SkyscraperCity banner
1 - 20 of 240 Posts

·
Registered
9,034 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Studenten zichtbaar in Rotterdam

Beter contact tussen studenten en de gemeente Rotterdam, zodat de stad de kennis en kunde van studenten beter kan benutten. Dat was de wens van gemeente en studentenverenigingen naar aanleiding van het debat College on Tour. Een jaar na het debat is het contact verbeterd, maar nog niet genoeg. Dat vindt Ivo Rozendal, praeses van S.S.R- Rotterdam.

De wil om meer samen te werken is er. “Het is erg jammer als Rotterdam de kennis en kunde van studenten niet kan gebruiken”, zegt wethouder van onderwijs en cultuur, Korrie Louwes. “Studenten moeten zichtbaarder worden in de stad.” Om dat voor elkaar te krijgen organiseerde de Rotterdamse Kamer van Verenigingen vorig jaarin het debat College on Tour tussen de gemeente en de studentenverenigingen.

Studenten voor Taal
Een jaar later is het contact verbeterd, vindt Ruben Woelders, praeses van de Rotterdamse Kamer van Verenigingen. “Naar aanleiding van het debat is er serieus werk gemaakt van een aanvullend programma op de Open Dag van de EUR.” Wethouder Louwes leidde middelbare scholieren rond tijdens de open dag. Ook hielp de gemeente bij het vinden van geschikte panden midden in de binnenstad voor vrijwilligersacties van studentenverenigingen, zoals Happitaria van S.S.R-Rotterdam. Studenten zetten zich in voor het project Studenten voor Taal, om kinderen op Rotterdamse basisscholen beter te leren lezen. Toch valt er nog heel veel te verbeteren, vindt praeses van S.S.R.- Rotterdam, Ivo Rozendal. “De gemeente wil dat studenten zich meer voor de stad inzetten, maar de universiteit maakt hier geen prioriteit van. De gemeente zou daarom beter contact met de universiteit moeten onderhouden.”

Beter contact gemeente en universiteit
Maar ook het contact met de studentenvereningen kan beter, stelt Rozendal. Tijdens een statiegeldactie voor de CliniClowns wilde de gemeente haar naam niet aan de actie verbinden. “We wilden graag dat de burgemeester of een wethouder de cheque in ontvangst zou nemen, maar dat wilden ze niet.” Rozendal vindt dat de gemeente meer bereid moet zijn om mee te werken en verenigingen beter moet helpen dit soort evenementen op te zetten. “De neuzen staan bij de gemeente niet allemaal dezelfde kant op.” De basis voor beter contact is gelegd, vindt Rozendal. “Maar er valt nog veel winst te behalen. Met de achterban van de gemeente en de studentenverenigingen kun je een ongekend grote activiteit neerzetten. Het zou mooi zijn als dat in de toekomst gaat gebeuren.” MZ

26 June 2012
Bron: http://www.erasmusmagazine.nl/nieuws/detail/article/5050/

·
Registered
892 Posts
Onderschat het huidige samenwerkingsverband van de gemeente met studentenverenigingen niet hoor. Bij mijn vereniging (RSG) mogen we onze archieven stallen bij de gemeente in ruil voor openheid van de interne besluitvorming. Er zijn maar weinig grote organisaties van (bijna) hoogopgeleiden die dit willen doen en kunnen dus op sommige punten handig zijn om van te leren. Bovendien zijn het juist de studenten van studentenverenigingen die duidelijk hun stem laten horen richting de gemeente wat betreft beleid. In de ruil daarvoor dus archiefbeheer en snellere hulp bij zaken die beide partijen aangaan, bijvoorbeeld de aanpak van overlast.
Overigens erg jammer als na lang opbouwen van de band weer een studentenvereniging zijn boekje te buiten gaat en je weer een jaar terugslag hebt. Gelukkig gebeurt het steeds minder en steeds bij dezelfde verenigingen. Maar ik weet dat ook daar hard gewerkt wordt om het beter te kunnen voorkomen.

