SkyscraperCity banner

5441 - 5460 of 5466 Posts

·
Registered
45 Posts
5-Daagse ruwbouwcyclus voor een woontoren: Het is mogelijk.
Na flink wat googelen stuitte ik op een (voor mij) leerzame afstudeerscriptie van een student Bouwtechniek aan TU Eindhoven, die hij samen met / in opdracht van / onder begeleiding van gerenommeerde aannemer JP van Eesteren heeft gemaakt.
Daarin zijn een aantal Rotterdamse torens geanalyseerd.
De scriptie is natuurlijk theorie; de CoolTower is praktijk. Het ontwerp van de CoolTower is anders dan de ontwerpen die in de scriptie zijn geanalyseerd. Alle torens uit de scriptie hebben een (deels)dragende gevel, de CoolTower heeft dat niet. Maar de scriptie gaat wel uit van een flink aantal gebouwde torens, dus is wel gebaseerd op praktijk. Vooral het bijlage boek is leuk om 'door te scrollen.'

De bestaande troens die in de scriptie zijn geanalyseerd:
-Red Apple
-New Orleans
-Westpoint (Tilburg)
-Coopvaert
-Montevideo

Torens die op het moment van schrijven van de scriptie in ontwikkeling/uitvoering waren:
-(zeer verouderde versie van) CoolTower
-Up:Town
-Zalmhaven
-100 Hoog

Voorbeeld van de New Orleans uit het bijlagenboek van de scriptie:
5-daagse ruwbouwcyclus voor hoogbouwprojecten: een hulpmiddel voor het begeleiden van het calculatieteam bij het ontwerpen van een 5-daagse ruwbouwcyclus voor een hoogbouwproject
Knijn, J. J. P. (Author). 30 Sep 2012

View attachment 757918
bron: https://research.tue.nl/en/studentTheses/5-daagse-ruwbouwcyclus-voor-hoogbouwprojecten
View attachment 757932
bron: https://research.tue.nl/en/studentTheses/5-daagse-ruwbouwcyclus-voor-hoogbouwprojecten
View attachment 757933
View attachment 757934
5-Daagse ruwbouwcyclus voor een woontoren: Het is mogelijk.
Na flink wat googelen stuitte ik op een (voor mij) leerzame afstudeerscriptie van een student Bouwtechniek aan TU Eindhoven, die hij samen met / in opdracht van / onder begeleiding van gerenommeerde aannemer JP van Eesteren heeft gemaakt.
Daarin zijn een aantal Rotterdamse torens geanalyseerd.
De scriptie is natuurlijk theorie; de CoolTower is praktijk. Het ontwerp van de CoolTower is anders dan de ontwerpen die in de scriptie zijn geanalyseerd. Alle torens uit de scriptie hebben een (deels)dragende gevel, de CoolTower heeft dat niet. Maar de scriptie gaat wel uit van een flink aantal gebouwde torens, dus is wel gebaseerd op praktijk. Vooral het bijlage boek is leuk om 'door te scrollen.'

De bestaande troens die in de scriptie zijn geanalyseerd:
-Red Apple
-New Orleans
-Westpoint (Tilburg)
-Coopvaert
-Montevideo

Torens die op het moment van schrijven van de scriptie in ontwikkeling/uitvoering waren:
-(zeer verouderde versie van) CoolTower
-Up:Town
-Zalmhaven
-100 Hoog

Voorbeeld van de New Orleans uit het bijlagenboek van de scriptie:
5-daagse ruwbouwcyclus voor hoogbouwprojecten: een hulpmiddel voor het begeleiden van het calculatieteam bij het ontwerpen van een 5-daagse ruwbouwcyclus voor een hoogbouwproject
Knijn, J. J. P. (Author). 30 Sep 2012

View attachment 757918
View attachment 757932
View attachment 757933
View attachment 757934
Westpoint is volgens mij gebouwd met tunnels en ongeveer in 5 dagen als je de avonden en de zaterdagen niet mee zou tellen
Bij de Cooltoren was de basis van BN 4 dagen en de outriggerwanden in 5 dagen.
Ik denk dat het het topprestatie wordt als ze naar de 6 gaan incl de avonden en de zaterdagen.Maar als je het mij Vraag zeg ik oei

·
Registered
244 Posts
^^ Over die gevelelementen; worden die gelijk achter het windscherm bevestigd als de toren omhoog gaat?
Kunnen we binnenkort de eerste prefab gevelelementen verwachten?
Als ik het antwoord van @Bouwtechneut goed heb begrepen komt er waarschijnlijk onder dit windscherm nòg een windscherm van waaruit de gevel wordt gemonteerd.

