SkyscraperCity banner

2921 - 2940 of 3026 Posts

·
Registered
205 Posts
Edit: er komen lofts in.

Ik kwam gisteren dit bord tegen in de tuin van Westersingel 96. Toen ik die enorme parkeerplaats aan de achterzijde zag deed mij natuurlijk fantaseren over het integreren van deze drie witte panden in een glazen toren van 200 meter, ah goed. Wat denken jullie dat ze hier wel van plan zijn?

145856

·
The only way is up
81,844 Posts
Integreren? zoals hier? ;)

·
Illustrateur
13,010 Posts
Het zou mooi zijn als het een nieuwe toegang tot Museum Boijmans wordt vanuit de Westersingel. Een betere toegang kun je niet wensen als je die vreselijke parkeerplaatsen ziet als een potentiële tuin!

Edit: er komen lofts in.

Ik kwam gisteren dit bord tegen in de tuin van Westersingel 96. Toen ik die enorme parkeerplaats aan de achterzijde zag deed mij natuurlijk fantaseren over het integreren van deze drie witte panden in een glazen toren van 200 meter, ah goed. Wat denken jullie dat ze hier wel van plan zijn?

View attachment 145856

·
Registered
Observer
132 Posts
Over sociale huur in het NRC;

'De teloorgang van de sociale woningbouw in Nederland is een aangekondigde ramp. Toen het kabinet-Rutte II in 2013 de verhuurdersheffing instelde, een belasting van nu ongeveer twee miljard euro per jaar voor eigenaren van huurwoningen, klonk ook in deze krant de voorspelling dat dit ten koste zou gaan van de wereldberoemde Nederlandse sociale woningbouw.. Deze voorspelling is uitgekomen: bouwden de woningbouwverenigingen in 2013 nog 30.000 sociale huurwoningen, in 2018 waren dit er nog maar zo’n 12.000'

(...)

'De verhuurdersheffing was dan ook niet zozeer een crisismaatregel als wel het sluitstuk van de liberalisering van de Nederlandse woningmarkt in de afgelopen vijfentwintig jaar. De verhuurdersbelasting die de woningbouwverenigingen met hun omvangrijke woningbezit hard trof, was een goed vermomde, ideologische maatregel. Achterliggend idee van vooral VVD-bewindslieden als de toenmalige minister van Wonen en Rijksdienst Stef Blok was dat sociale-huurwoningen in het 21ste-eeuwse, geliberaliseerde Nederland niet meer nodig waren. De arbeiders, voor wie de sociale-huurwoningen oorspronkelijk werden gebouwd, hadden zich immers geëmancipeerd tot ondernemende zzp’ers, zo was hun neoliberale gedachte. Als ‘woonconsumenten’ konden deze ondernemers hun ‘woonbehoeften’ volmaakt bevredigen op de woningmarkt door bijvoorbeeld hun eigen huis te bouwen.'

(...)

'De teloorgang van de sociale woningbouw is niet alleen een van de oorzaken van de ‘woningnoodramp’ die Nederland teistert, Lees ook:Hoe de overheid zelf de woningnood creëerdemaar heeft ook gevolgen voor de Nederlandse architectuur. Van oudsher zagen de woningbouwverenigingen het immers als hun taak om hun leden niet alleen een goede woning te verhuren, maar ook ‘cultureel te verheffen’. Daarom trokken ze vaak de beste en bekendste architecten aan om woningblokken te ontwerpen. Van H.P. Berlage tot Herman Hertzberger en van K.P.C. de Bazel tot Aldo van Eyck – vrijwel alle grote namen van de Nederlandse 20ste-eeuwse architectuur hebben sociale-huurwoningen gebouwd. Ook deinsden veel corporaties er niet voor terug om jonge, vernieuwende architecten een kans te geven...'

(...)

'Met de geleidelijke kneveling van de woningbouwverenigingen, die in 1995 begon met hun verzelfstandiging, is de typisch Nederlandse traditie van mooie, bijzondere of experimentele sociale woningbouw in het slop geraakt. Steeds zeldzamer wordt nieuwe excellente sociale architectuur als het door Hans van der Heijden ontworpen woningblok in de Persoonshaven in Rotterdam (zie inzet). En jonge, beginnende architecten hoeven, anders dan hun succesrijke voorgangers van de Superdutch-generatie, nu niet meer te rekenen op opdrachten van woningbouwverenigingen waarmee ze kunnen doorbreken.'

