SkyscraperCity banner

2981 - 3000 of 3105 Posts

·
Registered
Observer
161 Posts
Rotterdam sloopt wat het moet behouden en houdt wat het moet slopen;

Bron: Vastgoedmarkt

'Het verhaal van de Bloklandstraat is exemplarisch voor een groot, maar stil drama dat zich in Rotterdam aan het voltrekken is. Woningcorporaties zien zich genoodzaakt te verduurzamen en daarbij tegelijkertijd op de kosten te letten. ‘Ingewikkelde’ en dus dure renovaties zien zij daardoor niet zitten. Slopen en nieuwbouw is dan de goedkoopste optie. Jammer genoeg betreffen die ‘ingewikkelde’ panden vaak schaarse, vooroorlogse panden die de historische ziel vormen van de stad. Afgrijselijk lelijke appartementenblokken die in haastige spoed door de wederopbouwers en stadsvernieuwers in Rotterdam zijn neergekwakt worden juist ontzien door de sloopkogel. Op die manier behoudt Rotterdam wat het moet slopen, en sloopt het wat de stad zou moeten behouden.'

(...)

'Ook in de jaren 80 werden veel fraaie, voorloorlogse gebouwen platgegooid in het kader van de ‘Stadsvernieuwing’, daardoor door Rotterdammers gekscherend ‘Stadsvernieling’ genoemd. In de plaats kwamen goedkope, sociale huurflats die weliswaar betaalbaar waren voor arme Rotterdammers maar die het aangluren niet waard zijn.
Het resultaat van die ongeremde na-oorlogse sloopzucht is dat Rotterdam op dit moment nog maar vijftien traditionele koopmanshuizen uit de zeventiende en achttiende eeuw telt. Deze panden hebben in de tijd van de wederopbouw vier (!) sloopverordeningen overleefd. Eén van de panden, aan de Rechter Rottekade, herbergt unieke fresco’s van de gebroeders Elias. De gedachte aan wat de sloopkogel dus allemaal niet heeft overleefd, is voor iedereen met enig historisch besef ondraaglijk.'

·
Registered
1,997 Posts
^^
De spijker op z'n kop.
De goedkope rommel blijft staan (Lijnbaandozen, Lijnbaanflats, Hoogstraat) en prachtige panden worden nog steeds gesloopt of goedkoop opgetopt.
Er zijn natuurlijk wat dieptepunten zoals dat prachtige theater op de huidige Lijnbaan of de Koninginnenkerk, maar nog niet zo lang geleden waren we ook
Voorkomen door mensen die in opstand kwamen, niet Welstand die helemaal weg is van wederopbouw en waar zelfs nieuwbouw aan moet refereren.

·
Registered
3,482 Posts
^^ Of op zijn minst behoud van de gevel. Als je kijkt voor wat voor prijzen deze nieuwbouwwoningen gaan kan ik je garanderen dat er genoeg marge is om dat toe te staan.

·
The only way is up
82,400 Posts
^^ Dat zou ook kunnen maar dan kom je natuurlijk in prijsklassen terecht waar geen sprake meer is van sociale bouw. Mag dat dan nog met alle regentjes voor de corporaties of moet je het dan maar particulier doen? (als kluswoningen bijvoorbeeld)

Het wordt idd tijd dat het stadhuis en welstand eens opgeschoond worden van alle wederopbouw-adepten.

·
Registered
12,136 Posts
Wat mij betreft komt er een subsidie om panden met funderingsproblemen op te knappen. Dit mag never nooit een reden zijn om rücksichtloos de sloophamer door de overgebleven historische panden te halen.
Ik vind ook dat Rotterdam het aan haar geschiedenis verplicht is om een funderingsfonds op te richten zodat we niet steeds historische gevels slopen voor minder 'omdat de fundering niet te redden is'. Haal je het risico uit de markt en kan je er tegenover zetten dat het volledige budget daardoor naar stijlvolle renovatie kan.

