Skyscraper City Forum banner
1 - 17 of 17 Posts

·
Registered
35,077 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Nee, niet zolang het niet wordt opgepikt door de gemeente. Er zijn sinds WWII enkele opportunities geweest de regionale economie een boost te geven, IPNR was de laatste.
Het niet doorgaan van het IPNR blijft dood- en doodzonde. Maar we moeten daarover niet eeuwig blijven treuren en de realiteit van nu accepteren en van daaruit een koers naar boven/beter uitzetten.

Ik denk zelf dat de gemeente en politiek compleet incompetent zijn als het gaat om economie. Ik denk dat iedereen laaiend moet zijn hoe alle opportunities zijn weg gesmeten, maar mensen zouden vooral laaiend moeten zijn dat sinds de jaren 90 er weinig tot geen werk de economie is gemaakt. Ik vind dat zelf niet normaal wat er gebeurt (of eigenlijk: wat er niet gebeurt). Wat heeft het nu voor zin door apathie de economie van de stad weg te laten glijden?
Compleet incompetent vind ik te kort door de bocht. Sinds de plannen IPNR en de Kop van Zuid is er nog al het e.e.a. aan diverse ontwikkelingen op velerlei gebieden geweest, positieve en minder positieve. De tijden zijn letterlijk en figuurlijk veranderd. Met een t.o.v. die tijd enorm gegroeide economie, de (wereldwijde) trek naar de meest succesvolle steden (vrijwel altijd met één of meerdere succesvolle luchthavens in de buurt), andere verhoudingen tussen 'de markt' en de overheid, enz.

Gekoppeld aan een periode van opkomend populisme, navelstaarderij en xenofobisch denken is zeker in Rotterdam, maar daar zeker niet als enige, de focus te lang op de n.m.m. verkeerde zaken komen te liggen. Dat wijzigt nu wel weer in de goede richting, maar zal denk ik nooit meer zo gaan worden als ten tijde van het IPNR of de Kop van Zuid.

Maar goed, ik laat me graag verrassen door de Melchers, wie weet wordt er achter de schermen hard aan gewerkt (Maar als we EPA mogen geloven... waarschijnlijk niet).
Ik zou niet willen stellen 'waarschijnlijk niet'. Bijvoorbeeld Feyenoord City is uiteraard zo'n ontwikkeling, maar die hebben partijen uit de markt (n.a.v. de ontwikkelstrategie die Ard Buijsen en ik hebben ontwikkeld en waarmee we jarenlang bij vele partijen de boer op zijn geweest om 'iedereen' mee te krijgen) letterlijk panklaar op het bordje van de gemeente neergelegd. Wat ook een manier is/kan zijn om bepaalde ontwikkelingen tot stand te kunnen brengen.

Vanuit de gemeente wordt er naar mijn inschatting vooral gestuurd op infrastructuur in het algemeen (helaas exclusief RTH-Airport), het MH4-gebied, de haven en de binnenstad. Maar die gebieden zijn zeker niet als enige. Ook het programma 'vergroening rivieroevers' is een project met (lange termijn) perspectief, vooral op de lange termijn. Na jaren van relatieve rust zijn er echt wel zaken in beweging, en op meerdere gebieden zien we ook dat de gemeente daarin participeert of faciliteert, wat haar door eerder gemaakte keuzes en consequenties van eerder beleid niet meevalt. Maar men lijkt het echt te proberen.

De energietransitie is uiteraard nog zo'n gebied waar juist in Rotterdam grote uitdagingen en kansen liggen. Hoe dat zal uitpakken is nu nog ongewis. Wel moge het duidelijk zijn dat hebben uitwerken van goede (lange termijn) visies, en het daaraan vasthouden ook in (politiek) turbulente en weinig standvastige tijden, de beste kans op successen bieden. Daar liggen met name bestuurlijk de grote uitdagingen waar de gemeente binnen haar mogelijkheden n.m.m. maximaal op moet inzetten.

Des te positiever dat allemaal gaat uitpakken, des te positiever ook de ontwikkelingen qua (nieuw) hoogbouwbeleid zullen uitpakken. Hopelijk brengt het nieuwe college van B&W een op die (en andere) gebieden een flink versterkt momentum zodat we de vruchten van al die ontwikkelingen ook in resultaten als beter en ambitieuzer hoogbouwbeleid terugkomen. Dat momentum moet men dan wil zien vast te houden, zeker indien sommige zaken echt 3-4 collegeperiodes kunnen duren voordat ze tot wasdom zijn gekomen.

