SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam | Bay House | in aanbouw

1M views 4K replies 363 participants last post by  Amsterdame 
#1 · (Edited)
Ik zag dat er van dit project nog geen update-thread was
dus bij deze..

gevonden op de site van Marten de Jong
'
Silo is a design for a Chinese center in a grain factory, in the former harbour district of Rotterdam.

Its site, Katendrecht, is wedged between two harbour bassins. These 19th century bassins have lost their original function and have degenerated into gaps in the city. In order to restore the continuity of the urban fabric, silo presents the development of the Rijnhaven area, maximising the quays potentials and filling the bassin with floating program. This creates a coherent urban tissue, wherein the historic structures are still tangibly present, but no longer an obstacle to urban evolution.

The centers' cultural and services program is housed in the silo building. The large spaces of gathering have been projected in the silos mass and hollowed out of the hexagonal concrete bins structure. Through its blunt projection and amorphous nature, the programme not only makes the silo accesible but also expresses the hard repetitive nature of the silo. In fact, these two entities of halls and silo bins exist only by the grace of each other.
zoals je ziet nog erg vaag, maar wel interessant!!

---persberichtje van 20jan jl. (of dit al algemeen bekend was, weet ik niet dus post ik 'm maar)

Intentie-overeenkomst European Chinese Centre
De gemeente Rotterdam gaat een intentieovereenkomst aan met Volker Wessels Vastgoed B.V. voor de ontwikkeling van het European Chinese Centre (ECC) op Katendrecht.
Het ECC omvat minimaal 68.000 m2 bruto vloeroppervlak en wordt een ‘mix’ van woningen en moderne Chinese bedrijven, horeca en culturele voorzieningen. Minimaal tachtig procent van de bedrijven en instellingen moet een Chinees karakter hebben.

In de jaren negentig nam een groep Rotterdamse zakenlieden, verenigd in de Dutch Chinese Foundation (DCF), het initiatief voor een nieuwe Chinese wijk waar wonen en werken wordt gecombineerd met bedrijven, restaurants en culturele voorzieningen. In overleg met de gemeente Rotterdam is de Pols op Katendrecht aangewezen als meest geschikte locatie. In de wijk Katendrecht is al van oudsher een Chinese gemeenschap gevestigd. Het ECC zal zich op twee doelgroepen richten. Enerzijds de al in Nederland woonachtige Chinese ondernemers en anderzijds de nieuwe Chinese ondernemers die vanuit het ECC door middel van front office en showrooms nieuwe handelsstromen op gang brengen tussen China en Nederland. Met de marketing in China wordt eind 2004 gestart.

De Nederlandse Chinese ondernemers zullen een faciliterende rol vervullen voor de Chinese ondernemers vanuit China. Zij zijn immers al bekend met de Nederlandse en Europese wetgeving, regels en gebruiken. Voor de Nederlandse ondernemers betekent dit, dat zij vanaf het begin nauw betrokken zijn bij de handelsstromen met China, die door de komst van de Chinese ondernemers op gang zullen komen.
De Chinese filosofie die aan het concept van het centrum ten grondslag ligt, gaat uit van een maximale functionele flexibiliteit. Hierdoor zal groei en uitwisseling van de verschillende functies zoals bedrijfsruimtes, publieksfuncties en woningen in de toekomst mogelijk zijn.

Promotie ECC
Om aan de ontwikkeling van het ECC ook internationaal meer ruchtbaarheid te geven, wordt gebruik gemaakt van het promotiespektakel rond de film ‘Fighting Fish’. Deze eerste Nederlandse Martial Arts-film, voor een groot deel opgenomen in Rotterdam, gaat over een jonge Chinese man die naar het westen reist als hij hoort dat zijn broer is omgekomen in de strijd tussen twee rivaliserende bendes. De film gaat deze week in première tijdens het International Film Festival Rotterdam.
Op een DVD van deze film, die in samenspraak met de producent wordt gemaakt, staat een clip over het ECC en een deel van de nieuwe promotiefilm over Rotterdam.
Nieuwe impressie 2022

Hier moet nog steeds een appartement van 15 miljoen euro komen (maar de ontwikkelaar is opgestapt)
De bouw van ‘het duurste appartement van Nederland’ in Rotterdam is in volle gang. Maar de ontwikkelaar die de geplaagde bouwlocatie aan de Rijnhaven uit het slop trok, Frame Vastgoed, is niet langer betrokken bij het project. De extravagante woning staat trouwens nog te koop.

