SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam, 'Quality of Life' en buitenruimte?

6620 Views 42 Replies 18 Participants Last post by  SkyBridge
Zogenoemde 'Quality of life' is erg bepalend voor de aantrekkingskracht van steden op bedrijven en bewoners. Het is dus van belang dat de 'quality of life' van de stad zo hoog mogelijk is.

Behalve het klimaat is hier heel veel aan te doen, en Rotterdam is dan misschien qua setting niet zo mooi als bijvoorbeeld een Vancouver, de stad heeft toch een behoorlijk mooie ligging te bieden.

Wat heeft Rotterdam volgens jou nodig om de 'quality of life' verder te verhogen?

Volgens mij is er al veel kwaliteit aanwezig. De gezondheidszorg is op hoog niveau. Er is veel groen van hoge kwaliteit voorhanden in en om de stad. (ik denk dan aan Kralingse Plas, Rotte Meren, Midden Delfland, Zuiderpark). Het cultuuraanbod is behoorlijk maar kan wel wat beter nog. Het openbaar vervoer is al op een internationaal gezien zeer hoog niveau, evenals het fietspaden netwerk.

Wat verder van belang is is een groot en verscheiden aanbod aan restaurants en winkels. Hierin worden nu grote stappen gezet maar extra versterking is zeker welkom, zeker ook in het wat hogere en meer exclusieve segment. Rotterdam ontwikkeld de laatste jaren een imago van een eetstad, en dit moet zeker verder doorgroeien!

Maar de grootste stap die Rotterdam moet zetten (en wat ook de andere elementen zal helpen) is de kwaliteit van de buitenruimte in de binnenstad. Deze moet mooier, duurzamer, exclusiever en vaak groener! De verblijfskwaliteit moet echt een enorme stap voorwaarts maken. Gelukkig wordt hier nu hard aan gewerkt. Als het huidige college niet teveel hierop gaat beknibbelen kan Rotterdam daarmee over 4 jaar heel ver zijn. Dan kan de binnenstad voor alle Rotterdammers echt een plek zijn waar je naartoe gaat voor vermaak, en niet alleen maar puur om te shoppen.

Delen jullie mijn gevoel dat Rotterdam het dan (na de kwaliteitsslag in de buitenruimte) gewoon heel goed doet internationaal gezien op de 'quality of life?' Of zijn er meer zaken die nog (veel) beter moeten?
See less See more
1 - 20 of 43 Posts
De twee zaken die ik persoonlijk het belangrijkst vind, maar die ik ook van leken en professionals het meest hoor, zijn:

1) Fijnmazig netwerk van kleinschalig programma
De straten in Rotterdam werken als barrières, of beter gezegd verkeersmachines. Is het geen doorgaand verkeer, dan is het de enorme parkeerdruk. Voorzieningen zijn grootschalig van opzet en zeer gefragmenteerd. 'Quality of life' houdt ook in dat je aantrekkelijke looproutes hebt, waar steeds wat nieuws te zien is (diversiteit). In Rotterdam zie je enerzijds nog teveel functiescheiding, anderzijds te weinig looproutes en kleinschalige voorzieningen.

2) Aantrekkelijkheid aan de winnende hand
Lelijke stukjes horen bij de stad, maar in Rotterdam stralen complete stukken centrum uit dat niemand er ook maar iets om geeft. Sociale woningbouwblokken waar de stalen balkons vanaf roesten, druipvlekken op trespa, vuil op straat en in het stadswater (!), blinde muren, grijze stoeptegels op de nummer 1 boulevard, en ga zo maar door. Een klinische stad is geen stad, maar zo treurig als de optelsom nu is, is absoluut geen 'Quality of life' in te ontdekken.
See less See more
^^Helemaal mee eens, alhoewel zoals je al zegt de stad wel een enorme inhaalslag aan het maken is moet er nog veel gebeuren:)
Rotterdam heeft inderdaad al aardig wat te bieden. De armoedige buitenruimte wordt inmiddels ook flink aangepakt.

Wat ik echter jammer vindt, is dat de mensen op straat zo nietszeggend zijn (dan heb ik het uiteraard over het voorkomen van mensen).
Ik zou tegen de Rotterdammers willen zeggen: trek op kantoor gewoon een net pak aan ipv die C&A of The Sting vrijetijdskleding.
See less See more
^ Helemaal mee eens.
Al vind ik dat écht een Nederlands probleem, niet per sé Rotterdams. Kijkend naar het aanbod aan kledingwinkels kun je hier ook al e.e.a. uit concluderen. Dat doen onze zuider- en oosterburen toch een stuk beter.
@ Sol

Er zit heel veel tussen een pak en vrijetijdskleding van de C&A hoor. Op bijzondere momenten na zul je mij niet snel in pak zien, maar wel in mooie en/of bijzondere kleding.

