SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam: Rotterdamse Daken en Rooftop Bars

14242 Views 74 Replies 30 Participants Last post by  Bouwmaardoor
Dit topic zou ik graag wijden aan alle initiatieven die te maken hebben met het benutten van het plattedakenlandschap wat Rotterdam rijk is.
Aangezien hier met 'Rotterdam viert de stad' met oa MVRDV die de potentie van de daken extra aandacht heeft gegeven met de trap die het Groothandelsgebouw toegankelijk maakte vanaf het Stationsplein.
Maar ook de groeiende interesse naar de Rotterdamse Daken Dagen die als jaarlijks evenement terugkomt.
Ook het gemeentelijke beleid ter stimulering van vergroening van daken kan hierin een plaats vinden, waarin ook de sturing aan bod komt voor nieuwe initiatieven.

Daarnaast zijn er ook een aantal plannen en geruchten over mogelijke voorzieningen in de top van bestaande en nieuwe hoogbouw.
Naast de Euromast komt er waarschijnlijk een observatiedek met skybar in de Zalmhaventoren.
Ook bij The Sax en WTC is lange tijd gesproken over een rooftop bar.

Laat dit een plek zijn waar alle projecten zich bundelen wat betreft het toegankelijk, bruikbaar en groen maken van daken en de mogelijkheid om op hoogte van de stad te kunnen genieten in publiek toegankelijke locaties.

See less See more
1 - 20 of 75 Posts
In dit pas uitgegeven boek van Esther Wienese staan overigens bestaande maar ook nieuwe dak-initiatieven.

Auteur | Esther Wienese
Uitgever | Nai010 Uitgevers/Publishers
ISBN 9789462084186 | November 2017

In bovenstaand boek kwam ik o.a. dit voor mij onbekende project tegen voor een Roof Bar op één van de Lijnbaanflats: Karel's Clubhouse en Roof Garden.

See less See more
2
  • Like
Reactions: 1
Ben wel is in de suicide club op het groot handelsgebouw geweest. Door een obscure goederenlift in een waar yuppen-paradijs komen.

Vond het vrij overated, zeer duur, slechte service en vooral YUP'jes die lieten zien dat ze super in de hippe scene zitten en oesters en champagne kunnen eten.

Hoop dat er toch een leuker en toegankelijker alternatief komt/is in Rotterdam.
  • Like
Reactions: 2
^^

Nooit geweest, alleen de naam al is een reden om niet te gaan. Die laat zien dat het smakeloze ondernemers zijn. En hoor verder net als van jou nu ook alleen maar slechte verhalen. Jammer van die plek.
In dit pas uitgegeven boek van Esther Wienese staan overigens bestaande maar ook nieuwe dak-initiatieven.

..
In bovenstaand boek kwam ik o.a. dit voor mij onbekende project tegen voor een Roof Bar op één van de Lijnbaanflats: Karel's Clubhouse en Roof Garden.

..
Deze Lijnbaanflat heeft wel een groen dak en een bescheiden dakterras. De overige nog niet, maar zouden dat goed kunnen gebruiken.
Vandaag een bericht in het AD dat perfect in dit nieuwe draadje past: :)

De hoogte in met nieuw dakrestaurant Karels Clubhouse

Het centrum van Rotterdam krijgt een nieuw dakrestaurant: op de hoek van de Kruiskade en de Karel Doorman-straat opent volgend jaar september Karels Clubhouse op de 13e verdieping.
  • Like
Reactions: 3
^ dit is dan een interessantere quote uit dat stuk:

Toegang tot het dak is er alleen voor leden. Een hospitalitymanager ontvangt leden, die worden aangedragen door partners of vrienden ... Het wordt absoluut geen exclusieve club. Eerder een verblijfplek voor gelijkgestemden. ... We verwachten ongeveer 1.500 leden.
Dat wordt dan verkocht als:

...de verdichting van de stad. Nuttig omgaan met de ruimte, dus ook de hoogte in
Wel weer een mooie foto bij dat stuk. :D
  • Like
Met verdichting heeft het weinig te maken maar ik vind het wel een aardig plan. Nou nog zorgen dat de bewoners er geen last van krijgen
Ik ga er vanuit dat alle leden van het Rdam deel van dit Forum automatisch lid zijn van die club? Ga daar maar even achteraan Jan! ;)

Komende vrijdag om 16u geeft de schrijfster van het dakenboek een verhaal in het Bibliotheektheater. MEER INFO.
  • Like
^^
Dat zijn nogal wat mensen en zo gaat het exclusieve karakter er vanaf. Laten ze het daarom inperken tot alle mensen die in 2002 of eerder lid zijn geworden van het HHF. :D
  • Like
Dat zijn nou net de mensen die constant met elkaar overhoop liggen :p
Gezellig clubje wordt het dan ;)
  • Like
Reactions: 5
https://rotterdamsedakendagen.nl/

Kaarten zijn sinds deze week te koop voor aanstaande editie op 1, 2 en 3 juni. Zijn hier op het forum ongetwijfeld liefhebbers voor. Vind het zelf altijd een leuke ervaring. Vorig jaar was het uitverkocht, dus handig om er tijdig bij te zijn (en nee, ik heb er zelf niks mee van doen ). Veel plezier alvast voor wie gaat.
  • Like
Ben benieuwd of er nog meer met daken gedaan wordt in de nabije toekomst. Er zijn nogal wat daken in het centrum die een invulling kunnen krijgen. Dakpark, bar, water- of energievoorziening. Kan Rotterdam zich wel echt mee gaan onderscheiden gezien de media aandacht voor Dakakker, Suicide Club en de Dakendagen.
  • Like
Rotterdamse Dakendagen 2018

De Rotterdamse Dakendagen komen er weer aan:
1, 2 en 3 juni is het weer zover.

Meer info: [url]https://rotterdamsedakendagen.nl/[/URL]
  • Like
De Rotterdamse dakendagen zijn dit weekend. Dat vonden de Rotterdamse dromers een mooi moment om eens een paar daken in de spotlight te zetten.

Een onderbelicht aspect van de stedelijke ruimte zijn de Rotterdamse daken. Er is 14,5 vierkante kilometer daklandschap dat ongebruikt ligt te wezen. 14,5 vierkante kilometer, dat staat ter vergelijking gelijk aan: ruim zeven tweede Maasvlaktes, bijna de helft van Vlieland, kortom, plenty of potential. Wij kijken in deze blog naar drie voorbeelden van daken die op een inspirerende manier hun daken hebben omgevormd tot iets waar wij warm van worden.
Hier staat het gehele artikel: Drie Rotterdamse daken van de toekomst
  • Like
^^

Dat het totale dakoppervlakte in Rotterdam zeven keer de Tweede Maasvlakte is vond ik een wonderlijk feitje. Enorm potentieel wat er ligt op de 'vijfde gevel'.
1 - 20 of 75 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.