Bron: De teloorgang van de sociale woningbouw in Nederland

Ik weet niet of het artikel alle details helemaal juist heeft maar de onderliggende tendens lijkt me duidelijk.

Een onderbouwing van de hier (op het forum) veel gehoorde klacht dat sociale woningbouw weinig vernieuwend, mooi of bijzonder meer is, en dat vooral de middelmaat (of minder nog) lijkt te reageren. Bovenop het feit dat sociale woningbouw überhaupt minder interessant geworden is voor diverse bouwgerelateerde partijen, wat resulteert in een 'woningnoodramp'

·
The only way is up
81,844 Posts
Tja, ik roep niet voor niets al jaren dat die verhuurdersheffing afgeschaft moet worden. :(
Doe dat dan desnoods onder voorwaarden zoals een bepaald aantal te bouwen woningen.

·
Registered
Observer
132 Posts
Het Schouwburgplein gaat hoogstwaarschijnlijk weer op de schop. Wellicht gaat Adriaan Geuze hier weer voor worden gevraagd 🤨

Bron: Het geplaagde Rotterdamse Schouwburgplein gaat (weer) op de schop

'Zelden werd een plein zo intensief bediscussieerd, gehaat én bewierookt als het Schouwburgplein. Onder vakgenoten kan het conceptuele ontwerp van Geuze op bewondering rekenen. De maquette werd aangekocht door het Museum of Modern Art in New York als een van de beste tien pleinen ter wereld. Tegelijkertijd zong stadstroubadour Arie van der Krogt in 1997, het jaar van de oplevering:'

Dacht je eindelijk een plein te krijgen midden in je stad, krijg je dat. Want dat plein is veel te glad en de helft is altijd nat. Met dat hout, dat rubber, dat cement, het is toch net alsof je op maandagmiddag bij de Gamma bent. (..) Daar heeft Adriaan Geuze van West 8 heel diep over nagedacht. Straks mag hij voor een paar miljoen, al zijn fouten nog een keertje overdoen.

😁

.

·
Registered
3,442 Posts
Het enige waar ik op hoop is dat ze parkeerplekken er onder opofferen om bomen te kunnen planten, de materialen vervangen door iets aangenamers en praktischer en dat ze de constructie sterker maken waardoor grote evenementen op het plein kunnen

·
Registered
163 Posts
Het zal waarschijnlijk niet gebeuren mede dankzij het dak van de parkeergarage, maar ik hoop op een soort Bryant Park (ligt ook op een verhoging). Het art-deco achtige meubilair dat op de nieuwe Coolsingel komt zou er ideaal voor zijn,

Gewoon simpel: gras, bomen en stijlvol meubilair. Een fijne verblijfsplek en plek voor evenementen op het grasveld.

Het is nu echt een armoedig zooitje waar ik met een grote boog omheen loop, en als ze weer voor een opgefriste versie gaan van het huidige ontwerp zal dat altijd zo blijven.

Trouwens, ooit is de Korte Lijnbaan op zo'n manier aangelegd dat je vanaf het Kruisplein een mooi doorkijkje hebt richting het stadhuis. Onbegrijpelijk dat die plastic vierkante Pathé bioscoop midden op dat plein is komen te staan.. wat zou het toch mooi zijn als die fout ook ooit eens uitgewist kan worden.

·
The only way is up
81,844 Posts
^^ Zo'n park als Bryant zou hier idd geweldig zijn. Maar er mag sowieso wel eens wat aan gedaan worden. Het oogt nu vooral erg rommelig en goedkoop.

·
Registered
19,291 Posts
Helaas moet zo te lezen nog steeds rekening gehouden worden met de te zwak aangelegde garage. Echt grote veranderingen lijken dus niet mogelijk. Ook lijkt Geuze weinig geleerd te hebben als hij aan het eind van het interview zijn ontwerp nog steeds verdedigt en dat kunstgrastapijt afkraakt... ik hoop op een andere architect voor het nieuwe ontwerp.