·
Registered
14,152 Posts
Het feit dat de gemeente in 30 jaar geen enkel fatsoenlijk plan heeft kunnen maken om de economie te versterken, zegt eigenlijk al genoeg over de politici en ambtenaren, niet?
Jawel, maar dat IPNR gaat nooit meer komen. Het heeft dan ook weinig zin om dat plan te blijven herhalen. Zoals EPA hierboven aangeeft: ga uit van het heden en bouw vanaf daar naar de toekomst.

Gekoppeld aan een periode van opkomend populisme, navelstaarderij en xenofobisch denken is zeker in Rotterdam, maar daar zeker niet als enige, de focus te lang op de n.m.m. verkeerde zaken komen te liggen. Dat wijzigt nu wel weer in de goede richting, maar zal denk ik nooit meer zo gaan worden als ten tijde van het IPNR of de Kop van Zuid.
Zie populisme niet als iets slechts. Mensen hebben echte problemen. Wat fout gaat is dat die problemen niet aangepakt worden maar er wel veel aan navelstaarderij gedaan wordt en de focus inderdaad op verkeerde zaken ligt. De 'normale Rotterdammer' en de gastarbeider worden nu tegen elkaar opgezet terwijl ze in werkelijkheid dezelfde problemen hebben.

·
Registered
1,244 Posts
Maar we moeten daarover niet eeuwig blijven treuren en de realiteit van nu accepteren en van daaruit een koers naar boven/beter uitzetten.
Mijn issue is dat hoe mooi de projecten die je noemt ook zijn (ik ben er groot voorstander van), ze zullen de economische koers van de stad niet snel ombuigen. Ik pleit niet voor het uitvoeren van IPNR (kan ook niet meer, hoewel het mooi was geweest), maar een nieuw plan met gelijke impact. Het feit dat er niet is na 30 jaar, is gewoon bizar. Misschien was mijn stelling dat de politici en ambtenaren incompetent zijn te sterk, maar in ieder geval zijn hun prioriteiten verkeerd.

Anyway, een gedegen plan voorwaarts van het kaliber IPNR, zou zeer welkom zijn, ondanks dat het decennia te laat is. Want met vergroening van de Maas, los je niet de amoede en werkloosheid op, hoe mooi het ook zal worden (heel mooi, ben ik van overtuigd).

@sol, is scapegoating niet inherent aan populisme?

·
Registered
14,152 Posts
@sol, is scapegoating niet inherent aan populisme?
Klopt. Ik had het wat ongelukkig opgeschreven. Populisme ontstaat doordat mensen onvoldoende gehoord worden. Dat populisme zet mensen vervolgens tegen elkaar op.

Mijn stelling is dat als je de problemen van mensen als politiek serieus neemt, je geen populisme krijgt.

·
Registered
1,244 Posts
^^ lol, ik begrijp nu wat je bedoeld.

Ja, ik denk ook dat het populistische politieke klimaat een oorsprong heeft in het laten verslonzen van de regionale economie door verschillende colleges achter elkaar. Al mogen we blij zijn dat de PVV niet heeft in het college komt en niet meer dan 1 zetel heeft.

Het zijn een paar verloren decennia die je niet zomaar inhaalt. Wat dat betreft is regionale economie hetzelfde als investeren: als je 50% hebt verloren, moet je het resterende bedrag 2x terug verdienen om weer bij af te zijn. Dat wordt nog wel eens vergeten hoe moeilijk dat is.

·
Registered
9,426 Posts
Klopt. Ik had het wat ongelukkig opgeschreven. Populisme ontstaat doordat mensen onvoldoende gehoord worden. Dat populisme zet mensen vervolgens tegen elkaar op.

Mijn stelling is dat als je de problemen van mensen als politiek serieus neemt, je geen populisme krijgt.
Klopt. Daarnaast spreekt populisme mensen aan die niet verder kijken dan hun neus lang is. En dus niet goed nadenken in de brede spectrum. Ikke, ikke, en de rest mag stikken.

