Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 79 Posts

·
Go Rotterdam!
290 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Het artikel komt overeen met mijn eigen ervaring als toerist. Mijn Amerikaanse vrienden die ik een paar keer heb meegnomen naar de Markthal vinden het fantastisch. Maar als we bij 10 standjes al ons eten gekocht hebben, kun je eigenlijk nergens zitten, behalve buiten op de stoep als het mooi weer is. Maar dan heb je uitzicht op een stenen vlakte.

Wat wellicht zou kunnen werken het toekomstige pleintje tussen de Markthal en Rotta Nova te gebruiken als terras voor algemeen gebruik. Overkap het, maak het warm in de 10 wintermaanden die Nederland rijk is, en je hebt direct een goede link met Rotta Nova, waar ik vermoed/hoop dat ook een food court achtig iets onder komt.

PS: Iemand had ooit een photoshop gemaakt van een parkje voor de Markthal op de Binnnrotte, en iemand anders had dat gestuurd naar de wethouder. Is daar ooit een reactie op gekomen? Dat was namelijk echt een goed plan. (Sorry, ik weet niet meer wie dat plan bedacht had).
Toevallig lees ik je bericht. Dat ontwerp was van forumlid Euromaster. Ik heb toen een bericht gestuurd. Dit was de reactie. Ik heb vandaag even een reactie nagestuurd om te vragen hoe het nu gaat.

"Beste heer Bok, beste Guus,

Hierbij ontvangt u een reactie op uw e-mailbericht van 15 september over het toevoegen van extra groen in de omgeving van de Markthal. Uw bericht is pas vandaag bij de juiste afdeling binnen gekomen. Hiervoor bied ik u mijn excuses aan voor de wellicht late beantwoording van uw bericht.

De gemeente waardeert uw belangstelling voor de stad Rotterdam zeer, waarvoor hartelijk dank. Op dit moment is een projectteam bezig met een inventarisatie welke locaties eventueel in aanmerking komen voor het toevoegen van extra groen in de omgeving van de Markthal en RottaNova. Als gemeente hebben we te maken met veel stakeholders, waaronder de buitenmarkt. Hierbij geldt dat alle belangen zorgvuldig moeten worden afgewogen voordat er een besluit door het bestuur kan worden genomen. Het is op dit moment nog niet bekend wanneer dit besluit zal worden genomen. Nadat een besluit over het toevoegen van extra groen genomen is, kan het ontwerptraject opgestart worden.

Mocht u naar aanleiding van mijn bovenstaande reactie nog vragen hebben, dan verneem ik dat graag.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en wens u nog een prettige dag toe.

Met vriendelijke groet,

Frank Kampshoff
Secretaris
Gemeente Rotterdam
Stadsontwikkeling
Projectmanagementbureau
De Rotterdam, Wilhelminakade 179
Postbus 6575 3002 AN Rotterdam
Website www.rotterdam.nl

·
Registered
35,077 Posts
35,036 Posts
Leuk stuk. Ik hoor inderdaad nog regelmatig mensen praten over dat de Markthal een mislukking zou zijn op basis van wat dingen die ze ergens voorbij hebben zien komen. En dat terwijl het dus gigantisch succesvol is. Deze quote uit dat stuk gaat echter wel wat ver:

"De nabijgelegen Meent is als winkelstraat weer helemaal opgebloeid."

De Meent is al 20 jaar een bloeiende winkelstraat. Dat komt niet door de Markthal. Al zullen ze daar ook best een graantje meepikken.

·
Go Rotterdam!
290 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Ik heb ik direct binnen een dag reactie van secretaris Frank Kampshoff. Zie onder. In bijgevoegd plaatje de huidige zoeklocaties voor nieuw groen. De locatie van Euromaster (direct voor de markthal) staat hier niet bij. Hoe geschikt vinden jullie deze locaties? Welke vinden jullie het meest geschikt?

Begeleidend schrijven van afbeelding: https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/6252844/1/s18bb001092_4_52975_tds

Beste Guus,

Dank voor je bericht. Hierbij stuur ik je twee documenten toe die ook op in het internet staan:

https://rotterdam.raadsinformatie.nl/modules/1/ingekomen stukken/438568

Dit zijn:

- Brief van wethouder Simons aan de raadscommissie met betrekking tot de toezegging Groencompensatie RottaNova
- Bijlage bij de brief

Het is aan de raadscommissie te besluiten hoe het proces verder gaat. Dit kan even op zich laten wachten omdat er onlangs gemeenteraadsverkiezingen zijn geweest en er nog geen nieuw college is geïnstalleerd.