Maar dat is een beetje offtopic. ;)

@ Skybridge

Je noemt een aantal 'details' als het gaat om bruisend stedelijk leven. Maar Quality of Life is natuurlijk veel meer dan een levendige binnenstad.
See less See more
^ Die levendige binnenstad lijkt me toch wel de spil van de 'Quality of Life'. Ongeacht waar mensen in de desbetreffende stad wonen (ruime buitenwijk, stadswijk, centrum) of met welke reden, het karakter van de binnenstad maakt het verschil met wonen in een kleinere (satelliet-) stad.
Je noemt zelf al veel dingen op die Rotterdam wél heeft om het de bewoners naar de zin te maken, maar juist die levendige binnenstad ontbreekt nog zo erg.
See less See more
Ik denk ook dat rotterdam op dit moment voldoende kwaliteiten heeft, maar die op dit moment niet voldoende tot hun recht komen. het zal al enorm schelen wanneer rotterdam, of de binnenstad groener wordt. dit groen (ik bedoel dan bomen) kan een niet aantrekkelijk stukje stad al stukken leefbaarder maken.

ten tweede denk ik inderdaad dat de routes niet duidelijk zijn, mensen van buiten de stad kennen de lijnbaan etc wel maar straten als de van Oldenbarnevelt straat etc zijn hun niet bekend. de meent bereik je per toeval en het scheepsvaartkwartier moet je kennen om er te geraken. logische routes zouden dus uitkomst bieden. ook heb ik eens gedacht aan een stads plattegrond waar in aangegeven staat waar de moderne en waar de historische gedeeltes zijn, bijvoorbeeld in kleur, dit zou je kunnen versterken door verschillende soorten bestrating: de nieuwe grijze natuursteen voor de moderne binnenstad en rode klinkers voor de historische gedeeltes zoals de westersingel.

Wat ik nu zie is dat dit nogal verschilt: de Oude binnenweg is bestraat met rode klinkers terwijl de Mauritsweg ( ook historisch) bestraat is met de mooie grijze natuurstenen. ik denk echt dat mensen op die manier begrijpen en de verschillen zien, het is dan meer tastbaar en je kan een historische route volgen of juist de moderne.

Verder denk ik dat er in Rotterdam genoeg leuke winkelstjes te vinden zijn ( ik zeg het al te vinden zijn, je moet er naar zoeken) mijns inziens zou het goed zijn om ook in de bekende routes zoals de lijnbaan verschil aan te brengen, diversieteit aan winkels en er daarna voor te zorgen dat mensen ook de onbekende routes belopen.

Ik vind dat de binnenstad niet lelijk is maar wel op sommige plekken onleefbaar, zo loop je in een groene omgeving en een straat verder loop je in een grauw, boomloos gedeelte. ( ik hoop dat jullie begrijpen wat ik als leek bedoel..
See less See more
De spil wil ik het niet noemen, de spil zijn een goede woning en een goed voorzieningenaanbod. Dat is breder dan een levendige binnenstad, dat is namelijk een deel van de voorzieningen, en dat deel is inderdaad nog niet helemaal op orde.

Alle fysieke ingrepen die we noemen zijn enkel dragers waarmee vervolgens invulling gegeven kan worden aan die quality of life.
See less See more
^ Helemaal mee eens.
Al vind ik dat écht een Nederlands probleem, niet per sé Rotterdams. Kijkend naar het aanbod aan kledingwinkels kun je hier ook al e.e.a. uit concluderen. Dat doen onze zuider- en oosterburen toch een stuk beter.
Ligt dat niet voor een groot deel aan de bevolkingssamenstelling en hun smaak?

Met jaTOCHnietDAN eens dat er duidelijkere routes moeten zijn. Alle horeca/uitgaansgebieden zijn nu nogal versnipperd.
See less See more
De spil wil ik het niet noemen, de spil zijn een goede woning en een goed voorzieningenaanbod. Dat is breder dan een levendige binnenstad, dat is namelijk een deel van de voorzieningen, en dat deel is inderdaad nog niet helemaal op orde.

Alle fysieke ingrepen die we noemen zijn enkel dragers waarmee vervolgens invulling gegeven kan worden aan die quality of life.
Sorry, hier worden we het echt niet eens. Ik zou ze toch echt anders rangschikken. In steden met een vitale binnenstad (met als onderdeel een goed voorzieningenaanbod) nemen mensen veelal genoegen met kleinere woningen in slechtere staat dan in steden met een middelmatige binnenstad. Mensen nemen het voor lief. Gaan gerust in Osdorp in een portiekflat wonen - die leuke binnenstad biedt voldoende kwaliteit in hun leven. Als een goede woning volstaat, kun je in elke kleine tot middelgrote stad terecht.
See less See more
^ Helemaal mee eens.
"Boehoehoe we zijn geen metropool want mensen lopen in kleding van the Sting..." :eek:hno:

Mogen die mensen dat misschien zelf bepalen?

De kledingkeuze van de inwoners is echt wel het laatste waar Rotterdam wat aan moet doen om een betere quality of life te bieden. Begin met het terugdringen van de florerende misdaad in grote delen van de stad, pak de stedenbouwkundige en architectonische blunders uit met name de jaren tachtig keihard aan, investeer in de openbare ruimte, enz.

