SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam | Cooltoren | 155m | opgeleverd

3M views 9K replies 451 participants last post by  RickJames9 
#1 · (Edited)
THE COOLTOWER | 155M | UC











 
See less See more
6
#7,886 ·
Wat een lekkerding geworden!

Niet vaak meegemaakt dat een toren zoveel mooier uit de verf komt dan de renders. Ik had in het begin mijn bedenkingen, die gekke middenkroon en hou zou de gevel uitpakken. Geweldige toren geworden, leuk ritme in de gevel, lekker veel glas, heerlijks slank en hoog. Die middenkroon in combinatie met de rest van de gevels pakt ontzettend goed uit vind ik, het klopt allemaal.

Nu nog even de top afwachten, maar daar heb ik wel veel vertrouwen in, die lijkt wat subtieler en eleganter te worden dan de top van de Zalmhaventoren.
 
#7,891 ·
In de laatste podcast van Architectenweb is Michiel Raaphorst te gast en wordt de Cooltoren en de ontwikkeling van Baan besproken. Fijn voor tijdens de afwas of de wekelijkse dweilbeurt.

“Michiel gaat ook in op het ontstaan van het ontwerp van de 154 meter hoge Cooltoren in het Baankwartier in Rotterdam en de rol die de unieke draagstructuur speelt in het ontwerp. Hij vertelt over het realiseren van hoogbouw in een ‘perfect storm’ van de ideale omstandigheden, waarin poëzie en pragmatisme elkaar raken.”

 
#7,895 ·
#7,904 ·
View attachment 3538131
Hmm, valt me op dat dit stuk een andere kleur heeft in vergelijking met de rest van de toren? [emoji848] (En nee, dit was niet te wijten aan lichtval)
Ja, dat viel mij ook op. Ben nog niet dicht bij geweest om er goed naar te kijken. Het lijkt wel of het een ander materiaal (staal?) is i.p.v. beton. Kosten besparing?
De hoofd opzet en uitvoering van deze toren vind ik echt prachtig, maar er zijn ook altijd wat onderdelen (met als dieptepunt de parkeergarage) waarvan ik denk: “jammer, hieraan willen ze kennelijk geld verdienen” (of in de woorden van BN: “verliezen beperken”).
Ook wel weer begrijpelijk. Ze zullen in ieder geval de kosten (incl. loon van alle mensen die hier kei hard aan werken) moeten dekken.
In het geval van deze gevel zul je er straks minder van zien: Downtown komt er voor te staan, en zal het zicht hierop beperken.
 
#7,905 ·
#7,908 ·
Klopt. De woningen in de plint blijven eigendom van de ontwikkelaar en worden verhuurd (is ook zo medegedeeld tijdens verkoop). De plattegronden op de foto van momo via scrapie bevestigen dat het gaat om woningen in de plint.
De vastgoedwereld is kennelijk klein: ontwikkelaar Cooltoren is ingestapt bij ontwikkeling Baantoren (Powerhouse/Red Company), die ook Rise ontwerpen/ontwikkelen, dus zo helpen ze elkaar uit de brand.

(gepost door momo in het Rise topic maar hier ook relevant)

View attachment 3564086
 
Top