Ik hoop dat ik je hiermee voor nu voldoende heb geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

F.W. (Frank) Kampshoff

·
Registered
12,904 Posts
Leuk stuk. Ik hoor inderdaad nog regelmatig mensen praten over dat de Markthal een mislukking zou zijn op basis van wat dingen die ze ergens voorbij hebben zien komen. En dat terwijl het dus gigantisch succesvol is. Deze quote uit dat stuk gaat echter wel wat ver:

"De nabijgelegen Meent is als winkelstraat weer helemaal opgebloeid."

De Meent is al 20 jaar een bloeiende winkelstraat. Dat komt niet door de Markthal. Al zullen ze daar ook best een graantje meepikken.
De Oude Haven is wel gered door de Markthal. Daar kwijnde de horeca wel weg voor de Markthal en met die activistische buurtbewoners die alles daar op slot wilden hebben.

·
The only way is up
88,093 Posts
Ik heb ik direct binnen een dag reactie van secretaris Frank Kampshoff. Zie onder. In bijgevoegd plaatje de huidige zoeklocaties voor nieuw groen. De locatie van Euromaster (direct voor de markthal) staat hier niet bij. Hoe geschikt vinden jullie deze locaties? Welke vinden jullie het meest geschikt?

Ik moet zeggen nette en snelle reactie. :eek:kay:

Het Meentplein zie ik liever bebouwd worden. Mooi dat het ook als bouwlocatie is aangewezen, ook al ligt de spoortunnel eronder. Ligt ook te ver van de huidige plek.

Blaak valt af, te druk als ligweide en die stroken zijn nodig voor het verkeer.

Locatie 2: Binnenrotte
Deze locatie betreft het deel van de Binnenrotte waar de Laurenstuin en Ligweide zijn gerealiseerd. Door dit deel van de Binnenrotte verder te vergroenen kunnen de tuin en ligweide met elkaar verbonden worden en ontstaat er een grote, groene oase midden op de Binnenrotte.
Interessante optie, Dat breekt de betonnen vlakte mooi op in 2en.

·
Registered
4,169 Posts
De 1 meest boven in de hoek lijkt me beetje onnodig.
Op die locatie is al een zee van ruimte met een hele lage dichtheid.
De keren dat ik daar kwam was het volledig uitgestorven (Zelfs met lekker weer)
Dus je zou daar eerst meer functies of woningen moeten bouwen.

·
Registered
1,244 Posts
Goed gedaan, Guus.

Ik begrijp de keuze van de gemeente niet helemaal. Optie 2 verdeeld de markt dus in tweeën, terwijl de massa mensen zich juist bij de Markthal bevindt. Wat is er dan logischer dan Euromaster's plan het groen juist recht voor de Markthal te plaatsen? Mooie binnenkomer als je station Blaak uit loopt, handig voor de toeristen om even op een zonnig stukje gras te zitten.

De met 1) aangeduide lege ruimtes zijn waarschijnlijk het makkelijkste groen te maken, maar het is daar al zo leeg. En geen natuurlijke aanloop. Als je een oversized hondenuitlaatveldje wilt maken, is 1) wel de juiste keuze. Als niet, is dit een mooie plek te verdichten.

Helaas zal de optie 1 de weg van de minste weerstand zijn, maar nu je toch goede vrienden met de wethouder bent, wellicht kun je vragen waarom de plek die Euromaster bedacht, niet
meegenomen is.

·
Registered
35,077 Posts
^^ Geen idee. Op de iPad kan ik via de browser het plaatje ook niet zien. Ook via de app van SSC is het plaatje voor mij niet te zien. Op de MacBook, met uiteraard dezelfde browser (Safari) en zonder gebruik te maken van de app, is het weer geen probleem om het plaatje te zien. Waar dat verschil vandaan komt weet ik niet.

·
Registered
1,125 Posts
Hoe erg is het als groen niet precies in de loop ligt? Wat ik als probleem voorzie bij Euromsters plaatje is dat op dins- en zaterdag heel veel volk door het parkje heen banjert van de markt naar de metro of tram, en daarbij veel schade aanricht. Meer naar het noorden, waar inderdaad minder loop is, is dat minder een probleem. Bovendien is het als je echt even tot rust wil komen juist een voordeel als de groenstrook die je daarvoor wilt gebruiken juist geen doorgaande route is.

