SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam | Rotta Nova | 69m en 63m | voorbereiding

967K views 5K replies 356 participants last post by  Eric Offereins 
#1 ·
#2 · (Edited)
RottaNova

Status:
In voorbereiding

Functie: 259 koop- en huurwoningen, daktuin, winkels, horeca, parkeren
Hoogte: 69 en 63 meter
Verdiepingen: 19/21
Start/gereed: 2023/2027

Architect: Frits van Dongen Architecten en Planners
Ontwikkelaar: Van Herk Groep en NEOO
Opdrachtgever: Van Herk Groep
Aannemer: J.P. van Eesteren en Dura Vermeer
Officiële website: www.rottanova.com (momenteel off-line)

Nieuws:

Van Herk ontwikkelt mixed use gebouw in Rotterdam (19.02.2008)
Toch kans op bouw Rotta Nova (02.07.2011)
Humantas lonkt naar Rotta Nova (17.10.2011)
Weg vrij voor nieuwe toren naast Markthal (18.01.2014)
Randvoorwaardendocument Rotta Nova (28.01.2014)
Brief bouwplan Rotta Nova (05.03.2014)
Wooncomplex RottaNova nieuwe buurman Markthal (10.10.2014)
Wethoudersbrief inzake Rotta Nova (12.06.2017)
Akkoord over dubbele toren naast Markthal (19.06.2017)
Het ontwerp van de veelbesproken woontoren Rotta Nova naast de Markthal is af (24.06.2020)
Definitief ontwerp RottaNova gepresenteerd (24.02.2021)
Concept planning Rotta Nova (27.03.2017)
Concept Stedenbouwkundig Matenplan (27.11.2013)
Consequenties bouwplaats RottaNova (27.06.2023)
Bouwvergunning voor RottaNova definitief (06.07.2023)
Huren of kopen in RottaNova tussen de Markthal en de Laurenskerk (31.07.2023)
Doorsnedetekening RottaNova (01.12.2020)

Locatie: Grotemarkt

Impressies | Bron: NEOO
1488677


1488724


1488679


Video/3D Animaties

Frits van Dongen over het ontwerp van RottaNova
 
#3 ·
Komt Rotta Nova nou tot aan het plein te liggen waar die frietboer (in het Hollands patatboer) zit? Of betreft het alleen het stuk waar dat slooppand nu staat? Ik kan het uit de impressies er niet helemaal uithalen.
 
#4 ·
^^Het pand waarin de frietboer zit blijft staan. Daar zou ook best het nodige mogen gebeuren nmm. Ds Schaep straat is de grens.
 
#5 ·
is dat filmpje op die officiële site al gezien?
erg goed!


Voor we bouwen, maken we ruimte. Het verouderde Van Herk-blok aan de Hoogstraat en de Binnenrotte gaat tegen de vlakte. Op 27 maart zal de sloopkraan beginnen met het slopen van het gebouw. Dat doen we niet tussen neus en lippen door. Met speeches, drankjes en theater nemen we gepast afscheid van het oude pand.
 
#10 ·
Dat is inderdaad het enige waar je over kan discussiëren bij dit verder prachtige project wat ik met veel liefde en plezier zal blijven volgen.

Wat is de status van de bouwvergunning e.d.? Ik neem aan dat dit al zo rond als een kogel is?
 
#12 ·
^^ Bedoel je een kogel uit een kogellager of voor een middeleeuws kanon?:nuts::lol:
 
#14 ·
Nu zie je bij deze torens veel groen op de balkon's. terassen. Ze zouden dit groen moeten verplichten vind ik. Groen in de lucht vindi k ehct helemaal geweldig. het kleurt ook zo gaaf bij dat rode baksteen. Al ben ik bang dat we dit groen uiteindelijk maar weinig gaan terugzien denk ik. Ontneemt zonlicht, en uitzicht voor de bewoners
 
#15 ·
Verschrikkelijk mooi stedelijk project!
Waarom heeft het centrum van Rotterdam nooit problemen omtrend luchtverontreiniging irm. nieuwe bouwwerken? ;) Ik hoor of lees anders nooit iets in vergeleken met de Zuidas.
 
#16 ·
Dat andere project van Frits, de Landtong, is ook veel groen zichtbaar en is volgens mij precies dezelfde baksteen. Ik was erg onder de indruk van de maquette op de Livin' beurs en de belangstelling leek ook groot!

Je hoorde sowieso op de beurs echt positieve geluiden. Een groot deel van de bezoekers leek positief gemotiveerd door de bouwontwikkelingen. 'Rotterdam wordt weer leuk'.
 
#20 ·
Ik denk ook wel dat ze meteen na sloop damwanden zullen gaan slaan. Daarna volgt ook nog een tijdje archeologisch onderzoek, en voordat aan het gebouw zelf wordt begonnen wordt de parkeergarage gebouwd, die ook onderdeel is van de markthal. Dat zal allemaal begin 2009 worden en dus op zijn vroegst 2011 voordat de boel hier een beetje klaar is. Maar dan heb je ook wat!
 
#24 ·
Ben al tijden fan van dit gebouw, maar de renders etc worden steeds leuker. Jammer genoeg kon ik niet naar livin vandaag (en gisteren was ik het vergeten, na een lange updateronde)

------------------------------------------------

@Winbuks: Zuid-as is vooral een lokatieprobleem, aan de rand van de Amsterdamse Goudkust (oud-zuid) Kijk maar naar de woningen daar op de Apollolaan etc. Dat zijn de mensen de klagen vermoed ik, niet die in de sociale woningbouw op Buitenveldert. Er zitten zat projecten hier in Rotjeknor vast op luchtkwaliteit, vooral hier langs de noordring (Overschie, Schiebroek etc)

De projecten in het centrum zijn wat anders, hierbij betreft het vervangende nieuwbouw (binnen bestemmingsplan) en zijn de omwonenden vaak huurders (in lagere klassen) en die klagen een stuk minder. Lees anders de stukken over de Gedempte Zalmhaven door en je zal zien hoeveel er hier wordt geklaagt wanneer het wat meer gegoede wijken betreft... Eigenlijk net als in Amsterdam dus...
 
#25 ·
^ Nee, het gaat niet over klagers maar over overschrijdingen van fijnstofnormen. Los van klagers moet je daar iets aan doen. Ik vermoed dat de centrumprojecten, die toch niet dicht bij snelwegen liggen, er minder onderhevig aan zijn. Bij het Weena zou e.e.a. problematischer kunnen zijn wellicht.
 
#27 ·
En terecht !!!
 
#28 ·
Wat ik niet begrijp bij dit mooie project is het hoogteverschil dat je steeds ziet op de renderings. Als je op de Hoogstraat richting markt loopt ervaar je nergens een hoogte verschil. Als je van de Hoogstraat naar de Laurenskerk loopt moet je een hol af of trappen af (Vlasmarkt). Dus het plein voor de kerk ligt lager dan de Hoogstraat (dit was vroeger een dijk). Maar aan de andere kant van de Hoogstraat is er nergens sprake van trappen of dat je een hol op of af moet. Toch zie je overal op de renderings trappen naar de marktzijde. Kan iemand uitleggen hoe dit nu in elkaar zit?
 
Top