SkyscraperCity banner

1 - 20 of 4467 Posts

·
a.k.a. Sequentia
21,238 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Een overzicht van afbeeldingen en nieuws van de Cooltower is te vinden op http://urbie.city/rotterdam/cool-tower

Met deze afbeeldingen:

OUD PLAN:

---

www.architectenweb.nl

Casanova+Hernandez bouwt 100-meter hoge toren

Het in Rotterdam gevestigde bureau Casanova+Hernandez Architecten heeft een besloten prijsvraag gewonnen voor het ontwerp van een 100 meter hoge toren in het centrum van Rotterdam. In het ontwerp voor de Cool Tower wordt een divers woonprogramma gecombineerd met een multifunctionele plint.

De Cool Tower is vernoemd naar de locatie, het Coolkwartier in hartje Rotterdam. In vormentaal probeert de toren aansluiting te vinden bij de voor- en naoorlogse modernistische iconen in de stad, zoals Huis Sonneveld en de gebouwen van Maaskant en Van den Broek en Bakema. In de plint van Cool Tower worden verschillende functies gebundeld: onder andere kantoorruimte, een automatische parkeergarage, een sportcentrum en een collectieve daktuin.

Het basisconcept van de toren is een compacte kern, omgeven door een flexibele continue woonruimte. De blik is dankzij rondomlopende vensters en balkons naar buiten gericht. Er is een waaier aan verschillende woningtypen ondergebracht in de toren, toegespitst op verschillende doelgroepen. De basistypen zijn de loft, het hoekappartement, het panoramische appartement en de woon-werk-combinatie. In de ‘kroon’ van de toren bevinden zich twee speciale woningtypen met riante dakterrassen: het penthouse en de duplex.

·
a.k.a. Sequentia
21,238 Posts
Discussion Starter #3
Geweldig nieuws! Deze frisse toren gaat het gat in de skyline dichten - had dit eerlijk gezegd niet voor 2020 verwacht!

·
a.k.a. Sequentia
21,238 Posts
Discussion Starter #6
^ Het gaat om een gewonnen besloten prijsvraag. Dan is het al geen studie meer lijkt me.

-edit-

Opdrachtgever is Uvastgoed, budget 22 miljoen euro.

·
Gouda's Glorie
7,807 Posts
Oke. Nou aangezien jij dichter bij 'het vuur' zit dan ik, heb je enig inzicht in de kans dat dit project werkelijkheid gaat worden?

·
a.k.a. Sequentia
21,238 Posts
Discussion Starter #8
Ze gaan natuurlijk in deze moeilijke tijden niet voor de lol allerlei bureaus laten tekenen voor een toren met een budget van 22 miljoen...

Maar ja wie ben ik :)

·
Moderator
3,076 Posts
Leuke speelse gevel!

Coolkwartier zegt mij helaas niks, iemand enig idee waar dit gebouw precies moet gaan komen, en ter vervanging van wat?

·
a.k.a. Sequentia
21,238 Posts
Discussion Starter #10
Van de ontwikkelaar:

"Baankwartier - woontoren

Reeds geruime tijd is U Vastgoed bezig met het vergroten van haar bezit in het Baankwartier, met name met als achterliggende gedachte om het gebied te herontwikkelen.

De realisatie van een wooncomplex in combinatie met commerciële ruimte in de plint is volgens U Vastgoed een passende ontwikkeling in het Baankwartier. Een grote diversiteit aan appartementen in grootte en luxe zal een brede doelgroep bedienen en zal het eenzijdige aanbod van de bestaande woningvoorraad in Cool aanvullen. Tevens sluit de gedachte aan op het uitgangspunt van de Gemeente om in de Baan het wonen te bevorderen en meer leven in de stad te creëren.

Momenteel lopen de gesprekken met diverse instanties om de plannen te kunnen gaan verwezenlijken."

·
a.k.a. Sequentia
21,238 Posts
Discussion Starter #11
Leuke speelse gevel!

Coolkwartier zegt mij helaas niks, iemand enig idee waar dit gebouw precies moet gaan komen, en ter vervanging van wat?
Op de website van de architect staat de locatie exact ingetekend. De toren komt achter het GGD-complex aan de Schiedamsedijk, oftewel vlakbij de Hoge Heren en het Inntel hotel.

·
Registered
2,140 Posts
Mooi ding! Ik vind die ruwe 1e en 2e verdieping ook tof.

Ik neem aan dat hij iets hoger wordt dan 100m trouwens. Dat is wel erg krap met zo even snel geteld 34 verdiepingen.

·
Registered
2,478 Posts
Schitterend, heel mooie "impuls" voor dit gebied. Goed ook om de architectuur aan te laten sluiten bij het modernisme waar Rotterdam naam mee heeft gemaakt.

·
Registered
18,740 Posts
Hopelijk gaat dit door en is het niet een ideetje dat dalijk weer doodbloedt. Zo perfect zijn, en toren op deze locatie! Eindelijk iets aan die kant van de Leuvehaven! En het ontwerp ziet er nog leuk uit ook! Sky, wanneer verwacht je ong. dat dit naar de welstand zal gaan en in welk jaar het ongeveer gerealiseerd zal gaan worden? Ook een redelijke plint zo te zien en groen dak. En ook weer eens een ontwerp MET balkons! Die mooi erin opgenomen zijn. Zal een mooie overbuurman worden van UP:Town.

·
a.k.a. Sequentia
21,238 Posts
Discussion Starter #17
Hopelijk gaat dit door en is het niet een ideetje dat dalijk weer doodbloedt. Zo perfect zijn, en toren op deze locatie! Eindelijk iets aan die kant van de Leuvehaven! En het ontwerp ziet er nog leuk uit ook! Sky, wanneer verwacht je ong. dat dit naar de welstand zal gaan en in welk jaar het ongeveer gerealiseerd zal gaan worden? Ook een redelijke plint zo te zien en groen dak. En ook weer eens een ontwerp MET balkons! Die mooi erin opgenomen zijn. Zal een mooie overbuurman worden van UP:Town.
M'n glazen bol is kapot :(

·
Banned
13,695 Posts
Moet natuurlijk even laten weten dat ik dit goed vind anders denken ze echt dat ik alles k*t vind wat niet zo is. Maar 98% is wmb k*t :lol:

Zou wel willen weten wie de andere genodigden waren. Luchtbrug help me even.

·
Martijn1
3,371 Posts
Dit is dus antwoord op mijn eerder gestelde vraag op de thread projectenoverzicht, of er nog ontwikkeling aan de Schiedamsedijk zit. Nou, voor een deel dan... Erg mooie toren, schat 110 tot 120 meter in werkelijkheid?

1 - 20 of 4467 Posts