·
The only way is up
82,400 Posts
Historisch! Erasmus Universiteit naar Zuid voor kansengelijkheid én als toeristentrekker
De Erasmus Universiteit steekt de Maas over om op Zuid een beeldbepalende campus te openen, samen met de Hogeschool Rotterdam en Codarts. Het iconische gebouw moet massa’s toeristen naar de stad trekken, de werkgelegenheid én de kansengelijkheid op de Linker Maasoever vergroten.

..

De afgelopen maanden is onderzoek gedaan naar de meest geschikte plek voor deze Cultuurcampus. Daar is het Charloisse Hoofd uit gekomen, op steenworp afstand van de Maashaven waar de gemeente een park aan gaat leggen.
..

·
Registered
866 Posts
^^ik vind dit heel mooi nieuws! De plannen lijken ook groots en het is een mooie samenwerking met ook een Codarts.

Daarnaast veel ambitie voor de architectuur en voor een goede OV verbinding (10min vanaf CS).

Mooie ontwikkeling!

·
Registered
92 Posts
Historisch! Erasmus Universiteit naar Zuid voor kansengelijkheid én als toeristentrekker
De Erasmus Universiteit steekt de Maas over om op Zuid een beeldbepalende campus te openen, samen met de Hogeschool Rotterdam en Codarts. Het iconische gebouw moet massa’s toeristen naar de stad trekken, de werkgelegenheid én de kansengelijkheid op de Linker Maasoever vergroten.

..

De afgelopen maanden is onderzoek gedaan naar de meest geschikte plek voor deze Cultuurcampus. Daar is het Charloisse Hoofd uit gekomen, op steenworp afstand van de Maashaven waar de gemeente een park aan gaat leggen.
..

Zou dit dan een voorzichtig bewijs zijn dat die cirkellijn van de metro er komt? Universiteit Woudestein - Feyenoord City - Zuidplein - Universiteit Campus 2 - Dijkzigt.

Of ben ik nu maar wild aan het speculeren ;)

·
Registered
71 Posts
Het terrein van van Leeuwen heeft een aardige oppervlakte. Daar kan je best wat moois ontwikkelen. Als van der Most tegelijkertijd eindelijk klaar is kunnen de studenten tussen de colleges door ook nog eens naar de speeltuin. Wat wil je nog meer!?

·
Registered
2,117 Posts
Wat een treurig uitgangspunt eigenlijk. Als alumnus zie ik dat de EUR in haar berichtgeving veel drukker is met 'wokeness' dan met wetenschap helaas.

Deze opmerkingen van nota bene een wethouder zegt dat we het dieptepunt nog niet bereikt hebben;

"Kasmi gelooft erin dat opgroeiende kinderen die een indrukwekkende universiteit om de hoek hebben zitten, sneller geneigd zijn om later te gaan studeren"

"Hoe mooi is het dan als de jongeren de brug niet meer over hoeven om naar de middelbare school te gaan, maar ook niet meer om te studeren"

Nu snap ik ook wel dat Kasmi niet in de gemeenteraad zit vanwege zijn intellectuele diepgang, maar als hij werkelijk denkt dat 'mensen van Zuid' niet gaan studeren omdat tien minuten in de metro een onoverkomelijke barrière vormt, is de man ook nog eens heel erg weg van de realiteit.

·
Registered
38 Posts
Zou dit dan een voorzichtig bewijs zijn dat die cirkellijn van de metro er komt? Universiteit Woudestein - Feyenoord City - Zuidplein - Universiteit Campus 2 - Dijkzigt.

Of ben ik nu maar wild aan het speculeren ;)
Iemand enig idee van welke architectonische iconen ze in Kaapstad, Parijs en Marseille inspiratie opdoen?

·
Martijn1
3,698 Posts
Wat een treurig uitgangspunt eigenlijk. Als alumnus zie ik dat de EUR in haar berichtgeving veel drukker is met 'wokeness' dan met wetenschap helaas.

