SkyscraperCity banner

681 - 700 of 4637 Posts

·
Registered
5,750 Posts

·
Banned
13,695 Posts

·
Registered
5,750 Posts
Das vreemd want het werd vorige week nog besproken in de commissie.

De bijeenkomst van 22 mei 2013 stond onderstaande op de agenda. :dunno:

Nummer: 13gr1030
Onderwerp: Architectenselectie Cooltower (Baankwartier)
Datum: 5 april 2013
Afzender: Casanova + Hernandez architecten
Besluit: Agenderen in de aansluitende overlegvergadering

·
Registered
8,207 Posts
Wat was ook alweer de reden dat het oude ontwerp geschrapt is? Ik ben het even kwijt.

Echt onbegrijpelijk, dit ziet er niet uit en is inderdaad maar een bij elkaar geraapt zooitje blokken met een chaotische gevel. Eeuwig zonde dat het oude plan verloren is gegaan:eek:hno:

·
Banned
13,695 Posts
Das vreemd want het werd vorige week nog besproken in de commissie.

De bijeenkomst van 22 mei 2013 stond onderstaande op de agenda. :dunno:

Nummer: 13gr1030
Onderwerp: Architectenselectie Cooltower (Baankwartier)
Datum: 5 april 2013
Afzender: Casanova + Hernandez architecten
Besluit: Agenderen in de aansluitende overlegvergadering
Dat heeft niets te maken met het ontwerp en de opdracht zoals die er nu ligt. Er is een discussie gaande in Rotterdam over een aantal zaken die over architectuur gaan. 1 daarvan is de architectuurnota die in 2010 door de raad is goedgekeurd. Dit werd behandeld (wat is er mee gebeurd hoe wordt er mee gewerkt). Daarbij komt de kwestie rondom de CoolTower waar een aantal zaken niet goed zijn gegaan en D66 heeft gevraagd wat de rol van de gemeente is hierin. Meer is het niet. Je kan het terugkijken als je meer wilt weten:

http://rotterdam.raadsinformatie.nl/vergadering/33221/commissie/972/windowsmedia

Hier staat mijn eerste post die uitlegt wat er aan de hand is. De rest moet je zelf maar lezen daarna:

Het laatste nieuws over de Cooltower is het volgende.

Het project is door U Vastgoed door verkocht aan BAM die er in eerste instantie als co-ontwikkelaar/aannemer bij zijn gekomen. BAM heeft als nieuwe ontwikkelaar Casanova+Hernandez er uit gegooid zonder 1 keer met hen te praten. C+H heeft diverse pogingen ondernomen om met BAM te gaan praten maar dan kregen ze als antwoord dat ze misschien in de toekomst wel contact met ze zouden opnemen om te zien of ze als 'esthetisch adiviseur mee konden doen. Het facilitair architectenbureau van de BAM zou het ter handen nemen. Dit blijkt Kokon uit Rotterdam te zijn.

Nu bleek op Rotterdam Living een maquette te staan en renderings met een toren die verdacht veel leek op de Cooltower zonder dat C+H hiervan op de hoogte was.

C+H gaan waarschijnlijk nu een bodemprocedure starten om te voorkomen dat hun ontwerp door Kokon wordt uitgewerkt en doen hierbij uiteraard een beroep op het intellectuele eigendom dat het hunne is.

Het bureau Kokon heeft dit werk aangenomen zonder collegiaal overleg met C+H en schendt hiermee de beroepscode dat je geen werk van andere afneemt zonder dat eerst de eerste architect een regeling heeft getroffen met de opdrachtgever.

·
Registered
5,750 Posts
Ah, bedankt voor de info. Sorry voor het bumpen van deze thread. Ik wist wel dat er iets speelde tussen BAM en de eerdere architect maar kon door het bladeren door de posts niet direct duidelijk krijgen dat het hele plan inmiddels op zijn gat lag.

Thanx voor de info. :)

·
Registered
11,947 Posts
Ja, ik ken de voorgeschiedenis. Ik weet ook dat het vorige ontwerp er niet gaat komen vanwege dat geschil. Betekent dan toch niet dat je direct met zo'n matig ontwerp op de proppen moet komen?

·
Banned
13,695 Posts
Tim dat is natuurlijk ook niet waar. Er is wel een nieuw plan. Gemaakt door Mei. Een plan dat een aantal gedachtes van het C&H plan overneemt een een aantal van het Mei plan. Die zijn verwerkt in een dikkere toren omdat dat blijkbaar voor BAM commercieel prettiger is (iets anders kan het niet zijn).

·
Banned
13,695 Posts

·
Registered
11,947 Posts
Het lijkt mij dat je makkelijker geld verdient met een hoogstaand product. Mensen zijn kritischer nu de consument weer de touwtjes in handen heeft itt een paar jaar geleden toen de ontwikkelaars konden neerzetten wat ze wilden en het toch wel verkochten.

681 - 700 of 4637 Posts