Daarnaast zou het kunnen helpen als de welstandscommissie meer macht zou krijgen (+ uit meer leden zou bestaan, zodat machtsmisbruik voorkomen wordt). Als je kijkt naar een Wijnhaeve, Cité, enz., dat is de jaren-tachtig-meuk van de 21ste eeuw. Daar had keihard tegen opgetreden moeten worden, eventueel door middel van boetes.
See less See more
^ Kledingkeuze is een facade, waarachter wel iets schuilt. Bijvoorbeeld de aanwezigheid en zichtbaarheid van de creatieve klasse. In steden waar de creatieve klasse floreert zie je een verscheidenheid aan modestijlen, trends, experimenten, etc.
Je kunt dat ook niet van bovenaf opleggen - het ontstaat.

Geheel in lijn met de statistieken is het ook echt iets wat in Rotterdam (overigens ook Amsterdam) niet het straatbeeld bepaalt, maar op bepaalde plekken gebeurt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Antwerpen en Berlijn.

Ik denk niet dat een machtigere welstandscommissie de oplossing is. Nog meer sturing is niet waar het aan ontbreekt, het is meer de mentaliteit en de macht van grote ondernemingen/ontwikkelaars in deze stad i.c.m. de lage prijzen. Je krijgt waar je voor betaalt - kan je wel honderd regels erop afsturen, maar dan wordt er gewoon niets meer gebouwd.
See less See more
Sorry, hier worden we het echt niet eens. Ik zou ze toch echt anders rangschikken. In steden met een vitale binnenstad (met als onderdeel een goed voorzieningenaanbod) nemen mensen veelal genoegen met kleinere woningen in slechtere staat dan in steden met een middelmatige binnenstad. Mensen nemen het voor lief. Gaan gerust in Osdorp in een portiekflat wonen - die leuke binnenstad biedt voldoende kwaliteit in hun leven. Als een goede woning volstaat, kun je in elke kleine tot middelgrote stad terecht.
Dat mensen iets voor lief nemen wil niet zeggen dat dat dan ook kwaliteit is. Overigens is de kwaliteit van de woningen in de binnenstad van Amsterdam natuurlijk hoger dan in Rotterdam. Oppervlakte heeft daar eigenlijk niet zoveel mee te maken. Zonder al die hoge kwaliteit woningen zou Amsterdam lang niet zo levendig en vitaal zijn. Een hoogwaardig woning-aanbod is toch echt de basis.

En bovendien, heel veel mensen wonen in een kleine tot middelgrote stad, en dat volstaat voor hen in hun quality of life. Jij zegt dat een goede woning niet volstaat, nee, natuurlijk niet, dat zegt ook niemand dat alleen een goede woning volstaat.
See less See more
Het probleem is het ontbreken van capital krachtige inwoners. Deze groep mensen zorgt er voor dat het straatbeeld/woningaanbod er luxer uit komt te zien en dat er een grotere diversiteit aan programma/activiteit plaats vind. Daarbij is het zo dat deze groep mensen meer te besteden hebben en zich modebewuster kunnen kleden. De creatieve klasse speeld ook een rol in het straatbeeld en brengd het creatieve en dinamische aspect in de stad.
See less See more
Om nog even op Amsterdam in te gaan; de kwaliteit van de buitenruimte is er beroerd, kijk eens naar het wansmakelijke straatmeubilair van het Damrak. Het centrum van Amsterdam, meer specifiek de veelbezochte gebieden vanaf station, Damrak, Rokin, Leidsestraat, Leidseplein, Kalverstraat, Rembrantplein en omgeving zijn regelrecht verloederd, en dat al tientallen jaren. De grachtengordel is in feite een in/rond het stadscentrum gelegen villawijk, daar ziet het er over het algemeen prima uit ja, maar het "echte" openbare stadscentrum is al vele jaren diep gezonken, hetgeen door veel bewoners van de stad wordt onderschreven.
Kortom, wat dat aangaat staat Rotterdam er niet eens zo slecht voor.
See less See more
^^

In Amsterdam is erop dit gebied ook ontzettend veel te winnen (vandaar onder andere de Rode Loper en Puccinimethode). Ik deel de stelling van SkyBridge dat de slechte buitenruimte een typisch Nederlands probleem is. Wat dat betreft kunnen we beter naar buurlanden kijken, dan in eigen land.
dat klopt, maar het heeft ook wel een beetje te maken met het moeras waar we in wonen. alles ligt binnen de korste keren nu eenmaal schots en scheef..
Vind dit soort topics altijd wel interessant want het lokt echt een discussie uit maar dan valt al snel het woord 'Amsterdam' en is het daarna snel even doortrekken en slotje erop. Mijn bijdrage tot zover..
Het is inderdaad jammer dat gelijk Amsterdam er weer bijgehaald wordt. Het is juist interessant om eens zonder naar andere steden te kijken te bedenken wat je nu eigenlijk allemaal hebt hier en wat je mist.
1 - 20 of 43 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.