SkyscraperCity banner

2941 - 2960 of 3018 Posts

·
Registered
43 Posts
Is het Nelson Mandelapark het park wat in de Rijnhaven gepland is? Ik ben er niet helemaal zeker van met die impressie. Ik ie vooral wat hoogteverschil wat me wat verbaasd en wat ik niet helemaal kan plaatsen.
Nelson Mandelapark komt in de Maashaven.

·
Registered
Observer
131 Posts
Misschien lijkt het niet helemaal relevant op Skycrapercity, maar de gevolgen van de in het artikel genoemde bestuurlijke maatregelen hebben wel degelijk betrekking op begrippen als stedelijkheid, aantrekkelijk woonklimaat, stadsontwikkelingen en culturele voorzieningen. Het landelijke cultuurbeleid is enorm in het voordeel van Utrecht en Amsterdam en zeer ten nadele van Rotterdam (en Den Haag, maar Rotterdam is hekkensluiter van de G4 geworden). Merk ook op dat de financiële gelden dus vooral in het voordeel zijn van de hoogopgeleiden en dat de meer diverse stadsdelen juist veel minder geld toegewezen krijgen. Behoorlijk schrijnend eigenlijk, dat een belangrijke Randstedelijke regio (metropoolregio Den Haag Rotterdam) zo achtergesteld wordt ten opzichte van Amsterdam en Utrecht:

'Het motto van dit cultuurplanadvies is „Cultuur dichtbij voor iedereen”. Daar komt weinig van terecht als je ziet hoe het kwaliteitsbegrip wordt gehanteerd bij de verdeling van middelen. Die komen immers terecht bij de categorie van welvarende hoger opgeleide burgers die we met name vinden in steden als Amsterdam en Utrecht. Binnen de G4 zijn Rotterdam en Den Haag de relatief arme steden met minder hoogopgeleiden. Die steden kennen een bruisend cultureel leven, dat niet beantwoordt aan het intellectuele kwaliteitscriterium dat de Raad hanteert.

Speerpunt was het terugbrengen van de verschillen tussen steden en regio, maar:

'Met dit advies ontstaat de paradoxale situatie dat er niet méér geld naar de regio gaat, maar juist meer geld naar de Randstad, in casu naar Amsterdam en Utrecht. Boeiend is wel dat de Raad dit zelf ook constateert waar zij stelt dat er „een grote concentratie van voorzieningen blijft in de Randstad, in het bijzonder in Amsterdam en Utrecht”. En dan volgt een zeer interessante zin: „deze gegroeide situatie is vanwege de daar (in Utrecht en Amsterdam dus) ontstane kwaliteiten ook niet te vermijden”. Als die concentratie voor de Raad klaarblijkelijk onvermijdelijk is, dan kunnen we nu al voorspellen dat Rotterdam het in de volgende ronde helemaal kan vergeten.'

Bron: De landelijke verdeling van kunstgelden is elitair

Daarnaast hebben we met Versbeton als vriend geen vijanden meer nodig, want die concentreren zich alleen op de Rotterdamse context en gaan helemaal voorbij aan deze landelijke achterstelling, terwijl ze daar als kritisch medium veel gunstiger onderzoekswerk kunnen doen voor Rotterdam:

Bron: Het cultuurplanadvies gaat over een Rotterdam dat niet meer bestaat - Vers Beton

·
Martijn1
3,613 Posts
ja is het hofplein en dat is dan een plein waar er veel straten op uitkomen. kruispunt is in mijn beleving echt wat anders hoor..
Zie jij dan nog een verkeersrotonde hierin terug? Ik zie alleen een rond fontein, met daarom allerlei kruisende autowegen, fietspaden en voetgangerspaden.

·
visit the world
7,853 Posts
waar roep ik iets over een rotonde?
het is toch gewoon een heel plein met groen, trams, looppaden, fontein etc...in het nieuwe plan.
juist die rotonde is gelukkig helemaal weg waardoor er meer verblijf- en gebruiksruimte daar ontstaat ipv dat eenzaam fonteintje inklemd tussen veel asfalt. Het is nu een fontein zonder verblijfskwaliteit.

·
Moderator
44,518 Posts
Groosman Architecten heeft een studie gemaakt voor een 70m hoge circulaire houten toren op het eilandje in de Delfse Vaart waar nu Restaurant Chung zit.