Hier moet nog steeds een appartement van 15 miljoen euro komen (maar de ontwikkelaar is opgestapt) | Topverhalen Rotterdam | AD.nl

View attachment 2594802
 
#5 ·
even verder gekeken: 5 jaar oud:

donderdag 2 september 1999, jaargang 31 nummer 25


Niet bouwen maar hakken en zagen

China town op Katendrecht

Prof.ir. Adriaan Geuze kwam superlatieven tekort. 'Briljant' was zijn meest behoudende kwalificatie van het werk van pupil Marten de Jong. Ook 'erotisch' en 'orgastisch' rolden over zijn lippen tijdens De Jong's afstudeerpresentatie.

aldus: TU Delft, Delta
 
#6 ·
Het is jammer dat er niet meer ambitie wordt getoond voor de Rijnhaven en de invulling ervan aan de oost- en zuidzijde ervan. Komt ook omdat het hoogbouwbeleid nog steeds veel aanstuurt op hoogteontwikkeling die niet in dit gebied ligt. Ik heb al vrij veel studies van hoogbouw voor dit gebied en zowieso de verbinding van de Erasmusbrug naar Maashaven en Zuidplein, maar omdat je hier maar tot 70 meter mag wordt ambitie op deze plek eigenlijk bij voorbaat al uitgesloten.
 
#10 ·
volgens mij niet dus: het gehele plaatje niet, maar ook ECC niet
ECC wel in andere vorm, ergens in 2008 zou de bouw moeten starten

gevonden:
Architecten hebben inmiddels een conceptontwerp gemaakt van het ECC geïnspireerd door de traditionele Chinese cultuur en geplaatst in een westerse context. Daarin zijn de mogelijkheden voor het realiseren van een Chinese wijk op deze locatie onderzocht en uitgewerkt in een stedenbouwkundig model.

Het boek "het European Chinese Centre, flexgebouw in de stad" is te koop in het Informatiecentrum Kop van Zuid, Stieltjesstraat 21 - Rotterdam.

Planning: start bouw 2008

Het College van B&W heeft op 20 januari 2004 besloten een intentieovereenkomst aan te gaan met Volker Wessels Vastgoed BV voor de ontwikkeling van het ECC.

Katendrecht, ECC



dit plaatje komt van IPSV
 
#11 ·
Chinese Muur? We willen toch wel torens, geen muur hoor!

Tja, weet niet goed wat ik van dit alles moet denken, voornamelijk omdat ik dat van China niet goed weet. Aan de ene kant heersen er de chicoms en is de mafia daar ook niet al te onmachtig, aan de andere kant verwesteren ze ook wel, met al die kapitalistische experimentjes die vervolgens meteen boomen en in tien jaar tijd de gemiddelde Europese of zelfs Amerikaanse hoogbouw stad uitlachen.

Zal er bij wat meer concrete plaatjes wel eens wat van zeggen, dit project. :)
 
#17 ·
@CborG
die site is bij nader inzien ook een beetje een hele foute but-site. hoewel je weet maar nooit. Bij bijvoorbeeld de Maastoren staat:

Maastoren.
This project is still in an early stage of
development, but the design by
Butzelaar Van Son Architecten
cannot fail to impress. The building
will consist of two diagonal
towers, of which the highest is
topped off by a mast that reaches
a height of no less than 227 m.
The ‘low’ tower is still 80 m
high. The building has mixed

waarmee wat mij betreft het onnut van deze informatie bewezen is. wachten op andere betrouwbaarder info.
 