·
Registered
225 Posts
ik denk dat een betere samenwerking niet super veel zal opleveren voor de stad maar het kan ook geen kwaad natuurlijk, zeker voor goede doelen.
wel zou de stad baat hebben bij een extra universiteit, in rdam west of zuid of beter nog, gewoon in het centrum. wie weet bevalt rdam en willen de studenten hier blijven wonen en heb je dus in de toekomst meer vraag naar woningen/hoogbouw in het centrum waardoor je het inwonersaantal daarvan een beetje kunt opkrikken.
ik vraag me trouwens af wat de cijfers op dit moment zijn van studenten die na hun studie blijven hangen in rdam.
plus dat je direct de levendigheid in de stad verhoogt, meer zaken zowel horeca als winkels zullen dan sneller geneigd zijn om langer open te blijven.

·
Registered
5,250 Posts
In mijn optiek is Rotterdam totaal geen echte studentenstad. Op "De beurs" na heb ik als TU'er geen enkel warm gevoel bij Rotterdam en ik ben niet de enige in Delft die er zo over denkt.

Samenwerking met de gemeente over "taalles" is heel nobel, maar draagt er niet aan bij om Rotterdam bij studenten een beter imago te geven!

·
Registered
1,169 Posts
Volgens mij zijn er genoeg initiatieven vanuit verenigingen naar de stad, maar is juist het punt dat de gemeente dit moet doen in de richting van studenten! Overigens moet het eerste wel blijven gebeuren, voor goodwill bij de burgers. De gemeente zou alleen moeten zorgen dat Rotterdam interessant genoeg is/blijft voor net afgestudeerden. Qua woningaanbod, maar ook qua vrije tijd. Ik zit zelf nou bijvoorbeeld niet echt te wachten op Stadhuispleinhoreca.

·
Registered
12,837 Posts
Zolang de twee grootste studentenverenigingen van de stad in Kralingen zitten zal de zichtbaarheid van studenten nooit heel groot zijn. De gemeente heeft ook geen echte ambitie om een zichtbare studentenstad te worden want verplaatsing naar het centrum van de sociëteiten willen ze wel maar dan niet op een zichtlocatie. Tja dan schiet het natuurlijk niet op.

En als Delftse student heb je in Rotterdam 3x meer te doen dan in Delft. Vandaar dat de Beurs, Skihut, Perron en Toffler meer dan eens een hoop Delftse studenten binnen hebben. In Delft heb je alleen de studentenhuizen en verenigingen in hartje centrum waardoor je er veel meer mee geconfronteerd wordt.

·
Registered
12,837 Posts
Ja dat is de plek waar zij zelf naartoe willen, maar de gemeente wil/kan het niet financieren. De grond waar ze nu op zitten is getaxeerd op miljoenen dus uitkopen is eigenlijk geen optie. Een 'ruil' zou dan een optie kunnen zijn in het scenario waarin ze naar het politiekantoor gaan. De politie wil echter ook niet vertrekken uit dat pand dus ik zie het niet snel gebeuren. Het zou wel betekenen dat je dan een echt studentenhart hebt rond Eendrachtsplein met SSR en NSR in de buurt. Dan heb je een duidelijk zwaartepunt waar je ook tijdens een Eurekaweek veel profijt van hebt. Het ligt ook nog dicht bij CS waardoor je in de toekomst voor aankomend studenten en studenten uit andere steden een makkelijk oriëntatiepunt hebt. De uitstraling van de omgeving zal aankomende studenten waarschijnlijk meer aanspreken dan de plek waar ze nu zitten.

In succesvolle studentensteden als Delft, Groningen of Utrecht zitten alle verenigingen dicht bij elkaar en hartje centrum.

