SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam: Projectenoverzicht

1M views 5K replies 273 participants last post by  Bouwput 
#1 ·
Een actueel overzicht van de Rotterdamse projecten is te vinden op: hoog500
 
#6 ·
ik ben dus niet de enige die niets ziet. Ik ging er vanuit dat het aan de 'Great Firewall of China' lag, die wil nog weleens hostingssites blokkeren. Nog even geduld hebben dan, ben erg benieuwd naar het overzicht. Altijd een mooi moment omdat er altijd mooie projecten instaan die ik over het hoofd gezien had.
 
#8 ·
^^Ben er uiteraard mee bezig, maar er zijn wat andere klusjes die even wat tijd innemen en een weekendje Düsseldorf bespoedigd de zaak ook al niet ;)

Als de weermannen de komende 2 weken even meewerken met een beetje redelijk weer dan kan ik ook van de afgelegen projecten even wat foto's maken en dan moet het voordat de maand februari begint wel gelukt zijn het overzicht weer zo compleet mogelijk te krijgen.

@Vesica: Bedankt. Er mist inderdaad hier en daar nog wat, deze is daar eentje van.
 
#12 ·
#15 · (Edited)
Stad maken

Het ziet er op het eerste oog aardig uit en weet zich een goede plek te vinden in de sfeer van Noord, maar:

2 verdiepingen en een kap is niet echt het stedelijke wonen dat bij het stedelijk wonen hoort.
En goede hoeken ontwerpen is ook nog niet echt ons ding, want het zijn nog steeds vier rijtjes.
Ik voel me als stedenbouwkundig ontwerper bijna genoodzaakt om hier een afstudeerproject te maken over goede gezinswoningen.
En dan niet te vervallen in onze standaard typologieën, waarvan het rijtjeshuis bijna altijd het enige vanzelfsprekende antwoord lijkt te zijn. Rotterdam moet zich onderhand tot doel maken te groeien, want met dit soort verdunningen kunnen we misschien straks eerst de tram en metro gaan opdoeken uit gebrek aan draagvlak.
Zo erg is het gelukkig nog niet, want afgelopen jaar deed Rotterdam het verrassend goed, maar hopelijk zet die groei nu wel door!

Koop het boek 'Der Eckgrundriss' von Stadhäuser van Niggli, een boek vol stedelijke blokken met mooie hoekoplossingen.
 
#18 ·
^^

Conflict over Cooltower ontwerp bijgelegd

Casanova+Hernandez hebben in 2010 de prijsvraag gewonnen voor het ontwerp van de Cooltower.

Onderhandelingen tussen BAM en Casanova+Hernandez hebben toen niet tot samenwerking geleid.

Daarna hebben BAM en Kokon afbeeldingen van het ontwerp van casanova+Hernandez openbaar gemaakt. BAM en Kokon erkennen dat daarmee inbreuk is gemaakt op de auteursrechten van Casanova + Hernandez. Partijen hebben nu hun meningsverschil daarover bijgelegd. Zodra de ontwikkelingen voor de Cooltower worden hervat, zullen partijen zich inspannen om het ontwerp van Casanova+Hernandez alsnog te realiseren.

Casanova+Hernandez, BAM Woningbouw en Kokon
http://www.decooltower.nl/index.html

Dit staat op hun site.
Wie weet. Het is hopen op die eerste berichten.
 
#30 ·
Dat is dus 4 keer minsten 30 meter te weinig. Weer die 70 meter grens... Daar word je niet vrolijk van. In het baankwartier zou je minsten 1 keer 150 meter hoog willen. Daar wil ik best 1 keer 70 meter voor inruilen, misschien wel 2! ;)

Bijzonder dat ze stedenbouwkundige schetsen en bezonningsstudies aan het maken zijn. Die zijn de afgelopen 13 jaar al meerdere keren gemaakt en de regels in het nieuwste bestemmingsplan zijn volgens mij heel helder met wat er kan en mag hier. Gewoon uitwerken die hap lijkt me, stedenbouwkundig valt er weinig meer te onderzoeken.
 
#27 ·
@Vescia:

Het is een mondelinge bron, nl. 'Iemand' van stadsontwikkeling. Ik kan je geen bewijs laten zien dat hij dat werkelijk heeft besproken in een overleg waar ik aanwezig was :). De locatie is dus achter Schiedamsedijk gelegen tussen de Schilderstraat en Ketelaarstraat (Dus logischerwijs Schiedamsevest of Baan). Het project zit nu in de stedenbouwkundige schets-fase met bezonning- en volumestudies enzo. Behalve de locatie en 4 volumes weet ik er verder weinig vanaf.

PS: Sorry dat ik nu heel cool loop te doen over een bron bij de gemeente. Maar ik vond het gaaf om te horen dat er best wel leuke ontwikkelingen aan zitten te komen.
 
Top