SkyscraperCity banner

3581 - 3586 of 3586 Posts

·
Registered
1,325 Posts
Met welke verwachting werd deze wederopbouwbouw destijds neergezet? Met het idee dat het minstens 100 jaar zou staan of meer als iets tijdelijks om in betere tijden weer te vervangen?

·
Registered
4,873 Posts
Het was de tijd van het functionalisme, simpel, goedkoop en snel bouwen met eenvoud als thema. Puur bouwen voor de functie. Het was een stroming in de bouw. Je zou kunnen concluderen dat het impliceerde je niet lang van deze bebouwing hoefde te genieten. Ik kan mij voorstellen -al vind ik de Lijnbaan een ramp- het wel architectonische waarde heeft als uiting van deze stroming en natuurlijk als eerste promenade. Van mij mag de functionele bebouwing wel weg voor wat anders. Het is niet bedoeld geweest om bijv. 100 jaar te laten staan lijkt mij. Mies van de Rohe was een van de grondleggers dacht ik. Maar ondertussen staat het allemaal al zo 60 tot 70 jaar en ik vermoed dat we wel boven de 100 jaar uitkomen.

Ik hou wel van historische bouw, maar bij voorkeur 2e helft 19e eeuws. Maarja dat ga je ook niet retro bouwen in de Hoogstraat.

3581 - 3586 of 3586 Posts