#18 ·
bron: BDS - R'dam (Raadsinformatie, Ter besluitvorming aangeboden)

Voorstel tot het regelen van een, tijdelijk ten laste van de grondexploitatie te brengen krediet, vooruitlopend op de vaststelling van de kaderbrief 2006, van € 8 miljoen, ter dekking van de onrendabele top van de aankoop van de bedrijfspanden van Steinweg/Handelsveem B.V. in Katendrecht

volledige tekst: klik de link.

Rotterdam, 7 maart 2006.

Aan de Gemeenteraad.

De gemeente is sedert midden jaren negentig bezig om gezamenlijk met de Chinese initiatiefnemers de plannen van een Europees Chinees Centrum (ECC) te verwezenlijken. De start hiervan is voorzien in 2007/2008. Dit centrum is van groot belang als bruggenbouwer naar China, de grootste handelspartner van Nederland. Voor de realisatie van dit centrum behoeft de gemeente de eigendom van de bedrijfsopstallen aan de Rijnhaven ZZ 5 en 7en de Brede Hilledijk 95. Het betreft een centrum voor zowel wonen als bedrijvigheid gericht op de internationale handel met China als ook woningbouw specifiek voor de Rotterdamse Chinese bevolking. Dit ECC draagt vooral bij aan de pluriformiteit van Rotterdam en in het bijzonder voor Katendrecht.
 
#19 ·
Dat dit nog leeft, joh! Ik heb mijn twijfels bij het slagen van het voornemen om een hele bevolkingsgroep naar een bepaalde plek te laten verhuizen, maar wie weet.

Zhongguo ren qu Katendrecht! Chinezen naar Katendrecht! En alle hoeren en pooiers ook!
 
#1,017 ·
Dat dit nog leeft, joh! Ik heb mijn twijfels bij het slagen van het voornemen om een hele bevolkingsgroep naar een bepaalde plek te laten verhuizen, maar wie weet.

Zhongguo ren qu Katendrecht! Chinezen naar Katendrecht! En alle hoeren en pooiers ook!
Ben je ooit in China town in NYC of Den Haag geweest? Het is niet met elkaar te vergelijken maar het geeft een stad meer indruk en nieuwschierigheid. Het is overweldigend als je ziet hoe het in Den haag is geregeld in China town: Lampionnen i.p.v straat lantarens, een super mooi chineese verwelkoms poort, stoep tegels met oud chineese gezegden (in het chinees en nederlands vertaald) en veel toko's en beauty centers.

Als je dan kijkt naar hoe het in het centrum van Rotterdam eruit ziet, je haalt het er niet uit van: Hey, dit is china town. het ziet er nederlands, oud en onverzorgd uit. het zou tamelijk geweldig zijn als er een China town met chineese invloeden zou komen in een stad als Rotterdam. iets wat er nog niet is.

Ik hoop dan ook dat er organisaties interessen hebben om bezig te zijn met het invullen van z'n buurt rond China centre om er een redelijk chinees tintje aan te geven zodra de bouw klaar is... Rijnhaven in nou ook niet echt bepaalt de beste plek om een china town van te maken, maar alle mogenlijkheden liggen voor het oprapen.

In 1900 kwam de eerste chinees in Rotterdam. Tussen 1911 en 1930 kwamen veel Chinezen naar Nederland. In 1911 kwamen ze aan in de havens van Amsterdam en Katendrecht, Rotterdam.
Daar en tegen ligt China town in NYC ook pal naast het mooie en strakke Walltreet.
Van mij mogen ze erop los bouwen! ^^

1. China town NYC



2. China town Den Haag
 
#21 ·
Ik hoop dat het gebied lekker dense wordt, Kowloon aan de Rijnhaven. ;)

Wel vreemd dat dit al zo lang duurt. China boomed als de tering, al jaren, maar dit duurt enorm lang. Wil je echt een meerwaarde hebben dan moet je zoiets als dit al bouwen voor je het verzonnen hebt anders zijn anderen je voor volgens mij.
 
Top