·
Registered
1,244 Posts
^^ Ik denk dat populisme en individualisme twee verschillende dingen zijn, hoewel ze wel samen hangen. Individualisme is wat je in de VS ziet: te belabberd te zijn om belasting te betalen voor bijvoorbeeld gezondheidszorg, want als je subsidie nodig hebt ben je blijkbaar te lui om voor jezelf te zorgen (en dan vergeten ze uiteraard dat ze zelf op allerlei manieren ook subsidie ontvangen, uiteraard), zelf-zorg is een van de pilaren van de Amerikaanse variant van christianity. Je zorgt zelf voor je eigen veiligheid (met vuurwapens), en als je ziek wordt is dat waarschijnlijk je eigen schuld. Want ofwel je leeft ongezond of god heeft het zo gewild. Dat zie ik niet terug in het Nederland populisme (gelukkig), je ziet deze normen wel terug in de Kekistan-volgers. Maar die zijn nog te jong politiek zich te verenigen. Het is te hopen dat ze bijdraaien als ze ouder worden, of een kleine minderheid blijven.

Wat je wel ziet in Wilders/Boudet/Trump/Le Pen/Farage aanhangers, is een angst voor verandering en een hang naar sterk autoritisme. Met name Trump speelde op dat laatste als "sterke man" erg op in. Er zijn getallen voor. Normaal staat iets van 13% van de bevolking open voor een "sterke leider" die "alles terug brengt zoals het was", tijdens een financiele downturn kan dat oplopen tot rond de 40%. En met name is zo'n gevoel sterk als de huidige generatie financieel er slechter voor staat dan de vorige generatie, of als je binnen je sociale omgeving grote verschillen in rijkdom vind (zie videos die Sol poste vorige week).

Zolang iedereen gestadig rijker wordt, zal het de meeste mensen een worst wezen of je wel of niet varkensvlees eet. Zodra het financieel tegenzit, wordt het erg aantrekkelijk om naar beneden te schoppen richting de groep die "het gedaan" heeft. Of het nou moslims in Nederland, of Mexicanen in de VS zijn, maakt eigenlijk niet veel uit. Dat de overheid een slechte job heeft gedaan qua integratie (door juist op de verkeerde dingen te focussen) helpt dan ook niet mee.

Meestal zijn de oplossingen economisch. Als de economie beter draait nemen de spanningen normaal gesproken vanzelf af. Daar zul je je als regio op moeten richten. Wat niet helpt zijn is een Nederlandse vlag in de gemeenteraad hangen, of kinderen het volkslied laten zingen in de klas. Dat is alleen om stemmen te winnen.

·
Registered
14,152 Posts
^^
Mee eens.

Het is jammer dat mensen die op populistische partijen stemmen vaak weggezet worden als boos, xenofoob en dom. Dat zijn ze vaak niet, ze willen alleen gehoord worden met hun problemen.

Aboutaleb begreep het wel:

·
Registered
1,244 Posts
^^ Nou, die opmerkingen die Aboutaleb te horen kreeg klinken wel redelijk xenofoob. Maar als je bedoeld dat xenofobie een gevolg is van niet gehoord worden en economische achterstand, dan ben ik het zeker met je eens.

·
Registered
12,904 Posts
Anyway, een gedegen plan voorwaarts van het kaliber IPNR, zou zeer welkom zijn, ondanks dat het decennia te laat is. Want met vergroening van de Maas, los je niet de amoede en werkloosheid op, hoe mooi het ook zal worden (heel mooi, ben ik van overtuigd).
Ik denk dat de koers van aantrekkelijke stad wel een goede aanzet is geweest om weer naar een nog groter plan toe te werken. Veel valt of staat met de medewerking met omliggende gemeentes denk ik. Zonder die gemeentes aan je zij kan je in ruimtelijke zin niet heel groot uitpakken met mobiliteit bijvoorbeeld. Verdichting met talentvolle inwoners die belasting betalen en in de stad consumeren is voor de korte termijn een hele succesvolle manier denk ik om de stad op meerdere vlakken sterker te maken.

Wat het aankomend college wel kan doen is de basis leggen voor plannen die hun collegeperiode overstijgen. Ze lobbykracht naar Den Haag lijkt me groot met alle nationale coalitiepartijen ook vertegenwoordigd in de Rotterdamse variant. Zeker op het gebied van wonen, mobiliteit en praktisch onderwijs kan je in Rotterdam uitpakken. Heb je die drie op orde, dan zal de economische ontwikkeling er achteraan komen.

·
Registered
1,244 Posts
^^ Als het onderwijs gaat over het oprichten van een goede beta-faculteit op de EUR, en uitbreiding van de internationale scholen, en als het mobiliteitsvraagstuk ook gaat over een sterke uitbreiding of verplaatsing van het vliegveld, dan zou dat inderdaad goed zijn. Maar is dat wat ze gaan vragen aan Den Haag?

