SkyscraperCity banner

661 - 680 of 4654 Posts
34,447 Posts
^^

Niks van wat jij hier zegt is dan ook beweerd. Feit is wel, en is ook zeer logisch, dat mensen die in Carnisselande wonen gemiddeld (!!) minder vaak in de stad zullen eten dan mensen die in het centrum zelf wonen. In de eerste plaats om praktische redenen, maar ook simpelweg omdat die mensen juist voor een andere lifestyle hebben gekozen.

Niemand beweert dat die bewoners niet belangrijk zijn voor de economie en de levendigheid van de stad. Ik beweer wel dat binnenstadsbewoners veel meer bijdragen dan buitenwijkbewoners, gemiddeld gezien. Maar van buitenwijkbewoners zijn er dan ook weer veel meer in aantal. :)

·
Administrator
29,699 Posts
Die posts van hierboven gaan over de stedelijke voorzieningen. Een centrumbewoner heeft daarnaast ook te maken met buurtvoorzieningen. In Chicago ging ik regelmatig 's avonds een stuk lopen omdat het gewoon leuk was om even in de buurt rond te lopen. Meestal nam ik dan een route waar buurtkroegen of eettentjes aan lagen. Hier doe ik dat nooit, eenvoudigweg omdat er niks te zien en te beleven is. Vrijwel alle plinten aan het Wijnhaveneiland bestaan uit matglas zodat je niet naar binnen kunt kijken bij de kantoren of tandartsenpraktijken die er achter schuil gaan.

De basis van de buurt en de stad wordt gemaakt op de de straat. Als die niet klopt, dan kun je daar woningen boven bouwen wat je wilt, maar dan voegt zo'n gebouw dus niks toe aan de buurt. Dat was waar het in deze discussie om te doen is, met als conclusie dat doorvragen over wat een ontwikkelaar zelf van de onderkant verwacht interessanter is dan die architecten vakpraat.

·
Captain
3,272 Posts
^^Op Chicago-niveau is de Witte de Withstraat voor jou gezien nog altijd aardig 'in de buurt'. Dat de route er naartoe wellicht ietwat minder prettig is om aan te lopen, bennik wel met je eens.

En de markt moet natuurlijk ook wel meezitten. Eventuele horeca (of een buurtsuper) moet er heil in zien om onderin zo'n toren te gaan zitten.
En wat 'grondgebonden woningen' betreft; Als je als koper kapitaalkrachtig genoeg bent om in een nieuwbouwwoontoren te gaan wonen, kan ik me heel erg goed voorstellen dat je dan niet op de begane grond terecht wil komen.

·
Administrator
29,699 Posts
Eventuele horeca (of een buurtsuper) moet er heil in zien om onderin zo'n toren te gaan zitten.
Altijd denken in termen van kroegen en supermarkten als het gaat om de invulling van plinten is te simpel gedacht. Wat mij betreft zit er iemand achter een raam te breien. Waar het om gaat is dat er iets van leven te zien is achter een stuk glas wanneer je over straat loopt. Aan iemand die 20 hoog woont heb je op zo'n moment niks.

...kan ik me heel erg goed voorstellen dat je dan niet op de begane grond terecht wil komen.
Jij en ik wellicht niet, maar er zijn er genoeg die juist wel op de begane grond willen wonen vanwege de grondgebondenheid. De voordeur uit stappen en meteen in de stad staan heeft ook zo zo'n kwaliteiten. :)

·
Registered
11,954 Posts
Ik zou het best mooi vinden als men eerst grondgebonden woningen ontwerpt met daar bovenop een toren. Vaak als men grondgebonden woningen in een woontoren propt ziet het er om de een of andere reden niet echt uit. Een paar herenhuizen op de BG waaruit een toren ontspruit zou prima een succes kunnen zijn.

·
Registered
2,347 Posts
Dat willen 'binnenkijken' is trouwens een bekend cliche over Nederlanders in Belgie. Daar lachen ze vaak met de Hollandse gewoonte om op de begane grond als in een vis in een bokaal zonder vitrages pontificaal te zitten tv-kijken.

PS. dit is geen waarde-oordeel.
PS2. allez, misschien een klein beetje.

Misschien zou het wel geen slechte eis zijn voor kantoorruimtes. Het nieuwe kantoor op westzeedijk heeft zo'n inkijk voor de flexwerkers op de begane grond en het geeft inderdaad wel een beetje het idee dat er iets te doen is.