Als het goed is komen er 2 windschermen .
Dat lijkt mij ook wel logisch: je moet eerst je ruwbouw laag afronden, daarna monteer je je gevel. Dat kan niet in een cyclus door. Veel te weinig ruimte. Ook qua planning en logistiek zal niet lukken.

Ik vrees dat het nog wel even gaat duren voordat we de eerste gevel elementen gaan zien

·
The only way is up
83,328 Posts
^^ Net als in deze post van je, dat de geveldelen enkele lagen eronder volgen zoals bij de Rotterdam destijds?

·
Registered
4,771 Posts
^^ Ik had dat woordje 'gelijk' niet moeten opschrijven, vanzelfsprekend moet het beton eerst hard genoeg worden :). Dat er nog een laag extra windschermen onder komen te hangen is eigenlijk ook wel een logische gedachte; Ik zie bij dit bestaande windscherm nergens een mogelijkheid om de geveldelen na het ophijsen te plaatsen op hun definitieve plek.

·
Registered
244 Posts
^^ Ik had dat woordje 'gelijk' niet moeten opschrijven, vanzelfsprekend moet het beton eerst hard genoeg worden :). Dat er nog een laag extra windschermen onder komen te hangen is eigenlijk ook wel een logische gedachte; Ik zie bij dit bestaande windscherm nergens een mogelijkheid om de geveldelen na het ophijsen te plaatsen op hun definitieve plek.
Ah ik had je post inderdaad anders gelezen.
^^ Net als in deze post van je, dat de geveldelen enkele lagen eronder volgen zoals bij de Rotterdam destijds?

Volgens mij klopt de link niet helemaal, maar inderdaad lijkt me de Rotterdam een aardig voorbeeld. Groot verschil met de Rotterdam is dat ik verwacht de gevel hier niet volledig prefab zal zijn. Bij de CoolTower is er sprake van bandramen. Er zijn geen verticale elementen zoals bijvoorbeeld de Zalmhaven. Ik denk dat ze eerst de prefab betonnen borstweringen gaan plaatsen en dan de ramen er tussen. Dan zou je een werkplatform aan de buitenzijde nodig hebben.
Maar dit is allemaal speculatie.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat worden.

·
Registered
45 Posts
Ah ik had je post inderdaad anders gelezen.

Volgens mij klopt de link niet helemaal, maar inderdaad lijkt me de Rotterdam een aardig voorbeeld. Groot verschil met de Rotterdam is dat ik verwacht de gevel hier niet volledig prefab zal zijn. Bij de CoolTower is er sprake van bandramen. Er zijn geen verticale elementen zoals bijvoorbeeld de Zalmhaven. Ik denk dat ze eerst de prefab betonnen borstweringen gaan plaatsen en dan de ramen er tussen. Dan zou je een werkplatform aan de buitenzijde nodig hebben.
Maar dit is allemaal speculatie.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat worden.
Klopt.Nu eerst de betonnen borstweringen.Deze leggen ze op de nokken die je op de fotos ziet.Vanuit het tweede scherm zullen de gevelpuien geplaatst worden.Wanneer dit start is mij onbekend?

·
Registered
244 Posts
Klopt.Nu eerst de betonnen borstweringen.Deze leggen ze op de nokken die je op de fotos ziet.Vanuit het tweede scherm zullen de gevelpuien geplaatst worden.Wanneer dit start is mij onbekend?
Ik ben nog wel benieuwd hoe ze dat 2e windscherm gaan maken. Misschien een hangconstructie ofzo?
Als de betonnen borstweringen zijn geplaatst Worden de aangrijppunten voor het windscherm afgedekt. Dus kan je windscherm op die plek niet bevestigd worden. Wellicht hangen ze hem een verdieping hoger op, waar de betonelementen nog niet zijn bevestigd? Ben benieuwd hoe ze dit gaan doen. Er zitten veel uitdagingen in dit project. Maakt het erg interessant om te volgen.