Maar vooralsnog lijkt de gemeente enkel in te zetten op aantrekkelijk wonen. Ook belangrijk, maar alleen als een onderdeel van een groter plan. Enkel de stad aantrekkelijker maken voor hoogopgeleiden zonder die andere dingen, is geen strategie, dat is hoop. En daarbij: juist in het centrum heeft de gemeente de ambities onmogelijk gemaakt door sunspots, Nieuw Kralingen is pas af rond 2020. De stad is op weg qua wonen, maar zelfs dat is nog niet echt overtuigend. Misschien moet de gemeente meer ruimte geven aan mensen zoals Nanne de Ru en EPA.

Tegelijkertijd mag de gemeente eens de geschiedenis induiken hoe Rotterdam economisch veranderde na de Nieuwe Waterweg, via Albert Plesman die in 1924 (!) het economische centrum in Den Haag en Rotterdam wilde leggen (maar niet begrepen werd door de gemeente Rotterdam, een terugkerend probleem). Als de gemeente nou eens op die schaal een ambitieus plan neerlegt en dat nu ook eens uitvoert, dan hou ik op met klagen en de gemeente incompetent te noemen. :)

·
Registered
14,152 Posts
^^ Nou, die opmerkingen die Aboutaleb te horen kreeg klinken wel redelijk xenofoob. Maar als je bedoeld dat xenofobie een gevolg is van niet gehoord worden en economische achterstand, dan ben ik het zeker met je eens.
Tussen je xenofoob uiten als je emotioneel bent en daadwerkelijk xenofoob zijn, zit nog wel wat verschil.

·
Registered
12,904 Posts
^^ Als het onderwijs gaat over het oprichten van een goede beta-faculteit op de EUR, en uitbreiding van de internationale scholen, en als het mobiliteitsvraagstuk ook gaat over een sterke uitbreiding of verplaatsing van het vliegveld, dan zou dat inderdaad goed zijn. Maar is dat wat ze gaan vragen aan Den Haag?

Maar vooralsnog lijkt de gemeente enkel in te zetten op aantrekkelijk wonen. Ook belangrijk, maar alleen als een onderdeel van een groter plan. Enkel de stad aantrekkelijker maken voor hoogopgeleiden zonder die andere dingen, is geen strategie, dat is hoop. En daarbij: juist in het centrum heeft de gemeente de ambities onmogelijk gemaakt door sunspots, Nieuw Kralingen is pas af rond 2020. De stad is op weg qua wonen, maar zelfs dat is nog niet echt overtuigend. Misschien moet de gemeente meer ruimte geven aan mensen zoals Nanne de Ru en EPA.

Tegelijkertijd mag de gemeente eens de geschiedenis induiken hoe Rotterdam economisch veranderde na de Nieuwe Waterweg, via Albert Plesman die in 1924 (!) het economische centrum in Den Haag en Rotterdam wilde leggen (maar niet begrepen werd door de gemeente Rotterdam, een terugkerend probleem). Als de gemeente nou eens op die schaal een ambitieus plan neerlegt en dat nu ook eens uitvoert, dan hou ik op met klagen en de gemeente incompetent te noemen. :)
Ja qua wonen is de stad nog helemaal niet echt op weg vind ik. Er vindt met name conversie plaats binnen de bebouwde omgeving. Standaard gentrificatie van oude corporatiepanden die in private handen een metamorfose ondergaan en een ander type bewoner krijgen. De gemeente is pas dit jaar flink aan het bouwen geslagen met nieuwe projecten die al 10 jaar in de pijpleiding zaten. Daar zit geen overkoepelend idee achter. Gewoon plotjes vullen en niet verder kijken dan dat.

·
Registered
9,426 Posts
^^Gelul, mensen hebben soms best spijt van wat ze gezegd hebben in een opwelling. Je zegt soms nou eenmaal dingen die je eigenlijk helemaal niet meent.

De meeste mensen hebben spijt als zij betrapt worden, en voor lul staan op tv of anders. De meeste racisten of nare opmerkingen op onder andere facebook komen van mensen zonder eigen profiel foto, heb je dat niet door?!

·
Registered
14,152 Posts
^^
Je hebt een veel te negatief beeld. Geef een Turk/Marokkaan en een autochtone Rotterdammer een gezamenlijke taak, en je zult zien dat ze het vaak prima met elkaar kunnen vinden en met plezier samenwerken. De tegenstellingen tussen 'zwart' en 'wit' die jij meent te zien en ook actief aanhaalt, zijn er op micro-niveau vaak helemaal niet.

1 - 17 of 17 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.