Het lijkt geen concreet project, er wordt geen opdrachtgever genoemd. Het ontwerp kan ook nog wel wat verdere uitwerking gebruiken. Maar het is vooral de locatie van de toren die wel interessant is om verder te bestuderen wat daar mogelijk zou kunnen zijn.

·
Registered
1,013 Posts
Misschien lijkt het niet helemaal relevant op Skycrapercity, maar(...) terwijl ze daar als kritisch medium veel gunstiger onderzoekswerk kunnen doen voor Rotterdam:

Bron: Het cultuurplanadvies gaat over een Rotterdam dat niet meer bestaat - Vers Beton
Dank voor plaatsing. Ik had dit nog niet gelezen. Logisch ook, want ik ben een tijd geleden gestopt met het lezen van de dagbladen van de Belgische krantenmagnaat. De reden daarvan doet hier niet terzake. Laat ik het erbij houden dat ik graag objectief geinformeerd en onafhankelijk word. En daar zijn inmiddels andere gremia voor beschikbaar.

Wat dit kunstensubsidieverhaal betreft, denk ik dat je hier als Rotterdam helemaal niet eens aan moet willen meedoen. Je gaat niet op je bedelknieen voor wat centen uit Den Haag. Maak je zsm onafhankelijk van de financien van anderen. We doen in Rotterdam aan jazz, rauwe kunst en andere dingen die de inwoners verkiezen. En als je daar niet van houdt dan hoepel je maar op, om met Martin van Waardenburg te spreken.

Wees blij dat die Raad voor Cultuur vanuit Den Haag niet gaat lopen bepalen wat wij hier wel of niet aan kunst te zien krijgen. Ik zou iedere cent subsidie sowieso per kerende post terug sturen. Het is gvd nog een belediging ook. Alsof wij onze eigen kunst niet kunnen bedruipen. Laat alle kunst die zichzelf niet terugverdient maar naar Mokum ophoepelen.

·
Registered
1,013 Posts
In het ad een aardig overzicht hoe die investering van 233 miljoen besteed gaat worden.

Dit soort plaatjes is altijd verneukeratief. Er staan al veel bomen op die plekken. De boel wordt lekker aangelicht. En bovendien zou je dit alles ook kunnen verwezenlijken met behoud van de rijbanen.

Maar goed, het gaat ook hier om autootje pesten. En daar schiet helemaal niemand iets mee op. Er is immers geen alternatief. Er zijn wat metrolijnen die je van nul naar nergens brengen. Trams die een eeuw doen over een traject. En nu dus ook het opzettelijk creeren van een verkeersinfarct in de binnenstad.

Terwijl iedereen weet dat de toekomst aan de auto is. De elektrische wel te verstaan. Alle innovatie is gericht op de milieuvriendelijke auto. De vervuilers worden nu al buiten de milieuzone gehouden. En straks gaat fossiel eruit. Wat je overhoudt zijn milieuvriendelijke auto's. En met dit soort ingrepen ga je die revolutie onmogelijk maken.

·
Martin
2,466 Posts
Dit soort plaatjes is altijd verneukeratief. Er staan al veel bomen op die plekken. De boel wordt lekker aangelicht. En bovendien zou je dit alles ook kunnen verwezenlijken met behoud van de rijbanen.

Maar goed, het gaat ook hier om autootje pesten. En daar schiet helemaal niemand iets mee op. Er is immers geen alternatief. Er zijn wat metrolijnen die je van nul naar nergens brengen. Trams die een eeuw doen over een traject. En nu dus ook het opzettelijk creeren van een verkeersinfarct in de binnenstad.

Terwijl iedereen weet dat de toekomst aan de auto is. De elektrische wel te verstaan. Alle innovatie is gericht op de milieuvriendelijke auto. De vervuilers worden nu al buiten de milieuzone gehouden. En straks gaat fossiel eruit. Wat je overhoudt zijn milieuvriendelijke auto's. En met dit soort ingrepen ga je die revolutie onmogelijk maken.
hahahaha you must be fun at parties.

Even los van Corona, de RET zit binnen een paar jaar aan het maximum aantal reizigers in de metro. Na de Randstadrail is ook de Hoekse Lijn behoorlijk succesvol (en dan gaat tie nog niet eens naar t strand nu). Elektrische fietsen zijn niet aan te slepen. Overal komt je (elektrische) deelscooters tegen. RET investeert flink in het elektrificering van het hele wagenpark. Ja fossiel gaat eruit idd, maar zolang een groot deel van de auto-industrie achter de rest van de wereld aanhobbelt, is de rest al weer met de volgende stap bezig. Kortom, de revolutie waar je het over hebt, is al lang en breed ingezet, alleen wel buiten het traditionele blik.