·
Registered
1,244 Posts
^^ Tenzij je het park aanlegt uit de loop (optie 1) zal er altijd publiek doorheen banjeren, zeker als je de markt in tweeën splits. Maar wie loopt nu helemaal vanaf de Markthal naar daar waar optie 1 ligt? Ik vermoed dat optie 1 nauwelijks gebruikt gaat worden. Leg het groen aan waar de mensen al rondhangen: recht voor de Markthal!

Als je de paden juist aanlegt, hoeft veel publiek natuurlijk geen schade te veroorzaken. Central Park in New York kan de drukte prima aan, en dat zullen wat meer mensen zijn dan op Blaak.

·
Crooswijkert
5,819 Posts
Mijn hemel, dat ze er serieus over nadenken om dat stukje aan de meent om te zetten naar een park is echt weer idioot. Je verzuipt op die plek in de ruimte! Dat stuk moet juist zo snel mogelijk bebouwd worden natuurlijk. Waarom ze de locatie die Euromaster had bedacht niet onderzoeken vind ik dan weer totaal onbegrijpelijk.

35,036 Posts
Wel groenstrookjes op de Blaak intekenen (dat is wel goede vervanging ja waar kinderen lekker op kunnen spelen zoals nu op het tijdelijke grasveld... :nuts:) maar totaal blind zijn voor de mogelijkheden voor groen op de verlengde Willemsbrug.

Dit kaartje toont een totaal gebrek aan creativiteit en visie wat mij betreft. Van een denken in onmogelijkheden.

·
Registered
1,244 Posts
^^ Het toont gebrek aan common sense. Je wilt het groen plaatsten waar de mensen zijn, zodat er optimaal gebruik van wordt gemaakt. En dat lijkt de gemeente juist te willen vermijden. Alsof de gemeente bang is dat het groen "in de weg" komt te liggen.

De enige reden waarom het groen niet voor de Markthal zou passen is wellicht dat de gemeente een "visuele link" tussen de Markthal en markt will bewaren, maar dat lijkt me een kul reden. Zelfs met een park voor de Markthal zal de markt zichtbaar (en hoorbaar) blijven vanaf de ingang van de Markthal.

Terug naar de tekentafel!

·
Go Rotterdam!
290 Posts
Discussion Starter · #20 ·
Beste Frank Kampshoff,

Hartelijk dank namens mij en de forumleden van SkyScraperCity en leden van RTMXL voor uw uitgebreide toelichting! Super.

De forumleden, naast liefhebbers ook professionals op het gebied van stadsontwikkeling, zoals Jurian Voets, denken dat locatie 1 vooral als bouwlocatie geschikt is en als park weinig aanloop zal genereren. De leden zien als mogelijk nadeel van locatie 2 dat de markt wordt opgesplitst. Locatie 3 is voor velen een vraag hoe dat kindvriendelijk zou moeten worden ingevuld.

->Als beste optie zien de forumleden de optie direct voor de Markthal zelf. Dit is de meest logische keuze, een fantastische plek, direct in de omgeving van de Rotta Nova met enorm veel aanloop. Een park hier is een super statement voor Rotterdam, een echte eye-catcher. Het is een geweldige binnenkomer als je station Blaak uit loopt, en zeer handig voor de toeristen om even op een zonnig stukje gras te zitten.

Natuurlijk beslissen wij hier niet over, wij zijn slechts een clubje enthousiastelingen.  Maar wellicht kan het inderdaad inspirerend zijn om Jurian, eventueel met mij erbij, vrijblijvend uit te nodigen voor een #inspiratie bakkie koffie voor optie 4? #parkvoordemarkt!

We zullen dan alle redenen geven waarom #parkvoordemarkt een waanzinnig idee is voor de stad en mogelijke overwegingen / vormen / inpassingen voorleggen! Wellicht is de raadscommissie hierbij uiteindelijk erg mee geholpen!

We horen graag of je iemand kent die hiervoor te porren is.Alvast weer enorm bedankt voor je reactie!

Hartelijke groeten,

Bsc Bmus Guus Bok, zanger / componist van 'Rotterdam Leeft In Mij'.

1 - 20 of 79 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.