Deze opmerkingen van nota bene een wethouder zegt dat we het dieptepunt nog niet bereikt hebben;

"Kasmi gelooft erin dat opgroeiende kinderen die een indrukwekkende universiteit om de hoek hebben zitten, sneller geneigd zijn om later te gaan studeren"

"Hoe mooi is het dan als de jongeren de brug niet meer over hoeven om naar de middelbare school te gaan, maar ook niet meer om te studeren"

Nu snap ik ook wel dat Kasmi niet in de gemeenteraad zit vanwege zijn intellectuele diepgang, maar als hij werkelijk denkt dat 'mensen van Zuid' niet gaan studeren omdat tien minuten in de metro een onoverkomelijke barrière vormt, is de man ook nog eens heel erg weg van de realiteit.
Hoe weet jij zo zeker dat de brug inderdaad niet vaak een letterlijke en figuurlijke barrière vormt voor een deel van het potentieel aan studenten op Zuid? Ook al ligt er een metro, vele scholieren wonende op Zuid gaan ook naar de lagere, middelbare en Mbo-scholen aldaar. Maar waar ben je nou werkelijk op tegen? Dat de EUR de oversteek maakt? Of de taal die men gebruikt je niet aanstaat? Je post komt me nogal 'boos' over als alumnus.

·
Registered
2,117 Posts
Hoe weet jij zo zeker dat de brug inderdaad niet vaak een letterlijke en figuurlijke barrière vormt voor een deel van het potentieel aan studenten op Zuid? Ook al ligt er een metro, vele scholieren wonende op Zuid gaan ook naar de lagere, middelbare en Mbo-scholen aldaar. Maar waar ben je nou werkelijk op tegen? Dat de EUR de oversteek maakt? Of de taal die men gebruikt je niet aanstaat? Je post komt me nogal 'boos' over als alumnus.
Als de Maas werkelijk een barrière is om aan de EUR te gaan studeren (als je die mogelijkheid zou hebben!) weet ik vrij zeker dat wetenschappelijk onderwijs inderdaad niets voor je is.

Ik weet ook niet zeker of je zit te trollen met je "lagere, middelbare en Mbo-scholen..." maar ik hoop toch wel dat je weet dat aan een universiteit meer wordt verwacht dan op tijd komen en de absentielijst aftekenen..

Maar goed, ik ga met je mee, blijkbaar is de Maas inderdaad de remmende factor om een potentieel aan nobelprijswinnaars aan te boren en er volgt een massale instroom in het nieuwe icoon op Zuid. En dan, blijk je ook nog naar de UB te moeten, de horror, weer staat die kutrivier (en dat kwartiertje fietsen) wetenschappelijk succes in de weg. En dan? De UB ook maar verplaatsen, en alle kantoren van de faculteiten, de tentamenzalen?
(de mogelijkheden voor studeren in het buitenland kunnen we in ieder geval wel in Kralingen achterlaten... ;) )

Je ziet waar ik heen wil, de kracht van een campus zit hem in de concentratie van voorzieningen, als je dat uit elkaar trekt wordt de som der delen minder.
Sommige faculteiten aan de EUR genieten wereldfaam en trekken studenten uit alle windstreken. Ook Rotterdam ZUID heeft deze universiteit op steenworp afstand, Kasmi schijnt niet te beseffen dat die weelde ook voor die mensen beschikbaar is en daar doet een kwartiertje fietsen niets aan af.

Ik zie dit project ook meer in het rijtje van; geen mannelijke sollicitanten meer aan de universiteit van Eindhoven, gendergelijkheid op de wc's bij de universiteit Utrecht (maar wel een gescheiden 'stilteruimte') petities tegen wetenschappers met afwijkende meningen. De EUR lijkt mee te willen doen aan een wedstrijdje deugen en dat vind ik oprecht jammer en doodzonde.

·
Registered
71 Posts
Je ziet waar ik heen wil, de kracht van een campus zit hem in de concentratie van voorzieningen, als je dat uit elkaar trekt wordt de som der delen minder.
Sommige faculteiten aan de EUR genieten wereldfaam en trekken studenten uit alle windstreken. Ook Rotterdam ZUID heeft deze universiteit op steenworp afstand, Kasmi schijnt niet te beseffen dat die weelde ook voor die mensen beschikbaar is en daar doet een kwartiertje fietsen niets aan af.