·
Registered
2,718 Posts
Eens met Vesica en Le Clochard. En als er een stad is die wel een onsje minder auto kan hebben is het Rotterdam wel. Dit weekend weer met stijgende verbazing zitten kijken naar het aantal volidioten die het nodig vinden om, onder invloed van lachgas of niet, het een goed idee vinden om met 100 kilometer per uur over een stadsstraat te scheuren. Echt, dat gaat nog een keer tot een paar doden leiden.

·
Registered
76 Posts
Het zou mij een goed idee lijken als ze de tram niet langer via de lijnbaan laten rijden maar over de Westblaak. Daar is in de nieuwe plannen dan toch meer ruimte voor. En als de autotunnel toch niet meer wordt gebruikt laat de tram dan door deze tunnels rijden. Daar zou het beursplein en de van Oldenbarnevelt straat ook van opknappen.

·
Registered
4,527 Posts
^^ Eens over de tram over de Lijnbaan/Oldenbarneveltstraat, dat is en blijft een ongewenst zooitje. Maar dat kruispunt waar de tunnel onderdoor gaat wordt op dit moment opnieuw ingericht voor een behoorlijke hoop euro's, dus verwacht daar maar geen andere verkeerssituatie de komende 20 jaar.

·
Registered
76 Posts
^^ Eens over de tram over de Lijnbaan/Oldenbarneveltstraat, dat is en blijft een ongewenst zooitje. Maar dat kruispunt waar de tunnel onderdoor gaat wordt op dit moment opnieuw ingericht voor een behoorlijke hoop euro's, dus verwacht daar maar geen andere verkeerssituatie de komende 20 jaar.
Eens maar het kruispunt hoeft ook niet te worden aangepast. Volgens de nieuwe vergroeningsplannen van de gemeente voor de Westblaak/Blaak komt de tunnel te vervallen en gaat de Blaak/Westblaak ook terug naar 2x 1 rijbaan. In dat geval zeg ik laat die tunnel en gebruik hem voor de tram en trek deze over de Westblaak door naar Eendrachtsplein. :)

·
visit the world
7,853 Posts
plaatjes van de nieuwbouw langs de boezemweg bij het AD

Woonblok De Boezem aan de Boezemweg. © Waaijer Projectrealisatie / De Zwarte Hond

·
Registered
805 Posts
In de welstandscommissie waren vandaag nog wel een aantal projecten waar ik nieuwsgierig naar ben.

Opbouw op Schiedamse Vest 89?

4.2 Schiedamse Vest 89, Centrum (1e commissiebespreking) (rijksmonument) (15 min) 12:20
Omschrijving: Opbouw
Ontwerp: DSA B.V.
Dossier: OLO 4815881 (conceptaanvraag)

Op de oude Daniel den Hoed locatie komen 243 woningen!

4.3 Groene Hilledijk, Feijenoord (1e commissiebespreking) (15 min) 12:35
Omschrijving: Zuiderhof; Herontwikkeling voormalig Daniel den Hoed locatie naar 243 woningen
Ontwerp: Van Wilsum Van Loon Architectuur en Stedenbouw B.V. & Architektenkombinatie Bos Hofman B.V. Dossier: OLO 5205309 (conceptaanvraag)

Aan de Rubroekstraat wordt gesloopt en komen 60 nieuwe woningen!

4.6 Rubroekstraat, Kralingen-Crooswijk (1e commissiebespreking) (15 min) 13:20
Omschrijving: Sloop en nieuwbouw 60 woningen
Ontwerp: EGM Architecten
Dossier: OLO 5239145 (conceptaanvraag)

Aan de Sophiakade komen 28 nieuwe appartementen en wordt no 1-6 gesloopt? Weer een 'Weg naar Kralingen' gedeelte?

4.7 Sophiakade 1-6, Kralingen-Crooswijk (1e commissiebespreking) (15 min) 13:35
Omschrijving: Nieuwbouw 28 appartementen
Ontwerp: Venster Architekten B.V.
Dossier: OLO 5102097 (conceptaanvraag)

2941 - 2960 of 3018 Posts