·
Walk your talk
822 Posts
Het enige waar ik op hoop is dat ze parkeerplekken er onder opofferen om bomen te kunnen planten, de materialen vervangen door iets aangenamers en praktischer en dat ze de constructie sterker maken waardoor grote evenementen op het plein kunnen
Dat is nog niet eens zo'n gek idee: Bomen die het dak niet belasten en 'los' in een bakken staan waarbij de stam begint op het maaiveld van het plein.

·
Registered
Observer
132 Posts
Al elders op het forum, maar dit verdient meer aandacht;

183827

Het museumplein gaat meer 'open' worden, zoals uit dit beeld blijkt.

183830

Met een speelse en organische toevoeging rondom het oude gebouw om het een opener en toegankelijker karakter te geven.
Ook de straat vóór het museum wordt meegenomen in het ontwerp en lijkt afgesloten te worden voor autoverkeer.

183832

Op het eerste gezicht een subtiele uitbeiding met respect naar het oude ontwerp (een van de mooiste gebouwen in Rotterdam naar mijn mening). Dat is positief. Afwachten hoe de uitwerking precies gaat zijn natuurlijk.

·
Illustrateur
13,010 Posts
Gelukkig staat dat de sloop van het mislukte hoekgebouw uit 2003 niet ter discussie. Kan een leuke midrise op de hoek worden.
Entree aan de straat vind ik nog een beetje ongelukkig provinciaal winkelcentrum-uitstraling hebben door het rechte simpele luifel.
Waarschijnlijk bedoeld als iets subtiels, maar oogt zo eerder goedkoop, wat je ook niet wilt. Wellicht is een glooiend groen dak dat omhoog gaat en meer gebogen glas een deel van de oplossing. Dat vormt dan ook meer een brug naar het Depot en is dan ook meer een verbijzondering in de straat dan nu voorgesteld.
Hopelijk wordt het looppad naar het achterste paviljoen ook domerig zwierig zoals de rest van de route, valt nu een ineens uit de toon door de abrupt kaarsrechte vormgeving. Kan een leuke beleving zijn als het een rijk groen tuinontwerp wordt met groenblijvers en seizoensplanten.
Zo te zien hebben ze in de beelden nog geen rekening gehouden met de vergroening van het Museumpark.

·
Registered
155 Posts

·
The only way is up
81,844 Posts
Bas Kurvers over alle projecten en het bouwbeleid:

·
Registered
823 Posts
Ik ben wat sceptisch over het Hofplein. Het groene middenstuk ligt nergens aan een gevel, dus er ligt altijd een barriere in de vorm van een autoweg om er te komen, en het wordt doorsneden door alle tramlijnen die er al liggen.
Ik ben het meest enthousiast over het Blaakpark, dat kan echt een leuke bruisende plek worden. Je heb nu al, met die halve snelweg die er doorheen loopt, best wat drukte op de stoep met wat horeca, de skatebaan geeft al wat reuring. Als de impressies een beetje realiteit worden wordt dit een hele mooie plek voor heel veel mensen om even uit te blazen na/tijdens het winkelen of werken. Winkels en kantoren genoeg in de directe omgeving.
Is het Nelson Mandelapark het park wat in de Rijnhaven gepland is? Ik ben er niet helemaal zeker van met die impressie. Ik ie vooral wat hoogteverschil wat me wat verbaasd en wat ik niet helemaal kan plaatsen.

·
Registered
3,442 Posts
^^ Ik denk juist dat het Hofplein een goed idee is omdat het die zeeen van ruimte wegtrekt bij die gevels. Het is niet voor niets dat ze daar van die verhoogde grasbakken hebben gemaakt, puur als ruimte vullers. Het wordt met de nieuwe invulling interessant om schuin over het hofplijn over te steken. Blijven hangen is dan een stuk gemakkelijker. Dat zie je bij Centraal en Kruispleingarage ook, dat mensen gewoon even gaan zitten op een rand.

Volgens mij is Nelson Mandelapark in de Maashaven. Dat hoogte verschil zit er nu ook al aardig. Gok zeker zo'n 5 meter, plus je daar nog een meter of twee op als uitkijkpunt kijk je toch al over de meeste bomen heen.

2921 - 2940 of 3026 Posts