34,447 Posts
Die posts van hierboven gaan over de stedelijke voorzieningen. Een centrumbewoner heeft daarnaast ook te maken met buurtvoorzieningen. In Chicago ging ik regelmatig 's avonds een stuk lopen omdat het gewoon leuk was om even in de buurt rond te lopen. Meestal nam ik dan een route waar buurtkroegen of eettentjes aan lagen. Hier doe ik dat nooit, eenvoudigweg omdat er niks te zien en te beleven is. Vrijwel alle plinten aan het Wijnhaveneiland bestaan uit matglas zodat je niet naar binnen kunt kijken bij de kantoren of tandartsenpraktijken die er achter schuil gaan.
Ik doe dat nog wel regelmatig, Meent, pannenkoekstraat, mariniersweg en soms pak ik ook Wijnhaveneiland nog even mee maar dat is meestal met Negasado erbij voor de hoogbouw ;). Maar ik kan me voorstellen dat het vanaf de Boompjes minder aantrekkelijk is om even een blokje om te doen.

·
Captain
3,272 Posts
Altijd denken in termen van kroegen en supermarkten als het gaat om de invulling van plinten is te simpel gedacht. Wat mij betreft zit er iemand achter een raam te breien. Waar het om gaat is dat er iets van leven te zien is achter een stuk glas wanneer je over straat loopt. Aan iemand die 20 hoog woont heb je op zo'n moment niks.

Jij en ik wellicht niet, maar er zijn er genoeg die juist wel op de begane grond willen wonen vanwege de grondgebondenheid. De voordeur uit stappen en meteen in de stad staan heeft ook zo zo'n kwaliteiten. :)
Én minpunten. Denk aan (geluids)overlast van stapvolk (al dan niet tegen je gevel pissend) e.a. randgroepvolk. Niet dat het daar vol mee loopt in het Baankwartier. Maar ik kan me goed voorstellen dat mensen, indien ze zich dat kunnen veroorloven, daarvoor passen en kiezen voor een rijtjeshuis (al dan niet in een VINEX-wijk) om daar achter het raam te gaan zitten breien.
Je gaat mij trouwens ook niet wijsmaken dat je die breiscenes in Chicago tegenkwam. En al helemaal niet downtown bij jou in de buurt. De huizen ietwat verderop, waren als ik het me goed kan herinneren veelal souterrains. Da's ook niet bepaald direct contact met de straat.
Dan blijven tóch die supermarkt en die buurtkroeg over :)
Want van kantoren hoef je na zevenen ook niet veel levendigheid meer te verwachten.

·
a.k.a. Sequentia
21,263 Posts
Discussion Starter #670
Dat willen 'binnenkijken' is trouwens een bekend cliche over Nederlanders in Belgie. Daar lachen ze vaak met de Hollandse gewoonte om op de begane grond als in een vis in een bokaal zonder vitrages pontificaal te zitten tv-kijken.

PS. dit is geen waarde-oordeel.
PS2. allez, misschien een klein beetje.

Misschien zou het wel geen slechte eis zijn voor kantoorruimtes. Het nieuwe kantoor op westzeedijk heeft zo'n inkijk voor de flexwerkers op de begane grond en het geeft inderdaad wel een beetje het idee dat er iets te doen is.
Het gaat niet alleen om inkijk maar ook om zoveel mogelijke 'actieve punten' te hebben per X horizontale meters. 100 torenbewoners die op 1 punt van de straat de deur verlaten en binnengaan (als ze dit al niet via de garage doen) levert maar 1 actief punt op waar MOGELIJK mensen in en uit gaan. Verspreid over de lengte is dit al een heel ander verhaal.

·
a.k.a. Sequentia
21,263 Posts
Discussion Starter #671
Je gaat mij trouwens ook niet wijsmaken dat je die breiscenes in Chicago tegenkwam. En al helemaal niet downtown bij jou in de buurt. De huizen ietwat verderop, waren als ik het me goed kan herinneren veelal souterrains. Da's ook niet bepaald direct contact met de straat.
Dan blijven tóch die supermarkt en die buurtkroeg over :)
Want van kantoren hoef je na zevenen ook niet veel levendigheid meer te verwachten.
Juist ook souterrains dragen bij aan een actieve straat, zie mijn post hierboven. De kans dat er iemand iets aan het doen is, dat er een lichtje aangaat, dat iemand buitenstapt, etc. wordt vermenigvuldigd in de breedte.