Ik zie dit project ook meer in het rijtje van; geen mannelijke sollicitanten meer aan de universiteit van Eindhoven, gendergelijkheid op de wc's bij de universiteit Utrecht (maar wel een gescheiden 'stilteruimte') petities tegen wetenschappers met afwijkende meningen. De EUR lijkt mee te willen doen aan een wedstrijdje deugen en dat vind ik oprecht jammer en doodzonde.
Ach kom op. De noodzaak is er niet, akkoord. Dit plan doet echter niets af aan een campus waar al tienduizenden studenten komen. Het gaat hier in totaal om 2.500 studenten. Dit moet dan ook nog verdeeld worden over 3 instituten. Je bent hier echt aan het overdrijven. Daarnaast is het wel ok dat het Erasmus de oude gemeente Bibliotheek aan de Pannenkoekstraat voor miljoenen verbouwd om het laten renderen als een cashcow? Met dit plan dragen ze tenminste bij aan de ontwikkeling van een stadswijk, terwijl de uni net zo goed alleen kan blijven cashen van internationals. Dit plan gaat hopelijk leiden tot positieve ontwikkeling van een stadsdeel dat het nodig heeft en zij krijgen er zelf een beetje prestige voor terug.

·
alomtegenwoordig
10,982 Posts
Als de Maas werkelijk een barrière is om aan de EUR te gaan studeren ...
Neem het toch allemaal niet te serieus! Alsof de initiators zelf in die wakker-onzin zouden geloven. De wakker-trein rijdt momenteel door het land, dus beter maak je daar even gebruik van. Volgend jaar is het misschien weer de stikstof- groen!- of klimaattrein waar je op moet springen om dingen te realiseren. Zo wat?

Voor mij is ELK excuus goed genoeg om weer iets iconisch in onze stad neer te poten. En als dat ook nog eens een extensie van de metro mocht opleveren. Wauw!.

·
Martijn1
3,698 Posts
Als de Maas werkelijk een barrière is om aan de EUR te gaan studeren (als je die mogelijkheid zou hebben!) weet ik vrij zeker dat wetenschappelijk onderwijs inderdaad niets voor je is.

Ik weet ook niet zeker of je zit te trollen met je "lagere, middelbare en Mbo-scholen..." maar ik hoop toch wel dat je weet dat aan een universiteit meer wordt verwacht dan op tijd komen en de absentielijst aftekenen..

Maar goed, ik ga met je mee, blijkbaar is de Maas inderdaad de remmende factor om een potentieel aan nobelprijswinnaars aan te boren en er volgt een massale instroom in het nieuwe icoon op Zuid. En dan, blijk je ook nog naar de UB te moeten, de horror, weer staat die kutrivier (en dat kwartiertje fietsen) wetenschappelijk succes in de weg. En dan? De UB ook maar verplaatsen, en alle kantoren van de faculteiten, de tentamenzalen?
(de mogelijkheden voor studeren in het buitenland kunnen we in ieder geval wel in Kralingen achterlaten... ;) )

Mwah, ik zit niet te trollen en ik vind je reactie redelijk overtrokken. Het lijkt bijna persoonlijk voor je. En ik ben ook student aan de EUR, by the way. En de meeste uni-studenten worden geen Nobelprijswinnaars. Daarnaast vind ik je opmerking over het wel of niet aftekenen van een absentielijst en op tijd komen nogal hooghartig.
De campus op Woudestein is heel groot, heeft veel voorzieningen, prima. Erasmus Universiteit heeft ook een academie, zoals je weet, op Hoboken. Mag dat dan wel, omdat het een medische faculteit is? Is 'deugen' ineens het slechtste dat een mens kan doen, nog erger dan mensen vernederen, pesten en te minachten? Ik dacht toch altijd dat je goed moest doen, dan ontmoet je ook goed. Dat heet in bepaalde kringen heel vies 'deugen'. Je ziet waar ik naar toe wil, ik begrijp gewoon werkelijk niet waarom je zo van leer trekt over dit initiatief.

2981 - 3000 of 3105 Posts