·
Registered
892 Posts
Ach, RSC, Laurentius en RSG zitten ook niet ver van elkaar af. Bovendien zitten de meeste studenten in Kralingen, dus kan me niet voorstellen dat studentenverenigingen zo graag verder naar het westen willen gaan.

·
Registered
12,837 Posts
^^ Het gaat toch om zichtbaarheid van de studenten? De gemiddelde bezoeker van Rotterdam gaat niet naar Kralingen, dus ziet het gros van de studenten niet. Het RSC zat van oorsprong aan de Westersingel, dus er ligt zelfs nog een stukje geschiedenis in die buurt.

·
The only way is up
86,587 Posts
Waarom niet naar de Hoogstraat of de Westewagenhofjes? Die ruimtes daar staan al jaren leeg en te verpauperen, dus daar wordt nu toch niks aan verdiend.

·
Registered
892 Posts
Volgens mij vergeten hier veel mensen dat studentenverenigingen vaak daadwerkelijk eigenaar zijn van hun pand (vaak al zonder enige vorm van schulden) en tevens voor de interne verhalen en tradities het pand een grote waarde heeft. Even verhuizen is er dus niet bij.

·
Registered
9,034 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Met het zicht op de her bestemmen van lang leegstaande kantoorgebouwen, kan ik mij zo voorstellen dat er best het een en ander geregeld kan worden om een dergelijk studentenvereniging naar het centrum te krijgen. De overheid wil al extra geld uitgeven voor deze ontwikkeling. Lijkt mij een uitstekend alternatief voor een herbestemming. Kan Rotterdam echt wel gebruiken. Het mooiste is om het in een buurd als het oude Noorden te doen, om de creatieve en gezellige sfeer op te bouwen in de buurt. Gewoon een ouderwetse studentenwijk zou Rotterdam goed doen. Dat kan een buurt in populariteit doen laten stijgen:)

·
Registered
892 Posts
Dan heb je nog de vergunningen. Wegens geluidsproductie wil de gemeente niet dat "we" dicht bij woningen zitten.
En financieel is het allemaal niet zo'n probleem hoor. Juist dat sommige verenigingen al bijvoorbeeld 50 jaar in een pand zitten geeft dat ze erg geven om hun huidige sociëteit.

·
Registered
892 Posts
Overigens om wel een reëel "probleem" aan te kaarten. Het valt me op dat er bijna geen faciliteiten zijn voor geneeskunde studenten. Ze moeten dan helemaal naar kralingen toe om bijvoorbeeld te sporten tegen studententarief. Even een uurtje tennissen wordt dan een uitje van 2 uur. Daar komt nog bij dat veel van deze studenten in west wonen omdat daar de dichtstbijzijnde goedkope woningen zijn. Dit komt ook al de reistijd niet ten goede. Resultaat is dat geneeskunde studenten weinig in contact komen met andere studenten (wat goed is voor de algemene ontwikkeling, immers een studie trekt altijd een bepaald soort type) en tevens zich minder bezig houd met dingen buiten de studie om. Erg jammer in mijn ogen. Er zijn toch wel genoeg studenten bij Dijkzicht om er iets van te maken. Dat daarbij Rotterdam een stad is waar vergeleken met andere steden erg weinig mensen bij een vereniging gaan, deels omdat de meeste studenten uit de directe omgeving komen, helpt ook al niet mee.

·
Registered
47 Posts
Helemaal mee eens. Ik ben zelf geneeskunde student aan het EMC en de faculteit staat echt op een eiland geïsoleerd van de rest van de universiteit. En op de faculteit is ook niets te beleven behalve voor een kleine in-crowd van de faculteitsvereniging. Daar lopen de meeste studenten met een grote boog omheen. Ik hoop echt dat de nieuwbouw met het nieuwe onderwijscentrum hier verandering in zal brengen door bijv. betere ontmoetingsruimten. Wat de laatste opmerking betreft, ik ben benieuwd of de voorgenomen inperking van de studenten OV kaart van invloed zal zijn op het naar de stad verhuizen van de studenten in randgemeenten. Laten we het hopen.