·
Registered
244 Posts
Prefab balkons in detail.

Er stond een vrachtwagen te wachten met prefab beton (2 balkons, 2 trappen, 1 trapwand). Mooie kans om een inspectie van dichtbij uit te voeren. Het ziet er prachtig uit vind ik.
770112

De trappen zijn voorzien van een zogenaamd 'wafelpatroon'. Dat is gebruikelijk. Het zorgt voor antislip, maar er zal ook vuil aan hechten.
770115

Die wand heeft erg lang buiten gelegen. hij is helemaal groen door de algen.
770116

'Isokorf' achtige aansluiting. Het 'piepschuim' zorgt voor isolatie tussen buiten en binnen. Zou je het balkon direkt aan de betonnen vloer bevestigen (zonder isolatie ertussen, zoals ze in de jaren '70 en eerder deden, krijg je condensvorming op je vloer. Je vloer blijft dan namelijk koud.
770117

Deze 2 gele buizen dienen voor het aanbrengen van de bekabeling van de buitenlamp.
770118

De zwarte buis sluit aan op de regenpijp. Het regenwater wat op het balkon valt wordt hierdoor afgevoerd.
770119

In de verte de 'binnenwand' / binnenzijde van de borstwering van het balkon. Afgewerkt met een ruwe structuur. Ik weet niet waarom dit niet gewoon glad is: dat zou veel minder kans op aanhechtend vuil opleveren. Ik vraag me overigens af hoe ze hier de glazen balustrade gaan bevestigen. De sponning die op de verkooptekeningen stond is weggelaten. In de verte en op de voorgrond een 'goot' voor het regenwater. Op de voorgrond zie je dat de textuur van de vloer ook ruw is. Mooi voor antislip, ik vraag mij af of hier veel vuil aan gaat hechten.
770120

closeup van de textuur op de vloer
770121

De hijskraan haakt aan op de 4 ronde gaten in de vloer. Die worden later gevuld met cement (ga je wel zien). Dit is gebruikelijk.
770132

Buiten detail. Hier vind ik de textuur en de 'schijnvoegen' (de horizontale voegen zijn esthetisch, ze hebben geen functie, de verticale voegen bij de hoeken zijn wel echt, daar zijn diverse segmenten samengesteld.)persoonlijk erg fraai.
770122
770125

Overgang van de buitenzijde van de borstwering naar het plafond. Het ronde gat in het midden is de positie voor de buitenlamp.
770126

Ook tpv het plafond is een textuur gemaakt.
770128

·
Registered
244 Posts
Dank je. Nee hoor :) Het is een combinatie van mijn algemene inhoudelijke bouwkundige kennis (van achter de ‘tekentafel’, niet voor dit project), en goed kijken wat je ziet. Ik vind dit project erg interessant, dus volg het op de voet.

·
Registered
45 Posts
Ik ben nog wel benieuwd hoe ze dat 2e windscherm gaan maken. Misschien een hangconstructie ofzo?
Als de betonnen borstweringen zijn geplaatst Worden de aangrijppunten voor het windscherm afgedekt. Dus kan je windscherm op die plek niet bevestigd worden. Wellicht hangen ze hem een verdieping hoger op, waar de betonelementen nog niet zijn bevestigd? Ben benieuwd hoe ze dit gaan doen. Er zitten veel uitdagingen in dit project. Maakt het erg interessant om te volgen.
moet wel hangend zijn ,anders zitten de ankers in de weg.:)

·
Registered
45 Posts
Als ik het antwoord van @Bouwtechneut goed heb begrepen komt er waarschijnlijk onder dit windscherm nòg een windscherm van waaruit de gevel wordt gemonteerd.

Dat lijkt mij ook wel logisch: je moet eerst je ruwbouw laag afronden, daarna monteer je je gevel. Dat kan niet in een cyclus door. Veel te weinig ruimte. Ook qua planning en logistiek zal niet lukken.

Ik vrees dat het nog wel even gaat duren voordat we de eerste gevel elementen gaan zien
Dit jaar niet meer ......

5441 - 5460 of 5466 Posts