·
Administrator
29,699 Posts
Dan blijven tóch die supermarkt en die buurtkroeg over
Zoals Mark terecht aanhaalt gaat het om de plekken en momenten waarop een gebouw contact met de straat maakt, of kan maken. Dat kan inderdaad een kroeg of een supermarkt of zelfs iets bovenlokaals zijn, maar op buurtniveau gaat het vooral ook gewoon om een voordeur, een raam van een woonkamer of een winkel met een leuke etalage, en dat liefst door elkaar.

·
Registered
2,478 Posts
Ben zelf geen ervaringsdeskundige wb de USA, maar naar men zegt is er in die steden meer kleine nijverheid, kleine dienstverlening op straat. Wellicht bij gebrek aan luxe sociale voorzieningen? Geeft wel leven op straat.

·
Registered
8,776 Posts
Ben zelf geen ervaringsdeskundige wb de USA, maar naar men zegt is er in die steden meer kleine nijverheid, kleine dienstverlening op straat. Wellicht bij gebrek aan luxe sociale voorzieningen? Geeft wel leven op straat.
Dat begint wel te veranderen, vreemd genoeg met dank aan de extreem uitgerekte vinex wijken. Men kan soms meer dan een uur in de file zitten om vanuit de woning in de vinex wijk te reizen naar het centrum. Veel Amerikaanse gemeentes investeren nu geld om de binnenstad aantrekkelijk te maken om te wonen, werken en recreëren. Er worden zelfs voor het eerst nieuwe complete tram netwerken aangelegd wat nu gaande is in Houston, Charlotte en Atlanta.

Amerikanen zijn de lange files vanuit de "suburbs" naar werk in het centrum meer dan zat. Steden als Atlanta, Charlotte, Houston en Dallas (vooral bekend om hun "sprawl" zijn een duidelijk voorbeeld van het nieuw beleid. Met tekenen van succes. De vraag om in de binnenstad te wonen is hoog, er is een duidelijk plint beleid, en het inwonertal in het centrum groeit na decennia terugval weer fors.

·
Registered
33,142 Posts
Dat begint wel te veranderen, vreemd genoeg met dank aan de extreem uitgerekte vinex wijken. Men kan soms meer dan een uur in de file zitten om vanuit de woning in de vinex wijk te reizen naar het centrum. Veel Amerikaanse gemeentes investeren nu geld om de binnenstad aantrekkelijk te maken om te wonen, werken en recreëren. Er worden zelfs voor het eerst nieuwe complete tram netwerken aangelegd wat nu gaande is in Houston, Charlotte en Atlanta.

Amerikanen zijn de lange files vanuit de "suburbs" naar werk in het centrum meer dan zat. Steden als Atlanta, Charlotte, Houston en Dallas (vooral bekend om hun "sprawl" zijn een duidelijk voorbeeld van het nieuw beleid. Met tekenen van succes. De vraag om in de binnenstad te wonen is hoog, er is een duidelijk plint beleid, en het inwonertal in het centrum groeit na decennia terugval weer fors.
In 2010 was ik in Dallas en Houston. Daar moet nog heel, heel, heel veel gebeuren voordat de binnenstad ook maar iets van straatleven gaat herbergen. Die trams heb ik gezien en waren heel mooi. Maar men is er daar nog lang niet. Zie daarvoor ook de uitgebreide fotoreportages in het fotoforum die ik van beide binnensteden gemaakt heb.

·
Gouda's Glorie
7,814 Posts
VINEX-wijken in Amerika? Ik wist dat de Nederlandse ruimtelijke ordening een voorbeeld is voor velen maar dat ze zo ver zouden gaan wist ik niet... ;)

·
Registered
8,776 Posts
Straatleven komt niet vanzelf en zal een goede 20 jaar duren.

Wat ik weet van Atlanta is dat er veel woningen worden gebouwd in Midtown. De stedelijk organisatie Midtown Alliance heeft een hele masterplan opgezet over hoe nieuwbouw met goede plinten in Midtown gerealiseerd moet worden om zo de straatleven te bevorderen. De grote nieuwe studenten huisvesting van Georgia State University en Georgia Tech worden ook meer bij het centrum van de stad gebouwd, om zo een echte studenten stad te creëren, en dat de studenten meer een band krijgen met de stad.

www.midtownalliance.org

661 - 680 of 4654 Posts