·
Registered
12,837 Posts
^^ Ik denk dat die OV-inperking zich tegen elkaar wegstreept. Mensen die nu in Rotterdam blijven wonen terwijl ze in Delft of Leiden studeren gaan nu eerder weg terwijl de Rotterdamse studenten die elders wonen eerder naar Rotterdam toe trekken. Het missen van een studentenhart zorgt er voor dat veel mensen van vlak buiten Rotterdam het idee hebben dat ze niet zoveel missen. Doordat de gemeente ook nog eens een spreidingsbeleid voert waarbij studenten aan de LoZ, paperclip en dergelijke projecten gestopt worden terwijl hun leefwereld daar niet is en ook nooit zal komen werkt ook niet mee. De gemeente denkt dat de studenten de buurt daar op kunnen krikken maar dan overschat de gemeente de kracht van studenten om dat te doen toch schromelijk.

Ik zou als gemeente bijvoorbeeld veel zwaarder inzetten op het Laurenskwartier voor studenten. Met de Oude Haven, de openbare bibliotheek, de Hogeschool en de kunstacademie in de buurt zijn de belangrijkste voorwaardes al aanwezig. Binnenkort komt daar nog University College bij en als je in dit gebied dan een paar honderd studentenwoningen realiseert heb je ineens wel een studentenhart.

·
Registered
34,647 Posts
^^ Met die suggestie ben ik het helemaal eens.

·
Registered
892 Posts
Helemaal mee eens. Ik ben zelf geneeskunde student aan het EMC en de faculteit staat echt op een eiland geïsoleerd van de rest van de universiteit. En op de faculteit is ook niets te beleven behalve voor een kleine in-crowd van de faculteitsvereniging. Daar lopen de meeste studenten met een grote boog omheen. (...)
Die MFVR is nog wel het spilwerk van kwaad. Dit is het aanspreekpunt van de geneeskundeopleiding richting de universiteit en wordt gerund door een heel klein groepje enthousiastelingen die er een kruistocht van heeft gemaakt om geneeskunde te isoleren van het studentenleven. Je mag niet eens een poster ophangen als je een studenteninitiatief hebt. Ook willen ze de banden doorsnijden en de gigantische hoeveelheid geld dat ze hebben (tonnen per jaar) potten ze op of gebruiken ze zelf bij commissiefeestjes om de duurste tenten af te huren. En als er dan een feest is voor alle leden moet je 10 euro entree betalen om nog maar te zwijgen over de bierprijs. Hoe meer je ermee te maken krijgt (heb er 2 jaar een commissie gedaan), hoe meer je afkeer krijgt tegen die organisatie. Ze zijn helaas te goed vriendjes met een aantal belangrijke figuren op de faculteit, dus er iets aan doen is nog knap lastig. /rant

Bouwmaardoor said:
Ik zou als gemeente bijvoorbeeld veel zwaarder inzetten op het Laurenskwartier voor studenten. Met de Oude Haven, de openbare bibliotheek, de Hogeschool en de kunstacademie in de buurt zijn de belangrijkste voorwaardes al aanwezig. Binnenkort komt daar nog University College bij en als je in dit gebied dan een paar honderd studentenwoningen realiseert heb je ineens wel een studentenhart.
Praktisch gezien is dit eigenlijk al hét studentenkwartier wat betreft kroegjes, dus dat zou zeker geen slecht plan zijn. Bovendien lekker aan de universiteitskant van het centrum en in ieder geval 2 verenigingen in de buurt. Probleem is waarschijnlijk dat de grondprijs te hoog aan het worden is om nog meer goedkope tentjes neer te zetten waar studenten daadwerkelijk naartoe zouden willen gaan.

1 - 20 of 240 Posts