Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 506 Posts

·
Registered
4,176 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Opdracht: Woontoren (110m) met appartementen en een hotel
Architect: Ben van Berkel - UN Studio
Ontwikkelaar: RRE
Woonprogramma: 200 appartementen
Google Streetview: https://goo.gl/maps/wBSWbgjX8fA2
Website http://www.theone-rotterdam.com/nl/

Architect Erasmusbrug werkt aan woontoren aan de Blaak

Architect Ben van Berkel, bekend van de Erasmusbrug, gaat na ruim 20 jaar weer aan de slag in Rotterdam. Hij is gevraagd een 100 meter hoge toren aan de Blaak te ontwerpen, op de plek waar nu nog de betonnen kantoorkolos Blakeburg staat.

https://www.ad.nl/rotterdam/architect-erasmusbrug-werkt-aan-woontoren-aan-de-blaak~a9740232/
https://www.ad.nl/rotterdam/archite...eer-iets-mag-toevoegen-aan-skyline~ab824d263/

·
Moderator
48,046 Posts
Deze heb ik nooit langs zien komen op afbeeldingen met mogelijke toren ontwikkelingen. Een mooi nieuw project dus. Als deze snel in ontwikkeling komt is het een mooi voorbeeld hoe nieuwe plannen bestaande projecten soms zomaar kunnen inhalen. Maakt je benieuwd waar er achter de schermen nog meer aan wordt gewerkt.

·
Martijn1
4,240 Posts
^^ Dit is ook nog maar aan het begin van de onwikkeling, er is nog geen ontwerp. Maar deze zag ik ook niet aankomen.
Mooi dat er voor nieuwbouw gekozen wordt en geen transformatie. Had men ook met de buren moeten doen.
Eens dat dit geen herontwikkeling had moeten worden. De buurman vind ik daarentegen helemaal niet zo slecht geworden, zowel het exterieur als het interieur.

·
Registered
1,244 Posts
Als volgend jaar de sloop al gaat beginnen, zit de vaart er goed in. Da's goed. Oplopende terrassen aan de zuidkant (zoals ooit ook was ontworpen bij de recent verbouwde buurman) is een goed idee.

Maar 250 woningen, een hotel met 250 kamers en kantoren... Dat lijkt me een hoop voor een toren van 100 meter. Benieuwd of ze 'm extra breed maken of misschien de verdiepingshoogte verlagen tot... zo'n anderhalf meter ofzo ;)

·
Registered
162 Posts
Als volgend jaar de sloop al gaat beginnen, zit de vaart er goed in. Da's goed. Oplopende terrassen aan de zuidkant (zoals ooit ook was ontworpen bij de recent verbouwde buurman) is een goed idee.

Maar 250 woningen, een hotel met 250 kamers en kantoren... Dat lijkt me een hoop voor een toren van 100 meter. Benieuwd of ze 'm extra breed maken of misschien de verdiepingshoogte verlagen tot... zo'n anderhalf meter ofzo ;)

Inderdaad een flink programma voor 100m. Het plot is op zich best flink. Een bredere toren is een mogelijkheid (los van de esthetische uitdaging). Deze komt direct naast (of achter of voor - afhankelijk van hoe je het bekijkt) CasaNova te staan. Bij een bredere toren komen ze héél dicht bij elkaar. Ben benieuwd naar de eerste beelden straks.

·
Registered
35,092 Posts
Mooi initiatief. Nu nog even al gauw 50 meter (of meer) bij de hoogte doen en het wordt mogelijk werkelijk iets heel leuks. :)

• Like
Reactions: vb2

·
Registered
1,244 Posts
Die 100 meter hier komt naar alle waarschijnlijkheid door de sunspot bij station Blaak en de Binnerotte.

Het is mooi dat men hier ook bezig is met een herontwikkeling, maar dit was in mijn ogen juist een uitgelezen kans voor een hoogteaccent (lees 200 meter).

Heb dat al eerder eens geopperd.
Ben je serieus? Ik zou niet kunnen bedenken waarom die stenen vlakte rondom het station een sunspot zou moeten zijn. Tenzij je mensen die op de tram wachten de kans wil geven te zonnen.

Als de hoogte (en dus de ambitie) inderdaad is ingekort door die maffe schijnbaar willekeurige sunspots, zou dat echt een slechte zaak zijn. (Tenzij je tegen economische groei bent). En dan is er nog de Welstand en brandweer die hun zegje moeten doen...

Ben benieuwd naar het ontwerp. Hoop dat het spectaculair wordt, ondanks de beperkte hoogte.

·
Urbanity!
1,706 Posts
Mooi iig dat hier woningen komen, zijn hard nodig. Ben benieuwd naar het ontwerp. Wel zou ik (net als iedereen hier) graag willen weten wat de overwegingen (of barrières) zijn geweest om voor 100m hoogte te gaan en niet meer. Ideale plek idd hiervoor.

1 - 20 of 506 Posts