht. Al net zo walgelijk als de driehoeks advertentieborden die de gemeente Rotterdam plaatst met de mededeling dat Rotterdam veiliger wordt (ja, en dat zou eens tijd worden ook). Infantiele poppenkastpolitiek.

1 - 17 of 17 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.